Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Aantal uur werk

<<

Anoniem320

Bericht 12 Jun 2021 10:51

Re: Aantal uur werk

Als je een fijne werkgever hebt zou je ook kunnen overwegen het open met hem/haar te bespreken. Zij kunnen werk inhoudelijk meedenken aan wat het meest haalbare is. Denk dat het vooral belangrijk is dat je uiteindelijk een verandering maakt die realistisch / haalbaar is voor jou zodat jij een betere werkweek krijgt. Ik heb dit weleens gedaan en dat bracht nieuwe inzichten.
<<

Anoniem326

Bericht 12 Jun 2021 10:56

Re: Aantal uur werk

Ja dat moet sowieso eerst gebeuren. En dan in er pas een goede beslissing uitkomen. Ik compenseer nu ook wel hoor. Alleen niet structureel. We krijgen trouwens 2ft bij in het team. We hebben de afgelopen maanden door ziekteverzuim ook te hoge werkdruk gehad. Dus misschien eerst in kaart brengen hoe mijn takenpakket er straks uit ziet. Deels terug op kantoor en met meer capaciteit in het team.
<<

Anoniem320

Bericht 12 Jun 2021 11:18

Re: Aantal uur werk

Eloise schreef:Is de vader helemaal niet in beeld? Hoeveel van de zorg neemt hij op zich? Hoeveel werkt hij?

Waarom vraag jij altijd naar vader/man in situaties? Ik vind dat wel erg ouderwets. Er zijn veel meer situaties mogelijk. Niet elk kind heeft een vader en niet elke vrouw heeft een man of ex-man.
<<

Anoniem310

Bericht 12 Jun 2021 12:34

Re: Aantal uur werk

Max schreef:
Eloise schreef:Is de vader helemaal niet in beeld? Hoeveel van de zorg neemt hij op zich? Hoeveel werkt hij?

Waarom vraag jij altijd naar vader/man in situaties? Ik vind dat wel erg ouderwets. Er zijn veel meer situaties mogelijk. Niet elk kind heeft een vader en niet elke vrouw heeft een man of ex-man.

Daarom vraag ik ernaar. Ik vind het juist ouderwets dat de moeder alles nog zo vaak moet opknappen.
<<

Anoniem320

Bericht 12 Jun 2021 12:46

Re: Aantal uur werk

Eloise schreef:
Max schreef:Waarom vraag jij altijd naar vader/man in situaties? Ik vind dat wel erg ouderwets. Er zijn veel meer situaties mogelijk. Niet elk kind heeft een vader en niet elke vrouw heeft een man of ex-man.

Daarom vraag ik ernaar. Ik vind het juist ouderwets dat de moeder alles nog zo vaak moet opknappen.

Zou in het vervolg dan vragen of er een andere ouder of partner in beeld is. Dat is wat meer van deze tijd.
<<

Anoniem310

Bericht 12 Jun 2021 13:59

Re: Aantal uur werk

Max schreef:
Eloise schreef:Daarom vraag ik ernaar. Ik vind het juist ouderwets dat de moeder alles nog zo vaak moet opknappen.

Zou in het vervolg dan vragen of er een andere ouder of partner in beeld is. Dat is wat meer van deze tijd.

Ja dat kan ook inderdaad. Ik heb het meestal al over partner om deze reden, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat het in dit geval om een man /vader ging. Zoals meestal het geval is.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 12 Jun 2021 14:18

Re: Aantal uur werk

Maar er wordt specifiek in de openingspost gevraagd of dit onderwerp niet in relatie tot gezinssituatie besproken kan worden. Dus doe dat dan ook niet.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem310

Bericht 12 Jun 2021 15:41

Re: Aantal uur werk

Marin schreef:Maar er wordt specifiek in de openingspost gevraagd of dit onderwerp niet in relatie tot gezinssituatie besproken kan worden. Dus doe dat dan ook niet.

Ik reageerde op Max die dit onderwerp aansneed.
<<

Millie

Noob

Berichten: 200

Geregistreerd: 15 Nov 2020 21:22

Bericht 12 Jun 2021 16:49

Re: Aantal uur werk

Ik heb in dezelfde situatie gezeten, mijn baan is eigenlijk voor 32-36 uur. Met 32 uur maakte ik standaard overuren. Ik wil geen taken afstoten dus ben ik overleg met lg naar 36 uur gegaan waarbij mijn werkdagen hetzelfde zijn gebleven (ma tm do). Ik maak meestal dagen van 9 uur, soms 10 of 11. Net wanneer de nood aan de man is. Op deze manier werkt het goed. Toen voelde het doorwerken altijd als overwerk, nu hoef ik daar niet meer over na te denken en dat scheelt me ook stress.
<<

Anoniem310

Bericht 12 Jun 2021 16:57

Re: Aantal uur werk

Ik denk dat dit vaak zo is. Eigenlijk snijd je jezelf in de vingers door op papier pt te werken, terwijl je in werkelijkheid ft werkt.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9736

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 13 Jun 2021 06:27

Re: Aantal uur werk

Zelf vind ik opbouw van extra vrije dagen meer waard dan geld. Dus ik werk graag meer uren en neem dan in rustige periodes een paar dagen extra vrij.
<<

Anoniem326

Bericht 26 Okt 2021 11:31

Re: Aantal uur werk

Even een up voor dit topic. Half jaar verder en wederom structureel extra gewerkt en meer gedaan dan dat in mijn resultaatafspraken stond. Ik heb net beoordeling gehad (boven verwachting gepresteerd, dus hoge beoordeling). Volgend schooljaar gaat mijn jongste op vrijdagmiddag ook naar school (tot 15.00 uur). Ik overweeg toch weer sterk om die 2 uur op contract extra te gaan werken. Ik vermoed dat ik anders toch gratis doe. Ik wil wel nog eens kritisch kijken naar mijn eigen houding. Waarom zet ik altijd een stap extra en wat brengt het me als ik dat niet doe. En wat maakt dat ik het nu niet kan. Als ik vanaf volgend schooljaar de twee uur voor mezelf heb (en niet kies voor extra uren) hoe zorg ik er dan voor dat ik ook echt iets voor mezelf doe. Wat brengt die tijd me dan. Ik kan me voorstellen dat dit erg stom leest. Omdat het antwoord gewoon is, niet werken. Maar op een of andere manier lukt dat niet. Terwijl als ik echt vrij ben (dus vakantie heb) het heerlijk vind om even niet te werken. Maar in een werkweek lukt het me maar moeilijk om iets los te laten en er niet mee bezig te zijn. Is dit voor iemand herkenbaar? En welke keuzes heb je gemaakt?

De woensdagmiddag ben ik trouwens echt vrij. Want dan breng ik mijn kinderen naar allerlei sportactiviteiten. Dus dan werk ik niet. Op vrijdag zou ik dan tot 15.00 uur werken (dan zijn zij uit). De kinderen leveren er dus niet op in.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 26 Okt 2021 12:55

Re: Aantal uur werk

Slim om echt goed te kijken naar hoe je dat wilt invullen. De keuze of je wel of niet wilt gaan werken die paar uur kan ik je niet goed in adviseren maar ik zou als je het wel wilt doen inderdaad op contract vastleggen.
En misschien als je besluit om die paar uur voor jezelf te willen houden, ook echt iets voor jezelf te gaan doen? Iets concreets. Waar je anders met de kinderen niet aan toe komt. Misschien dat je het dan beter los kunt laten, als je een vast iets hebt op dat tijdstip. Maar geen idee of er iets is wat je zou willen doen hoor.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem335

Bericht 26 Okt 2021 12:56

Re: Aantal uur werk

Ik zou ze gaan werken omdat ik anders toch weer half uur/uur blijf plakken en dan net te weinig tijd over heb om iets te doen. Of je moet echt voornemen om bijvoorbeeld even te gaan sporten en dat ook echt af spreken, zodat je weg moet, anders blijf ik weer plakken.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 26 Okt 2021 13:33

Re: Aantal uur werk

Zou het een optie zijn dat je met je werkgever in overleg gaat en die 2 uur per week wel extra gaat werken maar ipv extra uitbetaling tijd voor tijd krijgt zodat je in de schoolvakanties meer ruimte krijgt.
2015 💙
<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 15 Dec 2018 23:18

Bericht 26 Okt 2021 18:41

Re: Aantal uur werk

Wat voor gevoel geeft het als je wel die laptop dichtklapt en niks meer voor werk doet? Voel je je lullig naar collega's omdat je ze met werk opzadelt dat jij niet doet, krijg je je werk niet af, heb je dan het gevoel dat je je verveelt, word je onrustig, blijven lopende zaken in je hoofd rondspoken, heb je bewijsdrang of faalangst, ben je bang dat je werk niet goed genoeg is? Wat is de oorzaak van dat je niet kunt stoppen?

Er zijn allerlei oplossingen denkbaar, maar volgens mij moet je er eerst achter komen wat ervoor zorgt dat je niet kunt stoppen en steeds weer opnieuw te veel doet en dát aanpakken. 2 uur per week extra werken zou kunnen, maar waarschijnlijk werk je in die twee uur ook weer te veel/te hard voor wat je in je functie zou moeten doen. Dat is een doekje tegen het bloeden, maar pakt de oorzaak niet aan.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 26 Okt 2021 18:41

Re: Aantal uur werk

Ik kan je geen advies geven, maar het lijkt me bijvoorbeeld wel fijn om vrijdagmiddag net even al je weekendbooschappen etc op je gemak te kunnen doen. Als je dan eens extra lang in de drogist, parfumerie of een boetiekje wil neuzen, kan dat ook gewoon.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:47

Bericht 27 Okt 2021 07:34

Re: Aantal uur werk

Ik herken het wat je schrijft met name het nog even doorwerken als je vrij bent,zeker als er niks concreets gepland . Ik heb bewust sportafspraken gemaakt om mezelf zo uit de werlmodus te "dwingen".
<<

Anoniem326

Bericht 27 Okt 2021 08:30

Re: Aantal uur werk

Bedankt! Goede suggesties. Voor boodschappen heb ik geen extra tijd nodig. Dat heb ik al heel goed weggezet. Ik heb HelloFresh en de andere boodschappen doe ik tijdens de turn- en balletles.

Sporten zou een goede invulling zijn. Ik hou alleen niet van sporten. Ben dan dus toch bang dat ik achter de laptop kruip.

Extra vakantiedagen hoeft niet per se. Ik heb al extra dagen en ben altijd extra vrij in schoolvakanties. Daarbij ga ik nog ergens ouderschapsverlof opnemen.

Maar waarom ik altijd voor een 9 ga en een 7 niet goed genoeg is dat vind ik wel een goede vraag. Word ik er echt blij van (inhoudelijk heb ik heel leuk werk en het onderwerp boeit me echt en ik wil ook echt bijdragen aan een ontwikkeling/betere wereld op mijn vakgebied) of zit er ook een prestatiedrang/wens erkenning in? Dat weet ik niet goed.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 27 Okt 2021 08:31

Re: Aantal uur werk

Misschien zou je die uren kunnen gebruiken om met een coach te praten om daar achter te komen? Zoiets dergelijks? Een investering in jezelf.
Let's discover the world together.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 27 Okt 2021 08:35

Re: Aantal uur werk

Ik herken het wel hoor. Ik ben altijd degene die het langst aan het werk is ‘nog even dit afmaken’. Vorig jaar even op een afdeling gewerkt waar het werk op zich altijd doorliep, dus daar was het wel heel erg van ‘17.00 naar huis, morgen weer een dag’, maar ik vond dat toch lastig. Ben benieuwd hoe het bij mijn nieuwe werk zal gaan, of ik die druk kan loslaten.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 27 Okt 2021 08:39

Re: Aantal uur werk

Heel herkenbaar. Ik werk 36 uur op papier maar in de praktijk zeker 40. Dat is niet goed en niemand vraagt het van me, maar het gebeurt me toch. Omdat ik nog even iets wil afmaken waar ik anders niet aan toe kom door allerlei calls, omdat ik "bang" ben dat klanten niet tevreden zijn als ik niet snel genoeg antwoord (wat echt onzin is, dat weet ik, working on it), omdat ik vind dat het nog niet goed genoeg is. Maar in mijn werk is er áltijd werk en is het eigenlijk nooit goed genoeg, dus ik moet daar echt mee stoppen. Ik wil niet op papier weer 40 uur gaan werken, ik wil me relaxt voelen tijdens die 4 uur dat ik niet werk. Ik weet niet wat de oplossing is, ik hoor het graag als iemand hem heeft haha!

Een collega van mij heeft op haar halve dag de hele dag haar out of office aan staan en plant die hele dag geen meetings in. Dat is wel slim want dan kun je dus tijdens die halve dag de dingen doen waar je door meetings de rest van de week niet aan toe komt. Dat ga ik sowieso vanaf nu ook doen.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 27 Okt 2021 10:17

Re: Aantal uur werk

Uhm... Ik zou willen dat ik weer eens kan ervaren dat er altijd werk ligt. Dat heb ik de afgelopen 10 jaar bij verschillende werkgevers namelijk nauwelijks gemerkt, waardoor ik behoorlijk lam en lui ben geworden. Vanwege dat ben ik wederom maar weer iets anders gaan zoeken in de hoop eindelijk weer eens werkdruk te kunnen ervaren. Zo niet, dan ga ik maar eens bedenken of een kantoorbaan nog wel past bij mij of dat ik zzp-er of iets anders ga worden...

Op mijn vaste vrije dag doe ik het huishouden etc... Zodat ik de weekenden echt helemaal vrij heb.
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1462

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 28 Okt 2021 15:46

Re: Aantal uur werk

HollyGolightly schreef:Even een up voor dit topic. Half jaar verder en wederom structureel extra gewerkt en meer gedaan dan dat in mijn resultaatafspraken stond. Ik heb net beoordeling gehad (boven verwachting gepresteerd, dus hoge beoordeling). Volgend schooljaar gaat mijn jongste op vrijdagmiddag ook naar school (tot 15.00 uur). Ik overweeg toch weer sterk om die 2 uur op contract extra te gaan werken. XXX


Ik zou dit dus niet gaan doen. Want het probleem zit niet in de uren contract, maar in het feit dat jij die extra uren gewoon blijft maken, ongeacht wat je contract nou precies zegt. Dat is ook maar een construct, tenminste, voor mijn werk en ik denk dat jouw werk daar op lijkt. Ik ben beleidsmedewerker bij de overheid en heb grote vrijheid in mijn werk. Ik heb op hoofdlijnen een werkpakket ( op het niveau van thema's of partners) maar het is niet te relateren aan een bepaalde productie of concrete werkzaamheden. Ik moet dus zo mijn weken indelen dat ik ongeveer op mijn contracturen uitkom. Als dat met regelmaat niet lukt dan moet ik vooral beter kijken naar mijn afspraken of meer ruimte inplannen voor onverwachte zaken. En als het echt structureel misgaat dan moeten er dingen over naar een collega. Maar deze dingen blijven denk ik, ongeacht wat je contract zegt. Het is denk ik vooral leren nee zeggen, accepteren dat deadlines soms niet gehaald worden (en dat is meestal echt geen ramp)
en soms tevreden zijn met een 7 ipv een 9.
Smile, it's free!
<<

Anoniem326

Bericht 28 Okt 2021 15:57

Re: Aantal uur werk

Ik ben ook beleidsadviseur. En het werk is gewoon ook nooit af. Maar waarom zou jij die twee uur dan niet extra gaan werken? Het zijn twee uur tussen 13.00 en 15.00 uur. Dan zou ik rustig kunnen schrijven, mail kunnen bijwerken en de week afronden. De kinderen zitten dan op school.

Ik voel me in de uren die ik niet werk wel relax. Dus de woensdagmiddag en de vrijdagmiddag. Dan ben ik met de kinderen en dan ben ik vaak ook gewoon echt in de weer met halen en brengen en speelafspraakjes. Het zijn meer de avonden en de vroege ochtenden dat ik extra werk. En ik vrees dus die twee uur op vrijdag als mijn kinderen straks toch allemaal op school zitten.

Een coach lijkt me ook nog wel een goede optie. Maar dat wil ik dan wel graag via mijn werkgever, want ik wil nog kijken naar doorgroeimogelijkheden en verdere ontwikkeling. Maar ik zou in die twee uur inderdaad ook kunnen investeren in persoonlijk ontwikkeltraject via werk. Dat vind ik wel echt een mooie aanvulling.

Fred, ik weet dat je al heel vaak hebt gezegd dat het echt niet aan jou ligt. Maar ik denk, dat als je zou excelleren in je huidige werkzaamheden en zelf initiatief zou nemen om een keer iets anders te doen, iets extra's te doen, iets te organiseren dan zou er vanzelf meer op je pad komen.
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers