Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zakelijk (financial) leasen of zelf kopen?

<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 12 Dec 2020 11:31

Bericht 12 Jan 2022 22:33

Zakelijk (financial) leasen of zelf kopen?

Wat hebben jullie gedaan en waarom?

Ik ben 2 maanden geleden mijn eigen onderneming begonnen. Ik moet veel leveren waardoor ik een grotere auto nodig heb.
Ik was van plan om prive een nieuwe auto te kopen en dan voor de zakelijke ritten de 0,19 cent per km af te trekken.
Nu krijg ik alleen uit diverse hoeken te horen dat ik beter zakelijk kan leasen (dmv financial lease zodat de auto wel eigendom wordt) omdat dat belasting technisch voordeliger is omdat onderhoud, afschrijving etc ook afgetrokken kan worden.
Heb dat natuurlijk al even nagekeken en vind dan inderdaad de:
1. Afschrijving
2. Investeringsaftrek
3. Renteaftrek
4. Btw terug vorderen.

Dat klinkt inderdaad wat voordeliger dan prive kopen (weet uiteraard dat ik dan bijtelling moet betalen).

Is er iemand die toch prive een auto heeft gekocht om zakelijk te gebruiken?
Het voelt voor mij wat vreemd om financial te gaan leasen terwijl ik gewoon geld heb om het een andere auto te kopen, maar als ik dan een dief van mijn eigen portemonee ben is natuurlijk ook wel weer zonde.
<<

ellibre

Kletskop

Berichten: 566

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:23

Bericht 12 Jan 2022 23:18

Re: Zakelijk (financial) leasen of zelf kopen?

Vergeet in elk geval niet dat er tegenover deze voordelen ook een fiscale bijtelling van 22% in box 1 over de fiscale nieuwwaarde van de auto staat, of iets minder in het geval van een volledig elektrische. Als je ook privé in de auto gaat rijden, althans. Daar lees ik nu niets over in je bericht.

Edit: ik zie nu dat je dat al had genoemd. Voor een nieuwe auto zou je het eens goed moeten (laten) doorrekenen. Bij een tweedehands auto is zakelijk kopen in combinatie met bijtelling waarschijnlijk niet voordeliger, omdat de grondslag voor de bijtelling de fiscale nieuwwaarde van de auto is (en dus onevenredig hoog). Zelf rij ik in een zes jaar oude Volkswagen Golf die we privé gekocht hebben, met inderdaad 0,19 euro aftrek van m’n zakelijke inkomsten per zakelijk gereden kilometer.
<<

ChiQ

Bericht 13 Jan 2022 06:46

Re: Zakelijk (financial) leasen of zelf kopen?

Zakelijk lease zal niet snel goedgekeurd worden ivm nog maar twee maanden zelfstandig.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 12 Dec 2020 11:31

Bericht 13 Jan 2022 08:32

Re: Zakelijk (financial) leasen of zelf kopen?

Ik ben al goedgekeurd door de bank ChiQ.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 12 Dec 2020 11:31

Bericht 13 Jan 2022 08:35

Re: Zakelijk (financial) leasen of zelf kopen?

Jij hebt dus privé gekocht ivm de fiscale nieuwwaarde omdat je een 6 jaar "oude" auto hebt gekocht Ellibre?
<<

ChiQ

Bericht 13 Jan 2022 08:51

Re: Zakelijk (financial) leasen of zelf kopen?

Signature schreef:Ik ben al goedgekeurd door de bank ChiQ.


De bank bij een autobedrijf? Ik werk bij een autobedrijf namelijk, en de aanvraag wordt door collega's gedaan.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 12 Dec 2020 11:31

Bericht 13 Jan 2022 09:15

Re: Zakelijk (financial) leasen of zelf kopen?

Niet bij het bedrijf waar jij werkt nee.
<<

ellibre

Kletskop

Berichten: 566

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:23

Bericht 13 Jan 2022 10:51

Re: Zakelijk (financial) leasen of zelf kopen?

Signature schreef:Jij hebt dus privé gekocht ivm de fiscale nieuwwaarde omdat je een 6 jaar "oude" auto hebt gekocht Ellibre?

Klopt ja, al was ie drie jaar oud toen ik hem kocht. Ik wilde geen nieuwe auto kopen omdat ik dat te duur vind (en daar ook het geld niet voor had). Omdat de aankoopprijs aanzienlijk lager lag dan de nieuwwaarde, was het fiscale voordeel (lagere winst dus lager belastbaar inkomen) natuurlijk ook lager dan bij een nieuwe auto. En omdat de bijtelling wél over de (fiscale) nieuwwaarde berekend wordt, was zakelijk kopen netto dus duurder voor mij.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 13 Jan 2022 12:11

Re: Zakelijk (financial) leasen of zelf kopen?

Als je met de zakelijke auto privé gaat rijden moet je een km-administratie bij gaan houden wil je niet boven de 500 km uitkomen om een privé bijtelling te voorkomen.

Hoeveel km ben je van plan zakelijk en hoeveel privé te gaan rijden?

Is het wellicht mogelijk dat je privé alleen rijdt in de auto van je vriend/man als je die hebt?

Zulke zaken moet je weten voordat je bijv een privé-auto in een zaak gaat inbrengen als vermogen.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 12 Dec 2020 11:31

Bericht 13 Jan 2022 17:09

Re: Zakelijk (financial) leasen of zelf kopen?

Ik zal sowieso boven de 500 km komen dus aan die betelling kan ik sowieso niet ontkomen.

Ik zal prive en zakelijk rond de 12.000 km rijden, dus zo'n 24.000 per jaar.

Mijn man heeft geen rijbewijs, dus ook geen auto. Ik heb wel overwogen om een bestelbus/auto te kopen en prive gewoon mijn auto te rijden maar in de praktijk gaat dat sowieso niet werken want dan moet ik voor het rond rijden met/voor de kinderen continu langs huis om van auto te wisselen en dat zie ik niet zitten, dat kost mij onnodig veel tijd.

Daarbij heb ik dan dus maandelijks ook aan 2 auto's kosten. Ik moet echt 1 auto hebben voor prive en zakelijk gebruik.
<<

ChiQ

Bericht 14 Jan 2022 12:11

Re: Zakelijk (financial) leasen of zelf kopen?

Signature schreef:Niet bij het bedrijf waar jij werkt nee.

Lijkt me sterk dat je weet waar ik werk maar wilde je alleen helpen.
<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 13:19

Bericht 14 Jan 2022 17:37

Re: Zakelijk (financial) leasen of zelf kopen?

Bij ons was de inschrijving van de kamer van koophandel des tijds al genoeg voor de financial lease. Opel is heel makkelijk, geen cijfers of wat ook in hoeven leveren, binnen 5 dagen konden we rijden. Suzuki was er wel wat moeilijker mee, die wilde wel jaarcijfers enz hebben.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 12 Dec 2020 11:31

Bericht 14 Jan 2022 22:18

Re: Zakelijk (financial) leasen of zelf kopen?

ChiQ, ik weet dat ik een heel eind uit de richting woon en jij hier niet werkt.
Je mag me best helpen maar je gaf geen antwoord op mijn vragen maar trekt wel mijn goedkeuring in twijfel. Daar kan ik niet zoveel mee.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 12 Dec 2020 11:31

Bericht 14 Jan 2022 22:30

Re: Zakelijk (financial) leasen of zelf kopen?

Klopt Pluis, bij de een hoefde ik helemaal geen cijfers aan te leveren, de ander gaf aan dat je bij een auto waarbij je financial lease krediet niet boven de 15.000 euro komt je geen cijfers hoeft te laten zien.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers