Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ratjes als huisdieren

<<

El_la

Noob

Berichten: 13

Geregistreerd: 31 Aug 2021 13:23

Bericht 17 Jan 2022 20:44

Ratjes als huisdieren

Wie van jullie heeft tamme ratjes als huisdieren? Ik ben dit serieus aan het overwegen, omdat ik het (vooral ook voor mijn dochter) gezellig vind als er wat meer leven in huis is. Nu is het echter zo dat ik co-ouderschap heb met haar vader en wanneer ze daar is, regelmatig een nachtje bij vriendinnen slaap. In hoeverre hebben ratjes dagelijkse verzorging nodig? Is het mogelijk om ze, uiteraard met voldoende voer en water, een nachtje of misschien twee alleen te laten, of kan dit niet? Uiteraard zal ik voor vakanties etc. gewoon voor oppas zorgen, maar om dat nou elke keer te moeten doen gaat me wat ver :wink:
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 17 Jan 2022 21:09

Re: Ratjes als huisdieren

Ik had vroeger ratjes, zo leuk! Voel die staartjes nu nog. Met genoeg voer en waterflesje kunnen ze best 1-2 nachtjes vooruit, maar misschien kan iemand even snel langskomen voor wat voer in bakje?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 17 Jan 2022 21:33

Re: Ratjes als huisdieren

Ik had ze vroeger en hele leuke beestjes! Knuffelbaar, trucjes leren en er gewoon naar kijken. Voordeel is ook dat ze hoogtevrees hebben dus liet ze regelmatig over mijn slaapbank rennen, gingen ze niet af. Nam ze ook regelmatig mee in mijn kraag ergens heen.

Ik studeerde toen nog en liet ze weleens 2 nachten alleen. Ging ik langer weg, dan nam ik ze mee of zocht een oppas.
<<

Danny

Kletskop

Berichten: 634

Geregistreerd: 07 Mei 2021 07:54

Bericht 18 Jan 2022 08:15

Re: Ratjes als huisdieren

Oooo..ze zijn zo leuk..ik heb ze lang gehad.
Ze zijn vrolijk,slim,schoon en trouw en ze knuffelen graag.
De mijne ging altijd mee..gewoon op mn schouder of in mn capuchon.
Hij liep regelmatig vrij rond,was matties met mn kat,maar voor eten en 's nachts deed ik hem wel in zn kooi.
Ruime kooi met verstopplekjes en kort stro als bodem.
Ik haalde wel elke dag de natte plekken en keutels eruit.
Ze hadden hard knaagdiervoer,maar aten ook weleens een hapje met mij mee.
Heel veel plezier ermee,ze zijn leuk!
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 18 Jan 2022 12:07

Re: Ratjes als huisdieren

Oh lijkt mij ook leuk (en een beetje eng, haha) Bijten ze niet snel en ruiken ze erg?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Danny

Kletskop

Berichten: 634

Geregistreerd: 07 Mei 2021 07:54

Bericht 18 Jan 2022 12:20

Re: Ratjes als huisdieren

Ik heb veel ratjes gehad,want ze worden niet oud en zijn ook nog eens gevoelig voor gezwellen.
Mijn beestjes hebben nog nooit gebeten en ze ruiken ook niet als je hun hok goed schoon houdt.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 18 Jan 2022 15:24

Re: Ratjes als huisdieren

Bijten hebben ze nooit gedaan. Eten haalden ze altijd voorzichtig van mijn vingers af.

Ik vond het inderdaad ook een nadeel dat ze zo kort leven en gevoelig zijn voor gezwellen. Heb er 3 gehad en allemaal overleden met tumoren. De laatste is wel oud geworden, zo'n 3 jaar.

Voor kinderen vind ik het best goede huisdieren, ook omdat er geen 15 jaar commitment aan vast zit.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 18 Jan 2022 16:12

Re: Ratjes als huisdieren

Ratten zijn heel leuk en kunnen prima een nacht alleen blijven, maar hou wel rekening met de geur. Ze ruiken erg sterk en daar moet je wel tegen kunnen. Mannetjes ruiken sterker dan vrouwtjes, dus dat scheelt al iets, maar geurloos zijn ze zeker niet. Je zou altijd een keer bij een opvang kunnen langsgaan om te kijken of je ertegen kunt.

Je kunt ze niet op zaagsel houden, daar zijn hun luchtwegen te gevoelig voor. Ik gebruikte altijd berken- of kartonsnippers, maar dat is qua geur niet optimaal. Ze zijn een soort van voorgeprogrammeerd om kanker te krijgen als ze rond de twee jaar zijn, dat kan erg naar zijn en is ook wel iets om rekening mee te houden. Verder zijn ze erg slim en sociaal en kun je ze veel leren. Ze zijn leuker voor kinderen dan hamsters, als je goede sociale rittens uitkiest.
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:42

Bericht 18 Jan 2022 22:32

Re: Ratjes als huisdieren

Ik heb vroeger ratjes gehad. 1 vanuit de dierenwinkel en later 2 erbij via marktplaats. Die van de dierenwinkel was niet zo tam en niet lief. Bijten etc. De 2 ratjes van marktplaats waren super lief en tam. Deze kwamen echt op je schouders zitten en ging dan aan je oorlel likken en snuffelen.

Die vanuit de dierenwinkel hebben we ooit in een groter hok gezet met meer afstand tussen de spijlen. Hele dag niet eruit gegaan allen de neus er iets door geduwd. Volgende ochtend schreeuwde mijn moeder dat mijn rat op zolder liep. Die is dus in de nacht ontsnapt en 2 trappen (vloerbedekking) opgegaan. Deze rat heeft ook een gat onderin de bank gegeten.

Nou goed, mijn advies, probeer echt tamme ratjes te vinden.
<<

Danny

Kletskop

Berichten: 634

Geregistreerd: 07 Mei 2021 07:54

Bericht 19 Jan 2022 06:13

Re: Ratjes als huisdieren

Derpy..we heb de mijne nog nooit geroken.... misschien omdat we gewend waren aan hun lucht..dat kan natuurlijk.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 19 Jan 2022 07:53

Re: Ratjes als huisdieren

Wij hebben twee ratjes op dit moment (het waren er drie, eentje is overleden). Het zijn mannetjes.

En het zijn echt super leuke diertjes. Ze zijn grappig om naar te kijken, hartstikke tam ook.

Maarrrrrr….ik heb er echt spijt van dat we ze hebben. Want die lucht 😷🤮. Ik vind ze echt enorm stinken. Ook als ik een uurtje daarvoor de kooi heb schoongemaakt. Ze markeren (druppeltjes urine achterlaten) in de hele kooi, waardoor het echt naar plas stinkt.

Nu heb ik wel een hele gevoelige neus (man en kinderen hebben er veel minder last van), maar ik vind het echt vies.

Inmiddels zijn ze de 2,5 jaar gepasseerd en we houden ze natuurlijk gewoon tot het eind, maar ik wil om die reden nooit meer ratjes, hoe leuk ik ze ook vind.

We hebben sinds een half jaar ook twee (Siberische) katten en daar hebben we nog geen seconde spijt van gehad. Minder schoonmaken, minder stank en zó gezellig!
<<

ChiQ

Bericht 19 Jan 2022 09:06

Re: Ratjes als huisdieren

Hahahaha mijn allergrootste angst in het leven, ratten. Dus geen tips en aan deze info heb je ook geen zak maar ik zou het niet doen😂
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 19 Jan 2022 17:04

Re: Ratjes als huisdieren

Dat zou kunnen, Danny. Ik kon er ook wel tegen, maar echt fris kun je ze niet noemen. M'n moeder vond de geur ook afschuwelijk.
<<

ChiQ

Bericht 19 Jan 2022 20:34

Re: Ratjes als huisdieren

<<

Elisabeth

Kletskop

Berichten: 916

Geregistreerd: 10 Jan 2019 16:59

Bericht 20 Jan 2022 10:00

Re: Ratjes als huisdieren

ChiQ schreef:https://vm.tiktok.com/ZMLdMnm5u/

😭😭


😵
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 20 Jan 2022 11:15

Re: Ratjes als huisdieren

Wat zielig :( Dan heb je echt hulp nodig.
<<

Neno

Kwebbel

Berichten: 499

Geregistreerd: 09 Feb 2020 08:45

Bericht 20 Jan 2022 14:43

Re: Ratjes als huisdieren

Brrr chiq, kon het niet eens afkijken. Wat zal het daar stinken!

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers