Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Welke piet kies jij

Zwarte Piet
17
13%
Roetveeg Piet
109
87%
 
Aantal stemmen : 126
<<

Anoniem332

Bericht 21 Okt 2021 07:01

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Hoezo geen probleem? Google even over zwart geschminkte figuren in tradities. Zie een artikel uit de Volkskrant, dat die mensen die al moor zwart gemaakt worden ter discussie staan.

Het enige constante in het leven is verandering.

Wat is er zo erg aan dat een kind iemand zou herkennen is als piet verkleed is?
<<

Anoniem319

Bericht 21 Okt 2021 07:14

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Nou Fred, over dat herkennen: daar wil ik graag even twee kanten belichten om aan te geven dat dat écht geen excuus is om vast te houden aan pikzwarte Pieten. Want ook dat herkennen kun je gewoon aan een gelovend kind uitleggen he. De Sint en de pieten van tv kunnen niet overal tegelijk zijn, dus daarom zijn er hulpsinterklazen en hulppieten. Zo hebben mijn ouders het vroeger altijd verteld en ik heb geloofd tot ik 9 was (mijn ouders hadden het geheim al veel eerder verklapt maar ik geloofde dat dus voor geen meter haha).

De andere kant: Ik had ooit een collega en die had de jaarlijkse traditie dat zij met een groep peuters een sinterklaasverhaal voor las, en zich vervolgens voor de ogen van de kinderen ging verkleden als Piet. Zodra het ze het eerste kledingstuk aan had, was ze voor de kinderen al Piet, en geen Jetje (of geef haar een naam) meer. Aan het eind mochten de kinderen haar schminken, geen peuter die egaal zwart schminkt dus meet dan 10 vegen op het gezicht waren het niet. Reken maar dat ze er heilig van overtuigd waren dat er gewoon een Piet voor hen stond. Het kinderbrein werkt zo bijzonder daarin.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 21 Okt 2021 07:41

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Is dat niet gewoon het magisch denken van kinderen? Heerlijk toch. En idd herkenning vind ik zo’n onzinnig argument. Kinderen maken er in hun fantasie wel wat van. Ik vind het echt niet meer van deze tijd om Piet helemaal te schminken.
<<

Anoniem326

Bericht 21 Okt 2021 08:22

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Maple schreef:Nou Fred, over dat herkennen: daar wil ik graag even twee kanten belichten om aan te geven dat dat écht geen excuus is om vast te houden aan pikzwarte Pieten. Want ook dat herkennen kun je gewoon aan een gelovend kind uitleggen he. De Sint en de pieten van tv kunnen niet overal tegelijk zijn, dus daarom zijn er hulpsinterklazen en hulppieten. Zo hebben mijn ouders het vroeger altijd verteld en ik heb geloofd tot ik 9 was (mijn ouders hadden het geheim al veel eerder verklapt maar ik geloofde dat dus voor geen meter haha).

De andere kant: Ik had ooit een collega en die had de jaarlijkse traditie dat zij met een groep peuters een sinterklaasverhaal voor las, en zich vervolgens voor de ogen van de kinderen ging verkleden als Piet. Zodra het ze het eerste kledingstuk aan had, was ze voor de kinderen al Piet, en geen Jetje (of geef haar een naam) meer. Aan het eind mochten de kinderen haar schminken, geen peuter die egaal zwart schminkt dus meet dan 10 vegen op het gezicht waren het niet. Reken maar dat ze er heilig van overtuigd waren dat er gewoon een Piet voor hen stond. Het kinderbrein werkt zo bijzonder daarin.


Dat is een heel mooi verhaal, maar bij kleuters en kinderen van groep drie werkt dat echt niet. Bij de kinderen op school hadden ze een thema en daar zat een acteur bij (verkleed) en omdat sommige kinderen bang waren, had de meneer laten zien dat hij zich verkleed had. Dus gewoon binnenkomen en dan pak aantrekken. Nou toen wist mijn kleuter (en broer en zus in groep 3) meteen dat het nep was. Ik hoor dat argument heel vaak maar dat werkt alleen bij de allerkleinsten zo.

Verder ben ik voor de roetveegpiet. ZP is helemaal uit mijn systeem. En ook weg hier uit het dorp en de scholen. Goede ontwikkeling. Wat dat betreft is dit ook echt een non-discussie geworden.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 21 Okt 2021 08:32

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Ik ben ook helemaal Roetveegpiet. Wij gaan zelf op 5 december naar mensen toe en er komen nog wel vragen naar 'echte' ZP. Wij doen dat gewoon niet meer.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 21 Okt 2021 08:41

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Helaas reageren jullie niet op waarom het in andere Europese landen geen probleem is dat mensen zich zwart sminken (soms als een soort piet en soms als een soort demoon)? Check het filmpje dan zie je die ook voorbij komen. Zwarte Piet hoort in dat zelfde rijtje thuis en zover ik weet is het alleen in Nederland en wellicht ook in België een probleem.
Dat is toch betuttelend te noemen als het elders geen probleem is.
<<

Anoniem319

Bericht 21 Okt 2021 08:48

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

HollyGolightly schreef:
Maple schreef:Nou Fred, over dat herkennen: daar wil ik graag even twee kanten belichten om aan te geven dat dat écht geen excuus is om vast te houden aan pikzwarte Pieten. Want ook dat herkennen kun je gewoon aan een gelovend kind uitleggen he. De Sint en de pieten van tv kunnen niet overal tegelijk zijn, dus daarom zijn er hulpsinterklazen en hulppieten. Zo hebben mijn ouders het vroeger altijd verteld en ik heb geloofd tot ik 9 was (mijn ouders hadden het geheim al veel eerder verklapt maar ik geloofde dat dus voor geen meter haha).

De andere kant: Ik had ooit een collega en die had de jaarlijkse traditie dat zij met een groep peuters een sinterklaasverhaal voor las, en zich vervolgens voor de ogen van de kinderen ging verkleden als Piet. Zodra het ze het eerste kledingstuk aan had, was ze voor de kinderen al Piet, en geen Jetje (of geef haar een naam) meer. Aan het eind mochten de kinderen haar schminken, geen peuter die egaal zwart schminkt dus meet dan 10 vegen op het gezicht waren het niet. Reken maar dat ze er heilig van overtuigd waren dat er gewoon een Piet voor hen stond. Het kinderbrein werkt zo bijzonder daarin.


Dat is een heel mooi verhaal, maar bij kleuters en kinderen van groep drie werkt dat echt niet. Bij de kinderen op school hadden ze een thema en daar zat een acteur bij (verkleed) en omdat sommige kinderen bang waren, had de meneer laten zien dat hij zich verkleed had. Dus gewoon binnenkomen en dan pak aantrekken. Nou toen wist mijn kleuter (en broer en zus in groep 3) meteen dat het nep was. Ik hoor dat argument heel vaak maar dat werkt alleen bij de allerkleinsten zo.


Daarom noemde ik deze twee dingen ook samen op, dan zou je juist mooi kunnen zeggen dat er hulppieten zijn. Trouwens helemaal eens met je laatste alinea over de non-discussie.
<<

Anoniem326

Bericht 21 Okt 2021 09:00

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Dat is een keuze van de ouders denk ik. Ik ga niet allemaal verhalen eromheen verzinnen als mijn kinderen gaan vragen en gaan herkennen. Zij geloven in het sinterklaasjournaal en dat de sint en pieten uit Spanje komen. Klimmen pieten op het dak en brengen ze de cadeautjes. Ik ga denk ik niet nog een heel verhaal erbij verzinnen dat de buurman en de dansjuf ook door sinterklaas ingezet worden als hulppieten. Moet iedereen zelf weten natuurlijk. Maar als ze mensen gaan herkennen en vragen gaan stellen dan krijgen ze van mij gewoon een bevestiging dat ze het goed zien en mensen verkleed zijn.
<<

Anoniem319

Bericht 21 Okt 2021 09:04

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Oh maar zoals je het in je laatste zin zegt, bedoel ik het ook. Ik zou ook zeker de bevestiging geven dat ze goed gezien hebben dat het verklede mensen zijn. Ik zou er zelf bij aangeven dat dit mensen zijn die Sinterklaas en de Pieten helpen omdat zij ook niet overal kunnen zijn. Ikz ie dat niet als er nog allerlei verhalen bij verzinnen, maar zie het wel als een goede manier om het herkennen van bekende roetveegpieten te verklaren aan kinderen, zonder af te doen aan de magie van het feest. Ik wist vroeger ook niet beter dan dat de echte Sint en zijn pieten alleen op tv waren, en alles wat in het 'wild' liep, gewoon verklede mensen waren.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 21 Okt 2021 10:16

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Echt, rot anno 2021 aub op met deze discussie. Het blijft een herhaling van zetten, terwijl de strijd al gestreden is. Roetveegpiet it is. Fijn dat je het daar niet mee eens bent, maar je zal het toch eens moeten accepteren. Dat hebben alle kinderen ook allang gedaan. Ga je thuis lekker volledig gesminkt. Om het voor de kinderen nog maar ingewikkelder te maken.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 21 Okt 2021 11:53

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Het gaat niet zozeer om zwarte piet, maar meer waarom het in andere landen in Europa blijkbaar geen probleem is als mensen zich voor een feest zwart sminken.
Nederland stond bekend om zijn tolerantie, maar gaat nu meer richting te betutteling. In de jaren 90 kon je volgens mij op tv grovere opmerkingen dan nu. Denk maar eens aan wat de sketches van Jiskefet. Nu moet je zo opletten dat je een bepaalde groep niet tegen de borst stoot en met de zwarte piet discussie is het net zo. Behoorlijk betuttelend als je het mij vraagt.
<<

Anoniem320

Bericht 21 Okt 2021 11:57

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Fred heb je een voorbeeld van een Europees land waar de gehele bevolking jaarlijks een feest viert anno 2021 waar het normaal is om je zwart te schminken? Ben erg benieuwd.
<<

Anoniem319

Bericht 21 Okt 2021 12:00

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Luisa schreef:Echt, rot anno 2021 aub op met deze discussie. Het blijft een herhaling van zetten, terwijl de strijd al gestreden is. Roetveegpiet it is. Fijn dat je het daar niet mee eens bent, maar je zal het toch eens moeten accepteren. Dat hebben alle kinderen ook allang gedaan. Ga je thuis lekker volledig gesminkt. Om het voor de kinderen nog maar ingewikkelder te maken.

Hahaha zo is het.
<<

Tauriel

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 466

Geregistreerd: 17 Jun 2021 12:23

Bericht 21 Okt 2021 12:44

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Mijn kinderen behoren tot de generatie die het heel normaal vindt dat Piet piet is en dat er niet of nauwelijks geschminkt wordt. Waarom dan als volwassene zo moeilijk doen. Luisa schrijft het heel treffend.
“Smile and wave, boys. Smile and wave…"
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 21 Okt 2021 13:55

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Max, check het filmpje dan zie je het vanzelf voorbij komen.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 21 Okt 2021 14:06

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Ik heb het serieus geprobeerd, maar dat accent, verschrikkelijk. Wat is de bron van het filmpje?
Hij heeft het over Tsjechië en Oostenrijk, maar Google leert me ook dat daar de zwarte schmink ook vervangen is door rode maskers.

Na een minuut of 4 heb ik dit afgezet, voelde teveel als propaganda.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Anoniem319

Bericht 21 Okt 2021 14:18

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Ik ben na 4 minuten gestopt met Kijken Fred. Ten eerste vond ik de stem niet prettig om nog 10 minuten langer naar te luisteren en ten tweede denk ik dat dit alsnog een behoorlijk subjectief in elkaar gezet filmpje is, en niet gebaseerd op feiten. En juist dáár zit het probleem. Er zijn zoveel verschillende theorieën over waar zwarte Piet zou werkelijk zijn oorsprong heeft gevonden. Die discussie van de oorsprong blijft misschien wel altijd bestaan, je kaart hem nu zelf alweer aan. Maar feit blijft wel dat van één van die theorieën er dus een grote groep mensen die er daadwerkelijk verdrietig van wordt en zich gekwetst door voelt. Hoe fijn is het dan dat we dusdanig tolerant zijn naar elkaar dat dit gewoon aangepast kan worden, zonder voor kinderen afbreuk te doen aan de magie van het feest?

Het feit dat jij deze discussie weer opnieuw aanzwengelt zegt denk ik meer over jouw halstarrigheid en onvermogen om mee te bewegen, dan dat het daadwerkelijk mensen weer aan de zwarte piet-kant van de zwarte pieten/roetveegpieten-discussie krijgt.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2075

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:04

Bericht 21 Okt 2021 17:34

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Fred schreef:Max, check het filmpje dan zie je het vanzelf voorbij komen.


Fred, als je mensen wilt overtuigen op basis van een filmpje zou het helpen als dat filmpje uit een “andere hoek” komt. Mensen die zich op hun site zo presenteren en a zich profileren met het feit dat “de wereld onder ‘attack’ van de Islam is” weiger ik serieus te nemen.
En ja, het feit dat ik überhaupt nagetrokken heb waar het filmpje vandaan komt zegt eigenlijk al genoeg over de twijfelachtige herkomst….
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 26 Nov 2023 21:19

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Lady schreef:10 maanden geleden opende Spencer het ander topic over Zwarte Piet / roetveegpiet. Dit topic heeft veel losgemaakt, er ontstond discussie en, als ik voor mezelf spreek, heeft vooral Carrie gezorgd voor een stukje bewustwording bij veel forummers die de impact van Zwarte Piet en discriminatie altijd onderschat hebben.

Ik ben heel benieuwd hoe de peiling is, na het volgen en/of deelnemen van/aan deze discussie. Wat mij betreft kunnen we de discussie gecentreerd houden in het andere topic, maar aangezien je daar geen nieuwe poll kunt plaatsen, heb ik dit topic aangemaakt.

Ik ben heel benieuwd naar de uitkomst.


Ik ben heel benieuwd hoe dit nu is.

Mijn kinderen (waarvan de jongste nog gelooft) noemen te veel geschminkte pieten nep en ik zie bijna nergens meer de pieten met dikke lippen en oorringen. Heel blij mee, en sneller verandert dan ik had gedacht.
R. 2013
D. 2016
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 26 Nov 2023 21:47

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Ik vind de ouderwetse pieten nu ook maar raar. Roetveeg ben ik helemaal aan gewend.
2015 💙
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 26 Nov 2023 21:52

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Ik vind zwarte pieten echt niet meer kunnen en als ik er één zie (wat eigenlijk bijna niet meer zo is) word ik er gewoon ongemakkelijk van.
❤ 7 juni 2018
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1692

Geregistreerd: 31 Dec 2018 17:26

Bericht 26 Nov 2023 21:54

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Ik vind het prima zoals het nu is.
Voor m’n dochter maakt het niet uit hoe Piet eruit ziet, roetveegpiet is de Piet die ze kent, ze weet niet anders.
Voor haar is zwarte Piet een Piet met een zwart pakje aan. Pas hoorde ze iemand zwarte piet zeggen en toen zei ze “nee hè mama, dat is roze Piet”
Laatst gewijzigd door Radler op 26 Nov 2023 21:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
Juli 2019
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 26 Nov 2023 21:55

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Ja ik ben er ook volledig aan gewend. Ik zag vandaag een foto van een sinterklaas evenement van zes jaar geleden toen m'n zoon baby was en het zag er inderdaad onwennig uit. Ik ben intussen echt blij dat mijn kinderen roetveegpieten als de enige pieten kennen. Ze noemen ze gewoon pieten.
Laatst gewijzigd door Marin op 26 Nov 2023 22:09, in totaal 1 keer gewijzigd.
Let's discover the world together.
<<

sophiee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1224

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:24

Bericht 26 Nov 2023 21:59

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Hier ook prima zoals het nu is met de roetveegpieten! Ik kreeg net foto’s van de pietenmiddag op de manage waar m’n twee jongste dochters waren vanmiddag. Echt pikzwarte pieten, beschamend dat ze het nog doen en durven te delen op de socials!
3 dochters van 11, 9 en 7 jaar 🖤
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11204

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 26 Nov 2023 22:01

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Ik ben wel een beetje jaloers op jullie, ik zie hier (in de dorpen) in het noorden nog heel veel zwarte pieten helaas.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
VorigeVolgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers