Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Urban jungle

<<

Anoniem331

Bericht 03 Dec 2021 16:54

Re: Urban jungle

Ja dan moeten we een clubje maken hoor! 😆
<<

Anoniem331

Bericht 03 Dec 2021 16:57

Re: Urban jungle

Mijn eerste lithops bestelde ik trouwens op ikhebeencactus.nl. Ook heel prima site. Maar die hadden toen veel uitverkocht. Vandaar dat ik de laatsten besteld heb op cactusplaza.

En ik ben zo goed als platzak door mijn uit de hand aan het lopen hobby. Dus voor dit jaar ben ik sowieso klaar. Met de lithops maar ook gewone planten want ik heb er inmiddels echt verschrikkelijk veel 🤫
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 03 Dec 2021 17:03

Re: Urban jungle

Karnemelk en ik hebben al een mini fanclub!
Ik heb mijn lithops ook bij ikhebeencactus besteld, die waren mooi en groot. Daarna heb ik bij iemand op Marktplaats besteld en die zijn wel veel kleiner, maar ook erg leuk! (< 1cm)
Ik heb nu ook een cactus stekje van de Santa Rita cactus staan, gelijk bij het verpotten stekels in mijn vingers😆. Beginnersfoutje.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1934

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 03 Dec 2021 18:45

Re: Urban jungle

Haha! Nou, dan denk ik dat ik binnenkort aansluit bij de fanclub 🤣. Bedankt voor de tips, ik ga eens even sneupen op die sites!

Enne het is herkenbaar die uit de hand gelopen hobby. Hier staat het intussen ook goed vol. Mijn banenenplanten (komen allemaal uit dezelfde moederplant) groeien ook echt hard en maken ontzettend veel baby's, daar moet ik in de vakantie maar weer mee aan de slag. Als de kerstboom straks weer weg is, heb ik weer meer ruimte 😇.
2011 2012 2017
<<

Anoniem323

Bericht 03 Dec 2021 20:02

Re: Urban jungle

Oh ik wil ook bij jullie clubje! Ik vind ze prachtig bijzonder! Hebben ze veel licht nodig? Ik wil ze midden in de kamer zetten en daar is niet veel licht. En hebben ze grote wortels?
Ik bedacht om een lage schaal te vullen met kleine steentjes erbij.
<<

Anoniem331

Bericht 03 Dec 2021 20:16

Re: Urban jungle

Calathea schreef:Oh ik wil ook bij jullie clubje! Ik vind ze prachtig bijzonder! Hebben ze veel licht nodig? Ik wil ze midden in de kamer zetten en daar is niet veel licht. En hebben ze grote wortels?
Ik bedacht om een lage schaal te vullen met kleine steentjes erbij.



Ja ze hebben heel veel licht nodig. Liefst op zuiden. Ik had ze ook op de tafel maar ze naar de vensterbank gezet.
Ik krijg een speciaal ‘rekje’ in de vensterbank voor de lithops 😆
Ze kunnen aardige wortels groeien ja. Maar ik heb de grond ook niet heel diep in de pot want ze groeien ook gewoon door in steentjes.
Ze vragen wel speciale grond. Dus daar moet je je dan even inlezen.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 12 Dec 2020 11:31

Bericht 03 Dec 2021 21:01

Re: Urban jungle

Karnemelk schreef:Ik heb zojuist een luchtwortel van mijn monstera in het water gezet. Dus de plant gewoon in de modder laten staan, en 1 lange wortel voorzien van een glaasje water. Schijnt dat je plant daar enorm snel luchtwortels van gaat groeien en je plant er mooier en groter van word.
Vond het wel het proberen waard.


Dat klopt! Daar zul je geen spijt van krijgen.

Wij stekken (is mijn werk) alleen maar in water en onze Monstera's groeien echt idioot hard. Ik ga deze maand ook een boel planten in zaai- & stekgrond en andere grondmengels stekken om te kijken hoe dat zich ontwikkelt maar ik denk dat er maar weinig kan tippen aan het stekken op water. Zeker wat betreft de Monstera.
<<

Anoniem331

Bericht 03 Dec 2021 21:12

Re: Urban jungle

Signature schreef:
Karnemelk schreef:Ik heb zojuist een luchtwortel van mijn monstera in het water gezet. Dus de plant gewoon in de modder laten staan, en 1 lange wortel voorzien van een glaasje water. Schijnt dat je plant daar enorm snel luchtwortels van gaat groeien en je plant er mooier en groter van word.
Vond het wel het proberen waard.


Dat klopt! Daar zul je geen spijt van krijgen.

Wij stekken (is mijn werk) alleen maar in water en onze Monstera's groeien echt idioot hard. Ik ga deze maand ook een boel planten in zaai- & stekgrond en andere grondmengels stekken om te kijken hoe dat zich ontwikkelt maar ik denk dat er maar weinig kan tippen aan het stekken op water. Zeker wat betreft de Monstera.


Huh?? Jou werk?? Hoe? Wat grappig.
Ik ben heel benieuwd wat het doet, ze schijnen er echt goed van te gaan groeien hè?
<<

Anoniem323

Bericht 03 Dec 2021 21:16

Re: Urban jungle

Oh karnemelk ik ben wel benieuwd naar jouw rekje tegen die tijd! Nu bedacht dat ik het wel iets vind voor onze smalle vensterbank in de keuken.

Bedankt voor de monstera tip, ga morgen even kijken of ik dat ook kan.
Mijn plant was heel vol en ik wilde hem hoger. Heeft man hem een beetje wild van de mosstok gehaald om een grotere te plaatsen en nu is de plant beschadigd. Dus even kijken of ik hem kan redden. Heb er wel stekjes bijgezet die ik van de zomer had. Dus onderin is hij al vol maar bovenin is het nu niets meer.

Ik had een foto gezien op pinterest waar een monstera 2 meter hoog was, dat vond ik gaaf en probeerde ik te creëren.
<<

Anoniem331

Bericht 03 Dec 2021 21:19

Re: Urban jungle

Mijn vader zou een rekje maken. Zal het weekend eens horen of dat al gelukt is. Komt tegen het kozijn van de ramen. Dan heb ik de vensterbank niet nodig.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 12 Dec 2020 11:31

Bericht 03 Dec 2021 21:20

Re: Urban jungle

Calathea schreef:Ik ga hem eens verplaatsen. Misschien nu met de verwarming aan dat hij nu niet meer goed staat.
Verder zitten daar geen beestjes in, heb wel wolluis op een andere plant aan de andere kant van de kamer. Daar ben ik mee bezig maar denk dat ik die plant een week buiten zet. Ik kom niet tot het binnenste van de omvang plant dus moeilijk te behandelen.



Waar heb je je pannenkoekenplant staan?
Ze vangen wel graag zonlicht maar geen (in elk geval niet te lang/veel) direct zonlicht.
Als die geen nieuwe bladeren aan maakt staat die waarschijnlijk te donker.
Hij is niet te nat of te droog? Geen last van wortelrot?
De onderste bladeren verliezen is niet abnormaal maar dat die helemaal kaal wordt is niet goed.

Planten die een plaag bij zich dragen kun je het beste in quarantine zetten zodat ze het niet op je andere planten overdragen.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 12 Dec 2020 11:31

Bericht 03 Dec 2021 21:34

Re: Urban jungle

Karnemelk schreef:Huh?? Jou werk?? Hoe? Wat grappig.
Ik ben heel benieuwd wat het doet, ze schijnen er echt goed van te gaan groeien hè?


Super goed! Nu is het waar ik planten kweek wel het hele jaar door 25 graden dus dat werkt ook zeker wel in het voordeel maar ik denk dat je wel tevreden gaat zijn, mits je huis niet te koud wordt.
<<

Anoniem331

Bericht 03 Dec 2021 21:37

Re: Urban jungle

Nou 25 graden is het niet, maar heel koud word het ook niet in huis. Heeft een groeilamp nog effect? Of warmte van andere planten?
Ik heb de bananen en strelizia ook bij elkaar gezet tegen de schuifpui op het noorden. Haal ik er winst uit de monstera ook op te schuiven?
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 05 Dec 2021 13:15

Re: Urban jungle

Ik heb een variatie van de syngonium van de goede sint gehad. Het potje is in de vorm van een cartoon olifant met echt nep haar bekleed. 🤣 hopelijk groeit hij snel uit zijn potje🙈. Ik schiet wel steeds in de lach als ik hem zie.

Ik heb nu o.a.:
Lithops levende steentjes
Twee pannenkoekplanten
Bonsai ficus
Ficus golden king (bont)
Santa Rita cactus (stekje)
Echeveria
Syngonium en
3 mini cactussen (cacti?)
<<

Anoniem323

Bericht 07 Dec 2021 17:13

Re: Urban jungle

Je hebt een mooie verzameling gekregen!
Ik had in het ander topic jouw olifantje gezien, ik vind hem zo fout dat hij weer leuk is 😂
Als je een lach krijgt ervan, dan is het doel bereikt!
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 12 Dec 2020 11:31

Bericht 07 Dec 2021 21:56

Re: Urban jungle

Karnemelk schreef:Nou 25 graden is het niet, maar heel koud word het ook niet in huis. Heeft een groeilamp nog effect? Of warmte van andere planten?
Ik heb de bananen en strelizia ook bij elkaar gezet tegen de schuifpui op het noorden. Haal ik er winst uit de monstera ook op te schuiven?


De Monstera houdt niet van tocht dus dat zal er aan liggen of je schuifpui nog tocht toevoert of dat die echt tochtvrij is. Monstera hoeft niet in direct zonlicht dus hoeft niet voor een raam te staan.
Hangt ook wel af van hoe groot/sterk je Monstera is. Ik heb op de zaak ook een Monstera van 2,5 meter en die kan veel meer hebben dan de stekjes en kleine plantjes.
De grote Monstera staat (samen met grote bananenplanten) nu voor in de loods met 15,5 graden en dat gaat gewoon prima.

Ik heb alle stekjes en kleine plantjes onder, volgens mij, led lampen 7u tot 20u (geen ramen dus geen daglicht aanwezig) Zonder heb ik nog niet gedaan, maar hiermee groeien ze super snel.
<<

Anoniem331

Bericht 07 Dec 2021 22:04

Re: Urban jungle

Ik heb het geprobeerd bij de schuifpui, maar leek me niet een goed plek toe. Dus mooi terug gezet in de woonmaker.

Mijn lamp staat aan 9uren per dag. Maar ik stek lekker door in de winter dus heb de lamp bij de stekjes staan.
<<

Anoniem323

Bericht 07 Dec 2021 22:07

Re: Urban jungle

Als bij een monstera blad bruin wordt, waar ligt dat dan aan? Hij maakt wel nieuw blad dus denk gewoon afsterven van oud blad?
De zomer mag snel beginnen, zie ik ze weer groeien!

Ik wil ook de levende stenen gaan bestellen maar wil eerst goed weten hoe ik ze plant. Wil er iets leuks mee maken.
Iemand inspiratie?

Ik heb ook zo'n plant in een glazen pot. Kom even niet op de naam. Die zou dan geen verzorging meer nodig hebben maar helaas, hij is aan het rotten.
Iemand gave plantentips voor in zo'n pot?

Sinds de herfst gaat het niet zo goed met mijn planten jammer genoeg!
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 12 Dec 2020 11:31

Bericht 07 Dec 2021 22:08

Re: Urban jungle

Als je meerdere stekjes doet in deze tijd van het jaar zou ik dat inderdaad ook doen!
<<

Anoniem331

Bericht 07 Dec 2021 22:10

Re: Urban jungle

Wat voor idee heb je met de lhitops @Calathea?
Hou je er wel rekening mee dat ze zon en licht nodig hebben?
Ik heb ze in allerlei verschillende potjes. In grond met bijna de helft steentjes. En eenmaal geplant zet ik ze ook tussen de steentjes.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 12 Dec 2020 11:31

Bericht 07 Dec 2021 22:22

Re: Urban jungle

@ Calathea

Dat kan verschillende oorzaken hebben, wortelrot, kou, verbrand door teveel zonlicht, te lage luchtvochtigheid. Maar ook te droog staan.
Heb je bruine vlekken of volledig bruine bladeren?
Ik verwijder volledig bruine bladeren zodat alle energie naar de mooie bladeren kan gaan.

Bedoel je met die pot een terrarium?

Als al je planten niet zo goed gaan sinds de herfst, zou het dan zo kunnen zijn dat je luchtvochtigheid te laag is door de verwarming? Heb je daar al naar gekeken?
<<

Anoniem323

Bericht 08 Dec 2021 05:20

Re: Urban jungle

Bedankt, ik heb niet naar de luchtvochtigheid gekeken nee. Ik ben mijn waterbakjes ook vergeten te vullen.
Ga ik dadelijk doen.

Een terrarium ja.
<<

Anoniem323

Bericht 08 Dec 2021 05:38

Re: Urban jungle

Karnemelk schreef:Wat voor idee heb je met de lhitops @Calathea?
Hou je er wel rekening mee dat ze zon en licht nodig hebben?
Ik heb ze in allerlei verschillende potjes. In grond met bijna de helft steentjes. En eenmaal geplant zet ik ze ook tussen de steentjes.


Ja ik heb hier een perfect raam voor. Ik wil een lange smalle schaal op de vensterbank en dan op een of andere manier werken met hoogtes. En dan er tussen kleine steentjes ofzo?
Voor nu denk ik aan kleine terracotta potjes erin zetten om zo de hoogte te krijgen.
Een mini tuintje in een pot.
Ik werk eerst mijn idee uit voor ik ga bestellen.

Op pinterest zie ik dat ze ook in bepaalde vormen helemaal vol gezet worden. Lijkt mij ook leuk maar minder praktisch.
<<

Anoniem331

Bericht 12 Dec 2021 10:20

Re: Urban jungle

Mijn man houdt erg van kerst sterren in deze tijd van het jaar. En hoewel ik veel planten heb, veel in het leven kan houden, niet een kerstster.
Heb er 2. Kleintjes en na een dikke week beginnen weer alle blaadjes er af te vallen. Denk nog 2 dagen en dan heb ik niks meer.
Wat is de kneep met deze sterren?
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5349

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 12 Dec 2021 11:46

Re: Urban jungle

Niet te veel water geven, ik geloof dat je pas water hoeft te geven als de bovenste 2 cm droog zijn. En niet in direct zonlicht, hoewel ik ze vaak wel voor het raam had staan en dat ging eigenlijk altijd wel goed.
10.04.17
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers