Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Werk & studie biechttopic

<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 20 Sep 2021 20:26

Re: Werk & studie biechttopic

Biechtje schreef:Wat voor aanhef en schrijfstijl zouden jullie aanhouden bij een e-mail om meer informatie te vragen over een vacature?
Beste Voornaam of Geachte Mevrouw Achternaam?

Ik ben gewend aan een wat lossere schrijfstijl en het is een vrij jong bedrijf, maar toch twijfel ik.


Misschien dan kiezen voor Beste Voornaam Achternaam?
In een mail vind ik dat wel kunnen.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 20 Sep 2021 20:50

Re: Werk & studie biechttopic

Kun je niet en en doen?
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 20 Sep 2021 20:59

Re: Werk & studie biechttopic

Biechtje schreef:Wat voor aanhef en schrijfstijl zouden jullie aanhouden bij een e-mail om meer informatie te vragen over een vacature?
Beste Voornaam of Geachte Mevrouw Achternaam?

Ik ben gewend aan een wat lossere schrijfstijl en het is een vrij jong bedrijf, maar toch twijfel ik.


Je kent die persoon niet? Ik zou dan zeker niet alleen de voornaam gebruiken. Ik zou het zelf best gek vinden om alleen met mijn voornaam door een onbekende te worden aangesproken over sollicitatie. Beste voornaam achternaam zou ik prima vinden. Je weer neem ik aan de voornaam ook can de vacaturetekst ofzo.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 21 Sep 2021 06:21

Re: Werk & studie biechttopic

Ik doe dan vaak: ‘geachte mevrouw *achternaam*, beste *voornaam*’

Gewoon allebei dus, dan kan ik daarna ook makkelijker over op je in plaats van u. Dit gaat trouwens over het aanschrijven van onbekenden in het algemeen, bij een sollicitatiebrief gebruik je niet zo snel u of je natuurlijk.

Succes!!
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 21 Sep 2021 07:39

Re: Werk & studie biechttopic

Oké bedankt! Dan doe ik het zo met allebei. Ik vind dat altijd een beetje gek staan maar blijkbaar kan dat dus wel.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 21 Sep 2021 08:23

Re: Werk & studie biechttopic

Teun schreef:Ik doe dan vaak: ‘geachte mevrouw *achternaam*, beste *voornaam*’

Gewoon allebei dus, dan kan ik daarna ook makkelijker over op je in plaats van u. Dit gaat trouwens over het aanschrijven van onbekenden in het algemeen, bij een sollicitatiebrief gebruik je niet zo snel u of je natuurlijk.

Succes!!

Dit doe ik ook inderdaad.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 16 Okt 2021 06:02

Re: Werk & studie biechttopic

Ik schaam me een beetje voor deze vraag dus daarom stel ik hem anoniem en vraag me af of anderen dit ook herkennen. Ik heb altijd zo'n moeite met een tekst van een vacature snappen. Het is allemaal zo abstract omschreven en dat leest zo onaantrekkelijk. Daardoor haak ik al af terwijl ik de functie best uit zou kunnen voeren. Woorden als stakeholders enzo. Ik weet best wat het betekent maar heb dan moeite met het in context van de echte baan te plaatsen. Net als de omschrijving van de werkzaamheden. De vacature die ik nu heb gezien past qua werkzaamheden waarschijnlijk echt best bij mij maar het wordt dan zo abstract omschreven dat ik al niet durf te solliciteren. Dan denk ik direct door de omschrijving dat ik het toch allemaal niet kan.
Is dat herkenbaar of ben ik gek?
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 16 Okt 2021 07:23

Re: Werk & studie biechttopic

Dat snap ik wel hoor Biechtje!
Allemaal van die termen die je ook best in het Nederlands kan omschrijven.. Ik heb er gewoon een beetje een aversie tegen, haha.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9453

Geregistreerd: 19 Jul 2014 16:27

Bericht 16 Okt 2021 07:59

Re: Werk & studie biechttopic

Heel herkenbaar biechtje. Hierom wel een vacatures laten gaan, omdat ik me er 'te dom' voor voelde omdat ik de vacaturetekst niet goed snapte.
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 16 Okt 2021 09:29

Re: Werk & studie biechttopic

Ik zou er proberen doorheen te prikken. Goed lezen; wat vragen ze nou écht? En vooral: waar word je wel en niet enthousiast van in zo’n tekst? Dat is vaak belangrijker dan of je voldoet aan alle eisen. Je enthousiasme kan je overbrengen in een brief of gesprek.

En als er alleen maar vage Engelstalige termen worden gebruikt zou ik zelf ook afknappen. Goede kans dat er dan ook op die manier wordt gestuurd en gesproken in de organisatie, niet mijn cultuur.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 16 Okt 2021 12:10

Re: Werk & studie biechttopic

Herkenbaar hoor Biechtje, alleen ik zoek het meestal niet bij mezelf :smile: . Ik vind vacatureteksten vaak heel slecht geschreven.
<<

Linnie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1945

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:52

Woonplaats: Goeree Overflakkee

Bericht 16 Okt 2021 14:35

Re: Werk & studie biechttopic

We hebben sinds kort een nieuwe collega op het werk. Echt wat een verschrikkelijk mens en kwam er pas geleden achter dat ik niet de enige ben, was nog een collega die zich aan dr ergerde.
Af en toe doet ze alsof ze de leidinggevende is🙈.
Als je een grapje maakt krijg je een snauw van dr.
Ik had het ergens met haar over, zegt ze Ow dat heb ik niet gezien ow ja pas geleden was dat op het nieuws.
Dan krijg je een snauw: ja dus ik heb geen tv dus ik kan het niet kijken, en dan op zo’n kattenkoppen manier.
Dus ik zei nou sorry hoor dat kan ik toch niet weten. En zijn nog wel wat andere dingen, maar serieus, ik hoop dat ze snel weg is 🙈
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 26 Jan 2022 10:26

Re: Werk & studie biechttopic

Even onder het biechtaccount: deze week hoor ik of ik een andere functie (promotie) krijg. Heel spannend en ik hoop het ontzettend! Ik vind het wel lastig om, als ik die functie krijg, om salarisverhoging te vragen. Het is in principe wel echt een hogere functie, ik zal nog wel veel moeten leren maar dat zou iemand anders in die functie ook moeten. Ik ben bang dat ze niet uit zichzelf salarisverhoging gaan aanbieden.
Hoe pak ik zoiets aan?
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 17:23

Bericht 26 Jan 2022 11:05

Re: Werk & studie biechttopic

Spannend Biechtje, succes, ik duim voor je! Mijn tip is om het ZEKER te vragen / naar voren te brengen, en van tevoren een beetje in gedachten te hebben wat je verwacht. Ik ben daar ook vaak te passief in geweest terwijl het belachelijk is dat ze een ander wel meer zouden betalen dan jij, die dezelfde baan gaat doen. Het is geen vrijwilligerswerk! Ik zou gewoon iets in de trant van "Mag ik vragen wat de nieuwe salarisschaal is?" of "Welke salarisverhoging mag ik hierbij verwachten?" zeggen, en dan zie je vanzelf wel hoe ze reageren. Kom voor jezelf op, niemand anders gaat het doen! Succes!! :-)
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 26 Jan 2022 11:08

Re: Werk & studie biechttopic

Ja! Voor jezelf opkomen hoor, internet staat vol met tips. Het is geen rare of brutale vraag. Succes!
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 11:00

Bericht 26 Jan 2022 11:12

Re: Werk & studie biechttopic

Zeker doen hoor! Ik zou dit gesprek wel goed voorbereiden. Heb je een cao waar je aan kan refereren? Ik duik altijd direct in onze functieprofielen als ik er taken bij krijg.
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 26 Jan 2022 11:33

Re: Werk & studie biechttopic

Nee helaas, we hebben geen CAO waar we officieel onder vallen. We volgen wel een bepaalde CAO qua vergoedingen en salarisverhoging, maar we volgen niet die salarisschalen. Ik heb dus helaas geen idee wat andere collega's in die functie precies verdienen.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 26 Jan 2022 17:36

Re: Werk & studie biechttopic

Ik zou vragen wanneer het arbeidsvoorwaardengesprek is. Als zij dan zeggen dat ze niet van plan zijn zo'n gesprek te voeren, kun je aangeven dat bij nieuwe verantwoordelijkheden ook een nieuw salaris hoort, dus dat je een gesprek verwacht.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 27 Jan 2022 00:27

Re: Werk & studie biechttopic

Je zou kunnen aangeven dat je na een inwerkperiode van pak en beet 3 maanden en je dus volwaardig de functie goed uit kunt voeren wel een hoger passend salaris verwacht. Gelijk salarisverhoging vind ik niet gepast als je de functie nog ingewerkt moet worden.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 27 Jan 2022 07:20

Re: Werk & studie biechttopic

Huh Fred, je wordt toch ook ingewerkt als je helemaal nieuw bent? Dan start je toch ook gewoon met een bepaald salaris?

Ik ben het eens met June. Vragen wanneer het arbeidsvoorwaardengesprek is en daar dan goed weten wat je zelf een ok salaris zou vinden en waarom.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 27 Jan 2022 09:29

Re: Werk & studie biechttopic

Ze zegt zelf dat ze nog veel moet leren. Dat je een promotie krijgt is al mooi, maar als je nog veel moet leren is het best normaal dat de verhoging later in gaat. Ook bij een nieuwe baan kun je zulke afspraken maken. Zeker als bijv je nieuwe werkgever twijfels heeft of jij de functie wel aan kan, maar geen betere kandidaten heeft.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 27 Jan 2022 11:14

Re: Werk & studie biechttopic

Ze bieden je de baan aan omdat ze denken dat jij er capabel genoeg voor bent, ongeacht of je nog veel moet leren of niet. Dus mijns inziens moet je ook betaald worden naar je functie en zou ik er zeker naar vragen! Komen ze normaliter wel met iets van een formele promotiebrief/mail/melding in je hr systeem? Ik zou op internet eens rondkijken wat er voor een dergelijke functie in jouw werkveld gemiddeld gezien betaald wordt en dat als uitgangspunt houden in je gesprekken.
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 27 Jan 2022 12:01

Re: Werk & studie biechttopic

In de vacature werd ook benoemd dat je niet alles al hoeft te kunnen. En dat is ook onmogelijk dat je dat al kunt omdat het hele specifieke taken zijn. Dus als ik het niet geworden zou zijn zou er ook iemand aangenomen zijn met niet alle kennis.
Maar ik ga vragen of mijn arbeidsovereenkomst wijzigt door deze nieuwe functie en naar aanleiding van het antwoord daar op vragen naar het salaris.
<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 15 Dec 2018 23:18

Bericht 27 Jan 2022 20:22

Re: Werk & studie biechttopic

Natuurlijk inzetten op direct een hoger salaris. Iedereen groeit in een functie, je moet altijd ingewerkt worden. Direct inzetten op verhoging dus, niet eerst drie maanden voor je oude loon werken.

Misschien kun je eens een ander cao opzoeken van vergelijkbaar werk en kijken wel type functie overeen komt en de verhoging daarop baseren?
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:53

Bericht 01 Feb 2022 10:48

Re: Werk & studie biechttopic

Heel verhaal, excuus daarvoor al vast. Gisteren heb ik een gesprek gehad op mijn werk, waar ik nogal mee in mijn maag zit, ik weet echt even niet wat ik moet doen, ik ben zó boos en zó verdrietig.

Ik zit sinds begin november overspannen thuis en ben net vorige week begonnen met re-integreren. Op het werk is de laatste jaren veel gebeurd/ben ik mezelf nogal kwijtgeraakt. Ik werk in het onderwijs, al bijna 15 jaar op dezelfde school. Ik draaide altijd bovenbouw groepen, had daar veel plezier in en het ging ook lekker, schoolleiding (van dat moment, er zijn in de loop der jaren heel veel wisselingen geweest, ik denk wel 10 verschillende leidinggevenden, inclusief bovenschools directeuren) was tevreden over mijn functioneren.

Op een gegeven moment had ik zelf behoefte aan iets anders en ben ik binnen de stichting van school gewisseld. Die nieuwe school was echter niet de plek voor mij, na een jaar kwam ik terug op mijn huidige school, waar op dat moment alleen ruimte was om hoogbegaafdheidsonderwijs te geven, die uitdaging ben ik aangegaan. Het eerste jaar had ik met de groep een prima jaar, maar wel een duo die er bijzondere gedachten op nahield (een slechte toetsscore kwam bv door de stand van de maan) en buiten het lesgeven om nauwelijks dingen oppakte, waardoor ik een fulltime-baan in 3 dagen propte.

Het jaar erna (in dit jaar is mijn moeder ook na een lang ziekbed overleden, privé speelde er dus ook vanalles) had ik 2 dagen een groep met hoogbegaafden, met in die groep veel kinderen waarbij nog andere dingen speelden of die bv al zo veel waren vastgelopen in regulier onderwijs, dat dat weer andere problemen met zich meebracht. Daarnaast stond ik 1 dag in de week voor een reguliere groep en merkte ik dat daar toch meer mijn passie lag. Daar ben ik dus het jaar erna naar teruggegaan. Samen met mijn duo kreeg ik een pittige groep 4 van bij de start 36 leerlingen. Beide hebben we geworsteld met de groep en meerdere malen aangegeven dat we vastliepen. Ergens in februari kregen we coaching, waarvan ik merkte dat dat me heel erg hielp. Dingen net even anders aanpakken, waardoor het beter liep, mij minder energie kostte en ik weer plezier kreeg in mijn werk. Vervolgens kwamen we vlak daarna in een lockdown, waardoor ik de dingen waar ik mee bezig was niet echt heb kunnen inoefenen en het na al die weken thuis weer was weggezakt. Doordat er daarna geen externen de school in mochten komen, is dit traject ook niet verder opgepakt. Het jaar erna kreeg ik weer grotendeels dezelfde groep, waarmee het al niet lekker liep.

Eigenlijk komt het erop neer dat ik het vertrouwen in mezelf de afgelopen jaren ben kwijtgeraakt, het steeds een stukje verder is afgebrokkeld. Het stukje orde houden is niet mijn sterkste punt (voor mijn gevoel is dit ook minder geworden in mijn worstelingen de afgelopen jaren, het was nooit hetgeen waar ik supersterk in was, maar het is beter geweest dan nu), daar heb ik winst op te behalen (het is overigens echt niet zo dat ze bij mij op de tafels staan te dansen of de boel op stelten zetten) en kost me nu steeds veel energie. Ergens denk ik vooral dat ik te lief ben. Ik ben heel goed in het stukje sfeer, contact met de kinderen, de band met ze, sfeer in de groep, maar ben van daaruit soms 'bang' ze te hard aan te pakken of die band stuk te maken.

Nu had ik voorafgaand aan het re-integreren een gesprek met mijn schoolleider. Daarin heb ik ook aangegeven dat ik graag nog weer begeleiding zou willen zoals 2 jaar geleden, om met dat stukje orde houden aan de slag te gaan en daar in te groeien, omdat ik heel erg denk dat dat me helpt. Zij mag daar zelf niet over besluiten en ging daarmee naar de directrice (die heeft meerdere scholen onder zich). Naar aanleiding daarvan werd ik uitgenodigd voor een gesprek. Dat had ik gisteren.

In dit gesprek werd er gesproken over verbazing om mijn hulpvraag, want het is een basiscompetentie en van een leerkracht met zoveel ervaring wordt verwacht dat je het kan (op zich snap ik dat best ook wel, maar ik ben ergens de afgelopen jaren vastgelopen en vraag nu om hulp, van dat laatste heb ik inmiddels heel veel spijt). Vervolgens kwam er een verhaal dat als ik geen orde kan houden ik na mijn re-integratietraject een negatieve beoordeling zal krijgen, dat van daaruit dan een nulmeting komt met een verbetertraject en weer een tweede nulmeting, en dat ik een tweede negatieve beoordeling echt niet moet willen.
Ook kreeg ik voor mijn voeten gegooid dat ik al van hoogbegaafd naar regulier was gegaan, een dag minder was gaan werken, dit jaar groepen heb zonder oudercontact etc en 'dan ben je tóch nog omgevallen'.

Alle kleine beetjes vertrouwen die ik weer had in mezelf, zijn inmiddels weer gigantisch hard onderuit geschopt. Ik speelde al langer met het idee om mogelijk te gaan kijken naar een andere school om te werken, omdat deze school/stichting niet echt passend meer is voor me, maar dan zie ik in de vacature staan 'er zullen referenties worden ingewonnen' en dan zakt de moed me al in de schoenen, want zo positief wordt er niet over me gedacht (door iemand die me overigens geen seconde heeft zien lesgeven). Het liefst nam ik per direct ontslag, maar dat is helaas geen optie. Ik zie nu al zó als een berg op tegen morgen weer moeten gaan werken.
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers