Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Overwerken en extra werken

<<

Sunrise

Noob

Berichten: 4

Geregistreerd: 11 Okt 2021 07:38

Bericht 11 Okt 2021 07:49

Overwerken en extra werken

Hi,

Ik heb sinds 3 maanden een nieuwe baan. Leuk en gezellig, klein team. Mijn baas is veel onderweg dus weinig op kantoor. Nu is de vader van mijn baas strategisch actief en neemt hij waar voor mijn baas ivm haar vakantie.
Er zijn een paar dingen die ik lastig vind. Allereerst had ik een 35 u contract, mijn baas had de fout gemaakt lunch tijden niet mee te rekenen en daar kwamen ze mu achter dus moet ik vanaf nu half uur extra op kantoor zijn dus nu vanaf half 10 tot 5. Dit snap ik wel.

Mijn collega en ik hebben 1 sleutel. Zij vertrekt ivm post elke dag om 16.45. Dus dan ga ik ook 9/10 keer weg tenzij mijn baas er is. Nu is zij op vakantie en kwam haar vader er dus achter dat ik tot kwart voor 5 werk. En nu wil hij had ik dit inhaal omdat mijn werktijden tot 5 uur waren. Nu moet ik dus 3 maanden een kwartier inhalen. Ik vind het raar dat ik dit moet inhalen en de lunch niet.

En er stond in het contract (en mondeling aangegeven) dat er beurzen en events zijn. Dit hoort bij de functie en indien deze uren door de weeks vallen horen ze bij de functie. Nu doen ze maar 2 events en 2 beurzen per jaar, maar toch. Maar in december moet ik dan 10 uur overwerken voor het event. Zij zeggen het is aangegeven, over een half jaar is het minder dan 1,5 u per maand dus voor ons niet veel.

Wat vinden jullie hier van?
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1384

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:24

Bericht 11 Okt 2021 08:18

Re: Overwerken en extra werken

Bij de betaling van dat meer- of overwerk moet je je ten eerste afvragen: valt het bedrijf onder een cao? Heb je uberhaupt afspraken gemaakt over betalingen van dat soort werk? Zonder dat kun je die vraag namelijk niet goed beantwoorden.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 11 Okt 2021 08:25

Re: Overwerken en extra werken

Ik weet niet of ik het helemaal goed begrijp maar je hebt dus in eerste instantie te weinig gewerkt door die lunch en dat niet hoeven inhalen en nu te weinig gewerkt door dat je een kwartier eerder weggaat? Denk dat je dan met die lunch gewoon mazzel hebt gehad, waarschijnlijk omdat je baas inzag dat het ook haar misrekening was.

En wat betreft het overwerk is het inderdaad wat lastig te beantwoorden zo.
<<

Sunrise

Noob

Berichten: 4

Geregistreerd: 11 Okt 2021 07:38

Bericht 11 Okt 2021 08:29

Re: Overwerken en extra werken

Hi, dankjewel voor jullie reactie.
Er staat in mijn contract dat beurzen in het weekend terug betaald worden door tijd voor tijd. Overige events/beurzen hoort erbij en hier is dus geen cao voor of extra geld.
Overwerken hoort erbij zo lang het niet overmatig is. Maar ik vond 10 uur best veel. Echter zegt mijn baas dat dit in het erbij hoort omdat dit in het contract staat en is besproken vooraf en zij het ziet over 6 maanden omdat er eens per 6 maanden een event is en we verder nooit hoeven over te werken.

Ik was gewoon benieuwd hoe jullie er in staan.

Dankjewel voor je reactie! Het is mijn eerste baan dus ik ben nog zoekende hoe dit werkt.
<<

Sunrise

Noob

Berichten: 4

Geregistreerd: 11 Okt 2021 07:38

Bericht 11 Okt 2021 08:30

Re: Overwerken en extra werken

En klopt. Ze vond het haar fout dus nam haar verantwoordelijkheis. Ik ben inderdaad eerder weggegaan met mijn collega en moet dit nu inhalen.
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1384

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:24

Bericht 11 Okt 2021 09:25

Re: Overwerken en extra werken

Dat is dan wel een hele slechte bepaling, want wie bepaalt er dan wat er "bovenmatig" is? Daar zijn vast geen definities voor opgenomen in het contract. Garantie voor gedoe, zo'n bepaling, kan ik je verzekeren. Hier kun je niet over uitkomen, anders dan door het eens te worden, samen.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 11 Okt 2021 09:40

Re: Overwerken en extra werken

Het is toch vreemd dat jij vaak een kwartier voor je werktijd al vertrekt? Logisch dat je die uren in moet halen, fijn dat je er geen officiële waarschuwing ofzo voor krijgt.
Duren die beurzen zoveel langer dan een reguliere werkdag, of is het op een dag die je normaal gesproken niet werkt?
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 13:43

Bericht 11 Okt 2021 10:14

Re: Overwerken en extra werken

Ik vind het ook raar dat je standaard een kwartier te weinig werkt en ik vind het niet raar dat daar iets van gezegd wordt. Als je tegelijk met je collega weg wilt, waarom begin je dan niet een kwartier eerder? Je kan toch vragen of er een sleutel kan worden bijgemaakt?
Aan de andere kant zou een werkgever die zo strikt naar de klok kijkt niks voor mij zijn. Ik werk vaak genoeg een half uurtje langer, maar daar staat tegenover dat ik ook regelmatig een half uur ga wandelen tussendoor als ik even van m'n scherm weg wil. Mijn werkgever vertrouwt mij daarin en ik zorg ervoor dat mijn werk goed en op tijd wordt gedaan. Voor beurzen buiten werktijd (doordeweeks of in het weekend) zou ik tijd-voor-tijd afspreken. Dat lijkt me een prima oplossing voor zoiets.
<<

Monte

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 854

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:04

Bericht 11 Okt 2021 11:41

Re: Overwerken en extra werken

Dus als ik het goed begrijp heb je een beurs doordeweeks en werk je normaal 7,5 uur. Maar met de beurs wordt dat 10 uur en krijg je 2,5 uur geen tijd voor tijd of geld omdat het doordeweeks is?
Tsja, als dat inderdaad maar 1x per 6 maanden is zou ik daar niet moeilijk over doen.

Wat betreft het kwartier dat je te weinig hebt gewerkt, ben ik het helemaal eens met Jente. Ik zou zelf dit bespreekbaar hebben gemaakt, dan is het aan hen de keuze jouw eerder te laten stoppen of iets aan de situatie te doen.
<<

Anoniem326

Bericht 11 Okt 2021 11:52

Re: Overwerken en extra werken

Ik begrijp wel dat je wat tijd moet inhalen als je 3 maanden lang op eigen initiatief zonder te bespreken een kwartier eerder bent vertrokken. In combinatie met de lunch heb je eigenlijk veel minder gewerkt dan waar je voor betaald wordt. Ik snap overigens wel dat je het niet fijn vindt dat er zo geklokt wordt. Dat zou mij ook benauwen. Ik heb liever dat dat op basis van vertrouwen gaat en dat ik daar zelf goede keuzes in maak. Maar over een maand genomen moet je natuurlijk wel de uren draaien die je afgesproken hebt. En dat heb jij de afgelopen drie maanden dus niet gedaan.

Het extra werken op beurzen in het weekend lijkt mij niet fijn. Maar als ik het goed begrijp heb je daarvoor gekozen. 1x per half jaar 10 uur op een dag werken en daar tijd voor tijd voor krijgen, vind ik niet heel veel gevraagd. En als het bij de functie hoort dan heb je daarvoor gekozen. Als je dit soort dingen niet fijn vindt, het strikt op de klok en extra werken op piekmomenten dan past deze baan/organisatie wellicht niet bij je. Bij mij zou het overigens ook niet passen, dus ik begrijp je gevoel. Maar ik vind, zoals ik het nu lees, je werkgever niet erg onredelijk.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 11 Okt 2021 12:45

Re: Overwerken en extra werken

Helemaal eens met hg.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Mia

Kletskop

Berichten: 640

Geregistreerd: 29 Jun 2021 17:55

Bericht 12 Okt 2021 13:24

Re: Overwerken en extra werken

Ik blijf niet tot 17.00u, omdat mijn collega een kwartier eerder vertrekt met de post. Dus nog werkt....

Dus ja, dit is geen overwerken, maar uren inhalen. Want je mist nogal wat kwartieren als je het dagelijks doet.
<<

Saji

Kletskop

Berichten: 573

Geregistreerd: 23 Jul 2020 09:31

Bericht 12 Okt 2021 14:44

Re: Overwerken en extra werken

Ik vind je werkgever ook niet onredelijk.
Iedere week totaal 1,15 uur eerder weggaan, zonder overleg, vind ik niet bepaald netjes.
Snap dat dit ingehaald moet worden.
Je geeft aan dat er 1 sleutel is, misschien hadden jullie het onderling anders kunnen regelen? Dat jij de sleutel in je bezit hebt en jij om 17:00 uur afsluit? Of regelen dat er een extra sleutel bij komt? Of 15 minuten eerder beginnen, zodat je kwart voor 5 kunt stoppen? Vele opties waren er en eigenlijk heb je er niets mee gedaan.
Het is dus niet overwerken.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 13 Okt 2021 09:52

Re: Overwerken en extra werken

Een kwartier per dag lijkt niet veel maar over een jaar gezien gaat dat om 1,5 week werken. Die snap ik dus dat je die in moet halen. Dat half uur hebben ze van gezegd onze fout dus ons probleem. Ik snap het vanuit de werkgever dus heel goed.
2015 💙
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 08:52

Bericht 14 Okt 2021 11:43

Re: Overwerken en extra werken

Ik vind je werkgever heel redelijk klinken.
Over dat kwartier per dag dat je gewoon moet maken, heel logisch. En juist fijn dat ze die halfuur lunch wat fout gegaan is zelf voor haar rekening neemt.

Ook het overwerken voor een event vind ik redelijk, zeker als dat ook nog vooraf besproken is. Het is dus 10 uur overwerken in 1 maand en daarna 6 maanden niet? Dat zou ik dan dus ook gewoon doen zo en niet over ‘piepen’.
<<

Sunrise

Noob

Berichten: 4

Geregistreerd: 11 Okt 2021 07:38

Bericht 14 Okt 2021 23:37

Re: Overwerken en extra werken

Hi,

Dank jullie wel voor jullie eerlijke antwoord. Het is inderdaad 1 keer een event in 6 maanden, dus misschien maak ik het moeilijker dan het is.
Ze is inderdaad normaal heel redelijk, maar was wel veel ineens :) maar dat ligt aan mij denk ik!

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers