Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


(Te) snel werkende schildklier. Graves?

<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5672

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 14 Jan 2022 21:55

(Te) snel werkende schildklier. Graves?

Wie heeft dit ook?

Ik ben afgelopen woensdag bij de huisarts geweest omdat ik dacht in de overgang te raken door stemmingswisselingen (gedurende de cyclus), enorme zweetbuien/opvliegers (en dan echt mijn nachthemd volledig doorweekt en soms het hoeslaken ook, zo erg dan ik ‘s nachts iets droogs aan moet doen).
Maar de huisarts dacht dat het aan bloedarmoede of schildklierproblemen konden zijn.
Dus heb moeten laten prikken en dag later bellen voor de uitslag.
Deze was nog niet compleet en door de huisarts bekeken toen ik belde, maar een dik half uur later werd ik op gebeld door de huisart met de mededeling dat mijn schildklier dus te hard werkt. Het was nog niet erg genoeg om meteen die dag met spoed naar de internist te moeten, maar wel binnen 2 weken. Vandaag de afspraak ontvangen vanuit het ziekenhuis en 26 januari mag ik me melden.
Ik probeer het los te laten en me niet druk te maken, maar ik merk dat ik er toch veel mee bezig ben.
En net zit ik alle uitslagen te bekijken en staat er bij 1 van de uitslagen dat het toch wel erg verdacht veel op de ziekte van Graves wijst.. dan levert me weer het volgende dilemma op, want ik wil eigenlijk niet gaan zoeken op Google en de internist afwachten, maar aan de andere kant wil ik gewoon alvast wat info vergaren.

Sorry als het heel onsamenhangend is, maar er gaat zoveel door mijn hoofd.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Juliet

Kletskop

Berichten: 609

Geregistreerd: 05 Nov 2017 10:12

Bericht 14 Jan 2022 22:35

Re: (Te) snel werkende schildklier. Graves?

Ik had ook de ziekte van Graves.( En dit doe ik allemaal even uit mn hoofd) Bij het meerendeel van mensen met de ziekte gaat het binnen een jaar geloof ik weer over. Bij mij niet. Ik kreeg een jodium behandeling waardoor ik tijdelijk radioactief werd, heb ik zelf weinig van gemerkt verder. En door die behandeling werd mn schildklier te traag en daar heb ik nu nog steeds last van en slik ik medicatie voor.

Volgens mij is een traagwerkende schildklier minder “erg” omdat je dan medicatie kan krijgen wat lichaamseigenstof bevat. Pin me er niet op vast want ik was 19 toen ik Graves had.

Meestal is mn schildklier goed onder controle maar door miskramen in 2020 heeft het lang geduurd voordat het weer op regel was.

Toen schildklier te snel was had ik een erg opgejaagd onrustig gevoel, was ik moe, kon ik me niet goed focussen etc.
november ‘17 & juli ‘22 🩷💙
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5672

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 14 Jan 2022 22:58

Re: (Te) snel werkende schildklier. Graves?

Is het met medicijnen goed onder controle te houden?
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Juliet

Kletskop

Berichten: 609

Geregistreerd: 05 Nov 2017 10:12

Bericht 15 Jan 2022 09:07

Re: (Te) snel werkende schildklier. Graves?

Ja voor mij toen wel. Duurde wel even totdat ze de juiste dosering hadden. Maar toen dat goed was waren volgens mij al m’n klachten weg
november ‘17 & juli ‘22 🩷💙
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 15 Jan 2022 18:08

Re: (Te) snel werkende schildklier. Graves?

Ik heb anderhalf jaar geleden problemen gehad met mijn schildklier. Ik kreeg problemen met mijn energie en zat niet lekker in mijn vel. Toen bleek mijn schildklier ook te snel te werken. Er werd toen ook gedacht aan Graves.

Ik heb toen een echo gehad en meerdere keren bloed prikken. Uiteindelijk bleek het bij mij een schildklierontsteking te zijn. Dit is na een aantal maanden vanzelf over gegaan. Inmiddels zijn alle waarden weer normaal.

Hoop dat het bij jou ook meevalt. Sterkte in elk geval.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5672

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 15 Jan 2022 18:12

Re: (Te) snel werkende schildklier. Graves?

Volgens de huisarts is het geen schildklierontsteking want dan zou ik last van mijn hals/nek moeten hebben en een bult bij de schildklier.
Maar goed, ik wacht maar af.

Inmiddels toch maar een rondje google gedaan op de symptomen, en daar kan ik heel groot gedeelte van afvinken....
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 16 Jan 2022 09:08

Re: (Te) snel werkende schildklier. Graves?

Balen dat je hier last van lijkt te hebben! Ziekte van Graves hoeft geen ramp te zijn, als je er op tijd bij bent, en goed behandeld wordt door een endocrinoloog.

Mijn verhaal is vrij uitzonderlijk, maar toch goed om te delen als waarschuwing. Want het kan ook verkeerd gaan.

Na de geboorte van onze dochter in 2008 ben ik heel ziek geworden. Ik voelde me al weken niet goed, viel veel af en liep in de winter zonder jas buiten omdat ik het zo warm had. Op een dag werd ik echt ziek: overgeven, koorts, hartkloppingen. De huisarts wilde vooral afwachten, hoewel wij het niet vertrouwden. Na twee dagen mocht ik toch eindelijk langskomen. Ik kon toen amper nog op mijn benen staan. Bij binnenkomst heeft hij wat dingen gecheckt en werd ik direct doorgestuurd naar de EHBO. Als we niet met de auto waren geweest, dan had hij een ambulance opgeroepen, zo slecht was ik eraan toe.

Ik bleek een thyreotoxische crisis te hebben: https://spreekuurthuis.nl/themas/schild ... che_crisis

Ik was op het randje van shock/coma beland en ben direct naar de IC gebracht waar ik aan de hartbewaking ben gelegd. Ik mocht niet meer opstaan omdat mijn hart dan zo op hol sloeg dat de alarmbellen letterlijk afgingen.

Uiteindelijk heb ik tien dagen in het ziekenhuis gelegen. Ik woog toen nog maar 61 kilo (ik ben 1.83 en weeg normaal rond de 70-75 kilo, na mijn schildklier verwijdering 80 helaas) en heb echt op het randje gezweefd. Gelukkig waren ze er uiteindelijk op tijd bij en ben ik er met een enorme lading medicatie, infusen, vloeibaar jodium (gadverdamme, wat was dat vies!) weer bovenop gekomen.

Ik heb wel jarenlang klachten gehad die samenhangen met Graves: ik heb ook de oogziekte gehad, waardoor mijn ogen uitpuilden, heel naar. Bovendien was het bij mij met medicatie moeilijk onder controle te houden. Daarom hebben ze een jaar of zeven geleden mijn schildklier verwijderd. Inmiddels ben ik goed ingesteld, maar ik heb altijd last gehouden van hartkloppingen. En mijn gewicht is een ding. Sinds die verwijdering is het haast onmogelijk om slank te worden zoals ik daarvoor was.

Kortom: hou het goed in de gaten, lees je goed in, en realiseer je ook dat de ‘normaalwaardes’ die als standaard genomen worden slechts cijfers zijn. Ik voel me pas een beetje ok als mijn waardes aan de hoge kant liggen, anders ben ik net een zombie. Dus bekijk naast het bloedprikken goed hoe je je voelt als je met mediatie ingesteld wordt. Een arts kan de waardes wel goed vinden, het gaat er vooral om hoe jij je voelt!
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5672

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 16 Jan 2022 09:31

Re: (Te) snel werkende schildklier. Graves?

Wat heftig Moederkoekje.
Fijn dat je er gelukkig goed vanaf gekomen bent.

Dank je wel dat je je verhaal hebt willen delen
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

NerdChic

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 813

Geregistreerd: 20 Sep 2013 09:49

Bericht 20 Jan 2022 11:20

Re: (Te) snel werkende schildklier. Graves?

Mijn moeder had ook een te snel werkende schildklier door de ziekte van graves. Hartkloppingen, opgejaagd gevoel, afvallen etc. Zij heeft toen een jodium behandeling gehad. Nadien is dit omgeslagen in de ziekte van Hashimoto ofwel een te traag werkende schildklier.
Een trage schildklier komt niet altijd door Hashimoto, maar vaak wel.

Zelf heb ik sinds na de geboorte van mijn zoon ook de ziekte van Hashimoto en ben dus zelf alleen bekend met een traag werkende schildklier.
De laatste keer bij bloedprikken werkte hij net iets te snel maar als ik me goed voelde op mijn medicatie hoefde ik niks aan te passen. Ik moet eigenlijk weer bloed prikken om te kijken hoe het nu gaat.

Het lastige aan dit soort auto-immuun ziektes vind ik vooral de rest klachten. Die worden niet opgelost door de pillen. Die vullen (in mijn geval) alleen het tekort aan schildklierhormonen aan. Maar de moeheid en de brainfog blijven, ook het lastig af kunnen vallen.
Ben zelf ook echt nog zoekende in wat er voor mij werkt.

Hoe het allemaal zit met een snel werkende schildklier weet ik niet zo goed, maar ik vind het fijn om op Facebook in een groep te zitten met lotgenoten. Zij hebben vaak veel kennis en weten meer over waardes dan ik.
Don't let the fear of striking out keep you from playing the game!
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5672

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 26 Jan 2022 11:49

Re: (Te) snel werkende schildklier. Graves?

Vandaag bijbrengen internist geweest en alles lijkt toch op de ziekte van Graves te wijzen.
Voor de volledigheid nog bloed moeten laten prikken en volgende week woensdag krijg ik de uitslag en hoe nu verder. Maar het zal waarschijnlijk wel medicatie worden.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5672

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 02 Feb 2022 18:13

Re: (Te) snel werkende schildklier. Graves?

Ik heb vandaag uitslag gehad.

De waardes van de hormonen en antistoffen die getest zijn wijzen dus toch op de ziekte van Graves, al zijn alle waardes niet gigantisch hoog zoals ze normaal zien bij de ziekte van Graves. Ook heb ik er bloedarmoede bij, maar dat zou ook kunnen samen hangen met Graves.
Morgen moet ik mijn medicatie (Strumasol 30 mg) gaan halen om de schildklier stil te leggen, over 5 weken bloedprikken en dan komt er een synthetische schildklierhormoon bij.
Ik moet alleen wel bellen en bloed laten prikken als ik koorts krijg of andere ontstekingen, want door dat de schildklier stil gelegd gaat worden neemt de afweer door verminderede witte bloedcellen ook af (en dat maakt mij ook ergens bang om corona te krijgen).

Mocht dit over 1 tot 1,5 jaar niet het gewenste effect hebben dan ga ik verder de mallemolen in
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 11 Feb 2022 13:42

Re: (Te) snel werkende schildklier. Graves?

Hoe voel je je nu? Je gebruikt nu de medicatie om je schildklier stil te leggen toch?
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5672

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 11 Feb 2022 15:17

Re: (Te) snel werkende schildklier. Graves?

Ik heb nog niet echt het idee dat het iets doet.
Alleen bij de ontlasting. Verder ratel ik door, heb enorme zweetbuien, collega’s klagen over kou en ik dat het zo warm is. Nog onwijs moe (maar dat komt ook door de vele uren die ik op het werk maar).
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers