Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 14 Okt 2021 13:23

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Ik zou het wel doen aangezien een zwangerschap gewoon een enorme risicofactor is bij corona en de kans dat je op de IC belandt (waarbij ook het ongeboren kind gevaar loopt) enorm vergroot is. Bij twijfel zou ik het denk ik alleen níét doen als ik in de positie zou zijn dat ik mezelf kon isoleren, maar dat kan bijna niemand en het feit is gewoon dat het weer meer rondgaat en dat anderen steeds minder opletten. Dus daar zou ik me toch echt tegen willen beschermen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 14 Okt 2021 13:27

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Ik kreeg mijn oproep toen ik hoogzwanger was. Mijn 1e prik zou met 38 weken zijn en dat durfde ik toen niet aan. Ik wilde fit de bevalling in (mogelijke bijwerkingen) en ook nog even wachten totdat baby eruit was nu het nog maar een paar weken was. Ik kreeg mijn 1e prik 3 weken na de bevalling, leuk eerste uitje 😅.

Als ik nu zwanger was geweest had ik in het tweede trimester de afspraak gemaakt. Wachten tot bevalling zou dan te lang zijn. Lange termijn gevolgen nog niet bekend maar ik wilde geen Corona krijgen, kind eerder laten komen etc.

2e prik gekregen i.c.m. borstvoeding en niks gemerkt. Kind krijgt door bv ook al anti stoffen binnen zelfs.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9734

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 14 Okt 2021 14:12

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Ik heb me laten vaccineren tijdens het twee trimester. Mede omdat veel mensen om mij heen zich niet lieten vaccineren en ik geen risico wilde lopen (bv corona hebben tijdens het bevallen etc).

Mocht iedereen om me heen zich hadden laten vaccineren, had ik het misschien niet gedaan. Vond het ook een flink dilemma
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 17:23

Bericht 14 Okt 2021 14:18

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

In mijn eerste trimester had ik er vragen over, en na het zoeken van meer informatie ben ik tot de conclusie gekomen dat vaccineren met Pfizer of Moderna echt wel duidelijk mijn voorkeur heeft boven het risico dat je loopt als zwangere vrouw op heftige complicaties ten gevolge van Corona. Ik zou me heel graag laten vaccineren (ben nu 31 weken) maar helaas is er geen Pfizer beschikbaar voor mij waar ik woon, dus ik heb de keuze niet. Ik volg wel continue het nieuws en zodra er een mogelijkheid is om een Pfizer prik te halen, ga ik dat meteen doen. Tot die tijd probeer ik zoveel mogelijk afstand te houden van mensen en troost ik me met de gedachte dat het aantal besmettingen hier enorm meevalt, maar ik vind het niet prettig om enig risico te lopen eerlijk gezegd.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 14 Okt 2021 20:44

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Het is idd dat onderbuik gevoel dat het 'm doet, zoals hier al eens aangegeven.
Niet dat ik corona zelf onderschat, echt niet, maar ik houd me hierom wel de hele tijd al aan de maatregelen. Ben nog geen dag op kantoor geweest, niet met het OV, niet op drukke plekken.
En dat de cijfers hier heel erg meevallen en in mijn omgeving eigenlijk iedereen gevaccineerd is, helpt ook wel.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3476

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 14 Okt 2021 21:03

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Ik heb me laten inenten, was rond de 20 weken zwanger.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3158

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:00

Bericht 14 Okt 2021 21:09

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Ik heb mij in de zwangerschap niet laten vaccineren. Met name omdat het sein veilig toen pas vrij laat kwam, we vrij lang op dit wonder moesten wachten en we toen nog in lockdown zaten en ik vrij weinig risico liep.
Zes weken na de bevalling heb ik m’n eerste vaccinatie gehaald. Dit had geen invloed op m’n bv.

Welke keuze ik nu zou maken, als ik nu zwanger zou zijn, weet ik niet. Ik denk dat ik het wel zou doen, gevoelsmatig.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 14 Okt 2021 21:14

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Maar als het gevoelsmatig is, waarom dan niet even zoeken naar alle onderzoeken? Nu laat je het een gevoel en ga je anderen vragen ipv zelf je erin te verdiepen. Ik denk namelijk dat je gevoel weg veranderd als je je inleest en dus je angsten kan verdedigen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 14 Okt 2021 21:37

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Nu doe je aannames Marsy. Ik ben me er al weken in aan het verdiepen, zo niet maanden. Je hebt me met jouw posts ook nog niks verteld wat ik nog niet wist uit alles dat ik gelezen heb.
Heb jij dan nooit eens ergens een onderbuik gevoel over? Of een angst ergens voor? Punt daarmee is dat het idd niet altijd ergens op gefundeerd is, maar daarmee haal je dat gevoel nog niet gelijk weg.

Daarom vraag ik ook naar persoonlijke beweegredenen, niet naar onderzoeken. Die vind ik zelf wel 😉
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 14 Okt 2021 21:44

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Ik heb het wel gedaan, halverwege tweede trimester. Het is een lastige keuze, want je beslist niet alleen voor jezelf. Mijn belangrijkste overweging was dat ik de bekende risico’s van een corona-infectie zwaarder vond wegen dan eventuele, mogelijke, (nog?) niet bewezen risico’s in de toekomst. Het speelt ook mee dat ik in het najaar uitgerekend ben. Je ziet de besmettingen nu oplopen en daarmee ook de kans dat ik besmet zou raken. En het was nog voor een redelijk lange periode. Wanneer ik al in de laatste weken van mijn zwangerschap had gezeten, had ik misschien gewacht voor de resterende weken en extra op de maatregelen/mijn contacten gelet.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 14 Okt 2021 22:16

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Als dat echt zo is, dan snap ik je gevoel niet nee. Corona is zoveel gevaarlijker dan een vaccin. Dat weet je nu. Na al je onderzoek weet je ook dat het vaccin niet schadelijk is en zelf voordelen heeft voor je kind. Dus voor mij een no brainer dan. Je doet neem ik aan ook gewoon mee straks dat je je kind laat inenten? Daar had ik ook gevoel bij: brak mijn hart. Maar goed, is voor welzijn kind, dus dan doe ik dat.
Gevoelsposts over dit soort dingen, tja..
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem323

Bericht 15 Okt 2021 05:30

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Mijn zus kreeg corona, een maand voor de uitnodiging. Ze was 37 weken.
De baby is geboren met 40 weken en de beschadiging die in de link op de eerste pagina stond, die was bij haar ook aanwezig. Niet ernstig maar het was er dus wel. Wie weet hoe het was afgelopen als ze eerder in de zwangerschap besmet was?
Na de bevalling gaf ze borstvoeding en heeft nooit iets gemerkt van mindere productie na het vaccin.

Dus haar advies is: laat je vaccineren!
<<

Anoniem319

Bericht 15 Okt 2021 05:55

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Misschien is het al gevraagd Arwyn, maar wat adviseert je verloskundige? Ik zou zelf namelijk denk ik vol op haar advies gaan.

De tijd van het jaar zou ik denk ik ook in je keuze meenemen. De R zit weer in de maand, de besmettingen leven ook weer op, dus de kans dat je de komende maanden ergens corona oppikt, is redelijk aannemelijk.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3476

Geregistreerd: 11 Apr 2017 10:46

Bericht 15 Okt 2021 08:13

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Zo stond ik er ook in maple, einde jaar uit gerekend en je ziet de besmettingen ook oplopen nu, had geen zin in Corona besmetting week voor bevalling of met pech doodziek bevallen of in kraamtijd. En wilde ook niet maandenlang op tenen lopen omdat ik niet besmet ben en dus ook nergens heen kan en rekening moet houden ermee.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Anoniem334

Bericht 15 Okt 2021 08:36

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Tabbie schreef:Ik heb me laten vaccineren tijdens het twee trimester. Mede omdat veel mensen om mij heen zich niet lieten vaccineren en ik geen risico wilde lopen (bv corona hebben tijdens het bevallen etc).

Mocht iedereen om me heen zich hadden laten vaccineren, had ik het misschien niet gedaan. Vond het ook een flink dilemma

Hier een beetje het zelfde. In mijn persoonlijke omgeving is wel iedereen gevaccineerd. Ik heb gewacht tot het 2e trimester vanwege de discussie die er rond was. Probleem is alleen dat ik werk met jongeren en regelmatig met jongeren in een kleine ruimte zit. Een groot deel van die jongeren is niet gevaccineerd en juist de groep die de beta variant aan het verspreiden zijn/waren. Voor mij is dus in mijn werkomgeving het risico te groot dat ik het een keer zou kunnen krijgen als ik zelf niet gevaccineerd ben.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12105

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 15 Okt 2021 11:16

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Ik had al vrij snel een brief voor vaccinatie ivm werk. Toen in overleg met de gynaecoloog besloten het niet te doen. In de week van de bevalling mochten zwangeren wel vaccineren maar toen stond de beval datum al vast. Ik heb me 3 weken na de bevalling laten vaccineren.

Als ik nu zwanger was weet ik niet wat ik zou doen, zou in ieder geval overleggen met de gynaecoloog. Denk wel dat ik het zou doen.
Afbeelding
<<

Fientje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1315

Geregistreerd: 27 Feb 2015 23:10

Bericht 15 Okt 2021 17:49

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Kexter schreef:Ik heb me wel laten vaccineren toen ik 14/19 weken zwanger was en ben nog steeds blij dat ik die keuze heb gemaakt. Voelt een stuk veiliger voor mezelf.

Ik heb dichtbij gezien hoe ziek je kan worden van Corona en daar had ik echt geen zin in.

Ook toen steeds meer bekend werd over de schade die Corona aan je placenta kan maken was ik erg blij dat ik gevaccineerd ben.

Lange termijn gevolgen voor de baby weet ik natuurlijk nog niks vanaf maar tot nu toe gaat alles volgens het boekje (36 weken zwanger).

Precies dit had ik kunnen schrijven (behalve 36 weken zwanger). Ik heb het er wel heel moeilijk mee gehad me te laten vaccineren, maar toen ik ze eenmaal alletwee had, was ik toch wel blij.

Ik heb me vooral laten informeren door mijn gynaecoloog en vond het fijn me hier in te lezen:
https://instagram.com/jeverloskundige?utm_medium=copy_link
Mama van M ('17) en F ('22)
Pegdolls!
www.dollvanjoyce.nl
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 18 Okt 2021 08:25

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Ik ben in januari bevallen en toen speelde wel of geen vaccin nog niet zo. Toen was volgens mij het idee om hem zwangere vrouwen misschien niet te geven. Ik hoefde er niet serieus over na te denken maar als ik het wel deed, wist ik ook niet wat ik zou doen. Met wat er inmiddels allemaal bekend is zou ik het 100% doen en het geen moeilijke keus vinden. Maar waarschijnlijk onder invloed van hormonen op dat moment wel moeilijk :). Ik was de laatste weken van m'n zwangerschap en de eerste weken na de bevalling best wel bang om corona te krijgen omdat ik me heel zwak voelde en er niet aan moest denken om dat er ook nog overheen te krijgen.

Op het liveblog van de NOS staat vandaag overigens dit:

5 UUR GELEDEN
'Ruim kwart van opgenomen zwangeren kwam op IC'
Sinds half juli zijn tachtig zwangere of pas bevallen vrouwen met covid opgenomen in het ziekenhuis. Daarvan zijn er 22 op de IC terechtgekomen, meldt dagblad Trouw, dat landelijke cijfers heeft ingezien. Artsen waarschuwden begin augustus al dat de deltavariant van het coronavirus gevaarlijker leek voor niet-gevaccineerde zwangere vrouwen. Toen was er nog geen landelijk overzicht van in het ziekenhuis opgenomen zwangeren.

Ook met de alfavariant van het coronavirus liepen zwangere vrouwen een groter risico om op de IC terecht te komen, maar nadat de deltavariant dominant werd leidde een ziekenhuisopname bij hen bijna dubbel zo vaak tot een IC-opname, schrijft Trouw. Volgens de krant gaat het in de meeste gevallen om ongevaccineerde vrouwen, van wie het overgrote deel een migratieachtergrond heeft.

https://nos.nl/liveblog/2402099-zwanger ... els-verder
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 18 Okt 2021 17:34

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Maple: ik zie je vraag nu pas. Mijn VK volgt in principe het RIVM, maar zegt er ook bij ze het verder gewoon niet weten. Voor hen is het natuurijk net zo nieuw. Zij snappen mijn twijfels in ieder geval wel.

Joey: Geheid dat de hormonen meespelen hoor, haha. Ik had idd al gelezen dat zwangere vrouwen een grotere kans hebben om op de IC te komen. Vooral aan het eind komt de boel natuurlijk ook wel in de verdrukking.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:20

Bericht 18 Okt 2021 19:37

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Ik heb mijn eerste vaccinatie gehad in het 3e trimester van m'n zwangerschap en de tweede een paar weken na de geboorte tijdens het geven van borstvoeding. Wilde me graag laten vaccineren omdat ik het een eng idee vond op de IC te kunnen belanden en dat je kindje dan eerder gehaald moet worden, vandaar al in de zwangerschap gedaan. En ook fijn idee dat m'n zoontje ook wat meekreeg al qua antistoffen. De tweede prik heeft geen invloed gehad op m'n borstvoeding voor zover ik weet. Het kwam heel moeilijk op gang maar ook rond en na de tweede prik zette de stijgende lijn goed door en heb ik geen terugval in productie ervaren.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 18 Okt 2021 19:41

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Ik heb vanmorgen m’n tweede vaccinatie gehad. Tot nu toe alleen een pijnlijke arm en een beetje hoofdpijn. Hopelijk blijft het daarbij. Mijn dochter is nu 2,5 week oud, borstvoeding merk ik ook nog geen verschil bij.
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1273

Geregistreerd: 06 Jul 2020 13:32

Bericht 22 Okt 2021 09:41

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Gister was in het rtl nieuws bericht dat (als ik goed geluisterd heb, kan niet zo snel een artikel erover vinden) uit een Noors onderzoek onder 10.000 zwangere vrouwen is gebleken dat het vaccin niet een miskraam als gevolg heeft gehad. Moest daarna aan dit topic denken.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers