Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Sparen/ zakgeld kind..

<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 484

Geregistreerd: 12 Dec 2020 12:31

Bericht 02 Dec 2021 12:02

Re: Sparen/ zakgeld kind..

Wij hebben al een groot bedrag gespaard voor de kinderen en sparen nu eigenlijk niet meer bij omdat we het hoog genoeg vinden. Dit bedrag staat op een spaarrekening op mijn naam.

Ze krijgen momenteel alle drie 15 euro per maand op hun eigen rekening, de oudste 2 van 11 hebben een pinpas en doen hun betalingen zelf.
Als de jongste van 6 iets wil kopen van haar zakgeld dan pin ik het en stort ik het later van haar rekening naar de mijne. Als ik het niet vergeet 😁

Oudste 2 stop ik ook vaak nog wel contant wat toe als ze iets met vrienden gaan doen.
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1510

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 02 Dec 2021 12:11

Re: Sparen/ zakgeld kind..

Wij sparen maandelijks €10 per kind op hun eigen spaarrekening, daarnaast gaat er af en toe een extra bedrag naar hun spaarrekening. Hebben het er wel over gehad om dat bedrag iets te verhogen maar we hebben niet het doel om met hun 18e een enorm bedrag bij elkaar te hebben gespaard.

Ze krijgen beiden €1 zakgeld per week wat op hun eigen rekening (met bankpasje) komt.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 02 Dec 2021 12:28

Re: Sparen/ zakgeld kind..

Ik spaar 15 euro in de maand op de rekening van J mijn ouders 10 dus in totaal 25 euro in de maand. Geloof dat de vader van mijn ex ook nog wat spaart en of mijn ex nog spaart geen idee. Ik ga begin ban het jaar wel even kijken hoe ik het sparen ed opnieuw wil vormgeven. Al laat ik alles denk ik wel op mijn naam staan. De rekening van J is zijn rekening. Misschien trek ik die ook wel helemaal leeg op zijn 12e als hij zelf een pinpas ed krijgt. Dan vind ik het zonde als daar een paar duizend euro op staat waar hij dan ineens toegang tot heeft.
2015 💙
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1304

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:27

Bericht 02 Dec 2021 12:31

Re: Sparen/ zakgeld kind..

Wij sparen vanaf geboorte 20 euro per maand. Zakgeld geven we nog niet. Ze hebben wel een spaarpot, daar zit een beetje in. Wat ze bijvoorbeeld voor een rapport hebben gekregen. Of van een opa die niet hun opa is haha.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9777

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 02 Dec 2021 12:36

Re: Sparen/ zakgeld kind..

Wij sparen 60 euro per kind per maand. Ik wil ook graag dat ze hun rijbewijs kunnen halen, kunnen studeren of andere dingen. Ik wil ze een goede financiële start geven.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 02 Dec 2021 12:40

Re: Sparen/ zakgeld kind..

Wij sparen standaard 20,- per kind per maand. En als wij een bonus of een financiele meevaller hebben dan delen zij daar ook in mee en zetten we nog wat extra op die rekeningen. Mijn schoonouders storten ook eigenlijk elk jaar wel een keer een bedrag op de rekening van de kinderen.

Toen de oudste naar groep 3 ging en dus echt leerde rekenen hebben we een zakgeld contract met hem getekend en sindsdien krijgt hij elke week een euro van ons. Hij krijgt van de opa's en oma's ook weleens geld voor zijn rapport en van zijn overgrootoma ook weleens wat en van mijn ouders elk jaar "vakantiegeld"dus hij had al best een mooi bedrag gespaard, daar koopt hij soms weleens Pokemonkaartjes of een doosje Lego van maar gaat hij wel heel doordacht mee om.

De jongste krijgt als hij naar groep 3 gaat ook voor het eerst zakgeld.

Tegen de tijd dat ze zelf een pinpas kunnen krijgen dan openen we gewoon een andere rekening op hun naam, dan krijgen ze echt niet automatisch meteen toegang tot het geld wat wij nu voor ze gespaard hebben.
Mijn ouders hadden niks voor ons gespaard maar het financieel gewoon best goed. Zij hebben dus mijn studie betaald en de helft van mijn rijbewijs ( ze vonden dat, dat niet vanzelfsprekend hoefde te zijn dat we die kregen en daar moesten we dus deels gewoon voor werken).
Wij lossen veel af op ons huis, ik hoop dat we straks een relatief lage maandlast hebben waardoor we dat soort dingen ook kunnen doen. En we sparen zelf ook gewoon maandelijks. Ik zal ze in ieder geval niet op hun 18 een gigantische spaarrekening geven en ze dan zelf laten kijken waar ze dat geld aan uit geven.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 02 Dec 2021 12:57

Re: Sparen/ zakgeld kind..

We sparen zodat hij daar dingen van kan doen zoals rijbewijs, inboedel voor als hij op zichzelf gaat wonen, een mooie reis. Studie en schenking voor een koophuis oid doen we dan van een ander potje. Mijn ouders hebben het ook op die manier gedaan en dat was heel fijn (en super bevoorrecht natuurlijk). Het was niet zo dat toen ik 18 werd ik dat geld zo over de balk heb gesmeten, dus ik hoop dat mijn kind dat ook niet doet ;-).
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3086

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:50

Bericht 02 Dec 2021 13:02

Re: Sparen/ zakgeld kind..

Dat is wel de reden waarom wij het nu nog op een eigen spaarrekening storten. Als mijn dochter op mijn vriend lijkt toen hij 18 was is het geld op voordat ze 18 jaar en 1 maand is. 😬
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 02 Dec 2021 13:54

Re: Sparen/ zakgeld kind..

Wij sparen 50 euro op 1 rekening en er wordt ook nog 50 euro op een andere rekening gespaard. Dus 100 euro in totaal voor 1 kind. Volgens mij sparen opa en oma ook nog een klein bedrag.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 02 Dec 2021 14:16

Re: Sparen/ zakgeld kind..

Hahaa Carra! Ja dat zou wel balen zijn. Misschien zeggen we gewoon niet dat het op zijn naam staat :angel:
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 02 Dec 2021 14:38

Re: Sparen/ zakgeld kind..

Mijn ex en ik storten elke maand 25 euro op een spaarrekening, dit is voor als ze 18 is waarschijnlijk. Voor een rijbewijs, of een deel van een studie.

Daarnaast hebben we sinds vorige week een zakgeld rekening, waar zowel mijn ex als ik 1 euro per week op stort. Dit geld mag ze opmaken.

Mijn ex schoonouders riepen toen ik zwanger was: oh dat wordt dan nog een rekening erbij openen (er vanuit gaande dat ze voor hun andere kleinkinderen ook al een spaarrekening hadden), maar geen idee of dat echt gebeurd is en of er überhaupt wat mee gebeurt.

Mijn vader spaart zijn kleine muntgeld en 1 keer per jaar mag ze daar wat leuks voor kopen.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12149

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 02 Dec 2021 14:49

Re: Sparen/ zakgeld kind..

Hier heeft s een eigen rekening daar storten wij €25 per maand op en mijn ouders €10. En we hebben nog een rekening waar we €25,- op zetten dat is voor school kosten . Die andere is echt van hem als die 18 word
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Dec 2021 15:36

Re: Sparen/ zakgeld kind..

Ja het is hier ook wel echt de bedoeling dat ze het voor een huis of iets anders groots gaan gebruiken. Hoe het zit met toegang tot de rekening en wanneer weet ik niet precies.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem330

Bericht 02 Dec 2021 15:55

Re: Sparen/ zakgeld kind..

Ze hebben beide een zilvervloot. Van elk kwartaal kinderbijslag gaat er per kind 100 naar die rekening. Waarvoor het is weten we nog niet.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25115

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 02 Dec 2021 15:57

Re: Sparen/ zakgeld kind..

We hebben een spaarrekening voor haar waar we zelf elke maand 25 euro op storten en de opa's en oma's maken daar ook elke maand een bedragje naar over. In totaal komt er geloof ik iets van 80 euro per maand op de rekening binnen, dus ze heeft al best een aardig bedrag op de rekening staan. Denk dat we het later ook gebruiken voor studie en rijbewijs inderdaad.

Over zakgeld heb ik nog nooit nagedacht, dat komt over een paar jaar wel. Eurootje per week ofzo, of wat tegen die tijd normaal is.
❤ 7 juni 2018
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2351

Geregistreerd: 16 Apr 2021 14:46

Bericht 02 Dec 2021 16:34

Re: Sparen/ zakgeld kind..

We storten maandelijks 20 euro op hun spaarrekening, dat is voor later (huis/bruiloft/auto).

De oudste krijgt zakgeld, daarvoor hebben we een betaalrekening voor haar geopend, want we vergaten het altijd te geven. Nu maken we elke week 5 euro over.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 02 Dec 2021 16:41

Re: Sparen/ zakgeld kind..

Wij storten de kinderbijslag rechtstreeks op de spaarrekeningen van de kinderen. Dit gaat heel hard qua spaargeld. Voor de rest krijgt de oudste nu 20 euro zakgeld per maand en de middelste 5 euro per maand. De jongste krijgt nog niks.

Ik vind het zelf erg fijn dat we niet meer na hoeven denken over het sparen voor kinderen door de manier die wij hanteren.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Phileine1244

Kletskop

Berichten: 696

Geregistreerd: 01 Nov 2021 07:47

Bericht 02 Dec 2021 17:02

Re: Sparen/ zakgeld kind..

Wij sparen de kinderbijslag op een rekening voor haar. Dit is bedoeld voor studie/rijbewijs
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1273

Geregistreerd: 06 Jul 2020 14:32

Bericht 02 Dec 2021 23:08

Re: Sparen/ zakgeld kind..

De kinderbijslag gaat inderdaad naar de spaarrekening en opa en oma storten elke maand 10 euro.

Bedoeld om later te gebruiken voor studie, rijbewijs, huis kopen, etc. Ik wil niet dat mijn kinderen net zo’n studieschuld krijgen als ik heb. En ik weet niet hoe de wereld er dan uitziet qua huis kopen, maar als dat zoals nu is is het wel heel fijn om als starter wat geld te hebben.

Zakgeld krijgt ze niet, ze is 2,5 haha. Maar als we muntjes over hebben dan gooi ik dat wel in haar spaarpotje. Er zit nu 13 euro in volgens mij (we hebben het laatst geteld, dat vindt ze leuk haha).
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 03 Dec 2021 00:07

Re: Sparen/ zakgeld kind..

Wij sparen €1.000 per jaar per kind. Hier zit ook verjaardagsgeld en een nieuwjaarsgift bij, we vullen het aan. Het zijn potjes onder onze hoofdrekening. We zien wel waar het voor gebruikt gaat worden, er zijn genoeg kosten als ze 18 jaar zijn zoals studie, rijbewijs, huis.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Millie

Noob

Berichten: 200

Geregistreerd: 15 Nov 2020 22:22

Bericht 03 Dec 2021 14:32

Re: Sparen/ zakgeld kind..

Voor beide kinderen 600 euro per jaar op een zilvervloot, daarnaast hebben ze allebei nog een rekening waar giften op komen van Bv opa en oma of geld wat overblijft op de gezamelijke kinderrekening aan het eind van het jaar. Daar staat voor beiden nu al een aardig bedrag op.
Zelf spaar ik wat ik kan missen nog in een oldskool spaarvarkentje voor ze, maar dat is geen groot bedrag. Mijn ex spaart verder ook niet los voor ze.

De jongste krijgt nog geen zakgeld, de oudste 2 euro per week (ze is 8). Dat krijgt ze op haar eigen rekening. Ze spaart het netjes op en koopt er af en toe iets groots voor zoals een spel voor de Nintendo
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1063

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 03 Dec 2021 18:32

Re: Sparen/ zakgeld kind..

Wij sparen elk jaar 500 euro per kind.
Daarnaast de kinderbijslag als het niet nodig is voor andere dingen. Vorig jaar hebben we ook een keer een kwartaal niet gestort en daar hun nieuwe fietsen van gekocht. Het wordt wel altijd voor hun gebruikt dan.

Opa en oma sparen elke maand 25 euro per kind en mijn schoonmoeder doet vaak een schenking aan het eind van het jaar aan de kleinkinderen. Dat storten we direct door uiteraard.

We hebben een spaarrekening aan die van ons gekoppeld.
Het is vooral voor later, rijbewijs, studie, huis etc.

Wat betreft zakgeld krijgt de jongste € 0,50 cent per week. Zij is nu 5 en vanaf haar 6e wordt dat 1 euro per week.
De oudste is 8 en krijgt € 1,50 per week.
Dit gaat allemaal in de spaarpot/portemonnee en als zij iets leuks willen kopen voor zichzelf dan kan dat.
Afbeelding

Afbeelding
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 03 Dec 2021 19:49

Re: Sparen/ zakgeld kind..

Carra schreef:Dat is wel de reden waarom wij het nu nog op een eigen spaarrekening storten. Als mijn dochter op mijn vriend lijkt toen hij 18 was is het geld op voordat ze 18 jaar en 1 maand is. 😬


Ik weet niet of dit nu nog zo werkt/kan, maar mijn ouders hadden voor alle kinderen een spaarrekening waarop t geld vaststond en dus idd vrij viel net iets vóór de 18e verjaardag. Zodat zij toch nog konden kiezen of het direct naar ons ging of niet. Uiteindelijk hebben we t allemaal gewoon direct gekregen volgens mij (idd bedoeld voor rijbewijs oa), maar vond wel slim van mn ouders.

Al is vastzetten in huidige tijd eigenlijk sowieso niet aantrekkelijk. Wij hebben nog geen aparte rekening voor de kinderen, staat gewoon er bij op onze eigen spaar. Moeten nog steeds keer verzinnen hoe we dat gaan doen. We hadden ook plan om met zakgeld te beginnen maar ook dat komt er gewoon niet van tot zover (ook puur praktisch, omdat wij zelf eigenlijk weinig contant geld in huis hebben/ gebruiken. Iemand daar creatieve oplossingen voor?)

Kinderen hebben overigens wel een spaarpot en daar zit (vooral bij oudste) wel geld in. Van cadeautjes ooit en wisselgeld her en der en dat soort dingen. Dochter heeft laatst voor t eerst daar geld uit meegenomen toen we samen naar de stad gingen en er zelf iets van gekocht (keurig afgewogen hoeveel verschillende speelgoedjes kosten en of ze dat dan kon betalen of niet 🥰)
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 05 Dec 2021 05:34

Re: Sparen/ zakgeld kind..

Hier nu alleen nog een Zilvervloot rekening.
Dit is dus 600 per jaar.
2016
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9419

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 05 Dec 2021 14:32

Re: Sparen/ zakgeld kind..

Hier hebben de kinderen een zilvervloot rekening. Verder spaar ik de kinderbijslag in een spaarpotje.

Ze hebben ook een spaarpotje onder mijn rekening waar we geld in zit waar ze eventueel ook iets van kunnen kopen. Bijvoorbeeld gekregen bij zwemdiploma.
⁠♡♡♡
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers