Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Bijten in spullen

<<

Ster

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 572

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:19

Bericht 11 Jan 2022 12:21

Bijten in spullen

Onze zoon van 5 jaar is een hele fanatieke duimer. We proberen dit te minderen, door hem er overdag op te wijzen, zodat hij stopt. Nu is het duimen overdag een stuk minder, maar gaat hij overal op buiten. Zijn nagels, de afstandsbediening, zijn jas (de punten bij de rits), de boord van zijn trui, potloden, stiften, het dekbedovertrek, net wat er op dat moment in de buurt is.

Ik kan zelf niet goed achterhalen waar dit vanaf komt. Stress lijkt het niet te zijn, maar of het verveling, een prikkelverwerking, een gewoonte of toch vanuit een behoefte is, vind ik lastig.

Hij heeft een bijtketting, maar deze is niet altijd bij de hand. De hele dag om zijn nek vind ik niet zo handig, want dan zit hij er steeds mee te spelen. Deze geef ik met bijvoorbeeld tv kijken. Als hij dit ding gebruikt kwijlt hij alleen heel veel, waardoor zijn trui helemaal nat wordt. Thuis vind ik dit allemaal niet zo erg, maar op school gebeurt dit dus ook.

Als hij uit school komt, is zijn jas bijvoorbeeld van boven tot onder langs zijn rits helemaal nat door het kwijlen tijdens het bijten in zijn rit/jas.

Ik was vorige week bij de GGD en toen vroeg ik om tips, eerst kreeg ik de flyer voor nagelbijten en daarna stuurde ze mij door naar een logopedist. Gevoelsmatig is dit niet de juiste oplossing, maar ik wil het zeker proberen.

Heeft er iemand van jullie tips, over hoe dit te minder of stoppen. Zou dit vanzelf over gaan of moeten we hier toch iets mee? Wat hier een reden van zou kunnen zijn of waar ik voor hulp naartoe zou kunnen. Ergotherapie, prikkelverwerking...?
R: oktober 2016
M: april 2018
S: juni 2020
<<

Anoniem323

Bericht 11 Jan 2022 13:00

Re: Bijten in spullen

Ik heb jaren geduimd.
Waarom moet hij stoppen?

Duimen was voor mij een manier om prikkels te verminderen, even tot mijzelf te komen. Ik had dit echt nodig en stopte uit mijzelf.
Mijn kind doet het nu ook, ik laat het maar.
De behoefte die ze hebben moet ingevuld worden.
Vergelijk het maar met jeuk, je hebt de behoefte om te krabben. Doe je dat niet, dan wordt de jeuk erger.
Hij zoekt nu dus een andere manier om die behoefte te voldoen.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25126

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 11 Jan 2022 13:07

Re: Bijten in spullen

Mijn stiefdochter is 11 en doet dit ook nog steeds. Ik weet ook niet precies wat het is, ik denk dat ze inderdaad wel op deze manier prikkels verwerkt ofzo. Heb er ooit weleens wat over gelezen, er zijn tal van artikelen over te vinden. Bijtketting is in elk geval een goed alternatief volgens mij, want daar zitten geen slechte chemische stoffen etc. in.

Bij m'n stiefdochter weet ik ook niet hoe dit over moet gaan. Ze kauwt op jassen, touwtjes van kleding, haar haar en volgens mij heeft ze zelfs weleens een snoertje ergens van doorgeknaagd.
❤ 7 juni 2018
<<

Ster

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 572

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:19

Bericht 11 Jan 2022 14:37

Re: Bijten in spullen

Calathea schreef:Ik heb jaren geduimd.
Waarom moet hij stoppen?

Duimen was voor mij een manier om prikkels te verminderen, even tot mijzelf te komen. Ik had dit echt nodig en stopte uit mijzelf.
Mijn kind doet het nu ook, ik laat het maar.
De behoefte die ze hebben moet ingevuld worden.
Vergelijk het maar met jeuk, je hebt de behoefte om te krabben. Doe je dat niet, dan wordt de jeuk erger.
Hij zoekt nu dus een andere manier om die behoefte te voldoen.


hij hoeft van mij ook niet helemaal te stoppen, maar als ik er niks van zeg, duimt hij de hele dag. Op foto's en filmpjes van school staat hij altijd met zijn duim in zijn mond en ook als hij na school naar buiten loopt, duimt hij. Als het een behoefte is, snap ik dat, maar het kan ook een gewoonte worden. Het verschil hier tussen vind ik wel heel lastig. Maar misschien is het ook meer mijn gevoel, ik vind het zelf een beetje stom uitzien als hij zo in het openbaar steeds staat te duimen. Hij is verder niet verlegen ofzo, juist eerder het tegenovergesteld en vaak heel druk.
R: oktober 2016
M: april 2018
S: juni 2020
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 11 Jan 2022 15:06

Re: Bijten in spullen

Onze dochter van 3 duimt heel erg en de oudste stopt steeds haar vingers oid in haar mond..
We hebben nog geen manier gevonden om dit te stoppen. Als het nou alleen in bed is oid, dan vind ik het al minder erg, maar ze zitten rustig de halve dag zo.
De jongste heeft een helemaal scheef gebit ervan. Hierom willen we graag dat ze voor ze gaat wisselen wel echt gestopt is met de hele tijd duimen.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 11 Jan 2022 19:33

Re: Bijten in spullen

Ik snap dat je het in het openbaar niet wil voor hem. Kan hij dan niet die ketting gebruiken en thuis gewoon duimen? Lijkt me beter dan kauwen op allerlei andere alternatieven. Als dit hem troost en rust biedt. Ik heb als kind altijd geduimd als troost na school en om in slaap te vallen. Ik wilde er op een gegeven moment zelf mee stoppen.
<<

Loïs

Kletskop

Berichten: 724

Geregistreerd: 14 Aug 2019 21:51

Bericht 11 Jan 2022 19:45

Re: Bijten in spullen

Mijn zoon van inmiddels 6 heeft dit ook gedaan /doet dit ook. Bijtketting is hier geen oplossing want hij raakt en alles kwijt en hij bijt er gewoon stukken van af.
Nu ik dit topic lees kwam het besef dat hij er al een tijd mee gestopt is, nu heeft hij vanwege quarantaine en aansluitend kerstvakantie 6 weken thuis gezeten dus misschien is het bij mijn zoon toch prikkelverwerking/stress etc? Misschien daar eens op gaan letten, wanneer doet hij het vaker, wanneer ook niet?
Op internet las ik dat het vanzelf moet overgaan en dat je beter tot die tijd goedkope kleding kan geven 🤔

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers