Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Dilemma

<<

Fleur_1976

Noob

Berichten: 79

Geregistreerd: 12 Mei 2021 09:25

Bericht 18 Okt 2021 08:48

Re: Dilemma

Maple schreef:Ik denk ook dat het goed is om jezelf te bedenken wat nou precies datgene is wat je echt ongelukkig maakt. Is dat echt de woning (omdat je het oke vindt om er zelfs een kleinere woning voor terug te kopen), of zijn het vooral de schulden en het gevoel dat je daardoor misschien gefaald hebt, waardoor je nu vast zit in deze woning?

Je hebt er namelijk helemaal niks aan als jullie straks ineens toch een kleinere woning hebben kunnen kopen, maar je nog steeds met datzelfde ongelukkige gevoel zit door de schulden, en dan ook nog eens een huis waarbij je meer op elkaars lip zit.



Het zijn inderdaad vooral de schulden en het gevoel dat ik daardoor gefaald hebt. En ik nu vastzit in mijn huis.
Daarnaast, irriteer ik me ook aan alle studenten die hier wonen en klakkeloos hun fiets voor het portiek op de stoep gooien, soms rijen dik waardoor je niet normaal over de stoep kan lopen vaak wat van gezegd maar ze doen er niks aan ook de vve niet en aan de weg die langs de balkonkant loopt en steeds drukker lijkt te worden een aan mijn balkon die opzich wel breed is maar niet heel diep.
nu hebben we enkel glas en de balkondeur en ramen sluiten niet goed, ik heb daar nu geen geld voor om in te investeren is ook zo 10.000 euro en vind het ook zondegeld omdat ik misschien ooit weg wil (en ik zou het zo ook voorlopig laten en als ik zeker weet dat ik er blijf wonen de rest van mijn leven dan pas investeren)

van de week hoorden we dat de vve geld te kort komt (er is achterstallig onderhoud) en ze willen de service kosten verhogen en ze willen voorstellen aan de bewoners om 2x een eigen bijdrage van 4000 euro.
dat deed ons denken wat als ons huis nu toch genoeg oplevert om van onze schulden af te komen en weg te kunnen
alleen de huidige woningen in onze prijsklasse zijn iets kleiner (mist 1 slaapkamer) en iets minder bergruimte, maar wel nieuwer, dubbel glas etc een geen achterstallig onderhoud
en mijn man zegt dan wonen we hier bijv 10 jaar, en dan kunnen we toch weer verder kijken? (als het zou lukken tenminste) hij zegt we beginnen dan weer met een hele schone lei, geen leningen meer. dat geeft ons ook meer rust
als het niet lukt betalen we sowieso nu nog 9 jaar af aan de lening.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 18 Okt 2021 09:23

Re: Dilemma

Je zou natuurlijk ook je appartement nu kunnen verkopen en dan een jaartje of 2 kunnen gaan huren. Het is speculeren, maar de kans is aanwezig dat de koopwoningprijzen niet meer zo hard stijgen of niet en wellicht gaan dalen.

Waarom zou je namelijk persé gelijk iets terug willen kopen als je met de verkoop nu wellicht mooi van je schuld af bent als je voor huren zou kiezen?
<<

Fleur_1976

Noob

Berichten: 79

Geregistreerd: 12 Mei 2021 09:25

Bericht 18 Okt 2021 09:46

Re: Dilemma

Fred schreef:Je zou natuurlijk ook je appartement nu kunnen verkopen en dan een jaartje of 2 kunnen gaan huren. Het is speculeren, maar de kans is aanwezig dat de koopwoningprijzen niet meer zo hard stijgen of niet en wellicht gaan dalen.

Waarom zou je namelijk persé gelijk iets terug willen kopen als je met de verkoop nu wellicht mooi van je schuld af bent als je voor huren zou kiezen?



huren heb ik ook aan gedacht, maar daar kom je ook niet zo makkelijk aan, sta al aantal jaar ingeschreven.
maar nog nooit een woning voorbij zien komen waarop wij mogen reageren. dus dat is ook niet zo makkelijk
huren via de makelaar is ook duur
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9734

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 18 Okt 2021 09:48

Re: Dilemma

Bedenk ook dat als je nu verkoopt, en een kleiner app terug koopt en deze over een aantal jaar weer wil verkopen, je waarschijnlijk weer zit met een schuld als de prijzen weer dalen.
<<

Anoniem326

Bericht 18 Okt 2021 10:23

Re: Dilemma

Als je eigen geld hebt om de koop en verkoop te financieren dan zou het mooi zijn om kleiner te gaan wonen en je schuld af te betalen. Ik kan me voorstellen dat dit veel rust geeft. Maar als je dit doet met het idee om na een aantal jaar weer groter te gaan worden, dan kan het zomaar zo zijn dat je je weer vastzet. Als de huizenprijzen dalen dan zit je met een restschuld. Als je er langer wil blijven wonen en het in de toekomst niet erg vindt om kleiner te wonen dan lijkt het me een mooie stap om van je schulden af te komen.

Ik zou echt een financieel adviseur laten meedenken. Heb je überhaupt eigen geld om de verkoopmakelaar en de kosten koper te financieren? Het is moeilijk adviseren als we jouw financiële plaatje niet kennen.
<<

Arizona

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 763

Geregistreerd: 16 Sep 2013 18:39

Bericht 18 Okt 2021 11:07

Re: Dilemma

Ik zou ook liever kiezen voor iets minder ruimte, maar daarmee wel m’n schulden afbetaald hebben. Houd er echter wel rekening mee dat bij verkoop van je huidige appartement er vaak ook gekeken wordt naar hoe een VVE ervoor staat. Je geeft aan dat die er momenteel niet best voor staat en dat zou een punt kunnen zijn waardoor de verkoop lastiger is.

2014 - ♥
2019 - ♥
<<

Fleur_1976

Noob

Berichten: 79

Geregistreerd: 12 Mei 2021 09:25

Bericht 18 Okt 2021 13:39

Re: Dilemma

HollyGolightly schreef:Als je eigen geld hebt om de koop en verkoop te financieren dan zou het mooi zijn om kleiner te gaan wonen en je schuld af te betalen. Ik kan me voorstellen dat dit veel rust geeft. Maar als je dit doet met het idee om na een aantal jaar weer groter te gaan worden, dan kan het zomaar zo zijn dat je je weer vastzet. Als de huizenprijzen dalen dan zit je met een restschuld. Als je er langer wil blijven wonen en het in de toekomst niet erg vindt om kleiner te wonen dan lijkt het me een mooie stap om van je schulden af te komen.

Ik zou echt een financieel adviseur laten meedenken. Heb je überhaupt eigen geld om de verkoopmakelaar en de kosten koper te financieren? Het is moeilijk adviseren als we jouw financiële plaatje niet kennen.



ja we laten sowieso een financieel adviseur meedenken, nee we hebben geen eigen geld, en hopen dat de waarde van het huis genoeg is om schuld in te lossen en hopelijk nog genoeg voor kosten koper! Maar ik ben er bang voor.
morgen komt een makelaar vrijblijvend kijken wat ons huis nu waard is
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 18 Okt 2021 20:17

Re: Dilemma

En zijn jullie inmiddels wel in de mogelijkheid om wat te gaan sparen?

Ik hoop dat je wat doet me alle tips hier, morgen is al een goed begin!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Fleur_1976

Noob

Berichten: 79

Geregistreerd: 12 Mei 2021 09:25

Bericht 18 Okt 2021 21:07

Re: Dilemma

Lady schreef:En zijn jullie inmiddels wel in de mogelijkheid om wat te gaan sparen?

Ik hoop dat je wat doet me alle tips hier, morgen is al een goed begin!



We sparen wel wat ja
<<

Fleur_1976

Noob

Berichten: 79

Geregistreerd: 12 Mei 2021 09:25

Bericht 19 Okt 2021 21:18

Re: Dilemma

Heel waarschijnlijk gaat het allemaal lukken.
Makelaar denkt wel dat we ons appartement kunnen verkopen met genoeg overwaarde om onze huidige hypotheek en lening in te lossen en dan nog genoeg voor kk nieuwe woning.

Maar nu is het misschien zo ver en durf ik niet. Woon hier al 18 jaar. Weet ook niet waar ik zou willen wonen, heel veel huizen zijn er niet in onze plaats in onze prijsklasse en als ze er zijn weet ik niet of we er tussen komen.
Weet ook niet of ik in een andere plaats wil wonen. Wel een naastgelegen plaats, maar daarbij niet zoveel te koop. Maar echt 20 25 min in een hele nieuwe omgeving?
Ook voor me kind.

Pfff wordt gek van dat gepieker, weet het allemaal niet. 20 jaar geleden was ik niet zo moeilijk
<<

Fleur_1976

Noob

Berichten: 79

Geregistreerd: 12 Mei 2021 09:25

Bericht 19 Okt 2021 21:24

Re: Dilemma

We weten in iedere geval dat we nieuwer willen, dus vanaf jaren 90. Dubbel glas, geïsoleerd etc, geen achterstallig onderhoud zoals we nu hebben.
Een rustige omgeving, niet aan drukke weg geen studenten.
Balkon in iedere geval dieper zodat je er een normaal zitje kan zetten
Eventueel benedenhuis mag ook, ik heb hem overtuigd ( maar die is er volgens mij niet in onze prijsklasse)

Pfffff moeilijk moeilijk
<<

Anoniem319

Bericht 20 Okt 2021 04:38

Re: Dilemma

Fijn dat er in elk geval mogelijkheden zijn! Die twijfels zijn helemaal logisch, nu het echt lijkt te worden. Laat het allemaal maar even bezinken. Welke plaats wonen jullie (mag ook in een privebericht hoor)? Ik vind het altijd wel leuk om mee te zoeken.
<<

Fleur_1976

Noob

Berichten: 79

Geregistreerd: 12 Mei 2021 09:25

Bericht 27 Okt 2021 12:43

Re: Dilemma

Hebben nu een ander appartement gevonden, stuk jonger als huidige woning. Alles dubbel glas en goed geïsoleerd.goed sluitende ramen
10m2 kleiner (1slaapkamer minder) rustige buurt aan de rand van de stad, wel aan de rand van een wijk met migranten, maar volgens mij in dat appartement complex van ons niet. Achter en links van complex vrij uitzicht, weilanden/parkje/sport velden. rechts van complex flat met sociale huur denk ik. Zit wel wat ruimte tussen Ons uitzicht is ook vrij. Staan wel wat huizen verderop maar zit wel paar meter tussen
Balkon is voordeliger. Wat vierkanter
Een beneden huisje zit er in onze situatie niet in. Maar toch vind ik het moeilijk/spannend/eng.doen we er goed aan.
Het ene appartement inruilen voor het ander
Het wordt voor ons een wel stuk voordeliger zijn lening kwijt en servicekosten zijn lager. En kunnen eindelijk zonder geldzorgen leven.
Maar toch.
Laatst gewijzigd door Fleur_1976 op 28 Okt 2021 15:48, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9734

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 27 Okt 2021 13:10

Re: Dilemma

Als ik het zo lees, zou ik het doen. 1 slaapkamer minder is geen ramp, dat is toch vaak een ronmelhok. Lekker ontspullen, genieten van het vrije zicht, rustiger leven en lening kwijt. Perfect.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 27 Okt 2021 13:40

Re: Dilemma

Heb je al een bezichtig gehad of gepland?
2015 💙
<<

Fleur_1976

Noob

Berichten: 79

Geregistreerd: 12 Mei 2021 09:25

Bericht 27 Okt 2021 13:46

Re: Dilemma

Minx schreef:Heb je al een bezichtig gehad of gepland?

Vrijdag gaan we kijken
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 27 Okt 2021 14:01

Re: Dilemma

Spannend, laat het vooral over je heenkomen en kijk wat je vind. Bedenk vooraf ook goed dat het tegenwoordig echt een loterij is.
2015 💙
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 27 Okt 2021 18:53

Re: Dilemma

Fleur_1976 schreef:rustige buurt aan de rand van de stad, wel aan de rand van een wijk met buitenlanders, maar volgens mij in dat appartement complex van ons niet.


Stel je voor zeg. Buitenlanders.
<<

Fleur_1976

Noob

Berichten: 79

Geregistreerd: 12 Mei 2021 09:25

Bericht 27 Okt 2021 19:59

Re: Dilemma

Carra schreef:
Fleur_1976 schreef:rustige buurt aan de rand van de stad, wel aan de rand van een wijk met buitenlanders, maar volgens mij in dat appartement complex van ons niet.


Stel je voor zeg. Buitenlanders.


Nou nou wist wel dat iemand daar over zou vallen. Het is een migranten wijk met ook wel Nederlanders.
Ik heb geen hekel aan buitenlanders, maar wil niet de hele dag mensen horen praten die ik niet versta, nou zal dat in dat appartementen complex niet zou gauw voorkomen. Uiteraard moet ik eerst kijken enzovoort
De verhouding is 50/50, het is toevallig wel 1 van de 2 wijken met de meeste migranten. Op dit moment woon ik in de andere wijk 😂
Het is wel heel verschillend in welke straat je woont
<<

Anoniem323

Bericht 28 Okt 2021 11:55

Re: Dilemma

Wat zijn buitenlanders? Ik neem aan dat ze een verblijfsvergunning hebben dus dan zijn het ook gewoon Nederlanders.
Ik vind dat altijd zo'n stom woord dus ik snap de reactie wel.

Als je gaat kijken, zal je wel voelen of het goed zit of niet. Geen schulden is erg fijn maar ja, het moet wel als thuis voelen.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 28 Okt 2021 12:10

Re: Dilemma

Buitenlanders heeft gewoon een negatieve klank zo en dat is niet nodig.

Ik zou overigens heel hard twijfelen om te verhuizen en dan puur om het feit dat je maar net een woning moet kunnen vinden die je kunt kopen in de buurt die je wilt. Mensen bieden hier veel over dus als een huis te koop staat moet daar nog een dik pak op. En er zijn veel mensen die hetzelfde huis willen kopen, tis inderdaad net een loterij. Daarnaast kost verhuizen ook gewoon weer geld. Vloertje, behangetje, verfje, de verhuizing zelf etc. Stort je jezelf straks alleen maar weer in de schulden of is dit echt een verstandigere keuze? Of doet dat alles er niet meer toe omdat je gewoon weg wilt? Vergeet ook niet dat als er dikke kosten aankomen voor je huidige woning, dit ook meegenomen wordt in de verkoop van je huis. Mensen kunnen hierdoor minder gaan bieden.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Fleur_1976

Noob

Berichten: 79

Geregistreerd: 12 Mei 2021 09:25

Bericht 28 Okt 2021 13:36

Re: Dilemma

DronkenTaart schreef:Buitenlanders heeft gewoon een negatieve klank zo en dat is niet nodig.

Ik zou overigens heel hard twijfelen om te verhuizen en dan puur om het feit dat je maar net een woning moet kunnen vinden die je kunt kopen in de buurt die je wilt. Mensen bieden hier veel over dus als een huis te koop staat moet daar nog een dik pak op. En er zijn veel mensen die hetzelfde huis willen kopen, tis inderdaad net een loterij. Daarnaast kost verhuizen ook gewoon weer geld. Vloertje, behangetje, verfje, de verhuizing zelf etc. Stort je jezelf straks alleen maar weer in de schulden of is dit echt een verstandigere keuze? Of doet dat alles er niet meer toe omdat je gewoon weg wilt? Vergeet ook niet dat als er dikke kosten aankomen voor je huidige woning, dit ook meegenomen wordt in de verkoop van je huis. Mensen kunnen hierdoor minder gaan bieden.


Ik kan me huidige huis goed verkopen en daarmee me huidige lening inlossen
In me huidige huis woon ik al langer niet naar me zin, drukke weg, heel veel studenten, lang smal balkon. Bovendien moet in dit huis flink geïnvesteerd worden, dubbel glas, ramen en balkondeur vervangen dan binnen cosmetisch nog wat zoals nieuwe vloer, 2 binnendeuren
Via de voorzitter van vve hebben we al vernomen dat er komende jaren fikse eigen bijdragen van de eigenaars wordt verwacht voor werkzaamheden aan het gebouw
Al die tijd konden we niet weg omdat huis niet genoeg opleverde nu kan dat wel, het wordt voor ons voordeliger, hou misschien nog wat geld over uit de overwaarde, ga maandelijks minder betalen en zit er straks dan wel beter bij (als het allemaal mag lukken, huis naar ons zin en bieden)
Ik denk financieel beter voor ons
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 28 Okt 2021 13:58

Re: Dilemma

Ik zou niet te lang meer twijfelen en de stap zetten. Spannend maar het klinkt als een prachtige kans. En is het niks, dan kun je weer verder kijken, aangezien je dan ook schuldenvrij bent. Dat laatste zou mij heel wat waard zijn!

Het is trouwens mijn in plaats van me 😉.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 28 Okt 2021 18:51

Re: Dilemma

Calathea schreef:Wat zijn buitenlanders? Ik neem aan dat ze een verblijfsvergunning hebben dus dan zijn het ook gewoon Nederlanders.
Ik vind dat altijd zo'n stom woord dus ik snap de reactie wel.

Als je gaat kijken, zal je wel voelen of het goed zit of niet. Geen schulden is erg fijn maar ja, het moet wel als thuis voelen.


Iemand met een verblijfsvergunning is juist per definitie buitenlander. Een Nederlander kan immers geen verblijfsvergunning krijgen. Of dat erg is, is een tweede. Het staat er ook wel stom en negatief nu vind ik, dat buitenlanders.

Maar gewoon kijken en als het goed lijkt doen! En anders komt er vast wel weer iets anders voorbij.
<<

Anoniem323

Bericht 29 Okt 2021 03:47

Re: Dilemma

Luisa daar heb je gelijk in, klopt. Buitenlanders wordt gewoon negatief gebruikt terwijl dat helemaal niet nodig is. Geef mensen en kans en leer ze eerst kennen voordat je oordeelt.
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers