Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hulp voor je kind

<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 17 Okt 2021 13:34

Hulp voor je kind

In mijn werk loop ik er regelmatig tegenaan dat ouders geen toestemming geven voor een onderzoek voor hun kind.
Denk hierbij aan Dyslexie, ADHD, IQ, en nu bij ons in groep 8 een bepaalde toets die kan uitsluiten of je leerachterstand hebt en wanneer dit wel zo is, geeft de uitslag je de mogelijkheid om op de middelbare school leerwegondersteuning te krijgen.

Meerdere ouders geven geen toestemming voor deze laatste toets. Ze hebben eerst een toets gedaan waaruit gebleken is of ze achterstanden hebben op het gebied van taal, rekenen, begrijpend lezen enz. Wanneer dit zo is, mogen ze een volgende toets doen en deze geeft, zoals ik hier boven zeg, afhankelijk van de uitslag recht op leerwegondersteuning op het VO.

Het verbaast mij echt dat ouders hier geen toestemming voor geven en dat verbaast me eigenlijk bij alle onderzoeken. Ik zie zoveel kinderen die vastlopen, die zo ontzettend gebaat zouden zijn bij hulp of wat dan ook. Ik vind het dan ook een vorm van bewust hulp ontzien voor je kind. Ik vraag me dan ook af wat er achter zit. Zou het trots zijn? Familie eer?
Is het schaamte dat je kind minder goed, of anders mee komt dan de rest?

Ik ben wel benieuwd hoe jullie er in staan.
<<

Anoniem331

Bericht 17 Okt 2021 13:56

Re: Hulp voor je kind

Grappig, wij hebben de ervaring andersom.

Wij denken dat de jongste een bijzonder grote achterstand heeft om 1 of meer van de redenen die jij noemt. In plaats van dan eindelijk te gaan testen is het voorstel van school hem terug te plaatsen naar groep 2. Terwijl wij veel liever zouden zien dat de oorzaak boven water komt en vanaf daar verder te gaan kijken.
Wat er na de basisschool komt zien we dan wel. Hij is bijna 7 en boekt zolang hij op school zit nagenoeg geen vooruitgang.
Duurt wat mij betreft echt te lang, en had daarin van school veel meer actie willen zien. Maar goed. Ik sta wat aan de zijlijn, zijn eigen ouders moeten hier wat mee.
<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 15 Dec 2018 23:18

Bericht 17 Okt 2021 13:59

Re: Hulp voor je kind

Ten eerste: het lijkt me dat de redenen die ouders hiervoor kunnen hebben enorm divers zijn. Er zullen ouders zijn die daarvoor te trots zijn, geraakt zijn in hun eergevoel, ouders die niet weten wat ze ermee aan moeten, ouders die aan het ontkennen zijn.

Ten tweede: je hebt het steeds over leerachterstanden, leerwegondersteuning, extra hulp etc etc. Een leerachterstand is niks anders dan een kind dat zich niet zo snel ontwikkelt zoals de normen die wij met z'n allen bepaald hebben. Moet een kind met alle geweld mee kunnen komen met de norm die wij hebben gesteld, waarvan de kans groot is dat het altijd met hangen en wurgen zal gaan? En is het dan niet beter om te accepteren dat een kind op een bepaalde leeftijd zijn eigen lijn volgt? Een kind loopt vast omdat wij met z'n allen meer van een kind verwachten dan het aankan, de lat wordt dusdanig hoog gelegd dat een kind zich er niet prettig bij voelt en daar sociaal emotioneel aan onderdoor gaat. Wíj creëren een omgeving waarin het kind vastloopt en vinden dan vervolgens dat het kind geholpen moet worden, extra ondersteuning moet krijgen en dus nog harder moet werken voor iets wat op dit moment helemaal niet binnen de realistische mogelijkheden van het kind ligt.

Misschien wíl het kind wel helemaal geen uitzonderingspositie meer hebben in de vorm van lwo. Jij benadert het negatief: aantasting van trots, schaamte, bewust geen hulp accepteren. Je kunt 'm ook omdraaien: trots zijn op je kind zoals het is, juist niet schamen omdat je kind op dit moment een bepaalde norm niet kan halen en daardoor je kind misschien wel steun en vertrouwen geven door het kind te accepteren zoals hij is.
<<

Anoniem319

Bericht 17 Okt 2021 14:07

Re: Hulp voor je kind

Ik wilde reageren maar ik zie dat Rejoy exact (en misschien nog wel beter dan ik dat kan) verwoord heeft wat ik denk. Ik heb zelf heel veel moeite met alle toetsingssystemen, die zelfs bij het consultatiebureau eigenlijk al beginnen. Natuurlijk moet een kind bepaalde vaardigheden hebben voor het VO, maar als je ziet dat 'zoveel kinderen vastlopen', zoals je zelf zegt, is het dan misschien niet gewoon eens tijd dat we het systeem eens onder de loep zouden moeten nemen?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 17 Okt 2021 14:24

Re: Hulp voor je kind

[quote="Lejow"
Denk hierbij aan Dyslexie, ADHD, IQ, en nu bij ons in groep 8 een bepaalde toets die kan uitsluiten of je leerachterstand hebt en wanneer dit wel zo is, geeft de uitslag je de mogelijkheid om op de middelbare school leerwegondersteuning te krijgen.

[/quote]

Dit zijn, neem ik aan, toetsen die aangeboden worden door school wanneer er sprake van één van bovenstaande dingen is? Of is die laatste toets die je aangeeft een toets die standaard aan alle kinderen wordt aangeboden nu, maar waar meerdere ouders voor kiezen dit niet te doen? Ik neem aan dat bij zaken als dyslexie etc er ook uitgebreid gesproken wordt met de ouders? Wordt het belang van de toetsen goed uitgelegd? Dat de kinderen met een bepaalde score (hoe dat ook moge werken voor bijv dyslexie of Adhd, daar heb ik geen verstand van) extra hulp kunnen krijgen en zonder een diagnose (mag de school daarin diagnosticeren of dient de toets daar niet voor?) kunnen ze deze extra hulp niet krijgen?

Verder heb ik er geen verstand van maar dit kwam in mij op.
Let's discover the world together.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 17 Okt 2021 14:41

Re: Hulp voor je kind

Nee, die eerste toetsen moeten buiten school om, maar kunnen wel door ons aangevraagd worden. Dan komt er iemand op school die de testen afneemt. Of ouders doen het zelf via de huisarts. Voor dyslexie moet een leerling minimaal 3x de laagste score halen op de leestoets.
Wat jij zegt Marin, dat is precies wat ik bedoel. Wanneer er daadwerkelijk dyslexie vastgesteld is bij een leerling kan en mag er zoveel meer.
Kinderen gaan een traject in en voelen zich zoveel zekerder van zichzelf als het lezen ineens een stuk beter gaat.

Je verwoordt het mooi Rejoy. Maar soms kan een leerling bijv makkelijk kader/tl aan qua advies of werkhouding, maar omdat begrijpend lezen of rekenen niet lukt, gaat het uiteindelijke advies omlaag.
Door die leerwegondersteuning krijgt een kind de kans alsnog te ontplooien, door bijv een extra/andere manier van instructie, of een kleinere klas, of een van de andere manieren waarop het VO dat aanbiedt (daar zijn veel verschillen in).

En natuurlijk zijn er gevallen waarbij je weet: dit is het dak, meer zit er niet in. Die leerlingen volgen een eigen leerlijn.

Dat er dingen anders moeten ben ik met je eens. Je kunt het beste gemiddeld zijn nu en lekker mee kabbelen, wanneer je er bovenuit steekt of aan de onderkant bungelt, wordt het in het hedendaagse onderwijs al een stuk lastiger.
<<

Anoniem323

Bericht 17 Okt 2021 15:17

Re: Hulp voor je kind

Ze mogen mijn kinderen overal op testen als dat ervoor zorgt dat ze de juiste hulp krijgen.
Daarom trek ik nu al aan de bel bij mijn 5 jarige, helaas zijn de wachtlijsten enorm want wij lopen nu enorm vast.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 17 Okt 2021 15:30

Re: Hulp voor je kind

Lejow schreef:Wat jij zegt Marin, dat is precies wat ik bedoel. Wanneer er daadwerkelijk dyslexie vastgesteld is bij een leerling kan en mag er zoveel meer.


Ja dat snap ik dan inderdaad dat er vanuit school het dan aangeboden wordt. Waarom ouders dat niet willen weet ik niet en kan denk ik heel divers zijn. Voor een deel misschien ook slechte voorlichting (vanuit school?) of cultuurverschil?

In welke groep geef jij trouwens les Lejow? Off topic hoor maar was even benieuwd. Je hebt ook jarenlang kleuters gedaan toch? Nog steeds?
Let's discover the world together.
<<

Anoniem331

Bericht 17 Okt 2021 15:44

Re: Hulp voor je kind

Calathea schreef:Ze mogen mijn kinderen overal op testen als dat ervoor zorgt dat ze de juiste hulp krijgen.
Daarom trek ik nu al aan de bel bij mijn 5 jarige, helaas zijn de wachtlijsten enorm want wij lopen nu enorm vast.



Bij ons dus net zo. Mogen ze vinden wat ze vinden van testen en labels, maar bij ons is de behoefte inmiddels enorm om te weten waarom dingen gaan zoals ze gaan.
<<

Anoniem323

Bericht 17 Okt 2021 17:50

Re: Hulp voor je kind

Ja dat dus karnemelk. Waarom moet het op deze manier en vooral, hoe kunnen we ze helpen zodat ze beter in hun vel komen?
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 17 Okt 2021 18:17

Re: Hulp voor je kind

Om welke test gaat het dan Lejow?
Hier hadden ze een tijdje de NSCCT die ze in groep 4 en groep 7 afnamen, maar daar zijn ze mee gestopt (geen idee waarom hoor).
Is er onderzoek nodig om leerlingen aan te melden voor LWOO?

Er zijn denk ik altijd ouders geweest die bang zijn voor een stempel, jammer wel.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 17 Okt 2021 19:32

Re: Hulp voor je kind

Marin, dit is mijn tweede jaar groep 8. Ik vind het echt super gaaf!

MrsMath, nee het drempelonderzoek en daarop volgend de NIO.
Voor LWOO moeten kinderen bijv een lager iq hebben of achterstanden op bepaalde vakken. Dmv die NIO wordt dat vastgesteld.

De NSCCT hebben wij ook maar alleen nog in groep 5 dacht ik.

Ik sta er hetzelfde in als jullie Karnemelk en Calathea. Doe wat je moet doen, stempel wat je wil stempelen. Als het mijn kind maar helpt.
<<

Uiltje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 766

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:01

Bericht 17 Okt 2021 19:46

Re: Hulp voor je kind

Eens met Rejoy , er word wel heel veel van de kinderen tegenwoordig verwacht met al die testen etc.
Ik ben ook niet tegen hulp maar ik vind wel dat een kind gewoon zijn eigen ontwikkeling moet kunnen volgen.
Merk op school bij mijn jongens als je maar niet volgens het gemiddelde doet er meteen een ergo of fysio aan te pas moet komen en daar heb ik zelf soms wel moeite mee. Ik wil zeker het beste voor mijn jongens maar niet ten koste van al die prestatie drang die ze nu al opgelegd word. Merk ook zelf dat ik daar onzeker van word soms met al die grafieken etc bij de 10minuten gesprekken.
Prima dan worden ze geen advocaat maar ik merk soms met al die toetsen/beoordelingen dat het wel van hun word verwacht uiteindelijk vind ik het belangrijk dat ze fijn naar school gaan, vriendjes/vriendinnetjes hebben en blijven ontwikkelen op hun tempo.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 17 Okt 2021 19:55

Re: Hulp voor je kind

Ik zie het meer als je kind op het juiste niveau krijgen. Door met die testen/toetsen alles uit te splitsen weet je waar je aan toe bent en op welk niveau of welk soort onderwijs je het beste past.
Dat geeft het drempelonderzoek heel goed weer. Soms komen er ook verrassingen uit, dat een leerling ineens hoger scoort. Of juist lager.
De drempel maakt iedereen trouwens, voor de daaropvolgende NIO is toestemming nodig.
Hier komen overigens niet perse 'stempels' uit.

Hier in de buurt zit een brede brugklas. Daar zitten alle VMBO leerlingen van de niveaus die zij hebben samen, maar kun je de vakken elk apart op je eigen niveau volgen.
Dus stel je zit op basis, maar rekenen kan op tl niveau, dan kan dat ook.
<<

Uiltje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 766

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:01

Bericht 17 Okt 2021 20:09

Re: Hulp voor je kind

Ja ik denk dat het er ook aan ligt hoe iets word gebracht naar ouders, is mijn ervaring tenminste.
Maar ik vind het geen probleem als het daadwerkelijk een doel heeft en ik ook merk/hoor dat het nut heeft, we hebben aantal wat mindere ervaringen en dat zal ook wel mee tellen.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11504

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 17 Okt 2021 21:38

Re: Hulp voor je kind

Als het mijn kind kan helpen ben ik voor. Testen om het testen ben ik geen voorstander van. Soms zijn dingen heel duidelijk en is er voor de bureaucratie een labeltje nodig waardoor het kind de hele molen door moet.

Onderzoeken bieden in mijn ogen ook alleen handvatten als de onderzoeken op de juiste manier gedaan worden. En er ook naar een totaalplaatje gekeken om worden. Het doel dan de test en het onderzoek moet duidelijk zijn.
2015 💙
<<

Anoniem323

Bericht 18 Okt 2021 05:07

Re: Hulp voor je kind

Klopt minx, testen moet je alleen doen als je iets met de uitslag gaat doen.

Ik snap ouders ook niet waarom ze hun kind niet willen laten onderzoeken. Bij mij in de familie ook, kinderen lopen helemaal vast maar ouders willen niet een 'stempel'. Maar er komt dus ook geen gerichte hulp en dus zit het kind helemaal vast.
Dat wil je toch niet als ouders zijnde? Je wil toch dat jouw kind gelukkig is, vriendjes heeft, op het juiste niveau onderwijs krijgt?
En speciaal onderwijs was nodig volgens school maar dat willen ze absoluut niet want hun kind is niet dom, eerder hoogbegaafd.
Mijn dochter komt waarschijnlijk ook op het speciaal onderwijs terecht, de juf gooide subtiel een balletje op vorige week maar mijn man en ik hebben dat gevoel al langer dus schrok niet toen ze dat zei.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 18 Okt 2021 08:29

Re: Hulp voor je kind

Tja, als ik naar mijn eigen kind kijk. Een november kind waarbij de kleuterjuf eind januari in groep 2 aangaf dat ze hem wilde laten testen op dyslexie en actief thuis aan de gang met huiswerk om hem te helpen, dus met 5 jaar en 2 maanden.

Toen hebben wij ook aangegeven dat wij dat niet wilde, een kind van 5 laten testen op dyslexie en huiswerk laten maken, mag hij alsjeblieft gewoon kleuteren, laat het kind zich gewoon kunnen ontwikkelen en geef hem de kans, wij lieten hem liever 2.5 jaar kleuteren ipv 1.5 jaar en als die twijfel er daarna nog was vonden we het prima om het te laten toetsen. Ik had enorm het gevoel dat er voorbij gegaan werd aan het natuurlijke leermoment, hij had nog 7 maanden voordat groep 3 zou beginnen en zat op dat moment pas een jaar op school, maar de juf moest al wel tijdig het advies uitbrengen of hij door mocht naar groep drie dus er zat druk op.

Uiteindelijk kregen we toen de eerste lockdown en hoe langer het duurde hoe ongeruster de juf werd want ze had er geen zicht op. Toen hebben we gevraagd of we de IB'er mochten spreken, die had 1 toets van hem uitgelezen die inderdaad slecht gemaakt was en hem zelf nog nooit gezien en op basis daarvan het advies uitgebracht, bizar (het kostte ons ook veel moeite voor we haar te spreken kregen, daar zat ze duidelijk niet op te wachten).
Dat advies werd uiteindelijk iets genuanceerder en toen kregen we het verzoek om een intake met een logopodiste te doen ( om te kijken of hij hoorde waar in een woord de letter zat, kon hakken en plakken ed), die intake deed hij perfect. De logopodiste gaf aan dat ze vanuit school te horen had gekregen dat het heel zorgelijk was, maar dat zij vond dat hij het beter deed dan je mocht verwachten op zijn leeftijd. Op basis daar van naar groep 3 gegaan en eind groep 3 las hij op eind groep 4 niveau........

Ik snap dus als ouder ergens ook wel dat je je kind wil beschermen, de kans wil geven om zichzelf te ontwikkelen en die hele toets cultuur vind ik ook vreselijk. Natuurlijk is het in sommige gevallen wel het beste en ik zal mijn kind ook echt niet standaard niet laten toetsen maar ik snap ouders ook wel dat ze een afweging maken en doen wat voor hun gevoel het beste is voor het kind.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 18 Okt 2021 14:42

Re: Hulp voor je kind

Een kleuter testen op dyslexie vind ik sowieso vrij bijzonder. Dit gebeurt over het algemeen vanaf een jaar of 7/8 in groep 4. Dan hebben ze meerdere leestoetsen achter de rug, en wanneer de score 3x laag is, kan er een traject opgestart worden (Dit is dan gefinancierd, het kan wel eerder, maar dan betaal je alles geloof ik zelf).
<<

Anoniem326

Bericht 18 Okt 2021 15:17

Re: Hulp voor je kind

Ik heb toestemming gegeven voor het afnemen van de Utrechtse getaltoets en de dyslexie toets voor mijn zoon. Ik wilde vooraf wel heel graag weten waarom ze deze toetsen wilden afnemen en wat de verwachting was. Er werd een leerachterstand verwacht op rekenen en er werd dyslexie verwacht. Hij heeft beide toetsen erg goed gemaakt. Geen sprake van dyslexie dus en een erg hoge a-score op de Utrechtse getaltoets.

Aangezien de Utrechtse getaltoets een voorspellende toets is, ben ik niet geneigd hem extra te laten toetsen (cognitief). Ik denk dat een leerkracht heel erg duidelijk moet zijn waarom er getoetst moet worden en wat de leerkracht dan gaat doen met de uitslag van de toets. Mijn zoon is faalangstig en is helemaal niet gebaat bij toetsen. Ik wil mijn zoon dus ook beschermen tegen de toetscultuur en vertrouwen dat hij zich op zijn eigen manier kan en mag ontwikkelen. Als een leerkracht handelingsverlegen is en er duidelijk moet worden wat de ondersteuningsbehoefte is dan sta ik er wel voor open. Maar dat moet niet zomaar uit de lucht komen vallen. Ik denk dat je het niet willen toetsen van de ouders vrij negatief interpreteert, daar ligt ook wel een oordeel in.

Wellicht een domme vraag, maar moet er om leerachterstanden inzichtelijk te maken extra getoetst worden? Heb je die in groep 8 nog niet in beeld? Je zegt eerder dat er een toets is die kan uitsluiten of een kind een leerachterstand heeft en dat deze toets een indicatie is voor leerwegondersteuning. Een alinea later zeg je dat er sowieso een toets afgenomen wordt om te kijken of er sprake is van leerachterstanden en dat ouders daarna nog toestemming moeten geven voor voor een volgende toets. Het is ook wel erg veel. Twee toetsen over leerachterstanden en dan nog een cito-toets. Voor faalangstige kinderen niet prettig. Ik zou hier ook niet om zitten te springen. En dat heeft niks met trots, schaamte of familie eer te maken. Ik ben hoe dan ook enorm trots op mijn kind. Leerachterstand of niet. En ik denk dat dit voor de meeste ouders geldt.

Misschien dan ook een tip voor jou om zo het gesprek aan te gaan: "ik kan me voorstellen dat het veelgevraagd is om nog een toets af te nemen, in dit toch al bijzondere jaar met meerdere belangrijke toetsmomenten". En dan toelichten het hoe en waarom. Als jij bij een nee, of een terughoudende reactie al uitgaat van schaamte, trots of familie eer en denkt dat ouder bewust hun kind hulp ontzeggen dan zit je waarschijnlijk niet op een lijn met de ouder. En krijg je ze minder makkelijk mee. Je mag er echt wel op vertrouwen dat ouders het beste willen voor hun kind. Misschien hebben ze een ander idee bij wat het beste dan is. Maar daar kom je achter door te luisteren en door te vragen.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers