Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Welke piet kies jij

Zwarte Piet
17
13%
Roetveeg Piet
109
87%
 
Aantal stemmen : 126
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:20

Bericht 01 Dec 2020 22:23

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Bij ons in het dorp stappen ze ook over! Dit jaar zijn er weinig pieten in beeld, maar vanaf komend jaar is het volledig roetveeg.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 01 Dec 2020 22:37

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Ik was dit weekend helemaal verbaasd dat hier in het dorp roetveegpieten waren. Zo fijn!
<<

Anoniem332

Bericht 02 Dec 2020 18:37

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

weg gehaald, ivm herkenbaarheid.
Laatst gewijzigd door Anoniem332 op 03 Dec 2020 07:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 02 Dec 2020 18:58

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Je hebt het nu toch al gedaan? Meer hoef je denk ik niet te doen. Het is niet jouw verantwoordelijkheid of hij dat wel of niet doet, je kunt wel proberen hem te vertellen waarom het jou raakt. Dat heb je gedaan geloof ik!
#teammaple🍁
<<

Anoniem301

Bericht 02 Dec 2020 21:37

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Ik wilde dit steeds posten en vergat het dan weer. Hierbij een link met goede heldere argumenten mocht je in een discussie verwikkeld raken en niet meer weten wat te zeggen. Ik heb dat zelf ook wel mee gemaakt.

https://nederlandwordtbeter.nl/wp-conte ... e-Piet.pdf
<<

Anoniem332

Bericht 03 Dec 2020 07:35

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

UN klopt, soms zou ik zo graag tot hem door willen dringen.

Carrie, die website had ik ook al gevonden we fijn om goede argumenten te hebben.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 03 Dec 2020 11:24

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Die argumenten kun je als je pro zwarte piet bent ook weerleggen toch? Ik vind ze lang niet altijd even sterk namelijk.

Mij maakt het niet uit hoe het wordt gevierd, maar weet wel ik blijf er wel voorstander van dat iedereen zelf in privé- of kleine kring moet weten of ze het wel of niet met zwarte pieten blijven vieren.
<<

Anoniem313

Bericht 03 Dec 2020 11:43

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Mag ook hoor Fred! Jij kan je zaterdag lekker helemaal zwart schminken en met een chocoladeletter op de bank gaan zitten, en niemand komt je geboeid je huis uit sleuren.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 03 Dec 2020 12:12

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Klopt Caulfield, maar wat ik meer op doel. Stel je hebt kennissen die zich als zwarte piet verkleden en dan een klein stukje over straat moeten om bij jouw huis aan te komen en bij dat kleine stukje worden lastig gevallen door de anti zwarte pietenbeweging. Dat vind ik niet kunnen en ik vrees een beetje dat dit zo maar eens zou kunnen gebeuren in de toekomst. Ik blijf van mening dat zwarte pieten zich dus wel gewoon in het openbaar moeten kunnen vertonen. Niet perse in een optocht, maar wel ten behoeve van het veilig verplaatsen van de ene locatie naar de andere locatie. Niet dat ze zich elke locatie dienen af te sminken.

Hier werden bijv. zwarte pieten gedeeld in de buurt app. Die zouden mensen kunnen reserveren en dan kwamen ze langs. Dan lopen ze dus van het ene adres in de wijk naar het andere adres over straat. Ik vind dat dit wel altijd moeten blijven kunnen en dat ze dan niet in de toekomst lastig gevallen gaan worden.
<<

Anoniem313

Bericht 03 Dec 2020 12:28

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Hmm, ja - mag je je openlijk racistisch gedragen zonder lastiggevallen te worden? Wie beschermt het recht op racistisch zijn? Of bestaat dat recht helemaal niet, even de Grondwet erop naslaan.

Ik vermoed dat het mee zal vallen. KOZP demonstreert altijd vredig.
<<

Anoniem318

Bericht 03 Dec 2020 12:58

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Hangt ervan af wat er bedoeld wordt met lastig vallen. Aanspreken om in discussie te gaan mag, schelden of geweld gebruiken uiteraard niet. Echt ingrijpen met fysieke tussenkomst mag alleen de politie, hoe racistisch ze ook zijn.

Edit: ik bedoel: racistisch zijn is in strijd met de wet, maar de wet handhaven mag alleen de politie.
<<

Anoniem295

Bericht 03 Dec 2020 13:03

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Dat werkt natuurlijk ook andersom, roetveegpieten kunnen in dat stukje onderweg ook behoorlijk lastig gevallen worden door hardnekkig zwarte piet-aanhangers.
<<

Anoniem316

Bericht 03 Dec 2020 23:32

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Maple schreef:Dat werkt natuurlijk ook andersom, roetveegpieten kunnen in dat stukje onderweg ook behoorlijk lastig gevallen worden door hardnekkig zwarte piet-aanhangers.

Iets wat ik ook nog aannemelijker acht ook.
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11204

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 04 Dec 2020 10:53

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Mijn dochter wilde vanmorgen het dansje laten zien wat ze vandaag voor Sinterklaas en Piet mogen doen. Het bijbehorende onbekende liedje begon met ‘zwarte piet kan klimmen...’. Ik heb gelijk een nette mail aan de directeur geschreven, omdat ik dit wel heel jammer vond. Heb ook aangegeven dat dat eerste woord, juist bij een nieuw lied, makkelijk aangepast had kunnen worden.
En ik heb nu al een reactie waarin hij mij gelijk geeft en dat ze het intern nog gaan evalueren. Hij stuurde een foto mee van Sinterklaas op school met een roetveegpiet. Er zijn vandaag dus geen zwarte pieten bij, heel fijn!
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Meg

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1750

Geregistreerd: 20 Sep 2013 10:14

Bericht 04 Dec 2020 20:02

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Ook bij zoontje op peuterspeelzaal roetveegpieten, terwijl ze vorig jaar daar nog zwart waren. Ik ben blij!
🩷 jan '16
💙 nov '18

instagram.com/draag_handgemaakt
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 04 Dec 2020 20:14

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Ik was vanmo roetveeg Piet op school en was er echt verbaasd over dat ze in bijna alle liedjes nog zongen over zwarte Piet.
30-04-2017
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:47

Bericht 05 Dec 2020 11:55

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Vorig jaar heb met de juffen van mijn kinderen een Spotify lijstje gedeeld met "nieuwe" liedjes
Gewoon als tip (onder het mom,kreeg ik van een collega misschien voor jullie ook fijn)

Dit jaar kregen alle ouders hem in de mailbox van de kleuters.

M'n oudste (net 8) heeft van de LIO stagiair zelfde nummer als jouw dochter aangeleerd. Vond ik wel bijzonder. Ze gaf zelf aan dat ze bij de meester had gezegd dat het een beetje gek was. Toen hadden ze er knappe piet van gemaakt. Vond ik stoer van haar
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 20 Okt 2021 17:26

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Even alvast een upje.
Ik kwam een filmpje tegen waar goed wordt uitgelegd dat zwarte piet geen slaaf is, maar van Moorse komaf is. Het heeft niets met de koloniale geschiedenis van Nederland te maken. Check het filmpje waarin je ook ziet hoe ook zwarte gemaakte mensen ook in dit jaargetijde in andere Europeese landen kinderen en zelfs volwassenen (krijgen en pak slaag of worden met een hand zwart gemaakt) het feest vieren. Dat dit discriminerend zou zijn hoor je daar niet, dus waarom hier wel en dat niet?

<<

Anoniem332

Bericht 20 Okt 2021 18:02

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Jeetje Fred, ik moest even naar de datum kijken dat je dit geplaatst hebt. Ik vind het meer een reactie uit 2013 dan bij 2021….
<<

Anoniem323

Bericht 20 Okt 2021 18:46

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Joh fred, je trekt aan een dood paard. De strijd is allang gestreden wat de meeste mensen betreft en roetveeg piet is DE piet.
Oke het zal nog niet overal zijn maar op de meeste plaatsen wel denk ik.

Je kon altijd boeken sparen bij de jumbo met d.e.
Ik had die een hoop liggen. Ook jip en janneke verhaal en marianne busser. Allemaal oude boeken met nog zwarte piet erin. Heb ze allemaal weggegooid. Normaal zou ik zoiets weggeven of naar de kringloop brengen maar dit keer niet gedaan. Vond dat niet meer kunnen dus echt weg weg.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 20 Okt 2021 18:50

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Het gaat er ook niet over hoe het bedoeld is maar welk gevoel mensen er van krijgen.

Als ik iets over jou zeg en jij wordt daar verdrietig van dan is dat gevoel toch ook niet weg als ik zeg dat ik het zo niet bedoel en dan vervolgens gewoon door ga
30-04-2017
<<

Anoniem319

Bericht 20 Okt 2021 19:56

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Ik vind het een beetje zielig worden onderhand, de argumenten die aangedragen worden, de felheid. Vanmorgen kwam er ook wat op facebook voorbij met reacties als oa: 'Wij geven de traditie van het feest gewoon door aan onze kinderen!' Doe niet zo sneu, het hele feest wordt niet afgeschaft, we hebben het alleen over een kleine verandering, en de kinderen van nu weten niet eens anders. Dat feest is nog steeds even magisch als vroeger voor ons. Maar dan zónder dat een groep mensen zich gekwetst hoeft te voelen.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 20 Okt 2021 20:40

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Ik had gehoopt dat de hele discussie dit jaar voorbij zou zijn, maar helaas.
Ik las dat ze bij ons nog pieten te kort komen omdat vrijwilligers gestopt zijn omdat ze geen roetveeg willen. Ben geneigd om mij juist daarom aan te melden:)
<<

Anoniem319

Bericht 20 Okt 2021 20:52

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Ik heb ooit met veel plezier Piet gespeeld (zwart toen nog) maar ik wil het niet meer omdat ik geen zin heb in de reacties. Zwart vind ik niet meer van deze tijd, zou ik ook niet meer doen, maar ik denk dat je als roetveeg ook lelijke/stomme verwensingen om de oren gesmeten krijgt. Dus ik snap wel dat er een tekort aan pieten is.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 20 Okt 2021 22:42

Re: Welke Piet kies jij anno najaar 2020

Maar waarom wordt er in andere landen van Europa die het feest op een iets andere manier vieren maar wel met zwart gesminkte mensen er geen probleem van gemaakt?
Zijn ze daar minder beïnvloedbaar van buiten af (andere landen)?
Het komt met name door de Noord-Amerikaanse koloniale kijk dat blackfacen niet kan in Amerika en die kijk die mensen daar hebben is over gewaaid en aangewakkerd door een allereerst een kleine groep hier in Nederland.
Dit terwijl als men er geen Amerikaanse kijk op zou hebben het niet als blackfacen cq slavernij gezien zou worden.

Ronald McDonald is bijv wit gesminkt dan zou je dat ook whitefacen kunnen noemen en je als blanke persoon niet fijn vinden.
Echter aangezien blanke mensen niet die kijk hebben ervaren ze dat zo niet.

Overigens op de Antillen spelen zwarte mensen gewoon zwarte piet. Dit zouden ze toch niet doen als ze zich daar niet prettig bij voelen lijkt mij.

Het punt met roetveeg pieten is ook dat kinderen van een dorp eerder iemand herkennen uit de buurt die dan piet speelt. Dus dan zouden ze wellicht eerder het geheim kunnen ontdekken.
VorigeVolgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers