Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


(Hoog)begaafdheid

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43708

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Jan 2022 21:22

Re: (Hoog)begaafdheid

Een up voor dit oude topic. Het voelde een beetje stom om er een nieuw topic voor te openen als dit oude topic er was. En ik ben ook heel benieuwd hoe het met de kinderen eerder uit dit topic gaat die intussen alweer verder zijn.

Vandaag hebben we het rapport van de orthopedagoog ontvangen en dus leek het me toch wel echt fijn om hier een update te geven omdat jullie natuurlijk al heel lang en veel meeleven. En ik vind het natuurlijk ook fijn om m'n ei kwijt te kunnen.

Veel van jullie zullen wel weten dat we al lange tijd strugglen met het gedrag van O. Hij heeft intense driftbuien, voor ons gevoel meer en langer dan de typische peuterbuien. Hij heeft een hele sterke eigen wil, sterke behoefte aan autonomie, als iets niet op zijn manier gebeurt, dan ontploft hij. Lastig voor hem en lastig voor ons, want niet alles kan natuurlijk altijd op zijn manier gaan. We lopen, of met name ik, helaas al heel lang op onze tenen om hem heen, bang voor uitbarstingen. Tegelijkertijd heeft hij met veel dingen nog moeite, is hij veelal nog erg 'jong' in zijn gedrag, zoals bijvoorbeeld het aankleden waar hij ergotherapie voor krijgt. Ook heeft hij heel veel structuur en duidelijkheid nodig, zowel thuis als op school. Een voorbeeld van school: Als de bel ging en de klas in de rij moet gaan staan om naar binnen te gaan, bleef hij altijd buiten de rij staan. De juffen benoemden dit eerst als niet luisteren en opstandig gedrag, maar nadat ze hem beter leerden kennen kwamen ze erachter dat hij niet wist wáár in de rij hij moest gaan staan. En dus deed hij het maar helemaal niet. Nu hebben ze met hem afgesproken dat hij op de derde tegel gaat staan en dat gaat altijd goed. Ook heeft hij een vaste plek in de klas als enige kindje, etcetera. Ze leren hem gelukkig echt steeds beter kennen.
Hij is op de peuterspeelzaal al geobserveerd door een orthopedagoog en ook vanuit school (in die weken dat hij maar halve dagen 'mocht' komen) kwam al vrij snel het verzoek om hulp. De juffen hebben ook moeite met zijn buien (hij laat het zowel thuis als op school zien) en zijn behoefte aan autonomie. Als hij iets niet wil dan doet hij het niet. Zo gooit hij potloden op de grond als hij niet wil tekenen. Herkenbaar gedrag ook thuis. Straffen maakt overigens geen indruk op hem, ook zoiets lastigs, hij ziet simpelweg het nut er niet van in. Voor mij voelde het eigenlijk heel validerend dat school daar zo snel mee kwam. Dat betekent dat ik toch echt niet gek ben, dat ik met m'n gevoel goed zat dat het meer was dan alleen peuterbuien. Dat ik zo moe ben om een reden; het is uitputtend om een reden die ook door anderen gezien wordt.

Anyway. Ik draal er een beetje om heen en ik vind het nog steeds enorm spannend om daadwerkelijk te zeggen en ik wil allesbehalve die 'opscheppende moeder' zijn, want dat is toch wel een beetje het stereotype beeld wat men heeft, maar er wordt dus sterk gedacht aan hoogbegaafdheid bij hem. Ook de mensen uit de omgeving, de orthopedagoog die het als eerste echt durfde te verwoorden, de therapeuten waar hij naar toe gaat, geven dit aan, wat ook heel fijn is om te horen dat het niet iets is wat wij alleen beginnen te vermoeden zo langzamerhand.
Zoals ik zei en ook eerder in dit topic las van anderen (had dit topic stiekem allang gelezen) heerst er een enorm stigma op hoogbegaafdheid dat het 'makkelijk is om zo'n slim kind te hebben', maar dat is het natuurlijk niet. Het is zoveel meer. Het hoge IQ is maar een deel ervan, en eigenlijk zijn wij juist door zijn gedrag hierbij gekomen.
Voor wie enigszins geinteresseerd is in dit onderwerp raad ik aan om te zoeken naar de overexcitabilities van Dabrowksi, wat zich grofweg laat vertalen naar prikkelgevoeligheden. Daar zie ik heel veel overeenkomsten bij O in, dat gevoelige, last van harde geluiden, kleren, maar wellicht zou het ook zijn gevoeligheid bij eten kunnen verklaren. Zijn psychomotorische gevoeligheid is ook erg herkenbaar voor mensen die hem kennen. Hij wappert altijd met z'n handen, praat snel, is een heerlijk enthousiast jochie maar nu hij ouder wordt gaan dit soort dingen steeds meer opvallen. En de intellectuele prikkelgevoeligheid hoeven we het niet over te hebben. Intense en onstilbare honger naar informatie.
Een ander interessante theorie waar ik veel aan heb is het zijnsluik of de zijnskenmerken van de Vlaamse Tessa Kieboom. Ook daar gaat het over de gevoeligheid, maar bijvoorbeeld ook over die hoge lat, streven naar perfectie en faalangst. Dat laatste lijkt hij helaas nu al te ontwikkelen. Zo zei hij een tijdje geleden dat hij geen goed jongetje was omdat hij niet kan tekenen. Zo zielig. Hij doet dingen pas als hij zeker weet dat hij het kan. Daar lopen ze op school natuurlijk ook tegenaan. En ook het rechtvaardigheidsgevoel en drang naar autonomie is erg herkenbaar. Het nadeel van dit soort lijstjes en schema's is natuurlijk dat je je altijd wel ergens in herkent. Toch voelt het voor mij heel validerend en helend om het te lezen. Ik heb heel veel podcasts geluisterd de laatste tijd hierover (heerlijk tijdens het wandelen) en het helpt me enorm.

Ik heb z'n cognitieve vaardigheden nog niet eens genoemd en ik moet zeggen dat ik dat ook ondergeschikt vind op dit moment, omdat we juist met de zorgvraag vanwege z'n gedrag zitten. Maar inderdaad, hij is snel en lijkt het allemaal vlot op te pakken. Ik wil echt absoluut niet opscheppen met wat ik benoem wat hij kan, maar hij heeft dus zichzelf Engels geleerd (waarmee je met hem een fatsoenlijke conversatie kan houden), is zeer geinteresseerd in cijfers en rekenen (kan plus en min en intussen ook de tafels van 1,2,3,4,5 en 10) en hij wil nu graag leren lezen wat best goed gaat. We vinden dat natuurlijk heel leuk en knap, maar veel belangrijker vinden we het dat hij op school een veilige omgeving heeft waarbij hij zich ook goed sociaal emotioneel kan ontwikkelen, en dat hebben we ook uitgesproken naar de juffen dat we daar zo blij mee zijn dat ze daar zo goed op letten bij hem.

De orthopedagoog zou het liefste een volledig psychologisch onderzoek en een iq test willen doen, maar zij (en wij) vindt hem nog wel heel erg jong. Hij is pas 4. We zouden de WPPSI kunnen doen bij hem (of de KIQT+) maar wellicht waren we tot hij ouder is en de WISC-V kan doen.

Voor nu heeft ze dus aangeboden (en dat hebben we dus vandaag in werking gezet):

- Pedagogische coaching vanuit de lokale jeugdzorg voor bij ons thuis. We krijgen dan vier uur per week een coach voor thuis. Dat vonden we wel heftig klinken en ik vind het heel spannend en ben bang dat ik me heel erg bekeken voel in m'n eigen huis (en natuurlijk met mijn faalangst dat ik het 'fout' doe), maar uiteindelijk vinden we het toch wel een goed idee en hopen we de juiste handvatten te krijgen.
- Voor op school wordt er gebruik gemaakt van het samenwerkingsverband met de gemeente, waarbij er ook een coach komt kijken op school en hem kan gaan helpen. Er is eventueel ook een hb specialist beschikbaar.

Op die manier leren de coaches hem dan ook kennen, ipv alleen een IQ test, die wellicht er ooit gaat komen maar voor nu vinden we het nog niet nodig. Hopelijk krijgen wij en ook zeker hij hierdoor de hulp die we nodig hebben. Wat ik al zei, we zijn heel blij met school dat ze hem een veilige leeromgeving willen bieden. Daar lijkt nu wel echt de focus te liggen, al zal hij natuurlijk wel ook echt cognitief uitgedaagd moeten worden, al voorziet hij zichzelf daar gelukkig ook goed in.


Sorry voor dit ontzettend lange verhaal. Ik wilde eindelijk een beetje een compleet beeld geven en niet te zeggen 'hee kijk eens naar ons slimme kind.' Want het is zoveel meer dan dat. Het leven met hem is altijd zo intens, altijd een uitdaging. Hij is het liefste jongetje op aarde (vinden wij natuurlijk) maar kan ook zo'n ontzettende uitdaging zijn. Bedankt voor wie het helemaal heeft gelezen (of flarden, snap dat het veel is) en als iemand tips heeft oid zijn die natuurlijk altijd welkom.


(niet quoten graag)
Let's discover the world together.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 10 Jan 2022 21:29

Re: (Hoog)begaafdheid

Het is niet dat ik nou zoveel te zeggen heb, maar ik wil gewoon even zeggen dat ik het heb gelezen en dat ik veel liefde haal uit je verhaal. Ik hoop dat alles wat jullie gaan inzetten gaat helpen voor hem maar ook voor jullie. En dat de intensheid van alles misschien wat afneemt!
:heart: :heart: 2011
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5486

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 10 Jan 2022 21:32

Re: (Hoog)begaafdheid

Ik heb het ook gelezen en sluit me volledig aan bij Studiebol.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 10 Jan 2022 22:02

Re: (Hoog)begaafdheid

Lieve Marin, ik heb je verhaal gelezen en herken enorm veel. Ook leuk dat je Dabrowski en Kieboom aanhaalt, dat waren voor mij ook de twee belangrijkste bronnen om me in te lezen! Ik heb een opleiding bij Novilo gedaan, daar staat met name Dabrowski haast symbool voor alles wat met HB samenhangt. En zoals je stelt: bij HB zijn cognitieve vaardigheden eigenlijk niet eens de belangrijkste. Wat mij betreft is dat ook een duidelijk verschil tussen onze kinderen (dochter zou ik als HB beschrijven, zoon als hoogintelligent). Zoon heeft een hogere IQ-score, maar dochter veel meer (extraverte) overprikkelbaarheden.

Zonder een hele lange reactie te plaatsen, wil ik je vooral meegeven dat de zwaarte die je nu ervaart met O, niet persé zo heftig hoeft te blijven. Ik heb zo vaak met mijn handen in het haar gezeten, gedacht dat ik als moeder faalde, dat het míjn schuld was dat onze dochter zo ‘lastig’ was… en ik kon me niet voorstellen dat het ooit beter zou worden.

Maar dat werd het wel! Inmiddels 13, 2 VWO, nog steeds pittig en eigengereid, maar op een goede manier. Achteraf gezien was ze op haar vierde al een soort mini-volwassene, qua zelfredzaamheid en inzicht (niet zozeer qua externaliserend gedrag 🙈). Maar ze werd (en gedeeltelijk terecht natuurlijk!) behandeld als een kind van 4. Dat werkte niet. Nu ziet ze eruit als 16 en wordt ze ook zo behandeld haha. In ieder geval: de mismatch is niet meer zo heftig en ik denk dat dat heel veel helpt. Bovendien is ze altijd zó eigenwijs geweest dat ze nu heel weinig tegendraads pubergedrag laat zien. Ze heeft die strijd denk ik al veel vroeger geleverd. Ik zou haar nu juist beschrijven als stabiel en zelfbewust.

Dit geeft natuurlijk geen enkele garantie voor hoe het bij jullie loopt, maar ik vond het destijds heel fijn om te horen dat het beter kan worden naarmate ze ouder worden.

Zeker met zo’n liefhebbende moeder als jij duidelijk bent! Want dat is je belangrijkste taak denk ik: O altijd het gevoel geven dat je er voor hem bent en van hem houdt. En ik weet dat jij dat doet ❤️
<<

Anoniem326

Bericht 10 Jan 2022 22:19

Re: (Hoog)begaafdheid

Ik vind ook dat je heel veel liefde en betrokkenheid leest in jouw reacties over je zoon. En ik vind het ook fijn om te lezen dat je je geholpen voelt. Er klinkt ook veel vertrouwen uit je bericht. Dat er hulp is. Dat jouw zoon gezien wordt en dat jullie hulpvraag gezien wordt. Dat wil niet zeggen dat vanaf nu af aan alles makkelijker wordt, maar het vertrouwen dat ik in je bericht lees, voelt heel positief.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43708

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Jan 2022 22:22

Re: (Hoog)begaafdheid

Wat een ontzettend lieve reacties, Studiebol, Lot en Moederkoekje. Oh en Hollygolightly ook intussen. Dat wat jij schrijft is inderdaad zo. We staan juist aan het begin van het ontdekken, maar dat voelt wel goed.

Wat gaaf dat je een opleiding bij Novilo hebt gedaan, MK. Die naam komt veel voorbij in m'n lees- en luistervoer. Ik vind het inderdaad heel fijn om te lezen over oudere kinderen die zelf al zoveel bewuster zijn van hun manier van denken en daar vorm aan weten te geven. Zo knap vind ik dat als ik dat lees over jouw dochter bijvoorbeeld dat ze zo haar eigen weg heeft gevonden. Bedankt voor je ontzettend lieve reactie, het helpt echt. Ik vond/vind het best wel spannend om onze vermoedens te uiten, maar ervaringen lezen helpt wel heel erg omdat ik de herkenning fijn vind.
Let's discover the world together.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9419

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 10 Jan 2022 22:39

Re: (Hoog)begaafdheid

Ik heb het ook gelezen Marin. Ontzettend fijn dat de hulp er voor jullie gaat zijn.

Ik denk inderdaad dat wachten met iq onderzoek verstandig is. Ze geven ook aan dat het beter is als kinderen kunnen lezen en schrijven.

Onze F. heeft nu prikkelverwerkingstherapie. Binnenkort is er weer een gesprek om verder te kijken hoe we haar kunnen helpen. De faalangst heeft op dit de overhand.

L.lijkt zich ook sneller te ontwikkelen alleen heeft dat kind zoveel zelfvertrouwen en doet alles met een bepaalde flair dat het heel anders is.
⁠♡♡♡
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43708

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Jan 2022 23:25

Re: (Hoog)begaafdheid

Wat rot dat ze zo'n faalangst heeft zeg. Wat voor therapie is het? Althans, wat voor soort therapeut zit ze bij? Bij O's ergotherapie is er ook aandacht voor de prikkelverwerking. Hij vindt dat ook heel erg fijn. Sowieso vindt hij die één op één aandacht heel fijn, doet ie het goed op. Z'n 'kleuterles juf' (zoals we ergo noemen voor hem) gaat helaas stoppen, volgende week hebben we een nieuwe en ik hoop dat hij net zo'n klik heeft met haar als met de vorige. Die begreep hem heel erg goed, ook als het even niet ging.

Ben je er bij L ook meer gespitst op omdat je het van F weet? Het komt veel voor bij siblings hè? Maar een kind is zo eigen, dat kan zich natuurlijk zo anders uiten bij de jongste. Fijn dat ze zoveel zelfvertrouwen heeft.
Let's discover the world together.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9419

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 11 Jan 2022 00:11

Re: (Hoog)begaafdheid

Ze zit bij een kinderoefen therapeut die zich bij haar richt op de sensorische informatieverwerking, is ook een paar keer in de klas wezen kijken en heeft echt tips gegeven waar wij en de juf wat aan hebben. Dit is meer gericht op hoog sensitiviteit dan op hoogbegaafdheid.

L. hing/hangt altijd de clown uit, ging laat praten, deed stomme dingen enz. we hadden dus totaal niet het idee dat ze een snellere ontwikkeling had.

Sinds ze praat komen er zoveel woorden uit dat ze ons doet verbazen. Over drie weken is er eindelijk plek op de PSz. voor haar, ben heel benieuwd wat ze gaat doen. Ze wil net als f. leren lezen en schrijven, dat gaan ze daar natuurlijk niet doen.
⁠♡♡♡
<<

Anoniem323

Bericht 11 Jan 2022 07:40

Re: (Hoog)begaafdheid

Wat werd ik blij van jouw berichtje Marin, ik heb zo vaak aan jullie gedacht. Eindelijk lees ik dat de leerkrachten hem kennen en jullie krijgen de hulp die jullie verdienen!
Een coach is ook ontzettend eng maar wel fijn dat er iemand is om mee te sparren.

En hoogbegaafd is echt niet makkelijk. Ik heb in het verleden een keer moeten invallen in een Leonardus klas (een klas dus voor hoogbegaafde kinderen), ik heb gezien hoeveel ze worstelde met bepaalde dingen. Maar ook de ouders en leerkrachten hadden het moeilijk.
Ik wil jou heel veel succes wensen, het gaat nog een lange weg worden maar jullie komen er wel.
Ik ben allang blij dat hij gezien wordt, begrepen wordt en geholpen wordt.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25111

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 11 Jan 2022 10:50

Re: (Hoog)begaafdheid

Marin, wat fijn dat dit eruit is gekomen, want hier kun je mee verder! Voor jouzelf lijkt het me fijn dat je nu weet waar zijn gedrag vandaan komt. Het zal alsnog een uitdaging blijven, maar met de juiste hulp kunnen jullie hem vast goed begeleiden de komende jaren. Veel succes!
❤ 7 juni 2018
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4503

Geregistreerd: 11 Sep 2013 18:02

Bericht 11 Jan 2022 10:55

Re: (Hoog)begaafdheid

Wat fijn dat jullie weer een stapje verder zijn in het begrijpen van jullie zoon Marin.

Overigens vind ik het jammer dat mensen er nog steeds het woord 'opscheppen' aan koppelen.. Het lijkt mij namelijk ontzettend lastig om een hoogbegaafd kind te hebben en het kind zelf kan er ook behoorlijk mee worstelen.

Ik ben vroeger getest op hoogbegaafdheid maar geloof dat ik uit kwam op een IQ van 128, hoog intelligent dus. Merk er nu qua kennis en interesses echt enorm weinig van maar helaas wel op sociaal vlak. Heb enorme faalangst waardoor ik er altijd voor kies om onder m'n niveau te werken zodat ik zeker weet dat ik het kan. Simpele taken doe ik heel slordig, ik ben vaak al 3 stappen verder in m'n hoofd waardoor collega's me niet begrijpen en in groepen weet ik totaal niet wat ik moet doen.

Hopelijk krijgt je zoon de juist begeleiding en de juiste handvatten zodat dit iets positiefs voor hem (en voor jullie) wordt. Sterkte en succes!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43708

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 11 Jan 2022 11:09

Re: (Hoog)begaafdheid

Dank jullie! Het is natuurlijk niet zeker dat hij hoogbegaafd is, maar op de ene of andere manier voelt dit intuïtief wel als goed en kloppend. Hoogbegaafdheid is geen stoornis, maar een persoonskenmerk, het staat ook niet in de DSM. Het 'stomme' is dat voor veel mensen het pas 'telt' als je een IQ cijfer weet, dat is ook veel nodig voor bijv plusklassen. Maar voor nu vinden we de zijnskenmerken veel belangrijker en lopen we daar tegenaan dus als we daar al hulp bij krijgen zou dat heel fijn zijn. En dan zien we wel hoe het balletje verder gaat rollen.
Het woord autisme is ook genoemd bij hem en soms denk ik daar ook wel wat van te zien bij hem, maar toch voelt dat ook niet helemaal als kloppend. Maar wie weet is hij wel 'twice exceptional' zoals dat mooi genoemd wordt. We gaan het wel merken wat er ook opgemerkt wordt door de coaches op school en thuis. Daar ben ik best heel benieuwd naar. Wat dat betreft wil ik t juist zo open mogelijk houden, hij is gewoon hij en aan de ene kant hoef ik er ook niet zo nodig een labeltje op te plakken, en aan de andere kant merk ik ook hoe fijn die herkenning is en voor hem kan het uiteindelijk natuurlijk wel essentieel zijn de juiste begeleiding en uitdaging te krijgen.

Wat overigens ook bijzonder is, is dat we afgelopen herfst hadden afgesproken met een Duitse vriendin van mij en haar zoon. Die twee jongens hadden echt zo'n klik! Nou heeft O intussen wel wat meer vriendjes en vriendinnetjes, maar met deze jongen (ze communiceerden in het Engels als Lingua Franca, vond ik al zo knap en leuk!) voelde het wel echt anders, echt een klik. En hij heeft het echt nog steeds over hem en die moeder, echt met een soort heimwee. Gisteren stuurde die moeder toevallig een berichtje dat zij vandaag ook een eerste gesprek met een orthopedagoog (of hoe dat ook in Duitsland werkt) heeft over zijn mogelijke hoogbegaafdheid. Vond dat heel bijzonder om te horen. Je hoort wel meer dat die peers elkaar echt aantrekken en elkaar snappen op een bepaald niveau. Denk dus dat we vaker moeten afspreken haha.

Calathea, wat leuk en kan me voorstellen dat dat pittig is om zomaar in te moeten vallen in een Leonardo klas (wat nu niet meer bestaat volgens mij). Ik zou ooit toen ik nog docent was hb coordinator voor een school worden die zich ook wilde gaan richten op Leonardo onderwijs. Is er nooit van gekomen maar zodoende wist ik er al wel wat vanaf.

Uffe ja ik kan me bij dat clowneske gedrag goed voorstellen dat dat haar snelle ontwikkeling verdoezeld heeft. Hopelijk krijgt ze idd snel een plek op de psz. Willen jullie direct vermelden dat ze wil leren lezen en dat haar zus hb&hsp is en dat de voelsprieten direct de goede kant op staan of wil je het liever eerst even op z'n beloop laten? Ik kan me voorstellen dat dat een lastige afweging is, dat zou ik wel vinden in elk geval.

Feline wat lijkt me dat lastig voor je! Ik herken het overigens zelf ook wel. Merk je je faalangst ook in vriendschappen, omdat je het over sociaal vlak hebt? Of alleen op je werk?
Let's discover the world together.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 11 Jan 2022 11:51

Re: (Hoog)begaafdheid

Hoogbegaafdheid is veel meer dan een iq inderdaad.

Marin, wat knap ook dat jullie hulp in huis halen, ik geloof dat het heel spannend is.
Fijn dat ze op school ook open staan voor hulp. Ik had eerst het idee dat ze hem juist heel jong vonden, maar nu zien ze toch wat er eigenlijk speelt.

De psychologe die L getest had gaf na het onderzoek aan dat ze het niet graag over de term hoogbegaafdheid heeft, dat vond ik dan wel weer jammer. Het voelde als het ontkennen van de essentie.
Ook bij L is het woord autisme gevallen, zelf denk ik eerder aan ADHD. Ze gaat volgend jaar naar de middelbare school met 10 jaar, ik hou mijn hart vast voor die overstap.
Gelukkig gaat het met haar op school erg goed, al verlopen contacten met anderen soms moeizaam. Ze heeft veel uitbarstingen en er is wederzijds onbegrip.
Ik ben zelf heel blij dat er bij ons bij de kleuters alleen speels geleerd werd, geen echte taakjes en heel veel vrijheid. Thuis was ze bezig met rekenen en lezen, maar op school met spelen. Hierdoor heeft ze ook de gewone kleuterperiode af kunnen maken. De problemen begonnen in groep 3, daar wist ze alles al en was er totaal geen uitdaging, uiteindelijk is ze in groep 5 toen wel versneld. Al zijn we heel blij dat het toen pas is gebeurd, nu zijn we met maar één versnelling door de basisschool heen.

Ik denk zelf dat N minstens zo intelligent is, maar hij is minder leergierig op een schoolse manier. Hij kan heel mooie verbanden leggen, is heel creatief in zijn gedachten, maar niet zo van de schooltaakjes. Hij is qua school eigenlijk helemaal uitgegaan in groep 3 en 4 omdat hij daar niets nieuws leerde, maar ook niet goed gefocust met zijn werk bezig was. Gelukkig begrijpt zijn huidige juf hem beter.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1689

Geregistreerd: 01 Jan 2019 11:13

Bericht 11 Jan 2022 12:33

Re: (Hoog)begaafdheid

Marin, wat fijn dat er nu zoveel meer duidelijkheid is over O! Het is en blijft soms pittig (I know) maar nu kun je wel beter en makkelijker handvaten (handvatten?) krijgen.

Super dat O op school nu ook meer gezien en begrepen wordt.

Ik heb verder niet zoveel toe te voegen, maar wilde wel reageren. En, trek je niet te veel aan van wat andere ouders zeggen of vinden. Het gaat om jullie kind en jullie gezin. Jullie moeten ermee dealen en dat is heel mooi, interessant en soms ook heel zwaar.

Volg je de Pharos groep op facebook? Daarin vind ik veel herkenning en dat is soms erg fijn.
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4503

Geregistreerd: 11 Sep 2013 18:02

Bericht 11 Jan 2022 12:44

Re: (Hoog)begaafdheid

Zowel werk als sociaal inderdaad Marin. Ik heb de afgelopen twee jaar best wel stappen gemaakt in het maken van vrienden.. Ik ben heel sociaal maar blijft enorm oppervlakkig omdat ik mensen niet dichtbij laat komen.
En het zou me niets verbazen als dit me ook in de weg zit m.b.t. een relatie. Ben nu 6 jaar alleen en dat zal echt niet alleen maar aan de mannen liggen ;) Ik beëindig alles maar meteen want dat is een stuk gemakkelijker dan erover praten en ervan leren.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 809

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 11 Jan 2022 13:57

Re: (Hoog)begaafdheid

Wat leuk (en fijn voor Marin!) dat hiet zo actief wordt gereageerd. Ik kom ook maar weer even meedoen dan :angel:

Marin, wat een achtbaan, maar wat beschrijf je het mooi en liefdevol. De stappen die jullie hebben gezet klinken goed, en voor een intelligentieonderzoek is het misschien nog wat vroeg inderdaad. Hoe staat de school er nu in? Hebben jullie daar fijn contact mee? En welke kenmerken van autisme herken je wel en niet bij O?
Moederkoekje, ben zo benieuwd hoe het met jouw dochter gaat! Kun je wat meer vertellen over hoe ze zich redt op de middelbare school? Wat fijn dat ze zo stabiel is en lekkerder in haar vel zit.
Feline, helemaal met jou eens m.b.t. het 'opscheppen'.
MrsMath, wat mooi, die verschillen tussen je kinderen. Ik vind dat zelf altijd zo gek, hoe verschillend twee kinderen van dezelfde ouders kunnen zijn (hier ook). Leeft je jongste een beetje op in groep 5, met nieuwe vakken zoals geschiedenis en aardrijkskunde etc? En naar wat voor middelbare school gaat je oudste? Hebben ze daar ervaring met hb-kinderen? Snap heel goed dat je het spannend vindt. Waar ben je bang voor? En hoe lijkt het haar zelf?

Update van mijn kant:
T. zijn moeilijkste jaren waren tussen zijn 3e en zijn 9e denk ik, toen vertoonde hij heel veel gedrag dat ik ook lees in Marins verhaal. Driftbuien, sterke eigen wil, niet tegen plotselinge veranderingen kunnen, veel structuur nodig hebben. Straffen maakte hier ook geen indruk. Met sommige dingen liep hij enorm voor, met andere dingen juist achter. We hebben van alles geprobeerd, maar niks hielp echt. Zijn gedragsproblemen waren niet erg genoeg om naar speciaal onderwijs te moeten o.i.d, maar voor ons als ouders was het echt heel zwaar. Nu ik erop terugkijk, snap ik steeds beter hoe het voor hem geweest moet zijn. Hij heeft gewoon echt een andere belevingswereld dan de mensen om hem heen. En hij snapt niet dat zij hem niet snappen. Dat moet enorm frustrerend zijn. Maar als je zo jong bent, kun je daar nog niet goed uiting aan geven.
T. heeft inmiddels een stuk of vijf goede vrienden die net als hij 'anders' zijn. De meesten zijn een paar jaar ouder (dat helpt al), hebben autistische trekjes of zijn daadwerkelijk autistisch, bijzondere hobby's. Ze zijn net als hij heel eerlijk en lief, en houden niet van bijvoorbeeld voetbal of vuurwerk afsteken. Ik heb de hele club laatst meegenomen naar een escaperoom, en dat was zo leuk om te zien. Heel ander soort interactie dan T. had met zijn basisschoolvrienden. Daar moest hij zich toch naar aanpassen. Niet qua niveau, maar qua het 'anders' zijn. Hij kon bij hen niet zichzelf zijn.

Hobby's hebben ook enorm geholpen. Als uitlaatklep, om kinderen te leren kennen met dezelfde interesses, maar ook qua growth mindset (herkenbaar wat Feline daarover zegt). Als je een moeilijk muziekinstrument leert spelen, of een uitdagende sport gaat doen, leer je dat je soms gewoon heel veel moet oefenen voordat iets lukt. En dat nieuwe dingen niet in één keer goed hoeven te gaan.

School is in ons verhaal helemaal niet zo'n belangrijke factor. Ik heb niet echt verbetering in zijn gedrag gezien toen T. uitdagender werk kreeg op de basisschool. Hij is denk ik niet hb genoeg (TIQ 131) om echt vast te lopen op school. Hij is van eind november, een vroege leerling, en dat lijkt voor hem al genoeg qua versnelling. Hij heeft schoolwerk altijd wel leuk gevonden eigenlijk, of het nu te makkelijk was of juist uitdagend. Een leergierig kind dat alles braaf doet. T. zit inmiddels in 2vwo, haalt goede cijfers, hoeft hij heel weinig voor te doen. Waar hij moeite mee heeft, zijn de organisatorische zaken. En dan moet ik denken aan dat voorbeeld van Marin met de rij en de derde tegel:

Laatst ging T. naar pianoles, en hij gaat dan altijd door de poortdeur de achtertuin van de pianoleraar in. Maar nu klemde de poortdeur. Hij heeft vervolgens de halve pianoles maar een beetje voor die poortdeur gestaan. Geen idee wat hij moest doen. Dat vind ik dan weer zo'n typisch voorbeeld, van hoe hij vast kan lopen als dingen even niet volgens plan gaan.

I. (27-10-2013, zit nu in groep 5) is ook heel slim, maar heeft deze issues niet. Ze kan zich juist heel goed aanpassen en voelt haarfijn aan wat er van haar verwacht wordt in bepaalde situaties. Ze houdt emoties meer binnen, in plaats van driftbuien te krijgen zoals haar broer had. Ik heb wel eens het idee dat dit ook een typisch, veelvoorkomend, verschil is tussen hb-jongens en hb-meisjes waar zij dus aan voldoet. Maar ze zit lekker in haar vel, dus voorlopig maken we ons geen zorgen.
Laatst gewijzigd door Filoria op 11 Jan 2022 16:27, in totaal 1 keer gewijzigd.
T (2008) en I (2013)
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 809

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 11 Jan 2022 14:12

Re: (Hoog)begaafdheid

O ja, mijn laatste post in dit topic ging over de keuze voor hb-onderwijs of niet. T. was toegelaten voor een speciale hb-klas, maar wilde zelf liever naar een normale vwo-klas op een andere, veel grotere school. Dat laatste hebben we gedaan, en is prima bevallen :D Al ben ik wel heel benieuwd hoe de bovenbouw zal gaan.
T (2008) en I (2013)
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 809

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 11 Jan 2022 16:12

Re: (Hoog)begaafdheid

Marin, ik zat net nog wat te denken over T. zijn kleuterjaren. Hoe vindt O de 'vrije' activiteiten in de klas, zoals zelf iets mogen tekenen, zelf een hoek mogen kiezen om in te spelen etc?

Hier merkte ik dat er een soort rust kwam vanaf groep 3-4-5 (hoewel de lesstof te makkelijk was) omdat er toen veel meer duidelijkheid en structuur was. Met de hele klas tegelijk rekenen, taal, altijd op dezelfde plek zitten, weinig zelf hoeven kiezen.

Zou het kunnen dat O ook last heeft van die rommeligheid in de kleuterklas? Steeds keuzes moeten maken, zelf moeten bedenken wat je gaat doen, waar je gaat zitten etc. Voor sommige kinderen is dat gewoon heel onduidelijk en vermoeiend.
T (2008) en I (2013)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43708

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 11 Jan 2022 16:43

Re: (Hoog)begaafdheid

Ik reageer vanavond even hoor want thuis met twee kinderen 😅 Maar hele fijne reacties filoria! Super interessant ook om over jouw kinderen te lezen en het verschil tussen die twee!
Let's discover the world together.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 11 Jan 2022 21:42

Re: (Hoog)begaafdheid

Fijn dat je steeds meer duidelijkheid lijkt te krijgen, Marin. Je lijkt op de goede weg te zitten. Verder heb ik niks te zoeken hier. Toch vind ik het wel ‘grappig’ te lezen dat mijn zoon echt dezelfde intense (gedrags) problematiek laat zien als jullie kinderen, maar dus juist zwak begaafd (TIQ 65) is en knetter overvraagd is. De dingen die Filoria beschrijft over haar zoon, lijken dus precies de dingen waar de mijne ook tegen aan loopt, maar dan op een heel ander level.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 12 Jan 2022 08:34

Re: (Hoog)begaafdheid

Filoria, wat super leuk dat je terug bent! In antwoord op je vraag: eigenlijk is het hij F vanaf dag 1 goed gegaan op de middelbare. Zowel bij haar als bij (onze 😉) T was de overgang naar de middelbare school zó goed!

Op de basisschool zijn ze verhuisd naar een andere school en hebben ze in een HB klas gezeten (vergelijkbaar met Leonardo denk ik). Dit was, vooral voor F, al een hele verbetering. Maar HB zijn wil niet per definitie iets zeggen over je honger naar leren. Achteraf bekeken waren zowel F, maar vooral T, daar misschien wel uitzonderlijk ‘normaal’ in vergelijking met veel van hun HB klasgenoten. Wat voor F het grootste verschil maakte, was dat deze school en deze juffen haar eigenwijsheid en drammerigheid niet zagen als iets negatief (zoals op basisschool 1, waar ik echt het gevoel had dat haar laatste juf een hekel aan F had), maar juist als haar potentiële kracht. Die wel nog op een betere manier ingezet moest worden haha.

Maar goed, vanaf dag 1 op de middelbare school zat ze tussen de meiden zoals zij: mega creatief (het is een specifiek creatieve school De(sign)Sc(ience)Art(s), Descart dus), ijverig en bovengemiddeld slim. Dus direct veel peers en creatieve uitdagingen om zich in vast te bijten. Overzicht houden en plannen is ze al vanaf peuterspeelzaal aan een kei in, dus dat is sowieso nooit een punt geweest. Toen ze nog geen 4 was maar al op de basisschool zat, wist ze al precies welke dag het was en of ze wel of geen gymschoenen en fruit (voor fruitdag) mee moest nemen haha. Ideaal, zo’n wandelende agenda!

T is dit jaar op de middelbare beginnen, hij was toen net 2 dagen 11. Doet tweetalig gymnasium en vindt het geweldig. Net als F is hij helemaal opgeleefd! Waar we vorig nog psychologische ondersteuning hadden ivm depressieve klachten, is hij sinds september altijd heerlijk vrolijk. Echt geweldig! Zo’n tweetalig gym trekt natuurlijk de echte ijverige nerds aan, en dat is precies wat hij is. Dus een hele klas vol peers! Hij zei na een paar weken voorzichtig dat hij het bijzonder vond hoeveel ‘normale, slimme kinderen zoals hij’ er bestaan haha 🤣

Hij heeft naast school ook basketbal als uitlaatklep waar hij in excelleert. Sinds dit jaar zit hij in een ander team in een andere gemeente. Daarmee zitten ze bij de acht beste teams van NL, dus ook op dat gebied wordt hij goed uitgedaagd. Misschien wel meer dan op school, daar doet hij zijn best voor, maar haalt hij ook met gemak alleen maar achten, negens en tienen..

Spannend ook bij jullie MrsMath, als die van jullie met 10 jaar naar de middelbare gaat! Hier is het tot nu toe enorm meegevallen gelukkig.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43708

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 12 Jan 2022 14:51

Re: (Hoog)begaafdheid

Filoria schreef:Marin, ik zat net nog wat te denken over T. zijn kleuterjaren. Hoe vindt O de 'vrije' activiteiten in de klas, zoals zelf iets mogen tekenen, zelf een hoek mogen kiezen om in te spelen etc?
...
Zou het kunnen dat O ook last heeft van die rommeligheid in de kleuterklas? Steeds keuzes moeten maken, zelf moeten bedenken wat je gaat doen, waar je gaat zitten etc. Voor sommige kinderen is dat gewoon heel onduidelijk en vermoeiend.


Ja dit vindt hij inderdaad heel lastig. Hij moet heel erg geholpen worden bij het opstarten van een activiteit, zelfs wanneer die net klassikaal uit is gelegd. Misschien dat hij meer een top down approach nodig heeft of toch een ander soort structuur, dat weten we/ze niet precies en dat is ook één van de hulpvragen vanuit school. Want zelfs als hij geen boze bui krijgt omdat hij het niet wil doen, komt er ook geen initiatie en is hij heel afwachtend. Ze werken op deze school (mits corona dat toelaat) met open deuren beleid, dwz dat er drie kleuterklassen en -lokalen zijn die mogen mengen, dus de bouwhoek zit in het ene lokaal, de knutselhoek in het andere lokaal en kinderen mogen zelf kiezen. Op zich leuk, maar dat maakt het voor hem nóg groter. Als hij in de knutselklas zit deed hij tot voor kort (ineens knutselt en tekent hij meer) alleen maar beetje met de kralen door z'n handen laten glijden of ze sorteren. (dit is direct een voorbeeld waarbij ik soms aan autisme denk).
Hij heeft wel als enig kindje in de klas een vaste zitplaats. Dat soort dingen zijn met de warme overdracht vanuit peuterspeelzaal al aangegeven dat hij daar baat bij heeft.

Ik kan me voorstellen dat het voor T nu makkelijker begint te worden nu hij ouder wordt. Fijn ook voor hem zeg en dat hij dingen kan doen waar hij plezier en energie uit haalt. Fijn dat hij op school ook niet echt vastloopt met z'n werk. Heb je het idee dat z'n executieve functies (dingen als plannen, structuur) goed genoeg zijn ontwikkeld? Omdat hij bij die structuur er wel tegenaan loopt? Als ik dat voorbeeld van de pianoles lees denk ik daar eigenlijk ook wel aan. Ik heb wel gelezen dat er voor hb kinderen ook speciale trainingen voor zijn, omdat dat vaak lastig is.

Fijn dat je je bij I geen zorgen maakt.

Moederkoekje, ik vind het echt zo fijn om te lezen hoe jouw kinderen floreren! Ieder hun eigen pad, maar wat fijn!
Laatst gewijzigd door Marin op 17 Jan 2022 22:20, in totaal 3 keer gewijzigd.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43708

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 12 Jan 2022 15:12

Re: (Hoog)begaafdheid

Patsy schreef:
Volg je de Pharos groep op facebook? Daarin vind ik veel herkenning en dat is soms erg fijn.


Oh ja dit wilde ik nog vragen. Weet jij (of iemand anders) of als je lid wordt van zo'n groep op Facebook of je FB vrienden dat kunnen zien? Ik vind zo'n groep wel fijn waarschijnlijk maar heb niet zo'n behoefte dat m'n 800 vrienden zien dat ik daar lid van word.
Let's discover the world together.
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1689

Geregistreerd: 01 Jan 2019 11:13

Bericht 12 Jan 2022 17:10

Re: (Hoog)begaafdheid

Dat weet ik niet eigenlijk. De groep zelf is wel besloten, maar of anderen kunnen zien dat je lid wordt (of bent) weet ik niet.
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers