Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Autoverzekering

<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2075

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:04

Bericht 18 Dec 2021 11:45

Autoverzekering

Is er iemand die verstand heeft van autoverzekeringen? Ik heb voor het eerst een auto die op mijn naam komt te staan, de auto is ruim 8 jaar oud. Ik denk nu aan een verzekering met WA+ beperkt casco. Maar eigenlijk ken ik de verschillen helemaal niet zo goed.
All risk verzekeren lijkt mij niet helemaal nodig. Dat is in verhouding wel erg duur en in het geval dat ik door schade plotseling echt zelf een nieuwe auto moet kopen heb ik die buffer wel. Voor zover ik kan zien is het grootste verschil dat schade door vandalisme en schade die ik zelf aan mijn eigen auto veroorzaak alleen bij all risk meeverzekerd is. Maar hoe zit het bijvoorbeeld als ik een aanrijding krijg en de ander rijdt door? Krijg ik dan wel iets vergoed, want dat kan dan natuurlijk niet op de verzekering van de ander geclaimd worden.
En iets anders waar ik nog over twijfel is de inzittendenverzekering. Stel dat ik die niet afsluit en er gebeurd iets met iemand die met mij meerijdt. Krijg ik dan helemaal niks vergoed of is dat deels bijvoorbeeld in andere verzekeringen meegenomen (zoals bijv ook verzekerd is als ik schade aan andermans spullen aanricht)?
En als laatste; heeft iemand ervaring met schadevrije jaren als je eerder geen autoverzekering hebt gehad? Ik heb al meer dan 15 jaar mijn rijbewijs en nog nooit íets van schade gehad. Maar die auto’s stonden nooit op mijn naam. Zou ik daar nog iets mee kunnen? Ik ben voor een verzekering natuurlijk veel minder risicovol dan iemand die net zijn/haar rijbewijs heeft.

Je ziet het wel, ik ben een volkomen leek hierin. Normaal gesproken ben ik meer van de instelling: verzekeren wat je zelf niet kunt betalen in geval van nood, maar niet àlles hoeft verzekerd te zijn. Ik ben mezelf op internet natuurlijk ook aan het inlezen, maar een beetje ervaringshulp zou ik fijn vinden 😀 Hoe zijn jullie qua auto verzekerd en waarom?
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:20

Bericht 20 Dec 2021 17:19

Re: Autoverzekering

Ik volg even, moet ook een auto gaan kopen omdat ik van baan wissel en bij nieuwe baan geen leaseauto meer krijg, maar ook helemaal niet bekend in het autoverzekeringswereldje.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 20 Dec 2021 19:06

Re: Autoverzekering

Even alles voor je op een rij:
Beperkt casco: storm, brand, diefstal, ruitschade. Voor een auto van 8 jaar oud lijkt me dat prima.

Vandalismeschade is dan idd niet verzekerd, tenzij je de dader kent kan je (mogelijk) de schade op diegene verhalen.

Als je wordt aangereden door een derde is dat verzekerd op diens WA-verzekering. Als diegene doorrijdt en je hebt verder geen gegevens maar wel getuigen (of een getuige die kan bevestigen dat je je auto onbeschadigd hebt geparkeerd en beschadigd hebt teruggevonden zonder er in de tussentijd mee hebt gereden) dan moet je zsm aangifte doen bij de politie. Mogelijk kan je dan de schade verhalen via het Waarborgfonds.

Het aantal jaren een rijbewijs zegt niets over je schadevrije jaren. Er zijn wel verzekeraars waar bij je kan meeliften op het voertuig van je (eventuele) partner.

Als je je auto beperkt casco laat verzekeren zou ik wel verhaalsrechtsbijstand meeverzekeren. Maar mogelijk heb je die al meeverzekerd op je gewone rechtsbijstandsverzekering. Moet je even nakijken.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2075

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:04

Bericht 20 Dec 2021 20:35

Re: Autoverzekering

Dank je voor jouw uitgebreide reactie!
Waar ik nog wel benieuwd naar ben; waar zou ik rechtsbijstand voor nodig kunnen hebben? Want dat heb ik volgens mij nog nergens verzekerd (zou ik even na moeten kijken).
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 20 Dec 2021 21:08

Re: Autoverzekering

Als je beperkt casco verzekerd bent, ben je niet verzekerd voor aanrijdingsschades door anderen. De tegenpartij is wel verzekerd voor de schade die hij bij jou heeft veroorzaakt. Hiervoor zal daarom een verhaalsactie moeten worden opgestart richting de tegenpartij. Dat kan je zelf doen maar je kan voor een kleine meerpremie dat ook meeverzekeren. Je hebt tegenwoordig ook Directe schadeafhandeling (DSA - zie Google) waardoor deze stap wat makkelijker is geworden, alleen als er een discussie zou zijn over de schuldvraag is verhaalsrechtsbijstand wel erg fijn om te hebben.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2075

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:04

Bericht 20 Dec 2021 22:03

Re: Autoverzekering

Ah, dank je voor het meedenken! Ik ga van de week even nazoeken of ik rechtsbijstand al heb en daarna ga ik de hele autoverzekering regelen.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 21 Dec 2021 07:55

Re: Autoverzekering

Birdie schreef:Ik volg even, moet ook een auto gaan kopen omdat ik van baan wissel en bij nieuwe baan geen leaseauto meer krijg, maar ook helemaal niet bekend in het autoverzekeringswereldje.

Zorg dat je de laatste kentekens van je leaseauto’s hebt. Als je bij leaseauto’s ook zoveel jaar schade vrij hebt gereden nemen sommige verzekeringen dat mee in hun verzekerings tredes.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:20

Bericht 28 Dec 2021 20:18

Re: Autoverzekering

Oh goede, dank voor de tip!

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers