Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Urban jungle

<<

Linvi

Bericht 12 Dec 2021 17:16

Re: Urban jungle

Karnemelk schreef:Mijn man houdt erg van kerst sterren in deze tijd van het jaar. En hoewel ik veel planten heb, veel in het leven kan houden, niet een kerstster.
Heb er 2. Kleintjes en na een dikke week beginnen weer alle blaadjes er af te vallen. Denk nog 2 dagen en dan heb ik niks meer.
Wat is de kneep met deze sterren?


Staan ze op de tocht? En waren ze wel echt ingepakt toen ze buiten waren? Kerststerren kunnen namelijk heel slecht tegen kou/tocht. Dan verliezen ze hun blad.

Daarnaast op een schotel water geven of eens per week in lauw water dompelen. Van teveel water verliezen ze ook hun blad.
<<

Anoniem331

Bericht 12 Dec 2021 18:40

Re: Urban jungle

Nee niet op de toch. Ja ingepakt mee naar huis. Nee niet te veel water. Ik dacht echt dat ik het dit jaar goed deed. Maar helaas. Kunnen in het rijtje bij de orchideeen. Ik kan het gewoon niet. 🤐
<<

Anoniem331

Bericht 15 Dec 2021 17:51

Re: Urban jungle

Ik kreeg vandaag de zaden van de Madagaskar Jewel binnen.
Ik mocht van mezelf geen nieuwe planten kopen deze maand, maar zaden had ik niks over afgesproken 🤣🤣
<<

Anoniem323

Bericht 16 Dec 2021 09:34

Re: Urban jungle

Oh gaaf, die heb ik ook staan. Ik had een stekje gekregen. Hij is nog klein.

Hoe gaat het met jouw levende stenen? Is het rekje van jouw vader klaar?
<<

Anoniem331

Bericht 16 Dec 2021 20:10

Re: Urban jungle

Wat leuk dat jij die ook hebt! Hier was het mis gegaan. De zaadjes helemaal geplet in de post. Heel lief stuurt ze me nieuwe op!

Mijn lithops gaan heel goed ja. Staan te schitteren in de vensterbank op hun nieuwe onderkomen. Ben alleen geen ster in foto’s uploaden hier.
<<

Anoniem331

Bericht 16 Dec 2021 20:29

Re: Urban jungle

Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem323

Bericht 17 Dec 2021 11:58

Re: Urban jungle

Wat een leuk rekje!
Ze staan er mooi bij!

Wat jammer van de zaden, fijn dat je nieuwe krijgt!
<<

Linvi

Bericht 22 Dec 2021 21:19

Re: Urban jungle

<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3159

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:00

Bericht 23 Dec 2021 08:08

Re: Urban jungle

Ik heb een vraag. Mijn palea (pannenkoekplant toch) groeit enorm hoog. Maar de onderste takjes breken steeds af. Wat kan ik hier tegen doen?

En ik was aan het kijken voor stekken. Het filmpje op YouTube zegt dat de mini’s onderin de pot groeien. Bij mij groeit daar niets. Nieuwe blaadjes groeien aan de bovenkant.

Iemand tips? 😄
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:20

Bericht 23 Dec 2021 08:19

Re: Urban jungle

De mini's van de Pannenkoekplant groeien inderdaad onderin de pot. In het zand om de plant heen. Die kan je er af halen, even in water wortels laten schieten en dan planten. Maar dat wordt lastig zonder poffertjes.

https://www.google.com/search?gs_ssp=eJ ... ks4Y9j_V-M

Hier zie je ze wel zitten. Het lukt me niet om een afbeelding te plakken..

Mijn plant doet het ook een beetje gek. Hele lange stengels en inderdaad de hoogte in. Ik vind de compacte plantjes van anderen altijd zo leuk. Ik heb al meerdere keren opnieuw gestekt, maar het gaat telkens opnieuw zo. Het zal wel een combinatie zijn van licht, lucht en vochtigheid.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 09 Jan 2022 15:35

Re: Urban jungle

Welke planten adviseren jullie mij?

Ik heb een nieuwe badkamer (bijna klaar) en daar wil ik graag wat kleine planten in zetten. Ik heb echt 0 verstand van planten.

Ze moeten dus in een badkamer kunnen en er komt zeer weinig daglicht in mijn badkamer. Ik heb alleen een klein gevelraampje in.

Alvast dank!!
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9736

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 09 Jan 2022 16:29

Re: Urban jungle

Een neppe?
<<

Anoniem331

Bericht 09 Jan 2022 16:31

Re: Urban jungle

Varens, graslelies, monstera. Ik heb mijn strelizia er ook een poos gehad. Doet het daar ook goed.
<<

Anoniem331

Bericht 09 Jan 2022 16:35

Re: Urban jungle

Lepelplanten en orchideen kunnen ook. Kan best veel hoor!
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 09 Jan 2022 16:38

Re: Urban jungle

Ik ga je namen eens googelen, Karnemelk. Dankjewel!
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 10 Jan 2022 11:16

Re: Urban jungle

Ik had een plantje op het toilet, die deed het helaas niet goed (geen daglicht), dus ga na de lockdown deze planten eens bekijken in het tuincentrum.

Wij hebben een hele mooie rubberplant, of hadden, want we snappen niks van hem. Hij valt helemaal uit. 2 rotte takken over. Zo zonde.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem331

Bericht 14 Jan 2022 17:40

Re: Urban jungle

Ik had vandaag een mooi groot stekjespakket in huis liggen toen ik thuis kwam.

Twee heel mooie kop stekken van de philodendron new red.
Een stek van de philodendron cobra.
En een mega stek van de philodendron Golden Violin.

Super leuke manier om zelf grote planten te zien groeien die je voor niet heel duur aan kunt schaffen!
<<

Anoniem323

Bericht 14 Jan 2022 17:53

Re: Urban jungle

Oh leuk!
Mijn stekjes gaan nu niet echt groeien. Ik heb 2 bakken staan met in totaal 10 stekjes maar die zijn al 3 maanden even groot. Benieuwd of het jou wel gaat lukken!
Ik heb 2 luchtplantjes gekocht, als de winkel open is morgen ga ik er even een constructie voor maken. Heb iets in mijn hoofd zitten. Benieuwd of het lukt en mooi is!
<<

Anoniem331

Bericht 14 Jan 2022 18:01

Re: Urban jungle

Het is ook geen groeitijd he. Ik heb alles onder groeilampen staan. Ruim 8u per dag.
Licht is groei en dat missen ze in deze tijd.
<<

Anoniem323

Bericht 14 Jan 2022 18:55

Re: Urban jungle

Klopt, ik had ze gekregen en nu doe ik ze maar gewoon in leven proberen te houden.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1935

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 14 Jan 2022 20:40

Re: Urban jungle

Welke luchtplantjes heb je gekocht Calathea?

Wat leuk Karnemelk! Mooie planten ook! Heb je die stekjes ergens besteld? Wat handig die groeilampen. Ik merk inderdaad ook dat mijn planten momenteel stil staan qua groei, alleen mijn bananenplanten blijven maar doorgroeien 😅. Ik ben blij dat de winkels weer open gaan, ik heb er echt zin in om komende week weer even naar het tuincentrum te gaan!
2011 2012 2017
<<

Anoniem331

Bericht 14 Jan 2022 21:50

Re: Urban jungle

Ja via stekjebox.nl. Nu voor de vierde keer bij haar besteld en altijd goeie stekken. Mislukt weinig. En ze staat je altijd bij met raad en daad via insta of Facebook.
De groeilamp ook echt voor de stekjes aangeschaft. Vind dat zo’n leuke rustgevende hobby. Veel te leuk om alleen in de lente en zomer mee bezig te zijn.

Hoe is het met jou stekjes Linvi? Slaan ze aan? Groeien ze goed? Foto’s?
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 15 Jan 2022 08:35

Re: Urban jungle

Waar heb jij je groeilampen vandaan?

Ik heb inmiddels 3 lithops die het niet gered hebben, maar ook een paar die nieuw blad gemaakt hebben!! De cactussen doen het prima, liefdevol verwaarlozen is blijkbaar mijn ding😆
Weet iemand een tip tegen (rouw?)vliegjes die in de potgrond gaan zitten? Echt vies vind ik dat, ze komen eruit gefriemeld als ik water geef.

Calathea: hoe werkt dat, die luchtplantjes? Hoe geef je die water?
Karnemelk en anderen: leuk zo’n stekjes/kneusjes box
Indigo: fijn dat we gewoon weer naar het tuincentrum mogen! Ik wacht nog heel even, denk dat het druk zal worden
<<

Anoniem331

Bericht 15 Jan 2022 09:07

Re: Urban jungle

Mijn lhitops gaan als een speer. Heel leuk om dat proces te zien.
Benieuwd hoe dat straks gaat als hun rustperiode over is.

Ik heb ook airplants, zo nu en dan even sproeien en ze houden van wat luchtverplaatsing zo nu en dan. Dus niet altijd helemaal stil hangen.

Mijn groeilampen komen van bol.com. Je kunt een losse pit kopen en in je lamp draaien maar ik heb een groeilamp op een knijper en die knijpt vast aan mijn stekjesrek.
<<

Anoniem331

Bericht 21 Jan 2022 20:46

Re: Urban jungle

@linvi

Nog steeds benieuwd hoe de stekjes het doen!

Ik kocht vanmiddag een rubberplant, een ficus dus. De ficus Tineke. Heel leuk met donkergroen, lichtgroen geel en beetje roze blad. Mooie volle plant, even in de rust en dan stekken maar.

Als het goed is gaat de plant zijtakken groeien waar je hem snoeit, lijkt me super leuk.

Ook hebben we meerdere fittonia’s. En hoe leuk zijn die! Helemaal weg van.
De slag van het stekken weer helemaal te pakken. Heb er denk ik stuk of 20 op water staan, staat heel gezellig.
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers