Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Urban jungle

<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 19:06

Bericht 09 Jul 2021 18:54

Urban jungle

Vertel, welke kamerplanten hebben jullie?
Heb je foto's van jouw urban jungle?
Laatst gewijzigd door Toetie op 09 Jul 2021 18:56, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 19:06

Bericht 09 Jul 2021 18:56

Re: Urban jungle

Ik zoek nog wat inspiratie. Heb een kneusjesbox besteld en ik heb een monstera en een pannenkoekenplant.
Maar wil nog meer planten. En dan juist op andere plekken dan in de kamer op de vensterbank.
<<

Anoniem331

Bericht 09 Jul 2021 18:59

Re: Urban jungle

Als het goed is, is er al een topic over.
Ik heb hier denk ik ruim 80 planten/stekjes in huis 😀
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25048

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 09 Jul 2021 19:04

Re: Urban jungle

Ik heb in de woonkamer een calathea, stippenplant (begonia nogwat), hedera, strelitzia, monstera, pannenkoekplant en nog drie waar ik de naam niet van weet. Vind het heel gezellig staan met al die planten!
❤ 7 juni 2018
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1953

Geregistreerd: 19 Jan 2015 12:10

Bericht 09 Jul 2021 19:09

Re: Urban jungle

Ik heb sinds ruim een jaar ook planten, daarvoor gingen ze standaard dood en had ik daarom ook bijna nooit een plant in huis. Vorig jaar toch weer eens geprobeerd en nu gaat het best goed!

Ik heb geen extreem grote plantencollectie, heb helaas ook maar aan 1 kant van het huis veel licht. Aan de andere kant wel een paar planten staan die met wat minder licht toe kunnen, maar veel planten die ik nog wel eens zou willen hebben die vragen wat meer licht. Dus misschien wil ik aan de keukenmuur nog eens wat maken om meer planten kwijt te kunnen.

Wat ik nu in huis heb:
Graslelie 3x
Pannenkoekenplant 4x
Monstera deliciosa 2x
Monstera adansonii
Sansevieria Laurentii2x
Clusia
Peperomia 2 soorten
Bananenplant
Epipremnum aureum
Tradescantia zebrina
Haworthia pentagona
ZZ plant
Alocasia bambino arrow
Een paar cactusjes en vetplantjes in mini potjes

Dat was het volgens mij wel..
<<

Annouk.

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 152

Geregistreerd: 06 Okt 2013 19:37

Bericht 09 Jul 2021 20:11

Re: Urban jungle

Ik heb:
- peperomia
- string of hearts
- begonia rex
- siernetel 2x
- tradescantia tricolor
- hypoestes roze 2x
- calathea Angela
- calathea Makoyana
- calathea leopardina
- calathea zebrina
- calathea orbifolia
- calathea majestica white star (op sterven na dood)
- string of turtles
- ctenanthe Burle marxii
- stromanthe triostar
- maranta fascinator tricolor
- 3x planten waarvan ik de naam niet weet
Stand up for what you believe in, even if you're standing alone.
<<

Linvi

Bericht 09 Jul 2021 20:31

Re: Urban jungle

<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 19:06

Bericht 12 Jul 2021 10:36

Re: Urban jungle

Annouk mooie planten, die maranta tricolor wil ik ook nog.
Ik rij zo even naar de intratuin denk ik 😇
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 27 Nov 2021 09:28

Re: Urban jungle

Ik schop deze even omhoog, aangezien Karnemelk en ik anders het ‘wat heb jij jezelf gegund’ topic overnemen met de plantjes😅

Maare Karnemelk, heb jij de plantenbijbel van Mama Botanica? En wat zegt die dan over lithops?
Ik heb een ochtend lang YouTube filmpje gekeken en kwam uit op het volgende:
- grondsoort: zeer laag organisch gehalte, liefst 30-40% potgrond (heb ook minder gezien) en aanvullen met zand of grind. Of cactus grond.
-potje moet gat voor drainage hebben.
- water geven: wel in voorjaar zomer, winter niet. Als de bloem dood is gegaan, geen water meer. Ze moeten dan die nieuwe blaadjes vormen en daarvoor moeten ze de oude gebruiken. Daarom in die periode geen water. Zijn de oude blaadjes verschrompeld, dan mag je weer water geven.

Ik heb nog een paar lithops onderweg hierheen en een stek van een Santa Rita cactus.
<<

Fleur

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 43

Geregistreerd: 23 Nov 2013 19:49

Bericht 27 Nov 2021 10:11

Re: Urban jungle

Soleil schreef:Ik schop deze even omhoog, aangezien Karnemelk en ik anders het ‘wat heb jij jezelf gegund’ topic overnemen met de plantjes😅

Maare Karnemelk, heb jij de plantenbijbel van Mama Botanica? En wat zegt die dan over lithops?
Ik heb een ochtend lang YouTube filmpje gekeken en kwam uit op het volgende:
- grondsoort: zeer laag organisch gehalte, liefst 30-40% potgrond (heb ook minder gezien) en aanvullen met zand of grind. Of cactus grond.
-potje moet gat voor drainage hebben.
- water geven: wel in voorjaar zomer, winter niet. Als de bloem dood is gegaan, geen water meer. Ze moeten dan die nieuwe blaadjes vormen en daarvoor moeten ze de oude gebruiken. Daarom in die periode geen water. Zijn de oude blaadjes verschrompeld, dan mag je weer water geven.

Ik heb nog een paar lithops onderweg hierheen en een stek van een Santa Rita cactus.


Ik ben geen karnemelk, maar heb het boek ook.
Als je mij een PM stuurt met je mailadres, dan wil ik de bladzijde(n) uit het boek wel sturen.
<<

Anoniem331

Bericht 27 Nov 2021 10:16

Re: Urban jungle

Wow, ik kreeg nog verjaardagsgeld van ouwebep die afgelopen donderdag overleed, en ik heb echt een veel te dure bestelling gedaan en nieuwe Lithops besteld. Vind ze zo super leuk.

Ik heb dus nu al 4 potjes staan, en daar komt dus nog meer bij. Super leuk!

Ik heb je een pm gedaan soleil
<<

Anoniem331

Bericht 27 Nov 2021 10:30

Re: Urban jungle

Ik had nu trouwens besteld bij cactusplaza.nl
15 (😳) plantjes inclusief grond en steentjes.

De vorige bestelling was van ikhebeencactus.nl. En die waren al voorzien van grond en steentjes.

Ik zie aan mijn steentjes dat ze wel ‘groeien’ ze gaan iets uit elkaar en je ziet dus de nieuwe bladeren zitten. Ik had ze in huis op tafel staan, maar na wat informatie zoeken heb ik ze toch in de vensterbank gezet. Waar heb jij ze staan Soleil?
<<

Anoniem323

Bericht 02 Dec 2021 13:57

Re: Urban jungle

Ik heb een pannenkoekplant maar deze verliest al zijn blad. Is dat normaal in de herfst?
Of moet ik hem meer/minder water geven?
<<

Linvi

Bericht 02 Dec 2021 15:35

Re: Urban jungle

Dat is heel normaal hoor! Winterperiode zijn er veel planten die wat blad verliezen.
<<

Anoniem323

Bericht 02 Dec 2021 16:47

Re: Urban jungle

Hij is bijna kaal dus schrok ervan. Maar bedankt, ben weer gerustgesteld.
<<

Anoniem331

Bericht 02 Dec 2021 16:53

Re: Urban jungle

Ik heb dat nog nooit gehad dus zou ook schrikken wanneer dat gebeurt. En ik zou ook even verder kijken of er toch andere problemen zijn.
<<

Ginny

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 987

Geregistreerd: 22 Okt 2021 17:55

Bericht 02 Dec 2021 18:55

Re: Urban jungle

Calathea schreef:Ik heb een pannenkoekplant maar deze verliest al zijn blad. Is dat normaal in de herfst?
Of moet ik hem meer/minder water geven?


Nee, dat is niet normaal. Ik heb al jaren een aantal Pilea Peperomiodes en nog nooit verloren ze plotseling blad, ook niet in de herfst.
Ik zou toch kijken of je beestjes ziet, hoe de grond aanvoelt en of ze niet meer of minder water of een plek met minder tocht nodig hebben.
<<

Anoniem323

Bericht 02 Dec 2021 19:29

Re: Urban jungle

Ik ga hem eens verplaatsen. Misschien nu met de verwarming aan dat hij nu niet meer goed staat.
Verder zitten daar geen beestjes in, heb wel wolluis op een andere plant aan de andere kant van de kamer. Daar ben ik mee bezig maar denk dat ik die plant een week buiten zet. Ik kom niet tot het binnenste van de omvang plant dus moeilijk te behandelen.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1953

Geregistreerd: 19 Jan 2015 12:10

Bericht 02 Dec 2021 19:43

Re: Urban jungle

Ik heb toch al heel vaak gelezen dat dit erbij kan horen bij deze plant in deze tijd van het jaar. Of het ook echt waar is, geen idee, maar mijn pannenkoeken doen dit dus ook altijd rond deze tijd van het jaar. Gaan in het voorjaar en de zomer super goed, en in het najaar verliezen ze flink wat blad. En groeien daarna in het voorjaar weer enthousiast verder.

Ik hoop stiekem dat het niet hoort en ik er nog eens een oplossing voor kan vinden. Ze blijven prima leven hier en houden ook echt wel blad over, maar de onderkant wordt door de jaren heen dus wel kaal en ik vind zo'n kaal stammetje aan de onderkant toch minder leuk dan een mooie volle plant van boven tot beneden.

Hier kan het overigens wel komen omdat hij boven de verwarming staat nu, maar helaas is dit de enige plek waar mijn planten die graag wat licht krijgen kunnen staan. In een vensterbank voor het raam. Ergens anders neerzetten is geen succes, mijn huis is blijkbaar te donker. Laatst eentje ergens anders gezet en die verloor toen juist nog veel meer blad. Dus toen maar weer gauw bij het raam gezet.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25048

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 02 Dec 2021 19:44

Re: Urban jungle

Ik had ook een pannenkoekplant die maar uit bleef vallen, het ding zag er te zielig uit en ik heb hem toen maar weggegooid en een nieuwe gekocht. Die doet het vooralsnog goed. Af en toe een los blad.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem331

Bericht 03 Dec 2021 09:24

Re: Urban jungle

Ik heb zojuist een luchtwortel van mijn monstera in het water gezet. Dus de plant gewoon in de modder laten staan, en 1 lange wortel voorzien van een glaasje water. Schijnt dat je plant daar enorm snel luchtwortels van gaat groeien en je plant er mooier en groter van word.
Vond het wel het proberen waard.

Ik heb afgelopen week een hele lichting nieuwe lithops gekocht, grote en kleine en met heel leuke kleurtjes. Hoop zo dat ik ze wat in het leven kan houden.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5350

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 03 Dec 2021 12:42

Re: Urban jungle

Mijn pannenkoekenplanten vallen de laatste weken ook ietsje uit. Ik heb een grote bij zoon op zijn kamer boven de verwarming staan en een aantal kleintjes midden in de woonkamer niet in de buurt van een verwarming en het gebeurt bij allemaal. Andere jaren viel me dit helemaal niet zo op.


Ik heb voor in de vensterbank (boven de verwarming dus ook) twee bananenplanten staan. Ze groeien echt keihard, maar sinds 2 weken worden de onderste bladeren wel bruin. Kunnen ze niet goed tegen de verwarming? Die staat nooit de hele dag aan en nooit warmer dan 19,5 graden, maar misschien is het toch niet zo'n goede combinatie?
10.04.17
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1935

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 03 Dec 2021 13:20

Re: Urban jungle

De onderste bladeren worden op een gegeven moment altijd bruin bij een bananenplant en worden dan onderdeel van de 'stam' van de plant. Dit hoort er dus helemaal bij! Vanuit de bovenkant groeien nieuwe bladeren, als deze bruin worden gaat er iets niet goed.

Die lithops vind ik zo tof Karnemelk! Koop je die online? Ik wil ze ook graag, maar ben ze tot nu toe nog nergens tegen gekomen. Dat met die luchtwortel kan ik ook wel eens proberen met mijn Monstera! Al is hij al behoorlijk groot geworden momenteel 😅 ben benieuwd of je verschil gaat zien!

Mijn pannenkoekenplanten verliezen eigenlijk helemaal geen bladeren momenteel en zijn nog net zo vol als in de zomer. De bladeren worden wel een stuk lichter van kleur, weet niet waardoor dat komt.
2011 2012 2017
<<

Anoniem331

Bericht 03 Dec 2021 16:37

Re: Urban jungle

Ik heb de laatste besteld op cactusplaza.nl. Heel tevreden over!
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 03 Dec 2021 16:47

Re: Urban jungle

Dan kan je ook bij onze Lithops-fanclub!!
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers