Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


N.a.v. Hoogbegaafdheid

<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 23 Jan 2022 23:45

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Voor mij is het wel een toegevoegde waarde geweest om die test te doen. Het was namelijk een verklaring voor een heel aantal zaken in mijn leven. Tot het moment dat de testuitslag binnen kwam geloofde ik niet dat ik zo hoog zou scoren. Ik wist wel dat mijn intelligentie iets hoger dan gemiddeld was maar dat ik zo hoog zou scoren had ik dan totaal weer niet verwacht. In mijn werk is het ook heel helpend ik weet namelijk dat ik denkstappen over kan slaan en soms 10 stappen langzamer moet.
Die denkstappen sla ik op papier heel vaak over waardoor mensen mij totaal verkeerd begrijpen.

Dat veel mensen de hsp kenmerken herkennen is overigens compleet logisch als je ziet hoe hoog de verwachting is van het percentage mensen dat hsp is. Dat ligt zo rond de 20%.

Begin maart is trouwens de week van de hoogbegaafdheid. Ik hou vooral voor J de site een beetje in de gaten maar tot nu toe zit er weinig voor hem bij.
https://weekvandehoogbegaafdheid.nl/
2015 💙
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 24 Jan 2022 10:14

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

HollyGolightly schreef:Maar hoeveel hier hebben nu daadwerkelijk een officiële IQ test afgenomen en boven de 130 gescoord?


Ik niet dus inderdaad. En ik denk ook niet dat ik boven de 130 zou komen. Ik herken dus wel heel veel van de zijnskenmerken, maar of dat zegt dat ik hoogbegaafd ben? Ik denk het zelf niet. Maar we zijn er wel mee bezig in gedachten omdat we er met ons zoontje mee bezig zijn.

Dat HSP en HB veel voorkomt is ook niet zo gek, als je alles zo intens ervaart.

Banana, wat goed dat je er voor jezelf wat meer mee bezig bent. Ik denk inderdaad dat het voor jezelf een hoop dingen kan verklaren en dat je daardoor wat meer vrede kunt krijgen met wie je bent. Niet dat een stempeltje echt uitmaakt, maar misschien gewoon voor je eigen gemoedsrust en acceptatie wie je bent. En de focus ligt al snel en veel op Hb kinderen, met name op de basisschool. Dit is een website/blog/ebook waar je misschien als volwassene wat aan hebt: https://giftedpeople.eu/
Let's discover the world together.
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 17:23

Bericht 24 Jan 2022 19:05

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Bedankt voor jullie reacties en inzichten! Ik heb me vandaag ingeschreven voor de Mensa toelatingstest en dan zie ik wel wat daar uit komt.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 24 Jan 2022 19:52

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Spannend Banana. Hopelijk geeft het je inzicht!
Let's discover the world together.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 24 Jan 2022 20:11

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Spannend banana, wanneer mag je?
2015 💙
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 17:23

Bericht 26 Jan 2022 09:08

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

In mei, ik hoop dat de datum doorgaat (hangt af van genoeg inschrijvingen) want ik woon niet in Nederland en ben er dan toevallig voor de staatsexamens. Dus dat komt goed uit. Ik ga er gewoon zonder spanning naar toe, het resultaat doet er immers niet toe, het is alleen voor inzicht en benieuwd hoe de vork in de steel zit. Die staatsexamens vind ik veel spannender haha!

Minx, fijn dat het voor jou in ieder geval van toegevoegde waarde is geweest, en dat je dat hier met me wilde delen! Heeft me een duwtje in de rug gegeven om de stap te nemen :-)
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 27 Jan 2022 23:28

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Uit nieuwsgierigheid heb ik m'n vriend uitgedaagd om de thuistest van Mensa te doen. Bij ons allebei kwam eruit dat we de test "redelijk goed" hebben gemaakt en dat er een kans is dat we aan de toelatingsnorm voldoen. En nu is wel m'n nieuwsgierigheid nog meer aangewakkerd haha. Geen idee of iedereen dit te zien krijgt overigens, maar ik ben gek op dit soort testen en nu wil ik bijna ook die echte test gaan doen. Deze thuistest vond ik overigens niet enorm simpel. De meeste vragen waren goed te doen, maar naar een paar vragen heb ik echt tien minuten zitten staren geloof ik. Ben ook wel doodmoe en hormonaal vandaag, dat kan er ook mee te maken hebben.

Maar ik vraag me alleen af wat ik dan eventueel met de uitslag wil. Je krijgt geen IQ te horen las ik, dat is wel jammer. Minx, wat kreeg jij voor uitslag?
❤ 7 juni 2018
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11204

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 28 Jan 2022 06:54

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Dat heb ik ook gelijk gedaan, Bliss! Ik hou ook van dat soort tests. Ik kreeg precies dezelfde uitslag. Verwacht zelf echt niet hoogbegaafd te zijn, maar herken wel veel hier.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 17:23

Bericht 28 Jan 2022 07:22

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Ga gezellig mee! Gezamenlijke forum Mensa test, haha.
Precieze IQ doet er voor mij niet toe, je hoort namelijk wel in welk percentiel je scoort, dat is voor mij voldoende. Hoogste 2% is HB.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 28 Jan 2022 07:42

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Haha wel gezellig ja! Waar en wanneer ga jij?
❤ 7 juni 2018
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 17:23

Bericht 28 Jan 2022 07:52

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Ik stuur je even een pb
Laatst gewijzigd door Banana op 28 Jan 2022 07:54, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 17:23

Bericht 28 Jan 2022 07:53

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Hier is trouwens nog een leuke test;
https://www.mensa.org/public/mensa-iq-challenge

En de app is ook leuk!
Ik heb weer een nieuwe hobby hoor :palm:
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9734

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 28 Jan 2022 08:17

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Hihi, ik ben volgens die test meerbegaafd hihi. Vind ik best lachen.
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 17:23

Bericht 28 Jan 2022 08:29

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Ook mee voor de test? :D
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9734

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 28 Jan 2022 09:23

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Als ik het geregeld zou kunnen krijgen, zou ik het zo doen voor de lol.

Maar vind meerbegaafd al prima verklaren waar ik soms problemen mee heb. Ik voel mij ook totaal niet slim.
<<

ellibre

Kletskop

Berichten: 566

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:23

Bericht 28 Jan 2022 09:28

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Bliss schreef:...
Bij ons allebei kwam eruit dat we de test "redelijk goed" hebben gemaakt en dat er een kans is dat we aan de toelatingsnorm voldoen. En nu is wel m'n nieuwsgierigheid nog meer aangewakkerd haha. Geen idee of iedereen dit te zien krijgt overigens, maar ik ben gek op dit soort testen en nu wil ik bijna ook die echte test gaan doen.
...

Ik heb hem net ook gedaan en kreeg dit als uitslag:

Jouw resultaten van de Mensa-thuistest(*) waren heel erg goed en wij denken daarom dat er een grote kans is dat jouw intelligentieniveau voldoet aan de Mensatoelatingsnorm.

Dus het is in elk geval niet zo dat iedereen dezelfde uitslag krijgt. En toen wilde ik natuurlijk ook weten wat er gebeurt als ik bewust een hoop foute antwoorden geef, dus heb ik er een stuk of 8 veranderd en toen kreeg ik dit te zien:

Jouw resultaten van de Mensa-thuistest(*) waren goed maar niet voldoende voor ons om te denken dat je een grote kans zou maken dat jouw intelligentieniveau voldoet aan de Mensatoelatingsnorm.

Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre ze naast de juiste antwoorden, ook de tijd die je nodig hebt voor de thuistoets meewegen.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 28 Jan 2022 09:39

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Ha goed onderzocht, ellibre! Die andere test ga ik vanavond ofzo ook nog even doen. Ben benieuwd.
❤ 7 juni 2018
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1934

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 28 Jan 2022 19:54

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

ellibre schreef:Ik heb hem net ook gedaan en kreeg dit als uitslag:
Jouw resultaten van de Mensa-thuistest(*) waren heel erg goed en wij denken daarom dat er een grote kans is dat jouw intelligentieniveau voldoet aan de Mensatoelatingsnorm.

Dit was ook mijn uitslag. Er waren ook maar een paar reeksen die ik echt lastig vond. Ik ben ook wel heel erg benieuwd naar wat ik nu fout heb gemaakt. Ik vind zulke testen altijd erg leuk om te doen, maar denk zeker niet dat ik hoogbegaafd ben.
2011 2012 2017
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 28 Jan 2022 20:31

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Banana schreef:Hier is trouwens nog een leuke test;
https://www.mensa.org/public/mensa-iq-challenge

En de app is ook leuk!
Ik heb weer een nieuwe hobby hoor :palm:


Nahh ik ging deze net doen en eerst ging ik lekker, maar op een gegeven moment zag ik het totaal niet meer. Dus veel te lang zitten kijken, ik was nog bezig en de tijd was om. IQ 115 kwam er te staan. :palm: En gisteren deed ik ergens anders een online IQ-test en daar kwam 136 uit. Welke app bedoel jij trouwens?
❤ 7 juni 2018
<<

Moesje

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 09 Dec 2013 12:27

Bericht 28 Jan 2022 21:34

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Verdorie, ik dacht ik doe die test even snel voor de grap, met een blaffende hond op de achtergrond, maar nu moet ik aan het eind 7 euro betalen voor de uitslag. Dat heb ik er nu dus ff niet voor over, dan maar niet slim. 🤓
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 784

Geregistreerd: 11 Jan 2022 11:02

Bericht 28 Jan 2022 23:12

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Indigo schreef:
ellibre schreef:Ik heb hem net ook gedaan en kreeg dit als uitslag:
Jouw resultaten van de Mensa-thuistest(*) waren heel erg goed en wij denken daarom dat er een grote kans is dat jouw intelligentieniveau voldoet aan de Mensatoelatingsnorm.

Dit was ook mijn uitslag. Er waren ook maar een paar reeksen die ik echt lastig vond. Ik ben ook wel heel erg benieuwd naar wat ik nu fout heb gemaakt. Ik vind zulke testen altijd erg leuk om te doen, maar denk zeker niet dat ik hoogbegaafd ben.

Wel leuk om even te doen inderdaad! Maar wat gek dat het bijna alleen maar van die reeksen zijn. Dat geeft toch geen betrouwbaar beeld over je IQ? (Ik ben zelf toevallig goed in reeksen, maar dat is iets heel specifieks toch? Waar slimme mensen ook toevallig NIET goed in kunnen zijn?) Nu ben ik wel benieuwd hoe de volledige test dan gaat.
De WISC-kindertest die mijn zoon heeft gedaan was in ieder geval veel diverser.
T (2008) en I (2013)
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 28 Jan 2022 23:33

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Dat vraag ik me dus ook af. Die reeksen kan ik meestal wel aardig (maar duurt wel wat langer soms), maar mijn specialiteit ligt wel bij het talige deel. Ik heb ooit al eens een soort IQ-test gedaan met een psycholoog bedenk ik me net, maar daar kwam geen score uit. Alleen een hele observatie enzo. Eigenlijk wil ik m'n IQ gewoon weleens weten, maar ik zag dat je zo duizend euro kwijt bent voor een officiële test. Haha dacht het niet.
❤ 7 juni 2018
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 17:23

Bericht 29 Jan 2022 06:40

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Ellibre, ik heb dat destijds ook meteen op die manier getest :-) Ik geloof dat ze op de officiële test niet de tijd meewegen, maar ik weet niet hoe dat werkt voor de thuistest.

Bliss, ik bedoelde de Mensa app, die is trouwens een stuk gevarieerder en daar zitten ook taalvragen bij. Wel in het Engels uiteraard. Ik denk trouwens dat met 1 test je IQ met zekerheid weten een utopie is, het blijft altijd een momentopname, maar geeft gewoon een sterke indicatie. Dus niet de duizend euro waard lijkt me!

Moesje, waar zit jij dat je moet betalen voor de uitslag? Die link wat ik deelde is gewoon gratis! De blaffende hond en pasgeboren baby hier werken ook niet mee voor mijn concentratie, haha.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 29 Jan 2022 09:03

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Maar ik zie geen app van Mensa, ze heten allemaal anders!
❤ 7 juni 2018
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 17:23

Bericht 29 Jan 2022 10:05

Re: N.a.v. Hoogbegaafdheid

Huh? Donkerblauwe achtergrond, Mensa logo (een gekke M met bolletje erboven), 1,99 euro? Brain Test heet ie, zie ik nu.
VorigeVolgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers