Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


N.a.v. Hoogbegaafdheid

<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 29 Jan 2022 11:19

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Ik zie alleen Mensa IQ Test voor 2.19!
❤ 7 juni 2018
<<

ellibre

Kletskop

Berichten: 566

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:23

Bericht 29 Jan 2022 14:21

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Heb je een Android telefoon? Die Mensa Brain Test app bestaat namelijk alleen voor iOS zie ik.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 29 Jan 2022 14:43

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Ah dat dacht ik al ja. Ik heb inderdaad Android.
❤ 7 juni 2018
<<

LaLou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 297

Geregistreerd: 27 Dec 2021 22:11

Bericht 29 Jan 2022 21:36

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Ik ben officieel nooit getest maar het is wel geopperd door meerdere psychologen en door familie en vrienden. Ik heb 3 kinderen waarvan 2 hoogbegaafd zijn getest en waarvan de 3e vermoedelijk ook HB is dus ik denk dat het voor mij ook wel geld. Ik herken veel dingen die jullie noemen. Wat mij veel heeft geholpen om in verschillende social media groepen over hoogbegaafdheid mee te lezen. Het heeft me geholpen mezelf te accepteren. Ik ben extreem leergierig maar in het verleden kon niet iedereen dat waarderen. Onderhand geef ik er gewoon aan toe en dat is heerlijk. Volg meerdere opleidingen door elkaar heen en ik ben zzp'er omdat onder een baas werken mij teveel frustratie geeft. Zou niet meer anders willen. Ik had graag gezien dat dit net zoals bij mijn kinderen vroeger was geconstateerd, ik denk dat mijn leven dan een stuk positiever was verlopen. Maar goed, midden 30.. Nog genoeg tijd hopelijk!
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 29 Jan 2022 22:48

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Haha, ik zat dus jullie reacties te lezen en dacht: “he maar dat heb ik ook en dat hoort bij ASS”. Daarna las ik dat daar inderdaad ook meer mensen het over hadden.
Ik heb als puber een iq test gemaakt waar ik nooit de uitslag van wist tot ik de brief een keer onder ogen kreeg. Daaruit kwam een disharmonisch profiel, ik scoorde op sommige gebieden heel hoog en op andere gebieden gemiddeld.
Mijn juf in groep 8 wilde me een mavo - havo advies geven, later werd het havo. Maar toen kwam de cito-score, heel duidelijk vwo. Ik heb uiteindelijk havo gedaan en mijn schoolcarriere is getekend door een ‘slechte werkhouding’ en onderpresteren.

Ik heb in mijn volwassen leven van hulpverleners al best vaak te horen gekregen dat ik vermoedelijk hoogbegaafd ben. Maar uiteindelijk was de diagnose ASS voor mij pas echt verhelderend. Ik weet niet of ik ook hoogbegaafd ben maar het maakt voor mij dus niet meer zo veel uit. Mijn man is hoogbegaafd en bij hem voel ik me vaak een beetje stom, maar goed, hij is ook wel heel hoogbegaafd en is op een heel ander gebied dan ik gefocust. Sowieso heb ik het gevoel dat mijn hersencapaciteit is aangetast door twee zwangerschappen en het moederschap en het laatste half jaar helemaal door een ernstige depressie. Mijn brein functioneert nu helemaal als een drilpudinkje dus nee, ik ga niet mee naar de mensa-test in mei :smile: .

Overigens zijn onze oudste twee kinderen (die dus stiefbroer en zus zijn van elkaar) allebei getest, De oudste had een disharmonisch profiel maar op school functioneert ze echt als een hoogbegaafde, ze heeft voortdurend extra projecten en onderzoekjes lopen. Vermoedelijk is ze wel hoogbegaafd. Nogmaals testen zou inmiddels weer kunnen, maar ze krijg voldoende uitdaging op school dus daar zien we nu geen heil in. Overigens is er ook een vermoeden van ADHD, wat mijn man ook heeft.
Mijn oudste zoon had een nog veel meer disharmonisch profiel, blijkt vergelijkbaar met hoe ik vroeger scoorde. Bij hem wordt ook gedacht dat hij mogelijk hoogbegaafd is, zijn iq-test kon in elk geval min of meer de prullenbak in, hij is in een uurtje door alle opgaven gesjeesd en schijnt gedurende die tijd ondertussen vooral bezig geweest te zijn met het onderzoeken van zijn omgeving (want hij was daar voor het eerst en kende de onderzoeker niet).

Ik vind daardoor dat hele iq-test gebeuren ook een beetje een lastige, want wat zegt dat cijfertje nou? Bij het stellen van een diagnose moet je aan allerlei criteria voldoen, bij het vaststellen van hoogbegaafdheid hoef je maar 1 test te doen en het cijfer dat daaruit komt is dan leidend?

Niettemin begrijp ik heel goed dat mensen het wel willen weten, wij hebben niet voor niets allemaal iq testen gedaan, we liepen vast op school op een bepaald punt. En ergens ben je, als je je anders voelt dan ‘de rest’ en vastloopt, toch altijd op zoek naar de puzzelstukjes van wat er nou precies aan de hand is. Voor mij was het puzzelstukje ASS en ik vond dat echt heel helpend. Ik heb er inmiddels veel over geleerd en er zijn echt veel overlappende dingen met HB en zeker als je kijkt naar ASS bij vrouwen. Ik denk dat mijn puzzelstukje ASS heet en dat ik daar goed mee geholpen ben maar ik lees dit topic ook vol interesse omdat ook hier veel herkenbare dingen voorbij komen.
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 17:23

Bericht 31 Jan 2022 13:16

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

LaLou, dat klinkt goed, fijn dat je ondertussen jezelf gewoon kan accepteren en dat je jezelf kan zijn! En dat je kinderen de juiste begeleiding krijgen. Ik snap wat je zegt, vraag me ook af hoe mijn leven anders zou zijn verlopen, mag niet klagen maar voelt toch soms als 'gemiste kansen', geen probleem want inderdaad nog genoeg tijd, maar fijn als je kinderen wel gewoon zich 100% kunnen ontwikkelen!

Pompoen, interessant om te lezen!
<<

Anoniem323

Bericht 07 Feb 2022 20:34

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

https://www.gelderlander.nl/arnhem-e-o/ ... &auth_rd=1

Morgenavond om 11 uur op Nederland 2 over hoogbegaafdheid. Het kwam voorbij en wilde ik even delen, ben zelf namelijk absoluut niet hoogbegaafd.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 784

Geregistreerd: 11 Jan 2022 11:02

Bericht 07 Feb 2022 22:02

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Hij is al te zien via NPO Start, vandaag gekeken! Mooie documentaire hoor.

De jongen waar deze docu over gaat is uitzonderlijk hoogbegaafd (een iq van minimaal 145, daarboven is het lastiger vast te stellen).

Het lijkt me ontzettend lastig als je dat hebt, of je kind dat heeft. Deze problematiek is totaal niet vergelijkbaar met die van ons gezin. Terwijl die jongen en mijn zoon dezelfde 'diagnose' hebben. Ons leven ziet er veeel normaler uit.

Wat kwam die moeder liefdevol en kalm over. Heel knap.
T (2008) en I (2013)
<<

LaLou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 297

Geregistreerd: 27 Dec 2021 22:11

Bericht 27 Feb 2022 22:03

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Calathea schreef:https://www.gelderlander.nl/arnhem-e-o/arnhemse-maakt-documentaire-hoogbegaafd-betekent-niet-de-wereld-aan-je-voeten~a38b1a66/?fbclid=IwAR3AVM9RFgp17T6EdBMSA0b9-vqxAZijCFj52_B0IqR823MM9Uah1oI_Hs8&referrer=https%3A%2F%2Fm.facebook.com%2F&cb=854fe199eff3f764656fea3c7ea06157&auth_rd=1

Morgenavond om 11 uur op Nederland 2 over hoogbegaafdheid. Het kwam voorbij en wilde ik even delen, ben zelf namelijk absoluut niet hoogbegaafd.


Ik heb 'm gezien. Ik herken er veel van van mensen om me heen die dit ook mee hebben gemaakt. Er zitten echt meer jongeren en kinderen thuis dan we denken.
<<

LaLou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 297

Geregistreerd: 27 Dec 2021 22:11

Bericht 27 Feb 2022 22:04

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Banana schreef:LaLou, dat klinkt goed, fijn dat je ondertussen jezelf gewoon kan accepteren en dat je jezelf kan zijn! En dat je kinderen de juiste begeleiding krijgen. Ik snap wat je zegt, vraag me ook af hoe mijn leven anders zou zijn verlopen, mag niet klagen maar voelt toch soms als 'gemiste kansen', geen probleem want inderdaad nog genoeg tijd, maar fijn als je kinderen wel gewoon zich 100% kunnen ontwikkelen!

!


Ja, was er vroeger maar meer oog voor he. Ik merk nu nog steeds dat er niet altijd op scholen genoeg kennis over is. Dat scholen snel handelingsverlegen worden. Ik hoop echt dat er door meer kennis wat aan verandert!
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 17:23

Bericht 05 Jun 2022 08:09

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Ik wilde hier toch nog even mijn ervaring laten weten, ik heb onlangs de toelatingstest van Mensa gedaan en dat was echt een aanrader! Hele leuke ervaring, uitgebreide test voor relatief weinig geld, en lekker moeilijk.
Zoals ik al had verwacht ben ik niet hoogbegaafd, nét onder de bovenste 2% gescoord, helemaal prima! Voor mijn gevoel past dit precies bij hoe ik mezelf ken en verklaart het waarom ik ben zoals ik ben.
Ik moest trouwens een beetje lachen om de testresultaten; ik sta namelijk "bekend" bij vrienden en op het werk om mijn talenkennis, en heb altijd meer moeite gehad met de bèta vakken. Maar de test richt zich enkel op de Nederlandse taal, die ik dus al 15 jaar erg weinig gebruik, en ik heb me de afgelopen 2 jaar bezig gehouden met de bèta vakken. Dus wat kwam eruit? Mijn hoogste score was op het numerieke gebied, en mijn laagste score was op het gebied van taal, haha!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 05 Jun 2022 12:54

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Haha wat een leuke shift dan Banana.
En fijn dat je dit nu weet en dat het je inzicht geeft. Goed gedaan!
Let's discover the world together.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 05 Jun 2022 19:42

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Leuk om te lezen, Banana! Hoe lang had je de tijd voor de test? En was dat genoeg? Lijkt mij ook nog steeds best leuk om 'm een keer te doen, ook al denk ik dat ik niet hoogbegaafd ben.
❤ 7 juni 2018
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 17:23

Bericht 06 Jun 2022 13:01

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Het waren allemaal kleine stukjes; bv. 6 minuten voor 20 vragen in 1 categorie, dan 7 minuten voor 20 vragen in een andere categorie, en op het einde 40 minuten voor een groot aantal vragen over algemene kennis (behoorlijk lastig). Het was over het algemeen behoorlijk krap in de tijd; je kon echt beter meteen je eerste ingeving invullen. Ik zou het zeker aanraden, waarom niet? :-)
Vorige

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers