Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Dilemma

<<

Fleur_1976

Noob

Berichten: 79

Geregistreerd: 12 Mei 2021 09:25

Bericht 17 Okt 2021 12:31

Dilemma

Ik heb al eerder gepost met het onderwerp willen verhuizen maar kan niet!

Op dit moment zijn we aan het kijken of er wel geen mogelijkheden zijn:
Ons appartement is best in waarde gestegen.

Stel we kunnen ons huis verkopen en daarmee zijn we in 1 keer af van onze schuld
Mar met wat wij nu Max kunnen lenen kunnen we een nieuw huis/appartement tussen de 315 en 340 kopen.

We kunnen dan dus geen overwaarde in het nieuwe huis steken
Mijn man wil graag weer naar een appartement.
De huidige woningen die in deze prijs klasse vallen zijn kleiner in oppervlakte, maar nieuwer,
Dus dubbel glas, goed geïsoleerd, weinig onderhoud, lagere servicekosten
In onze huidige woning hebben we nog enkel glas, sluit balkondeur en ramen niet goed, hebben we geen geld voor om aan te pakken
Bovendien komen er aan de hele flat kosten aan en willen ze 2 x een enorme eigen bijdrage van de bewoners,

Dus wat zouden jullie doen (als de mogelijkheid er is) Kleiner wonen in een mooier/beter afgewerkt appartement en beginnen met 0 schuld of toch nog blijven zitten mt grote schuld waardoor voorlopig nog niet wegkan
Of nog een paar jr blijven zitten en bijv over 3 jr kijken wat er dan kan. En dan misschien toch een appartement wat even groot is en aan onze wensen voldoet
<<

Wasmand

Kletskop

Berichten: 527

Geregistreerd: 09 Okt 2013 20:19

Bericht 17 Okt 2021 12:36

Re: Dilemma

Ik zou nu zeggen ga dit appartement verkopen zodat je geen schuld meer hebt.
Met een kleiner appartement die beter geisoleerd is betaal je minder energie kosten en kan je sparen.

Maar heb je eventueel een kinderwens? Met een kleiner huis is dat misschien lastiger te creeeren.
<<

Fleur_1976

Noob

Berichten: 79

Geregistreerd: 12 Mei 2021 09:25

Bericht 17 Okt 2021 12:40

Re: Dilemma

Wasmand schreef:Ik zou nu zeggen ga dit appartement verkopen zodat je geen schuld meer hebt.
Met een kleiner appartement die beter geisoleerd is betaal je minder energie kosten en kan je sparen.

Maar heb je eventueel een kinderwens? Met een kleiner huis is dat misschien lastiger te creeeren.


Kinderwens is al ingevuld, wordt niet uitgebreid
Kan/ wil ik ook niet meer kwa leeftijd
<<

Anoniem319

Bericht 17 Okt 2021 13:33

Re: Dilemma

Dan zou ik proberen te verhuizen, mits jullie in een ander appartement ook voldoende ruimte zullen hebben als gezin. Schuld weg en een betere woning zou mij veel meer rust geven.
<<

Anoniem319

Bericht 17 Okt 2021 13:35

Re: Dilemma

Ik weet trouwens niet aan welke regio je gebonden bent, maar hier (Randstad) kun je voor dat bedrag nog flink veel kanten op, qua appartement.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 17 Okt 2021 13:46

Re: Dilemma

Hier is Twente heb je daar een 2 onder 1 kapper voor haha
Maar ik zou graag schuldenvrij willen zijn.
Dus ik zou het verkopen en dan maar wat kleiner wonen.
2016
<<

Fleur_1976

Noob

Berichten: 79

Geregistreerd: 12 Mei 2021 09:25

Bericht 17 Okt 2021 13:47

Re: Dilemma

Maple schreef:Ik weet trouwens niet aan welke regio je gebonden bent, maar hier (Randstad) kun je voor dat bedrag nog flink veel kanten op, qua appartement.

Randstad (Westland) grote steden als DH en RDam vallen af. En moet wel haalbaar zijn naar school voor kind op fiets.
<<

Fleur_1976

Noob

Berichten: 79

Geregistreerd: 12 Mei 2021 09:25

Bericht 17 Okt 2021 13:47

Re: Dilemma

Salome schreef:Hier is Twente heb je daar een 2 onder 1 kapper voor haha
Maar ik zou graag schuldenvrij willen zijn.
Dus ik zou het verkopen en dan maar wat kleiner wonen.


Ja dat weet, maar dat heb je hier helaas niet. Woon in zuid Holland vlak bij R Dam en Den Haag
<<

Fleur_1976

Noob

Berichten: 79

Geregistreerd: 12 Mei 2021 09:25

Bericht 17 Okt 2021 13:51

Re: Dilemma

Salome schreef:Hier is Twente heb je daar een 2 onder 1 kapper voor haha
Maar ik zou graag schuldenvrij willen zijn.
Dus ik zou het verkopen en dan maar wat kleiner wonen.



Ja dat weet ik, hier helaas niet in Zuid Holland
<<

Anoniem319

Bericht 17 Okt 2021 14:10

Re: Dilemma

Fleur_1976 schreef:
Maple schreef:Ik weet trouwens niet aan welke regio je gebonden bent, maar hier (Randstad) kun je voor dat bedrag nog flink veel kanten op, qua appartement.

Randstad (Westland) grote steden als DH en RDam vallen af. En moet wel haalbaar zijn naar school voor kind op fiets.

Haha, ik bedoelde meer: Zelfs hier in de Randstad kun je voor dat bedrag flinke appartementen treffen. Als je elders in het land woont, hoeft het dus misschien niet eens zo te zijn dat je heel veel in hoeft te leveren op grootte.

Of begrijp ik jouw antwoord nu zelf verkeerd?
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9736

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 17 Okt 2021 14:11

Re: Dilemma

Ik zou absoluut geen nieuw appartement terugkopen. Waarom wil jouw man dit? In je vorige topic las ik dat je graag een tuin hebt, een huisje.. dan zou ik kijken voor een masionette of onderverdieping of iets dergelijks.

Geen schuld lijkt mij wel een goed idee, maar wellicht daarna beter huren eerst of een klein huisje kopen.
<<

Fleur_1976

Noob

Berichten: 79

Geregistreerd: 12 Mei 2021 09:25

Bericht 17 Okt 2021 14:37

Re: Dilemma

Tabbie schreef:Ik zou absoluut geen nieuw appartement terugkopen. Waarom wil jouw man dit? In je vorige topic las ik dat je graag een tuin hebt, een huisje.. dan zou ik kijken voor een masionette of onderverdieping of iets dergelijks.

Geen schuld lijkt mij wel een goed idee, maar wellicht daarna beter huren eerst of een klein huisje kopen.


Mijn man wil geen trap in huis en wil geen tuin
<<

Fleur_1976

Noob

Berichten: 79

Geregistreerd: 12 Mei 2021 09:25

Bericht 17 Okt 2021 14:40

Re: Dilemma

Maple schreef:
Fleur_1976 schreef:Randstad (Westland) grote steden als DH en RDam vallen af. En moet wel haalbaar zijn naar school voor kind op fiets.

Haha, ik bedoelde meer: Zelfs hier in de Randstad kun je voor dat bedrag flinke appartementen treffen. Als je elders in het land woont, hoeft het dus misschien niet eens zo te zijn dat je heel veel in hoeft te leveren op grootte.


Dat vind ik wel tegenvallen, je moet wel net tegen iets aanlopen wat je bevalt. Heb niet de middelen om veel te verbouwen. Meeste appartementen hier zijn oud.
En veel studenten, we zoeken juist iets nieuwers en geen studenten.

Of begrijp ik jouw antwoord nu zelf verkeerd?
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 17 Okt 2021 15:35

Re: Dilemma

Als je je restschuld er mee kwijt kunt raken dan zou ik zeker voor verkopen gaan.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 17 Okt 2021 15:49

Re: Dilemma

Fleur_1976 schreef:
Tabbie schreef:
Mijn man wil geen trap in huis en wil geen tuin


Maar jij wel toch? Ik zou het eerst samen eens worden over waar jullie jezelf zien wonen voordat je actie onderneemt. Anders zit je straks in een kleiner appartement en voel je je nog niet gelukkig.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 17 Okt 2021 15:51

Re: Dilemma

Als je allebei achter een appartement staat lijkt een moderner appartement en schuldenvrij zijn me een hele verstandige keuze.
Let's discover the world together.
<<

Fleur_1976

Noob

Berichten: 79

Geregistreerd: 12 Mei 2021 09:25

Bericht 17 Okt 2021 16:33

Re: Dilemma

Carra schreef:
Fleur_1976 schreef:


Maar jij wel toch? Ik zou het eerst samen eens worden over waar jullie jezelf zien wonen voordat je actie onderneemt. Anders zit je straks in een kleiner appartement en voel je je nog niet gelukkig.


Hoef niet persee een tuin, zou wel een groter balkon willen
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9736

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 17 Okt 2021 17:23

Re: Dilemma

Dan zou ik kijken of die kleinere appartementen wel een ruimer balkon hebben.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 17 Okt 2021 21:15

Re: Dilemma

Wat ik zou doen,
1: praten met de hypotheekadviseur over wat er concreet mogelijk is ook met het oog op de schuld die je af moet betalen. Tussen de 315 en 340 zit namelijk nog best een verschil.
2: kijken wat je eigen huis echt waard is. Dit heeft namelijk best wel flink invloed op wat je kan. Reken je jezelf rijk of reken je wellicht te weinig en kun je meer spelen met wat je kan bieden.
3: kijken of je er achter kan komen hoeveel er op huizen/appartementen die jullie interessant vinden overboden moet worden. En of dat een beetje te financieren valt.

De huidige huizenmarkt is echt lastig. Verder zou ik het heel lastig vinden om kleiner te gaan wonen. De plek moet dan wel zo goed zijn en er moeten wel echt flinke voordelen aan zitten.
2015 💙
<<

Kaat

Kletskop

Berichten: 675

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:11

Bericht 18 Okt 2021 05:31

Re: Dilemma

Zoals minx zegt is het idd verstandig om financieel advies te vragen. Want:
- je overwaarde niet in een nieuwe woning steken heeft consequenties voor de belasting die je moet betalen.
- bij het kopen van een nieuw huis zonder dat je de overwaarde/eigen geld kan gebruiken betekent dat je niet echt kan overbieden. Je krijgt een hypotheek obv de taxatiewaarde, niet op basis van je maximale hypotheek obv je inkomen.
03/2019
11/2020
<<

Fleur_1976

Noob

Berichten: 79

Geregistreerd: 12 Mei 2021 09:25

Bericht 18 Okt 2021 06:03

Re: Dilemma

Kaat schreef:Zoals minx zegt is het idd verstandig om financieel advies te vragen. Want:
- je overwaarde niet in een nieuwe woning steken heeft consequenties voor de belasting die je moet betalen.
- bij het kopen van een nieuw huis zonder dat je de overwaarde/eigen geld kan gebruiken betekent dat je niet echt kan overbieden. Je krijgt een hypotheek obv de taxatiewaarde, niet op basis van je maximale hypotheek obv je inkomen.


Sowieso inderdaad eerst ons financieel adviseur laten komen,
Ben ook bang dat we er niet tussenkomen bij een nieuw huis omdat we geen eigen geld hebben om over te bieden, wordt dan toch denk ik nog even blijven zitten en sparen en meer inlossen
Kon er niet van slapen gister
<<

Anoniem319

Bericht 18 Okt 2021 07:18

Re: Dilemma

Sowieso weet ik niet hoe je met de hypotheek zit, qua rentevaste periode etc? Omdat de rentevaste periode hier bijna afgelopen was en de boeterente dus mee viel, was het in ons geval mogelijk om de hypotheek aan te passen en m'n kredietschuld die ik nog had, in te lossen via een nieuwe hypotheek. En zelfs ook nog een verbouwing te financieren, terwijl de maandlasten nagenoeg gelijk zijn gebleven. Misschien kunnen jullie dat nog bespreken. Maar volgens mij heb ik dat in je vorige topic ook gevraagd, daar twijfel ik even over.
<<

Anoniem319

Bericht 18 Okt 2021 07:21

Re: Dilemma

Ik denk ook dat het goed is om jezelf te bedenken wat nou precies datgene is wat je echt ongelukkig maakt. Is dat echt de woning (omdat je het oke vindt om er zelfs een kleinere woning voor terug te kopen), of zijn het vooral de schulden en het gevoel dat je daardoor misschien gefaald hebt, waardoor je nu vast zit in deze woning?

Je hebt er namelijk helemaal niks aan als jullie straks ineens toch een kleinere woning hebben kunnen kopen, maar je nog steeds met datzelfde ongelukkige gevoel zit door de schulden, en dan ook nog eens een huis waarbij je meer op elkaars lip zit.
<<

Fleur_1976

Noob

Berichten: 79

Geregistreerd: 12 Mei 2021 09:25

Bericht 18 Okt 2021 08:37

Re: Dilemma

Maple schreef:Sowieso weet ik niet hoe je met de hypotheek zit, qua rentevaste periode etc? Omdat de rentevaste periode hier bijna afgelopen was en de boeterente dus mee viel, was het in ons geval mogelijk om de hypotheek aan te passen en m'n kredietschuld die ik nog had, in te lossen via een nieuwe hypotheek. En zelfs ook nog een verbouwing te financieren, terwijl de maandlasten nagenoeg gelijk zijn gebleven. Misschien kunnen jullie dat nog bespreken. Maar volgens mij heb ik dat in je vorige topic ook gevraagd, daar twijfel ik even over.



we hebben vorig jaar ons hypotheek overgesloten (we zaten nog bij een bank die failliet is gegaan) en konden daarbij de nieuwe keuken financieren. nu in die 1,5 jaar tijd zijn de huizenprijzen zo gestegen, dat met een eventuele verkoop me krediet ingelost kan worden (zal er net om hangen)
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 18 Okt 2021 08:41

Re: Dilemma

Ik denk dat het echt een hele slimme zet zou zijn om te gaan praten met een (onafhankelijke) hypotheekadviseur.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers