Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Geen 9 tot 5 mentaliteit

<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1290

Geregistreerd: 08 Feb 2021 14:35

Bericht 01 Nov 2021 21:11

Geen 9 tot 5 mentaliteit

Wat bedoelt een bedrijf daar nou precies mee? Ik zag het net weer in een vacature voorbij komen.

Dit bedrijf was geopend tijdens kantooruren. Dus logischerwijs werk je dan ergens tussen 8 en 18 uur. Ik kan van mezelf zeggen dat ik wel een 9 tot 5 mentaliteit heb. Ik werk van 8 tot half 5. Dat betekent dat ik rond 7.50 binnenkom en meestal rond 16.40 weer ga. Als het echt druk is, wil ik best een keer overwerken, maar in principe werk ik gewoon tijdens kantooruren. Hoe zien jullie dat? Ik vind het altijd een beetje een nutteloze toevoeging aan een vacature.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 01 Nov 2021 21:30

Re: Geen 9 tot 5 mentaliteit

Ik vat dat op als 'je bent bereid eerder te beginnen of langer te blijven als dat nodig is'. Dus niet iemand die om 16:59 zijn jas gaat halen als het werk nog niet af is. Die mensen zijn er genoeg..
<<

Blunt

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 723

Geregistreerd: 16 Sep 2013 14:48

Bericht 01 Nov 2021 21:32

Re: Geen 9 tot 5 mentaliteit

Ik interpreteer dat als verantwoordelijkheid voelen voor je werk, wat maakt dat je als het nodig is ook een keer niet om stipt vijf uur uitlogt maar nog even dat belletje pleegt, mailtje stuurt, presentatie uitwerkt etc.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 01 Nov 2021 22:10

Re: Geen 9 tot 5 mentaliteit

Ik denk dat het zo’n standaarddingetje is in een vacature. Gewoon dat je inderdaad bereid bent extra inzet te tonen wanneer het nodig is.

Ik vind van mezelf dat ik geen 9 tot 5 mentaliteit heb, liever werk ik tot 4 uur.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11504

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 01 Nov 2021 22:20

Re: Geen 9 tot 5 mentaliteit

Ik vind het vooral een dooddoener en voor mijn gevoel staat het in advertenties waar bedrijven structureel om overwerk vragen.
2015 💙
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 02 Nov 2021 08:01

Re: Geen 9 tot 5 mentaliteit

SoGood schreef:Ik denk dat het zo’n standaarddingetje is in een vacature. Gewoon dat je inderdaad bereid bent extra inzet te tonen wanneer het nodig is.

Ik vind van mezelf dat ik geen 9 tot 5 mentaliteit heb, liever werk ik tot 4 uur.


🤪
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4567

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:35

Bericht 02 Nov 2021 09:09

Re: Geen 9 tot 5 mentaliteit

Ik moet dan altijd denken aan deze:

Afbeelding
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Anoniem326

Bericht 02 Nov 2021 09:18

Re: Geen 9 tot 5 mentaliteit

Ik vind dit zinnetje in een vacaturetekst een behoorlijke afknapper. Ik interpreteer het als af en toe werken op momenten waarop je eigenlijk niet werkt. Dus op een vrije dag, of een keer op een avond. Of je daar flexibel in bent. Ik ben daar niet heel flexibel in, want ik heb opvang tijdens werkuren, maar daar buiten niet. Dus dan moet ik het ver vooraf weten om nog iets te regelen.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 02 Nov 2021 09:18

Re: Geen 9 tot 5 mentaliteit

Minx schreef:Ik vind het vooral een dooddoener en voor mijn gevoel staat het in advertenties waar bedrijven structureel om overwerk vragen.


Ik lees dit ook altijd zo en mochten ze er dan tijdens de sollicitatie naar vragen dan benoem ik dit ook. Ik ben echt wel bereid om even wat langer door te gaan als er telefoon is of vroeger te beginnen als er wat is maar het moet niet een structureel iets zijn. Als ze me daarom dan niet aannemen dan vind ik dat ook niet erg.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 02 Nov 2021 09:24

Re: Geen 9 tot 5 mentaliteit

Eens met Minx haha.

Ik ben trouwens ook benieuwd naar aanleiding hiervan. Hoe zien jullie werktijden? Is het wat jou betreft normaal dat je dagelijks een kwartiertje opstart en afsluit of zouden dan de werktijden eigenlijk aangepast moeten worden?

Ik vind dat namelijk eigenlijk best gek. Als doktersassistente werd ik van 8-17 betaald, met het idee dat je dan 8 uur werkt en half uur betaalde pauze had (2x kwartier) en half uur onbetaald (lunch). In de praktijk moest je er altijd kwart voor 8 zijn om alles op te starten en was je op zijn vroegst kwart over 5 weg (meestal half 6) en die onbetaalde pauzes was nooit tijd voor. En met lunch kwam er meestal wel een vraag tussendoor. En dit heb ik bij heel veel huisartspraktijken hier in de regio meegemaakt. Terwijl je dan eigenlijk dagelijks ruim een uur voor niks werkt.
<<

Anoniem326

Bericht 02 Nov 2021 10:16

Re: Geen 9 tot 5 mentaliteit

Stond een leuk artikel in de nrc hierover dit weekend. Met dat extra werken voor de baas. Mijn dagen zijn 3 dagen van 8 uur en 2 dagen van 4 uur. Ik begin altijd een half uur eerder (dat kan door thuiswerken, als ik naar kantoor had gemoeten dan was dat reistijd). En ik werk ook door tot half 6 (als ik naar kantoor had gemoeten was dat half uur ook reistijd). Daarnaast doe ik regelmatig nog iets in de avond. Dat is stom. Lunchen doe ik ook altijd tussen werk door. Mij maakt het overigens niet uit. Maar ik vind eigenlijk wel dat ik voor meer uren betaald moet gaan worden.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 02 Nov 2021 10:16

Re: Geen 9 tot 5 mentaliteit

Whatever schreef:Eens met Minx haha.

Ik ben trouwens ook benieuwd naar aanleiding hiervan. Hoe zien jullie werktijden? Is het wat jou betreft normaal dat je dagelijks een kwartiertje opstart en afsluit of zouden dan de werktijden eigenlijk aangepast moeten worden?

Ik vind dat namelijk eigenlijk best gek. Als doktersassistente werd ik van 8-17 betaald, met het idee dat je dan 8 uur werkt en half uur betaalde pauze had (2x kwartier) en half uur onbetaald (lunch). In de praktijk moest je er altijd kwart voor 8 zijn om alles op te starten en was je op zijn vroegst kwart over 5 weg (meestal half 6) en die onbetaalde pauzes was nooit tijd voor. En met lunch kwam er meestal wel een vraag tussendoor. En dit heb ik bij heel veel huisartspraktijken hier in de regio meegemaakt. Terwijl je dan eigenlijk dagelijks ruim een uur voor niks werkt.


Ik ben a.pothekesass. en hier gaat dat net zo.
Ik ben er om 7.45 u en werk altijd tot 17.45 ipv 17.30. Dus dat is al een half uur extra. Altijd , iedere dag. En die middagpauze is eigenlijk ook nooit 30 minuten.
Tsjah...hoort erbij zeggen ze dan.
2016
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 02 Nov 2021 11:19

Re: Geen 9 tot 5 mentaliteit

HollyGolightly schreef:Stond een leuk artikel in de nrc hierover dit weekend. Met dat extra werken voor de baas. Mijn dagen zijn 3 dagen van 8 uur en 2 dagen van 4 uur. Ik begin altijd een half uur eerder (dat kan door thuiswerken, als ik naar kantoor had gemoeten dan was dat reistijd). En ik werk ook door tot half 6 (als ik naar kantoor had gemoeten was dat half uur ook reistijd). Daarnaast doe ik regelmatig nog iets in de avond. Dat is stom. Lunchen doe ik ook altijd tussen werk door. Mij maakt het overigens niet uit. Maar ik vind eigenlijk wel dat ik voor meer uren betaald moet gaan worden.


Het klinkt alsof het een beetje je eigen keuze is. Ik zou hier wel grensen aan stellen. Dus wel zeggen, ik ga even een broodje eten en van je computer af. En als je je werk gewoon echt niet red met de uren waar je voor betaald wordt, dan is het tijd om dat aan te kaarten. Als zij je niet meer uren willen betalen dan kunnen ze van jou toch ook niet verwachten dat je ze wel maakt? Dit heeft niets te maken met een 9-17 mentaliteit als je het mij vraagt. En wie weet lossen ze het wel anders op door werkzaamheden bij een ander neer te leggen maar hoef jij in ieder geval niet meer meer te werken dan waar ze je voor betalen.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

WeetNie

Noob

Berichten: 70

Geregistreerd: 24 Mei 2021 16:05

Bericht 30 Dec 2021 19:02

Re: Geen 9 tot 5 mentaliteit

Ik vind dat ook een stomme zin. Ik heb geen 9 tot 5 mentaliteit. Als het nodig is werk ik wat langer en begin ik wat eerder. Als dat iets structureels wordt dan verwacht ik daar wel betaald voor te krijgen. (Hoor wel eens dat callcenter medewerkers 10 minuten eerder aanwezig moeten zijn om de computer op te starten maar betalen ho maar).

Bij mij komt het ook over alsof je altijd maar moet willen werken en flexibel moet zijn. Vooral als ze dat flexibel ook nog apart vermeld wordt. Dus dat je in principe leeft om te werken. Want het is ook regelmatig eenrichtingsverkeer.

Net zoals de dooddoener "hart voor de zaak hebben" en "loyaal zijn". Dat kun je als werkgever toch helemaal niet verwachten van iemand die je maar 16 uur wilt laten werken op oproepbasis tegen het minimumloon?!
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 10 Jan 2022 11:00

Re: Geen 9 tot 5 mentaliteit

Ik vat dat op als bereid zijn eerder te beginnen of langer te werken als dat nodig is, of flexibel om kunnen gaan met je werktijden. Er zijn zat mensen die om kwart voor 5 hun jas al aantrekken, ook al kost het ze misschien nog vijf minuten om hun werk af te maken of collega's te ondersteunen.
<<

Loïs

Kletskop

Berichten: 714

Geregistreerd: 14 Aug 2019 20:51

Bericht 10 Jan 2022 12:34

Re: Geen 9 tot 5 mentaliteit

Ik vat dat op als bereid zijn om buiten kantoortijden te werken. Dus s ochtends vroeg beginnen, weleens weekenden of avonden beschikbaar te zijn.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 13:43

Bericht 10 Jan 2022 14:47

Re: Geen 9 tot 5 mentaliteit

Ik vind het ook een dooddoener en ik denk dan dat er verwacht wordt dat je structureel meer onbetaald moet werken en er verwacht wordt dat je alles laat vallen om extra te werken als dat 'nodig' is. Het schrikt mij wel een beetje af in vacatures, terwijl ik mezelf wel echt als een flexibele en harde werker zie. Als het druk is werk ik zonder problemen van half 8 tot half 6, maar gelukkig heb ik een leidinggevende die dan gelijk roept dat ik dat een andere keer moet compenseren. Vroeger werkte ik ook gerust tot 8 uur ofzo, maar dat doe ik nu niet meer. Dat komt een dag later dan maar.

Ik denk dat 'geen 9 tot 5-mentaliteit' steeds minder gebruikelijk wordt, omdat jonge generaties hun vrije tijd steeds meer gaan waarderen en de balans tussen vrije tijd en werk belangrijker zijn gaan vinden.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers