Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vragentopic - Werk en studie

<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 03 Nov 2021 07:44

Re: Vragentopic - Werk en studie

Calathea schreef:Ik had een discussie met een vriendin. Misschien is hier iemand die dat weet?
Stel je bent 15 jaar geleden afgestudeerd aan de pabo en je werkt al 10 jaar niet meer in het onderwijs.
Ben je dan nog steeds bevoegd om les te geven?
Mij lijkt van niet maar krijg het niet gevonden.

Ja, dit verloopt niet.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 03 Nov 2021 10:49

Re: Vragentopic - Werk en studie

Bevoegd wel maar of je nog helemaal bekwaam bent.

Bij de beroepen waar het niet zo is is het heel duidelijk. Ik ben niet praktiserend fysiotherapeut wat inhoud dat ik mezelf geen fysiotherapeut meer mag noemen dat is namelijk een beschermde titel. Ik moet er dan niet praktiserend voorzetten. Door een half jaar opleidingen kan ik wel weer praktiserend therapeut worden. Door deze te volgen ben je ook gelijk weer voor 5 jaar BIG geregistreerd. Voldoe je dan niet aan de eisen voor herregistratie dan wordt je weer niet praktiserend.
2015 💙
<<

Anoniem323

Bericht 03 Nov 2021 11:09

Re: Vragentopic - Werk en studie

Ja maar daar staat dus nergens hoe lang je dan nog bekwaam blijft. Toch raar dat het niet hetzelfde is als bij de zorg?
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 03 Nov 2021 15:28

Re: Vragentopic - Werk en studie

Bekwaam is ook niet is officieels en meetbaars, dus logisch dat het nergens vermeld staat. De ene leerkracht is na een opleiding en veertig jaar ervaring nog steeds niet bekwaam, terwijl sommige studenten dit misschien al in hun eerste stage zijn.

Ik heb weleens gezocht, maar er is ook geen opfriscursus, zoals Minx noemt voor fysio. Dat zou best waardevol kunnen zijn voor mensen die ooit hun diploma behaald hebben, maar hier jaren niks meer mee gedaan hebben.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 03 Nov 2021 18:14

Re: Vragentopic - Werk en studie

Ik voel me nog wel bekwaam op een heel aantal onderdelen van de fysiotherapie maar ben niet meer bevoegd op het moment. Bekwaam is vooral ook een gevoel. Het is niet makkelijk echt goed meetbaar te maken.

Die opfriscursus zouden voor een heleboel functies heel nuttig zijn.
2015 💙
<<

Anoniem323

Bericht 03 Nov 2021 20:41

Re: Vragentopic - Werk en studie

Bedankt! Is dat ook helder en kunnen we de discussie sluiten.
De stichting hier in de buurt biedt voor alle startende leerkrachten een mentor aan. Dus ook al heb je 30 jaar bij een andere stichting gewerkt, je krijgt de eerste 5 jaar een mentor die jou begeleidt en een directeur van een andere school komt je een paar keer beoordelen. Dit om de kwaliteit hoog te houden. Daarnaast is er ook een aparte leeromgeving waarbij je bepaalde cursussen (en dus competenties) moet behalen. Een gedeelte is verplicht en een gedeelte is op eigen initiatief omdat je daar zelf meer van wil weten.
Deze stichting zit er dus echt bovenop maar dat zal niet overal zo zijn. Dus daarom kwam de discussie hoe lang je bevoegd en bekwaam blijft.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5361

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 11 Nov 2021 13:08

Re: Vragentopic - Werk en studie

Ik kom net een vacature tegen die mij leuk lijkt, een baan in de bedrijfscatering zodat ik tijdens kantoortijden kan werken. Nu staan er alleen nergens exacte tijden en die zou ik graag willen weten ivm opvang van zoon.
Kan ik daar gewoon om vragen om kom ik dan over als een niet flexibele sollicitant ofzo?
10.04.17
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1273

Geregistreerd: 06 Jul 2020 14:32

Bericht 11 Nov 2021 19:48

Re: Vragentopic - Werk en studie

Ik zou daar naar vragen hoor. Dan hebben ze je gelijk even gehoord! En ik vind het geen gekke vraag. Als ze daar een oordeel van niet flexibele sollicitant aan hangen zou ik al geen fijn gevoel erbij hebben.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5361

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 11 Nov 2021 20:25

Re: Vragentopic - Werk en studie

Daar heb je helemaal gelijk in!
10.04.17
<<

Anoniem323

Bericht 22 Dec 2021 16:21

Re: Vragentopic - Werk en studie

Is hier iemand die werkt als (kinder)fysiotherapeut en die ik uitleg kan vragen over de A B C test. Ik wil weten wat de scores betekenen, ik kan niets met de codes die ik heb gekregen.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 22 Dec 2021 16:49

Re: Vragentopic - Werk en studie

Ik heb de opleiding tot ft gedaan maar ben al sinds 2017 niet praktiserend. Er zit op het forum ook nog ene kinder fysio
2015 💙
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1302

Geregistreerd: 08 Feb 2021 15:35

Bericht 24 Dec 2021 15:39

Re: Vragentopic - Werk en studie

Ik heb de pabo gedaan, afgestudeerd in 2003 en nooit meer iets mee gedaan. Ik mag met mijn diploma nu gewoon nog werken op een basisschool of kinderdagverblijf, maar ik zou denk ik wel informeren naar een opfriscursus ofzo, mocht ik willen herintreden. Ik zou echt niet weten wat ik zou moeten doen hoor. Ik denk dat ervaring veel meer zegt dan een diploma. Ik werk al 10 jaar als financieel administratief medewerker, en behalve mijn praktijkdiploma boekhouden heb ik daar geen diploma’s voor. Maar ik weet zeker dat ik het beter kan dan juf zijn, waar ik wel een diploma voor heb.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 07 Feb 2022 21:47

Re: Vragentopic - Werk en studie

Wie weet dit?
Ik wil graag oudere activiteiten op LinkedIn verwijderen, maar die zijn ouder dan 30 dagen (of zo) geleden, waardoor ik ze niet meer op mijn profiel terug zie onder de kop ‘Activiteiten’ op mijn profiel.
Hoe kan ik de activiteiten terugvinden of weer voor mezelf zichtbaar maken?
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 20 Feb 2022 12:14

Re: Vragentopic - Werk en studie

Afgelopen week ben ik een aantal dagen ziek geweest, op mijn vrije dagen en ik het weekend heb ik daarna veel gewerkt ivm omstandigheden die losstaan van mijn ziek zijn. Zouden jullie die uren declareren of laten zitten, heb tenslotte veel uren ook niet gemaakt ivm ziekte.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 20 Feb 2022 12:26

Re: Vragentopic - Werk en studie

Als jij je ziek gemeld hebt, zou ik de uren wel declareren. Andersom is namelijk ook: Word je in je vakantie ziek en je meldt je ook daadwerkelijk ziek, krijg je die vakantiedagen ook terug.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4410

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 20 Feb 2022 14:31

Re: Vragentopic - Werk en studie

Dat staat toch los van elkaar? Ziek is ziek, daar kun jij niks aan doen. Als je vervolgens extra uren werkt, zou ik die zeker declareren.
december 2016
juli 2019
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 20 Feb 2022 18:28

Re: Vragentopic - Werk en studie

Ja die zou ik wel gewoon schrijven. Ik zou alleen wel even opletten met de uitbetaling. Ik weet dat bij ons het programma dat niet helemaal snapte toen ik deze situatie een keer had.
2015 💙
<<

Hugo

Kletskop

Berichten: 894

Geregistreerd: 22 Apr 2021 18:38

Bericht 24 Feb 2022 16:26

Re: Vragentopic - Werk en studie

Kan iemand mij helpen met vragen rondom zorg- en calamiteitenverlof?
Mijn zoontje is zondagavond opgenomen in het ziekenhuis, mocht er maandag in de loop van de ochtend weer uit. Wel nog 24/7 zorg want iedere zoveel uur medicatie en pijnstilling. Daarnaast echt nog heel ziek. Ik ben dus maandag en dinsdag thuisgebleven.
Nu moet ik hier vrije uren voor inleveren. Mag dit? “We hebben hier geen zorgverlof en calamiteitenverlof” kreeg ik te horen. Is hier wettelijks iets voor geregeld?

Mijn rondje google geeft aan dat dit onder zorgverlof zou vallen en dat dit dan 70% betaald wordt?

Kan iemand hier iets over zeggen?

Ik wil geen big deal maken van die 2 dagen, ik lever mijn vrije uren met liefde voor hem in. Maar ik neem ze natuurlijk liever op voor iets leuks!
• @alsik30bengaiknaardespermabank •
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 24 Feb 2022 17:07

Re: Vragentopic - Werk en studie

Ik zal mij inhouden over wat ik eigenlijk denk, maar wat betreft je vraag volgens mij gaat het inderdaad van je vrije uren af als dat niet in je CAO (indien je die hebt) is geregeld.

@ Kerel, weet jij dit toevallig want jij bent hier expert CAO?
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4410

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 24 Feb 2022 17:21

Re: Vragentopic - Werk en studie

Ik vind dit: https://www.ondernemenmetpersoneel.nl/a ... antwoorden

Hierin staat dat er in de wet is opgenomen dat je recht hebt op calamiteitenverlof. Dit lijkt me op de maandag in elk geval aan de orde. Voor de rest zorgverlof. Ik zou hierover wel in gesprek gaan met je leidinggevende, want ' dat ze dat daar niet hebben' gaat volgens mij echt niet op.
december 2016
juli 2019
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 24 Feb 2022 17:38

Re: Vragentopic - Werk en studie

Volgens mij valt het niet onder calamiteitenverlof, dat is alleen de dag zelf.
En als een kind in het ziekenhuis ligt geldt het krom genoeg ook niet volgens Rijksoverheid.

Maar een bedrijf kan eigenlijk niet zeggen dat ze er niet aan doen.


Fred, eigenlijk moet ik je opmerking negeren, maar ik vind het heel laag.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3086

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:50

Bericht 24 Feb 2022 17:44

Re: Vragentopic - Werk en studie

Ik betwijfel of het calamiteitenverlof is. Volgens mij is dat echt alleen als er op de dag zelf iets ergs gebeurt. Dit was zondagavond. Dus hoefde je je werk niet te onderbreken. Zorgverlof lijkt me logischer. Vervelend dat je werkgever zegt dat ze ‘daar niet aan doen’ want dat is ook gewoon wettelijk geregeld. Voor de maandag twijfel ik dan weer want als hij in het ziekenhuis ligt krijg je weer geen kortdurend zorgverlof. De dinsdag lijkt me dan weer wel.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 24 Feb 2022 17:46

Re: Vragentopic - Werk en studie

Hoezo zou dat laag zijn MrsMath? Is het niet zo dat je zelf nu iets invult. Ik heb namelijk niet specifiek iets gezegd over waar ik aan denk.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 24 Feb 2022 17:50

Re: Vragentopic - Werk en studie

Carra schreef:Ik betwijfel of het calamiteitenverlof is. Volgens mij is dat echt alleen als er op de dag zelf iets ergs gebeurt. Dit was zondagavond. Dus hoefde je je werk niet te onderbreken. Zorgverlof lijkt me logischer. Vervelend dat je werkgever zegt dat ze ‘daar niet aan doen’ want dat is ook gewoon wettelijk geregeld. Voor de maandag twijfel ik dan weer want als hij in het ziekenhuis ligt krijg je weer geen kortdurend zorgverlof. De dinsdag lijkt me dan weer wel.

Ik herken wat Carra schrijft. Zorgverlof is als niemand anders er kan zijn om je kind te verzorgen. In een ziekenhuis telt daarom helaas niet, maar de dinsdag wel. Je hebt recht op twee keer je contracturen (dus bijvoorbeeld 2x 36 uur) op jaarbasis aan zorgverlof.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4410

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 24 Feb 2022 17:57

Re: Vragentopic - Werk en studie

Ik wist niet dat dat zo zat, toen onze oudste in het ziekenhuis lag (ze was toen een half jaar) werd ons gezegd dat de ouders de dagelijkse verzorging doen en de verpleegkundigen enzo zijn er alleen voor de medische zaken. Als er een aantal baby's liggen, kun je toch ook niet verwachten dat de verpleegkundigen alle degelijkse zorg doen?
december 2016
juli 2019
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers