Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Bespreekbaar maken ADHD diagnose aan partner

<<

Linnie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1945

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:52

Woonplaats: Goeree Overflakkee

Bericht 19 Okt 2021 16:12

Bespreekbaar maken ADHD diagnose aan partner

Mijn man is heel erg anti adhd, add enz. Hij geloofd er niet in en vind het allemaal bullshit.

Ik heb een aantal keer een afspraak gehad en vandaag de diagnose gehad dat ik dus ADHD heb.
Degene met wie ik het onderzoek gehad had, vind dat ik het bespreekbaar moet maken met m’n man en ze is ingelicht over hoe hij erin staat. Ze wil samen met mij en m’n man het bespreekbaar maken zodat hij mij beter kan begrijpen enz.

Maar hoe bespreek je dat met iemand die er totaal niet open voor staat en het allemaal maar onzin vind?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 19 Okt 2021 16:15

Re: Bespreekbaar maken ADHD diagnose aan partner

Oef.. dat is lastig.

Misschien kun je het gooien op de dingen die jou helpen om rustiger een dag door te komen? Of hij bereid is je daarbij te helpen?
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8475

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 19 Okt 2021 16:15

Re: Bespreekbaar maken ADHD diagnose aan partner

Aangeven dat het belangrijk is voor jou en van hem vragen dat hij naar je luistert zonder oordeel. Misschien ook uitleggen wat het voor jou betekent dat je de diagnose hebt gekregen.

Op een ander moment kunnen jullie misschien het gesprek aangaan over waarom hij het onzin vindt, maar dit gaat niet over het concept ADHD maar over jou.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Linvi

Bericht 19 Okt 2021 16:30

Re: Bespreekbaar maken ADHD diagnose aan partner

Teun schreef:maar dit gaat niet over het concept ADHD maar over jou.


Dit vind ik een mooie zin! Ik sluit me aan bij Teun, vooral benoemen vanuit jouw gevoel en het persoonlijk maken door het dichtbij jezelf te houden.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 19 Okt 2021 16:38

Re: Bespreekbaar maken ADHD diagnose aan partner

Het is denk ik fijn voor je dat er een diagnose is maar het gaat idd met name om jou. Waar heb jij in het dagelijks leven last van en wat helpt jou? Welke steun krijg je bij professionals en welke heb je nodig van jouw man. Wat vervelend voor je dat hij er zo in staat.
<<

Anoniem323

Bericht 20 Okt 2021 06:32

Re: Bespreekbaar maken ADHD diagnose aan partner

Er zijn bij heel veel diagnoses voorbeelden bedacht hoe je een ander kan laten ervaren hoe het is om te leven met de diagnose. Misschien helpt hem dat om inzicht te geven?
Maar wel vervelend dat jouw man er zo in staat. Ik hoop voor jou dat hij ervoor open gaat staan. Succes!
<<

Linnie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1945

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:52

Woonplaats: Goeree Overflakkee

Bericht 20 Okt 2021 09:05

Re: Bespreekbaar maken ADHD diagnose aan partner

Bedankt allemaal, vanavond zijn we alleen dan zijn de kinderen bij m’n ouders ivm vakantie, geen opvang en werk.

Denk dat ik het dan bespreekbaar maak, maar alleen hoe 🙈
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

Danny

Kletskop

Berichten: 634

Geregistreerd: 07 Mei 2021 08:54

Bericht 20 Okt 2021 09:13

Re: Bespreekbaar maken ADHD diagnose aan partner

Oef..lastig...hoe bereik je iemand die t eigenlijk niet horen wil.
Ik hoop wel dat hij t respect en gevoel kan vinden om in ieder geval echt te luisteren.
Sterkte!
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 20 Okt 2021 09:20

Re: Bespreekbaar maken ADHD diagnose aan partner

Wat ontzettend vervelend dat je een partner hebt die er zo in staat. Mijn ouders waren aan het begin ook heel laatdunkend, over het bestaan van ADHD als aandoening, maar ook over mijn "neiging om altijd weer problemen te gaan zoeken in plaats van gewoon even doorzetten en afstuderen". Ik ben nu 2.5 jaar verder en het laatste jaar zijn ze het wel echt gaan accepteren en ook zien. Maar dat is een proces geweest. Voor hen, maar ook voor mijzelf.

En eigenlijk zou dat mijn advies zijn. Stel je verwachtingen bij qua hem overtuigen. Wat anderen zeggen: blijf bij jezelf en communiceer over waar jij tegen aan loopt en waar je hulp bij nodig hebt/voor krijgt. Vraag mentale steun en een luisterend, niet-ooordelend oor. Maar probeer ook niet hem "te overtuigen" van iets waar hij niet in gelooft. Mijn ervaring is dat dat geloof er wel komt met de tijd.

Heb je vanuit je therapie geen psychoeducatie gekregen? Eventueel kun je dat met hem delen. Of misschien bieden ze zelfs wel psycho-educatie voor partners aan. Maar goed, zoals je het beschrijft, zal hij daar waarschijnlijk ook niet 123 voor open staan.

Wat denk ik ook belangrijk is in deze: erken dat het ook voor hem lastig is. Ik denk zelf dat we als ADHD'ers vaak bijna net zo lastig zijn voor onze omgeving als voor onszelf.

Wat betreft het gesprek zou ik zeggen, probeer voor jezelf op papier te zeggen wat de belangrijkste dingen zijn die je wilt zeggen/overdragen (en bedenk of en hoe die het beste bij hem binnen komen) > van tevoren voor jezelf structureren wat je wilt zeggen en duidelijk maken, zorgt dat je ook wat meer grip op het gesprek kunt houden. Kies ook 2/3 kernpunten en probeer niet alles in 1 gesprek te vertellen. Wij ADHD'ers hebben soms nogal de neiging al-omvattend te willen communiceren, waar de boodschap niet per se duidelijker van wordt.*
*check de lengte van deze post, dat zegt genoeg

En qua begin inderdaad wat Teun zegt: aan hem vragen of je even met hem kunt praten hierover en dat het voor jou belangrijk is dat hij nu even naar je luistert en niet oordeelt. Het bij jezelf houden, waar je tegenaan gelopen bent en wat de diagnose en behandeling met je doet en wat je hoopt waar je nu hulp mee kunt krijgen met therapie en medicatie. Eventueel wat je van hem nodig hebt qua steun.

Vooral NIET in de welles/nietes discussie over ADHD belanden. Dat heeft geen zin als iemand er niet voor open staat en die discussie is er niet. ADHD is een van de meest onderzochte en aangetoonde psychiatrische aandoeningen. Maar desondanks staan veel mensen er niet open voor. En het is ook lastig, want het is een spectrum van herkenbare klachten, waarvan veel mensen zoiets hebben "dat ze dat ook hebben". En van verdriet of angst kunnen mensen zich beter een voorstelling maken qua wanneer het lijden/beperking veroorzaakt, maar van je sleutels kwijt zijn en afspraken vergeten niet echt (even zwaar gesimplificeerd). En als ik heel eerlijk ben, heeft het bij mij voor mezelf ook een tijdje geduurd voor ik het echt volledig accepteerde.

En vergeet ook niet: voor jou is dit een levensveranderend inzicht dat heel veel verklaart waar je altijd al tegen aan gelopen bent en waarom je "anders" bent. Voor je omgeving, ben jij nog steeds dezelfde persoon. :smile: Dat vergat ik ook best regelmatig haha..

Succes!
<<

Linnie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1945

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:52

Woonplaats: Goeree Overflakkee

Bericht 20 Okt 2021 10:02

Re: Bespreekbaar maken ADHD diagnose aan partner

Whatever schreef:Wat ontzettend vervelend dat je een partner hebt die er zo in staat. Mijn ouders waren aan het begin ook heel laatdunkend, over het bestaan van ADHD als aandoening, maar ook over mijn "neiging om altijd weer problemen te gaan zoeken in plaats van gewoon even doorzetten en afstuderen". Ik ben nu 2.5 jaar verder en het laatste jaar zijn ze het wel echt gaan accepteren en ook zien. Maar dat is een proces geweest. Voor hen, maar ook voor mijzelf.

En eigenlijk zou dat mijn advies zijn. Stel je verwachtingen bij qua hem overtuigen. Wat anderen zeggen: blijf bij jezelf en communiceer over waar jij tegen aan loopt en waar je hulp bij nodig hebt/voor krijgt. Vraag mentale steun en een luisterend, niet-ooordelend oor. Maar probeer ook niet hem "te overtuigen" van iets waar hij niet in gelooft. Mijn ervaring is dat dat geloof er wel komt met de tijd.

Heb je vanuit je therapie geen psychoeducatie gekregen? Eventueel kun je dat met hem delen. Of misschien bieden ze zelfs wel psycho-educatie voor partners aan. Maar goed, zoals je het beschrijft, zal hij daar waarschijnlijk ook niet 123 voor open staan.

Wat denk ik ook belangrijk is in deze: erken dat het ook voor hem lastig is. Ik denk zelf dat we als ADHD'ers vaak bijna net zo lastig zijn voor onze omgeving als voor onszelf.

Wat betreft het gesprek zou ik zeggen, probeer voor jezelf op papier te zeggen wat de belangrijkste dingen zijn die je wilt zeggen/overdragen (en bedenk of en hoe die het beste bij hem binnen komen) > van tevoren voor jezelf structureren wat je wilt zeggen en duidelijk maken, zorgt dat je ook wat meer grip op het gesprek kunt houden. Kies ook 2/3 kernpunten en probeer niet alles in 1 gesprek te vertellen. Wij ADHD'ers hebben soms nogal de neiging al-omvattend te willen communiceren, waar de boodschap niet per se duidelijker van wordt.*
*check de lengte van deze post, dat zegt genoeg

En qua begin inderdaad wat Teun zegt: aan hem vragen of je even met hem kunt praten hierover en dat het voor jou belangrijk is dat hij nu even naar je luistert en niet oordeelt. Het bij jezelf houden, waar je tegenaan gelopen bent en wat de diagnose en behandeling met je doet en wat je hoopt waar je nu hulp mee kunt krijgen met therapie en medicatie. Eventueel wat je van hem nodig hebt qua steun.

Vooral NIET in de welles/nietes discussie over ADHD belanden. Dat heeft geen zin als iemand er niet voor open staat en die discussie is er niet. ADHD is een van de meest onderzochte en aangetoonde psychiatrische aandoeningen. Maar desondanks staan veel mensen er niet open voor. En het is ook lastig, want het is een spectrum van herkenbare klachten, waarvan veel mensen zoiets hebben "dat ze dat ook hebben". En van verdriet of angst kunnen mensen zich beter een voorstelling maken qua wanneer het lijden/beperking veroorzaakt, maar van je sleutels kwijt zijn en afspraken vergeten niet echt (even zwaar gesimplificeerd). En als ik heel eerlijk ben, heeft het bij mij voor mezelf ook een tijdje geduurd voor ik het echt volledig accepteerde.

En vergeet ook niet: voor jou is dit een levensveranderend inzicht dat heel veel verklaart waar je altijd al tegen aan gelopen bent en waarom je "anders" bent. Voor je omgeving, ben jij nog steeds dezelfde persoon. :smile: Dat vergat ik ook best regelmatig haha..

Succes!


Dank je wel voor je antwoord.

Dat lange verhaal vertellen dat herken ik wel. M’n man zegt me wel eens dat hij door het langdradige en idd de boodschap wordt niet duidelijk en luisterd dan niet meer 😢
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1063

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 20 Okt 2021 10:18

Re: Bespreekbaar maken ADHD diagnose aan partner

Oh wat lastig en ook heel herkenbaar.
Ik ben wel benieuwd naar zijn reactie vanavond.

Mijn man heeft vervelende ervaringen van vroeger bij zijn eigen diagnose van ASS (vroeger Asperger bij hem dan). Hij heeft dus al een hekel aan labels en vindt het interessanter wat je aan je 'problemen' doet dan dat je alles onder een diagnose gooit. Daarnaast is hij sowieso al niet zo inlevend door zijn ASS.
Ik heb zelf de diagnose ADD gekregen en bij mij viel er een hoop op zijn plek toen ik me hier in verdiepte.
Mijn zoon heeft alle kenmerken van ADHD en hier ook echt wel last van. Ook hier loop ik er tegen aan dat mijn man niet eerst op de diagnose wil focussen, maar eerst wil bekijken waar heeft hij last van en hoe je dit oppakt.
In mijn beleving is de diagnose wel heel fijn zodat je gericht handvatten kan krijgen. Nu tasten hulpverleners in het duister en wordt er naar mijn idee niet in de goede richting gedacht. (benoemen van mijn vermoedens heb ik uiteraard ook gedaan)

Succes met je gesprek en hopelijk wil hij zich inleven in jouw situatie en kun je hem vertellen wat jou helpt hierin.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 20 Okt 2021 11:52

Re: Bespreekbaar maken ADHD diagnose aan partner

Ja dat is verdrietig en herkenbaar, maar als we eerlijk zijn: onze aandacht dwaalt ook regelmatig af als dingen te langdradig of niet direct intrinsiek interessant zijn.

Daarom zou ik echt zeggen, probeer het voor jezelf te structureren en voor te bereiden. KORT! Je kan beter meermaals korte duidelijke gesprekken en kleine stapjes maken dan teveel in 1x willen bereiken.

Misschien kan je psycholoog/coach je hier ook bij helpen? Misschien wil hij wil een leuke mee als jij aangeeft dat dat voor jou belangrijk is?

Either way succes! En: het wordt alleen maar beter vanaf nu. ♡
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 20 Okt 2021 15:06

Re: Bespreekbaar maken ADHD diagnose aan partner

Veel succes Linnie, fijn dat je zelf nu in elk geval duidelijkheid hebt.
Weet je man wel van de afspraken en onderzoeken, of heb je dat ook niet met hem besproken omdat hij daar niet in gelooft?
Zijn er voor jou zelf al vervolgstappen? Kan hij niet mee naar een afspraak? (Al moet hij dat natuurlijk wel willen.)
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Anoniem323

Bericht 21 Okt 2021 06:19

Re: Bespreekbaar maken ADHD diagnose aan partner

Ik hoop dat je het bespreekbaar hebt kunnen maken en dat je een goed gesprek hebt gehad.
<<

Anoniem326

Bericht 21 Okt 2021 09:14

Re: Bespreekbaar maken ADHD diagnose aan partner

Lastig. Mijn ervaring is eigenlijk vrij negatief. Als iemand rigide is in een mening dan verandert jouw diagnose daar niet veel aan. Mijn ex heeft het nooit erkent en vond het een vrij gemakzuchtige verklaring voor moeilijk gedrag. Ook vond hij dat de diagnose adhd hem dan nog beter zou passen dan mij (add in mijn geval). Mijn moeder is wel mee geweest naar de psychiater omdat zij ook betrokken was bij het onderzoek. Ze gelooft de diagnose wel, maar vindt dat diagnose niet veel verandert aan wie ik ben of wat ik (moet) doen. Daarnaast is zij en mijn familie toch ook wel van mening dat er heel makkelijk diagnoses worden gesteld en dat je zelf toch maar aan de slag moet met wie je bent en wat je doet.

Voor mij en voor mijn moeder ook wel zijn er wat betreft mijn jeugd en schooltijd (basis- en voortgezet onderwijs) wel veel puzzelstukjes bij elkaar gekomen. Maar verder dan dat reikt begrip niet. Je bent ook gewoon nog steeds wie je bent. Zeker voor een ander. Ik denk dat je na moet gaan wat je verwacht van je man. Begrip, erkenning of steun? Dat zou je concreet uit kunnen spreken. Maar als hij er niet in gelooft, schat ik in dat het lastig wordt. In mijn geval heeft het sowieso niet tot begrip geleid. Als ik chaotisch, ongestructureerd, druk, afgeleid, vergeetachtig etc. ben dan is mijn omgeving daar niet milder in omdat ik de diagnose add heb. Ik zelf naar mezelf toe ook niet trouwens. Tot erkenning heeft het wel geleid, omdat mijn moeder in het onderzoek duidelijke patronen herkende, konden we op terugwerkende kracht praten waar het zo misliep tijdens mijn schooltijd en dat het geen onwil van mij was. Dat was fijn. Maar dat is welgeteld een gesprek geweest. En extra steun is er ook niet gekomen. En ik kijk ook niet milder naar mijn eigen onvermogen door de diagnose. Het enige wat helpt en echt iets doet is medicatie. Dus ik zou voor jezelf verwachting duidelijk maken en dat zo neerleggen bij jouw man. Succes!
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 21 Okt 2021 11:26

Re: Bespreekbaar maken ADHD diagnose aan partner

Ik heb het met maar weinig mensen besproken, en de mensen die ik het wel vertelde reageerden overwegend teleurstellend (Dat heb ik vast ook, ik ben nog drukker dan jij/iedereen heeft dat tegenwoordig/Dat klopt vast niet hoor). Ik heb er maar weinig uitgehaald. Ik hoop dat dit voor jou anders is!

Op mijn werk heb ik het nooit bewust genoemd, ik ben nou eenmaal wie ik ben, ik vertel ook niet op voorhand dat ik de pil slik, net zo min vertel ik dat ik Rit. slik. Heeft niemand wat aan.
R. 2013
D. 2016
<<

Linnie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1945

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:52

Woonplaats: Goeree Overflakkee

Bericht 21 Okt 2021 12:35

Re: Bespreekbaar maken ADHD diagnose aan partner

Heb het nog niet kunnen bespreken helaas, maar er is ook een beetje van ik durf niet zo goed.

Ja merk het op m’n werk ook wel. Collega zei al dat ik uit het niet ineens begon te praten
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem331

Bericht 21 Okt 2021 12:45

Re: Bespreekbaar maken ADHD diagnose aan partner

Ik kocht laatst het boek DRUKS. Aanrader om te lezen.
Ik heb het op mijn nieuwe werk ook niet verteld. Ik kn er namelijk ook veel kwaliteiten uit halen.
Jammer dat het niet bespreekbaar is. Ik merk ook veel weerstand. Maar gelukkig niet van mijn man en gezin. Zou ik denk ik heel vervelend vinden.
<<

Linnie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1945

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:52

Woonplaats: Goeree Overflakkee

Bericht 21 Okt 2021 22:02

Re: Bespreekbaar maken ADHD diagnose aan partner

Heb het verteld en hij zei wat ga je ermee doen. Ik zei dat weet ik niet anders aanpakken. Ja dat zeiden we al toen m’n vader nog leefde. Maar toen ik zei van het adhd zei hij boos ja ga maar medicijnen slikken, ik zei dat wil ik niet. Dan een psycholoog voor 100en euro’s per maand. Had beter gewoon niks kunnen zeggen…
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem331

Bericht 21 Okt 2021 22:04

Re: Bespreekbaar maken ADHD diagnose aan partner

Oh jee. Dat is wel wat een beperkte gedachte 🤔
<<

Anoniem331

Bericht 21 Okt 2021 22:13

Re: Bespreekbaar maken ADHD diagnose aan partner

En hoezo een psycholoog?
Functioneer je niet naar behoren? Heb je dingen niet op de rit?
Of is het juist fijn te weten waarom je dingen doet zoals je ze doet en hoef je daarvoor geen medicijnen of naar een psycholoog.
Maakt je toch gewoon een beetje boos wel zo’n reactie.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11563

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 21 Okt 2021 22:20

Re: Bespreekbaar maken ADHD diagnose aan partner

Wat een botte hork om zo te reageren. Ik zou geloof ik best teleurgesteld zijn als mijn partner zo zou reageren. Knuffel.
2015 💙
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 21 Okt 2021 22:37

Re: Bespreekbaar maken ADHD diagnose aan partner

Wat rot zeg! Heb het met je te doen. Knuffel!
Juli 2015
Maart 2017
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 21 Okt 2021 23:29

Re: Bespreekbaar maken ADHD diagnose aan partner

Super rot die reactie, knuffel inderdaad.

Maar wat is verder het plan na de diagnose? Staat er nog iets op het programma van het bureau/praktijk waar je onderzocht bent? Met alleen een diagnose kom je nog niet echt verder toch?

Ik ben zelf altijd tegen medicatie geweest, maar heb die deur inmiddels al niet meer op een kier maar al half open staan.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 22 Okt 2021 08:45

Re: Bespreekbaar maken ADHD diagnose aan partner

He wat verdrietig zeg. Lijkt me echt heel moeilijk als de belangrijkste persoon in je leven zo reageert. Hele dikke knuffel! :hug:

Ik vraag me wel af waarom je geen medicatie wilt? Voor mij heeft dat echt een wereld van verschil gemaakt, in combinatie met therapie, dat zeker, maar er zijn gewoon hele effectieve medicijnen om je te helpen. Waarom wil je dat liever niet?
Volgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers