Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Je huis op orde

<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 01 Dec 2021 22:27

Je huis op orde

Ik ben echt jaloers op de gezinnen die in dit programma geholpen worden…want ik word letterlijk GEK van de zooi in ons huis.

En ik weet oprecht niet waar ik moet beginnen. Het liefst zou ik een container in de tuin zetten en alles wegdonderen om opnieuw te beginnen.

1 februari begin ik met een nieuwe baan en voor die tijd wil ik echt de bezem door het hele huis gehaald hebben. Maar hoe? Waar?

Wie heeft tips? Of zit met hetzelfde probleem en wil elkaar motiveren om ermee aan de slag te gaan?

Help!
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3479

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 01 Dec 2021 22:46

Re: Je huis op orde

Ik zou per ruimte aan gaan pakken en aanpakken zoals bij het programma;

Bak met weg doen, weg geven & weg gooien en zorgen dat je in de ruimte die je doet ook opberg ruimte hebt voor de spullen die je wil houden.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:18

Bericht 01 Dec 2021 22:50

Re: Je huis op orde

Misschien kunnen we je opgeven voor dit programma? ;-)

Ik ken het niet eigenlijk, maar heb wel al een paar rigoureus opgeruimd. Mijn tip is eigenlijk om alles door je handen te laten gaan en drie stapels te maken: houden , weg en ander doel (weggeven, recyclen, verkopen etc). Mij helpt het om mezelf vragen te stellen als: ga ik dit nog binnen nu en een jaar gebruiken? Met welke reden bewaar ik dit? Is het wel echt zonde als ik dit weg doe? Of vind ik dat alleen omdat het waarde heeft?
Succes!
Juli 2015
Maart 2017
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 13:43

Bericht 01 Dec 2021 22:54

Re: Je huis op orde

Ik zei vorige week nog tegen mijn vriend hoe heerlijk het me lijkt om andere gezinnen hiermee te helpen! Ik ben supergoed in opruimen, kritisch kiezen en organiseren. Ik heb dan ook echt heel weinig spullen in huis...

Ik zou in ieder geval zorgen dat je fijne opbergmogelijkheden hebt. Dus zorg dat je goede bakken hebt waarin je spullen kwijt kunt. Als ze stapelbaar zijn, is dat helemaal handig! Je hebt ook kinderen toch? Zijn die oud genoeg om mee te helpen? Je zou best eens een weekend of een paar dagen af kunnen zetten om het hele huis op te ruimen.

Bedenk bij alles of je het echt nodig hebt. Spullen en kleding die nog goed zijn, maar die je niet gebruikt kun je op Marktplaats en Vinted zetten. Pak het wel gelijk overzichtelijk in in dozen. Alles wat na een maand niet verkocht is, zit dan al in dozen en kan gelijk naar de kringloop. Spullen die te slecht zijn om te verkopen kun je gelijk weggooien. Spullen die je wel wilt houden, leg je apart. Als je alles uitgezocht hebt, ga je 't op de juiste plek leggen. Je krijgt dan alles nog eens door je handen en kunt opnieuw kiezen of je het écht nodig hebt. Als je denkt dat een vriendin/familielid ergens iets aan heeft: gelijk een foto doorsturen. Wil diegene het, dan kun je t bij de deur/in je auto zetten en kun je t dezelfde week nog langsbrengen.

Als het te onoverzichtelijk is of als je niet gelijk een heel weekend kunt reserveren hiervoor, kun je ook kamer per kamer doen.

En als dan alles af is, kun je met het geld dat je verdiend hebt iets leuks gaan doen :) Dat kan ook als motivatie werken voor je kinderen!
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1290

Geregistreerd: 08 Feb 2021 14:35

Bericht 02 Dec 2021 08:11

Re: Je huis op orde

Hier hetzelfde! En zoveel uren per week besteden aan opruimen, maar het blijft een zooitje. We hebben simpelweg te weinig kastruimte en geen plaats om bakken neer te zetten. Daarnaast werk ik natuurlijk gewoon en de dagen dat ik niet werk, is dochter thuis. Dan gaat het ook niet. Maar ik heb me voorgenomen dat ik voor we verhuizen (of als ze naar school gaat, dat zal wel eerder zijn), alles ga opruimen. Paar vuilniszakken klaarzetten en evt een deel weggeven. Alle kasten een voor een leeg halen en kritisch kijken wat weg kan.

Op zich kan ik goed weggooien, maar mis ik de tijd om daar een paar uur achter elkaar mee bezig te zijn.

Oh ja, ik stoor me ook aan de dagelijkse spullen die ergens liggen, omdat in kasten doen niet werkt. Zo ga ik niet mijn tas die ik dagelijks meerdere keren nodig heb steeds in een kast doen. Ook liggen mijn sleutels en lippenbalsem en een deo voor het grijpen in de hal. Waar laten jullie zulke dingen?
<<

Anoniem330

Bericht 02 Dec 2021 08:15

Re: Je huis op orde

Hoe meer kastruimte, hoe meer onzin je bewaard. Ik ruim elke dag alles op (en dat is amper werk als er bijna niks ligt) en ongeveer eens per maand een weggooi ronde van spullen waar ik over twijfelde of die meteen weg moesten.
<<

Anoniem326

Bericht 02 Dec 2021 08:55

Re: Je huis op orde

Ik heb twee weken rigoureus mijn hele bovenverdieping leeggehaald en schilders laten komen. Dat betekent dat ik alle kasten heb leeggehaald, alles heb gesorteerd, alle wasmanden leeg, alle kleren uitgezocht. Al het speelgoed uitgezocht. En heel veel weggedaan. Wat lucht dat op. Dat heeft me twee weekenden gekost. Eén om alles leeg te halen. Toen werd alles geschilderd en daarna om alles weer in te ruimen. De komst van de schilders was wel echt een goede stok achter de deur. Ik heb gewoon in een mega volle werkweek gedaan, omdat de schilders toen net beschikbaar waren. En dat ging prima. Even extra de schouders eronder, maar het resultaat mag er zijn.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 02 Dec 2021 09:24

Re: Je huis op orde

Ik vind vooral speelgoed lastig. Mijn kinderen hebben niet echt 1 ding waar ze veel mee spelen, alles wordt wel gepakt. Maar dat zorgt wel voor veel spullen beneden.
En dingen waar de jongste nu te groot voor is wil ik bewaren voor de baby, want zonde om dan alles weer opnieuw te kopen.
Speelgoed is alleen vaak zo onhandig en soms groot om op te ruimen, vind ik echt lastig!

Wij verhuizen van slaapkamer en de jongste ook. Dus dat is wel een mooi moment om de kasten en zo goed door te gaan op wat weg kan. Is daardoor boven gelukkig al een hoop uitgezocht.

Meedoen aan dat programma is denk ik wel echt fijn om de boel echt fris te kunnen starten weer. Dan is het denk ik ook zoveel makkelijker bijhouden! Dat alles ook een vaste plek heeft en zo.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2335

Geregistreerd: 16 Apr 2021 13:46

Bericht 02 Dec 2021 09:44

Re: Je huis op orde

Wij zijn net verhuisd en ik heb nu kastruimte over, ik vind het heerlijk. Maar dat is wel heel rigoureus voor jou haha. Ik vind de tip van Pure wel een goede, dat heb ik in ieder geval ook gedaan tijdens het inpakken in ons oude huis. Het is wel even wat werk, maar het is wel heel satisfying als je al die overbodige spullen kwijt bent.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 02 Dec 2021 10:01

Re: Je huis op orde

Ik zet spullen voor L. direct op marktplaats als hij te groot ervoor wordt.

Verder ruimen we altijd direct op als hij overdag gaat slapen of s avonds. Dat willen we blijven doen ook als hij ouder is. En met 1 ding spelen en het daarna opruimen en daarna het volgende.

Ik kan echt niet tegen rommel of veel spullen. Chaos in mijn huis, chaos in mijn hoofd zeg maar 😆.

Hier bovengenoemde tips sluit ik me ook bij aan.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11503

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 02 Dec 2021 10:03

Re: Je huis op orde

Ik pak dit kast voor kast aan. En dan echt 2x per jaar ofzo ga ik het hele huis door. Met verhuizen is er weer heel veel weggegaan. Een heleboel dingen doe je uiteindelijk niets mee. Wij hebben bv een besta met 6 vakken waarvan er nu 3 leeg zijn. Daarvoor komt een kleinere kast terug.
Heel veel dingen bewaar je met het idee dit heb ik misschien ooit nog nodig. Meestal komt die ooit nooit. De enige uitzondering daarop is gereedschap. Natuurlijk moet je niet 3 dezelfde schroevendraaiers hebben maar bv onze laminaatsnijder komt de komende jaren niet uit de kast voor ons huis.
2015 💙
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 13:43

Bericht 02 Dec 2021 10:22

Re: Je huis op orde

Alexis schreef:Oh ja, ik stoor me ook aan de dagelijkse spullen die ergens liggen, omdat in kasten doen niet werkt. Zo ga ik niet mijn tas die ik dagelijks meerdere keren nodig heb steeds in een kast doen. Ook liggen mijn sleutels en lippenbalsem en een deo voor het grijpen in de hal. Waar laten jullie zulke dingen?


Ik heb dit schoenenkastje in de hal staan: https://www.made.com/nl/elona-dubbel-sc ... n-en-zwart
In de vakjes aan de rechterkant zitten 2 kleine mandjes voor sleutels en 2 grote mandjes voor handschoenen, muts en andere wat grotere dingen die ik soms nodig heb als ik de deur uit ga. Op die manier slingert er niks rond en weet ik altijd waar mijn sleutels zijn.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 02 Dec 2021 10:30

Re: Je huis op orde

Weggooien wat weg kan. Tip: doe dit alleen.

Daarna iedere dag voor je naar bed gaat zorgen dat je huis op orde is.

Zo doen wij het, ons huis ziet er prima uit. (Zolang je de kasten niet opendoet 🤣🤣🤣 hier werk ik aan, eens in de zoveel tijd krijg ik het op mijn heupen en dan begin ik weer opnieuw)
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 02 Dec 2021 11:39

Re: Je huis op orde

Alexis schreef:Oh ja, ik stoor me ook aan de dagelijkse spullen die ergens liggen, omdat in kasten doen niet werkt. Zo ga ik niet mijn tas die ik dagelijks meerdere keren nodig heb steeds in een kast doen. Ook liggen mijn sleutels en lippenbalsem en een deo voor het grijpen in de hal. Waar laten jullie zulke dingen?

Ik ruim dit soort dingen wel op en zorg voor een makkelijk plekje in de kast/la. Je borden, bestek, broodbeleg etc ruim je ook op, terwijl je het meerdere keren nodig hebt. Als ik alles wat ik dagelijks gebruik laat liggen, ligt er aan het eind van de dag overal wat. Hier werkt het alleen als dingen een vaste plek hebben en ik cluster veel. Zo staat er op het aanrecht een bakje voor afwasmiddel, borstel, handzeep en in de gang eentje voor sleutels. Wij hebben pas twee verjaardagen gehad en nu Sint, voor nieuwe dingen zoek ik binnen een week een vaste plek. Meestal moet iets anders plaatsmaken, weg, naar zolder of een hogere plank.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 02 Dec 2021 11:45

Re: Je huis op orde

Lippenbalsem en deo zou ik in die tas laten, waarom eruit halen?
Voor mijn tas en sleutels heb ik een vaste plek in de kast in de bijkeuken. Ik ga eigenlijk altijd via de achterdeur, dus loop langs die kast. Zelfde met de schooltassen van de kinderen en de schoenen, die staan allemaal in die kast. Dan weten ook de kinderen waar ze dat op moeten ruimen.
Niet dat het perse altijd netjes is, maar het heeft wel een plekje.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11503

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 02 Dec 2021 11:48

Re: Je huis op orde

Taeda schreef:
Alexis schreef:Oh ja, ik stoor me ook aan de dagelijkse spullen die ergens liggen, omdat in kasten doen niet werkt. Zo ga ik niet mijn tas die ik dagelijks meerdere keren nodig heb steeds in een kast doen. Ook liggen mijn sleutels en lippenbalsem en een deo voor het grijpen in de hal. Waar laten jullie zulke dingen?

Ik ruim dit soort dingen wel op en zorg voor een makkelijk plekje in de kast/la. Je borden, bestek, broodbeleg etc ruim je ook op, terwijl je het meerdere keren nodig hebt. Als ik alles wat ik dagelijks gebruik laat liggen, ligt er aan het eind van de dag overal wat. Hier werkt het alleen als dingen een vaste plek hebben en ik cluster veel. Zo staat er op het aanrecht een bakje voor afwasmiddel, borstel, handzeep en in de gang eentje voor sleutels. Wij hebben pas twee verjaardagen gehad en nu Sint, voor nieuwe dingen zoek ik binnen een week een vaste plek. Meestal moet iets anders plaatsmaken, weg, naar zolder of een hogere plank.


Dit doe ik ook, in het vorige huis lagen mijn tassen naast de eettafel waardoor ze niet zichtbaar waren of op stoelen, absoluut niet fijn dat was echt het enige wat onhandig lag. Nu staan ze netjes op de kapstok. De handschoenen ed liggen in de linnenkast. Mijn tassen kan ik heel makkelijk over pakken. Waardoor ik ze allemaal gebruik. Ik heb bv een klein zakje met daarin alle verzorgingsproducten die ik anders van tas tot tas mee zou slepen. Alleen mijn nieuwe laptoptas moet ik nog even kijken of deze in de kast op de studeerkamer past. En anders richt ik die kast even opnieuw in. Ook geen ramp want die staat sowieso nog op mijn opruimlijstje.
2015 💙
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1290

Geregistreerd: 08 Feb 2021 14:35

Bericht 02 Dec 2021 12:56

Re: Je huis op orde

Jente schreef:
Alexis schreef:Oh ja, ik stoor me ook aan de dagelijkse spullen die ergens liggen, omdat in kasten doen niet werkt. Zo ga ik niet mijn tas die ik dagelijks meerdere keren nodig heb steeds in een kast doen. Ook liggen mijn sleutels en lippenbalsem en een deo voor het grijpen in de hal. Waar laten jullie zulke dingen?


Ik heb dit schoenenkastje in de hal staan: https://www.made.com/nl/elona-dubbel-sc ... n-en-zwart
In de vakjes aan de rechterkant zitten 2 kleine mandjes voor sleutels en 2 grote mandjes voor handschoenen, muts en andere wat grotere dingen die ik soms nodig heb als ik de deur uit ga. Op die manier slingert er niks rond en weet ik altijd waar mijn sleutels zijn.


Ideaal. Wij hebben daar helaas geen plaats voor.
<<

Anoniem323

Bericht 02 Dec 2021 13:37

Re: Je huis op orde

Ken je flylady op fb?
Ruim per kast op. Maak 3 stapels:
Houden, recyclen, weg.
En ga zo ruimte voor ruimte langs.
Voor mij werkt het beste om de slaapkamers te beginnen want daar is het minste zooi. Zo kom je in de stemming en ga je van boven naar beneden, de deur uit.
Het geeft rust en orde.
Koop bakken, zet erop wat erin zit en sorteer.
Begin klein.
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1290

Geregistreerd: 08 Feb 2021 14:35

Bericht 02 Dec 2021 15:56

Re: Je huis op orde

Ik ben geïnspireerd door dit topic en maar meteen begonnen met de keukenkastjes. Mijn dochter roept ongeveer elke 10 seconden, dus wellicht krijg ik vandaag 1 vakje gedaan ;).
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 02 Dec 2021 16:03

Re: Je huis op orde

De box is verkocht en wordt volgende week opgehaald (bittersweet 😭) dus dan kunnen we eindelijk aan een nieuwe speelgoedkast werken.

Maar waar ik pas echt tegenop zie is de 'grote mensen' dingen opruimen. De rommelkast in de gang met telefoonhoesjes van vijf telefoons geleden en dat soort dingen, de dingen op de overloop die op de grond liggen omdat het nergens meer past. Oké heel eerlijk, eigenlijk moet m'n man opgeruimd want die is de grootste boosdoener haha... Al ben ik ook geen net persoon maar hij is zoveel meer van de stapeltjes overal.

Wat is dit voor tv programma trouwens? RTL? Kan ik het ergens terug kijken?
Let's discover the world together.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10380

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 02 Dec 2021 16:07

Re: Je huis op orde

Lijkt me zoooo heerlijk om andermans huis op te ruimen he.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9737

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 02 Dec 2021 16:11

Re: Je huis op orde

Gewoon lekker niet kijken En in een keer alles weggooien. Zo doe ik het vaak haha.

Verder als iemand wil komen opruimen, graag 😋
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11503

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 02 Dec 2021 16:17

Re: Je huis op orde

Marin schreef:
Wat is dit voor tv programma trouwens? RTL? Kan ik het ergens terug kijken?


SBS6 woensdagavond
2015 💙
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 02 Dec 2021 16:19

Re: Je huis op orde

Het klinkt allemaal zo makkelijk als jullie het opschrijven, maar ik vind dit zó lastig 🙈

Soms wil ik beginnen, en dan kijk ik om me heen, zie ik 628264829 losse dingen van vier personen liggen en dan krijg ik serieus een paniek gevoel. Dat je over elk dingetje een beslissing moet nemen (houden, bewaren, weggeven) maakt me gek.

En dan moet al die zooi drie trappen af en waarheen moet het dan? Het is zooooveeeel.

Ik voel me echt een kleuter als het op opruimen aankomt…en ik ben echt best een slim (intellectueel gezien) persoon. Maar ik heb zoooooveel meer respect voor mensen die hun huishouden op orde kunnen krijgen en houden. Ik ben daar echt jaloers op.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 02 Dec 2021 16:19

Re: Je huis op orde

Sam schreef:Lijkt me zoooo heerlijk om andermans huis op te ruimen he.


Wanneer kom je? 🤣
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers