Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Franse taal leren

<<

Anoniem323

Bericht 22 Sep 2021 19:27

Franse taal leren

Iemand tips? Ik heb geen zin in een hele dure cursus. Ik gebruik nu de app duolingo maar ik mis de uitleg hierbij.
Wanneer is iets vrouwelijks of mannelijk zoals pizza of croissants.
Ik wil het zowel kunnen lezen als schrijven en spreken.
<<

Tauriel

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 466

Geregistreerd: 17 Jun 2021 13:23

Bericht 22 Sep 2021 19:38

Re: Franse taal leren

Ik gebruik ook de app van duolingo om frans te leren. Ik vind het goed te doen. Une en la is vrouwelijk, un en le is mannelijk. Une pizza vrouwelijk en un croissant mannelijk.

Helaas geen tips voor andere apps of cursussen.
“Smile and wave, boys. Smile and wave…"
<<

Anoniem323

Bericht 22 Sep 2021 20:42

Re: Franse taal leren

Ja maar hoe weet je dan of een croissant mannelijk of vrouwelijk is? Zijn daar regels van? Ik wil de regels leren
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2522

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 22 Sep 2021 21:01

Re: Franse taal leren

Misschien kun je hier al iets mee? https://www.mrchadd.nl/academy/vakken/f ... k-le-of-la

Wat vind je te duur voor een cursus en hoe goed wil je de taal leren?
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5678

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 22 Sep 2021 21:05

Re: Franse taal leren

Op vakantieveilingen.nl zag ik dat ze beginners cursussen in diverse talen waaronder Frans hebben staan. Is online, misschien is dat wat?
https://www.vakantieveilingen.nl/veilin ... nners/6469
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Tauriel

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 466

Geregistreerd: 17 Jun 2021 13:23

Bericht 22 Sep 2021 21:05

Re: Franse taal leren

Er zijn geen regels voor zo ver ik weet. Het is een kwestie van stampen. Net zoals dat er bij ook geen regels zijn wanneer de of het wordt gebruikt. Je weet nu eenmaal dat het "de kat" en "het huis" is. Zo weet een Fransman ook dat het "le croissant" en "la pizza" is. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
“Smile and wave, boys. Smile and wave…"
<<

Anoniem323

Bericht 23 Sep 2021 11:07

Re: Franse taal leren

Bedankt!
Ik ga eens kijken naar de tips.
En hoe goed, nou ik zoek gewoon een hobby en wil wat nieuws leren
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 23 Sep 2021 16:17

Re: Franse taal leren

Calathea schreef:Ja maar hoe weet je dan of een croissant mannelijk of vrouwelijk is? Zijn daar regels van? Ik wil de regels leren

Ik weet nog van mijn middelbare school dat als het eindigd op een e het vrouwelijk is. Zoals la femme. Eindigt het niet op een e dan is het mannelijk. Zoals le velo. En bij meervoud eindigt het op een S ( of es). Zoals les enfants
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 23 Sep 2021 18:59

Re: Franse taal leren

Silly-One schreef:
Calathea schreef:Ja maar hoe weet je dan of een croissant mannelijk of vrouwelijk is? Zijn daar regels van? Ik wil de regels leren

Ik weet nog van mijn middelbare school dat als het eindigd op een e het vrouwelijk is. Zoals la femme. Eindigt het niet op een e dan is het mannelijk. Zoals le velo. En bij meervoud eindigt het op een S ( of es). Zoals les enfants


Dit klopt niet.
Als een woord (enkelvoud) op een e eindigt is het vaak vrouwelijk, maar niet altijd. Woorden die niet op een e eindigen zijn zeker niet altijd mannelijk. Kort door de bocht is eigenlijk zoals Tauriel zegt, er zijn niet echt regels voor, wel ezelsbruggetjes die je kunnen helpen het te onthouden.
https://www.nubeterfrans.nl/website/index.php?pag=223
Meervoud eindigt overigens ook niet altijd op een s. Soms eindigt het bijvoorbeeld op een x.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43704

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 23 Sep 2021 19:44

Re: Franse taal leren

June schreef:Misschien kun je hier al iets mee? https://www.mrchadd.nl/academy/vakken/f ... k-le-of-la



Je hebt inderdaad wel dit soort ezelsbruggetjes. Dat hielp mij vroeger wel. Volgens mij zijn in zowel het Duits, Frans als Spaans woorden die eindigen op - ion met name vrouwelijk.

Ik kijk voor Spaans trouwens wel eens YouTube filmpjes over grammatica en luistervaardigheid. Dat bestaat ongetwijfeld ook voor Frans. Dat is misschien een makkelijke en gratis manier.

Verder blijf ik fan van jezelf onderdompelen om een taal te leren. Dus veel input krijgen, lezen, luisteren en idealiter ook spreken, zo ontwikkel je gevoel voor de taal en niet louter de regels. Dat merk ik ook bij mijn Spaans. In theorie kan ik het best allemaal prima, weet niet helemaal wat voor niveau maar boven basis niveau iig, maar als ik daar dan ben lukt het me nooit het écht te spreken. Dat zou me alleen lukken door echte onderdompeling (immersion maar weet het echte Nederlandse woord er niet voor).
Let's discover the world together.
<<

Tauriel

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 466

Geregistreerd: 17 Jun 2021 13:23

Bericht 23 Sep 2021 21:51

Re: Franse taal leren

Bedankt voor de linkjes Mizz_s en june.

Marin goeie tip om te kijken naar YouTube filmpjes. Ik ga eens kijken of die er ook zijn.
“Smile and wave, boys. Smile and wave…"
<<

Anoniem318

Bericht 23 Sep 2021 22:00

Re: Franse taal leren

Probeer misschien ook op Netflix een franstalige serie te vinden, die je ter ontspanning kan kijken. Zo blijf je ‘s avonds toch iets opsteken, terwijl de druk van het “leren” er een beetje af is. Na een tijdje misschien de ondertiteling op Frans zetten ipv Nederlands en daarna misschien zelfs helemaal uit.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 23 Sep 2021 22:24

Re: Franse taal leren

Madame Butterfly schreef:Probeer misschien ook op Netflix een franstalige serie te vinden, die je ter ontspanning kan kijken. Zo blijf je ‘s avonds toch iets opsteken, terwijl de druk van het “leren” er een beetje af is. Na een tijdje misschien de ondertiteling op Frans zetten ipv Nederlands en daarna misschien zelfs helemaal uit.


Ja goede tip! Dat raad ik studenten ook vaak aan.
<<

Lotusje

Noob

Berichten: 30

Geregistreerd: 09 Sep 2021 17:47

Bericht 24 Sep 2021 00:21

Re: Franse taal leren

Hoi,

Franse liedjes raad ik ook sterk aan, leer je ook enorm veel van

Leuk dat je de taal wilt leren trouwens, veel mensen wagen zich er niet aan.

Ben vooringenomen natuurlijk ( is mijn moedertaal) maar het is werkelijk een pracht van een taal, schilderachtig mooi vind ik het :smile:

Veel succes!
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 18:23

Bericht 24 Sep 2021 12:00

Re: Franse taal leren

Alles wat al genoemd is inderdaad, en dan de combinatie vinden die voor jou het beste werkt. Het hangt er denk ik ook vanaf of je al een basis kennis hebt of helemaal vanaf 0 begint, welke andere talen je al spreekt, etc. Ik vind Duolingo bijvoorbeeld super leuk (heb ik gebruikt voor Grieks) maar daar zit inderdaad geen uitleg bij, ik vulde dat aan met proberen te oefenen met Griekse collega's en Griekse YouTube filmpjes kijken - bv. Easy Greek (en die heb je voor iedere taal wel, dus ook voor Frans). Helpt super goed met het leren van 'straattaal' en het volgen van gewone gesprekken.

Voor mij werkt ook altijd goed een boek met basis oefeningen en grammatica, om toch meer begrip te krijgen voor waarom iets 'un' of 'une' is inderdaad.

Onderdompeling is het beste, wat Marin zegt, maar daar heb je natuurlijk niet altijd de kans toe - het belangrijkste is dat wanneer de kans zich voordoet om de taal te spreken, ben niet bang! En probeer het gewoon. Dan klink je maar eventjes idioot als je een fout maakt, tsja, je probeert het wel!

Leuke Franse series op Netflix vind ik trouwens Lupin en Gone For Good (ja, die is origineel in het Frans).
Al moet ik zeggen dat ik Frans op tv en in films echt SUPER MOEILIJK te verstaan vind om de een of andere reden, echt niet te doen. Geen idee waarom niet, misschien ben ik er gewoon niet aan gewend? Mijn Frans is echt niet fantastisch maar ik spreek het al jaren regelmatig en woon zelfs in een Franstalig land; een gesprek in de winkel, aan de telefoon of met de buren gaat zonder problemen, maar als ik Franse Netflix kijk dan snap ik er maar de helft van. Terwijl ik daar met Spaans weinig last van heb. Vreemd. Dus laat je daar vooral niet door tegenhouden! :-)

En, succes! Super leuk dat je eraan begint! :banaan:

Lotus, wat leuk dat Frans je moedertaal is, heb je een ouder / ouders uit Frankrijk of ben je daar geboren? :-)
<<

Tauriel

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 466

Geregistreerd: 17 Jun 2021 13:23

Bericht 01 Okt 2021 14:20

Re: Franse taal leren

Wat leuk Lotusje dat Frans je moedertaal is. Ik vind het ook een mooie taal, maar best wel moeilijk, ik heb geen taalknobbel. Met duolingo krijg ik de simpele basis redelijk onder de knie.

Wat tof Banana dat je Grieks hebt geleerd. Hoe was dat om op duolingo vanuit get Engels Grieks te leren?
“Smile and wave, boys. Smile and wave…"
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 18:23

Bericht 01 Okt 2021 17:23

Re: Franse taal leren

Nou, ik heb de basis geleerd van Grieks, Grieks geleerd zou ik niet zeggen :laughcry: Ik heb een beetje woordenschat, kan wat zinnen maken en korte gesprekken voeren, iets begrijpen van waar het gesprek over gaat en wat er gezegd wordt, maar ik zou niet zeggen dat ik Grieks spreek. Maar wel veel meer dan voordat ik Duolingo heb 'uitgespeeld'! :-) En ik heb er lol aan, dat is het belangrijkst.

Ik denk dat het redelijk ging omdat ik sowieso meer Engels spreek dan Nederlands, dus wat dat betreft stoort het me niet om 'uit het Engels' te leren of zo. Daarnaast kon ik wel al Grieks lezen omdat ik vroeger op school wat oud-Grieks heb gehad, het alfabet is hetzelfde. Denk dat die basis gecombineerd met andere talenkennis genoeg was om toch te begrijpen wat ze bedoelen qua grammatica, want Duolingo geeft inderdaad echt GEEN uitleg daarin... Een vriendin die in Griekenland woont is er daarom mee gestopt want ze vond het niet handig.

Heb je ook wel eens Duolingo geprobeerd, wat vond jij ervan?
<<

psv-forever

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 141

Geregistreerd: 04 Sep 2013 23:43

Woonplaats: Ile de france, departement 77

Bericht 01 Okt 2021 22:43

Re: Franse taal leren

Ga een tijdje naar Frankrijk :) mocht dat mogelijk zijn.
Onder de Fransen leer je het beste de taal.

Lees Franse boeken, kijk Franse tv, zet je Netflix op Frans
Zet je telefoon in het Frans.

Hier een mini site met verschillende niveaus
https://www.nubeterfrans.nl/website/mob.php?pag=2

Of een abonnement op dit tijdschrift (of lenen bij de bieb?)
https://biendire.com/fr/

Frans is en blijft een moeilijke taal.
Ik woon nu al ruim 12 jaar in Frankrijk.
Kan mij gelukkig heel goed verstaanbaar maken. Maar vraag mij niet om in het Frans uit te leggen hoe bv de presidentsverkiezingen werken of alle medische termen.
En zelfs voor de Fransen zelf ook. Als ik soms vraag of iets goed is geschreven dan twijfelen ze zelf ook weleens :)
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2382

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 02 Okt 2021 09:08

Re: Franse taal leren

In mijn studietijd keek ik altijd dvd's van Friends en dan zette ik ze op Franse audio en Nederlandse ondertiteling. En uiteindelijk Franse audio en Franse ondertiteling. Ik kende de afleveringen allemaal al, dus dat hielp om te begrijpen wat er gezegd werd. Nu met Netflix is het nog veel makkelijker om programma's in het Frans te bekijken. Ik zou wel altijd iets nemen wat je al redelijk kent, anders snap je er aan het begin niets van en dat werkt niet echt bemoedigend.
Echt heel goed spreken leerde ik pas door onderdompeling, eerst een half jaar in een Franstalige stad gewoond. Daarna meteen gaan werken bij een Frans callcenter waar ik 6 jaar gebleven ben. Dit gecombineerd met mijn werk als vertaler, zorgde ervoor dat ik vrij snel vloeiend Frans sprak. Ook nu spreek ik nog wekelijks Frans, dat helpt wel. Zelfs natives horen meestal niet dat ik niet Frans ben, erg leuk :-)

Ik heb zelf later Italiaans geleerd bij een collega-vertaler. Zij gaf Italiaans-cursussen en we praatten tijdens de les ook bijna alleen maar Italiaans. Na de grammatica en andere verplichte kost, gingen we Italiaanse liedjes vertalen of Italiaanse recepten bereiden. Allemaal hele goede manieren om echt met de taal aan de slag te gaan. Dat zou mij nooit lukken met alleen een online cursus of een boek. Ik ben helaas moeten stoppen toen zij ging verhuizen en heb het daarna nooit meer opgepakt. Wel jammer, ik begrijp wel redelijk wat er gezegd wordt in het Italiaans, maar terugspreken is echt een brug te ver.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Tauriel

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 466

Geregistreerd: 17 Jun 2021 13:23

Bericht 05 Okt 2021 13:36

Re: Franse taal leren

Banana schreef:Nou, ik heb de basis geleerd van Grieks, Grieks geleerd zou ik niet zeggen :laughcry: Ik heb een beetje woordenschat, kan wat zinnen maken en korte gesprekken voeren, iets begrijpen van waar het gesprek over gaat en wat er gezegd wordt, maar ik zou niet zeggen dat ik Grieks spreek. Maar wel veel meer dan voordat ik Duolingo heb 'uitgespeeld'! :-) En ik heb er lol aan, dat is het belangrijkst.

Ik denk dat het redelijk ging omdat ik sowieso meer Engels spreek dan Nederlands, dus wat dat betreft stoort het me niet om 'uit het Engels' te leren of zo. Daarnaast kon ik wel al Grieks lezen omdat ik vroeger op school wat oud-Grieks heb gehad, het alfabet is hetzelfde. Denk dat die basis gecombineerd met andere talenkennis genoeg was om toch te begrijpen wat ze bedoelen qua grammatica, want Duolingo geeft inderdaad echt GEEN uitleg daarin... Een vriendin die in Griekenland woont is er daarom mee gestopt want ze vond het niet handig.

Heb je ook wel eens Duolingo geprobeerd, wat vond jij ervan?


Ik ben ondertussen zo'n 40 dagen bezig en het gaat wel lekker. De stof die steeds wordt aangeboden krijg ik redelijk onder de knie. Alleen het stukje uitleg over grammatica mis ik. Dus ik kijk wel op sites hoe het precies zit.
“Smile and wave, boys. Smile and wave…"
<<

Serena

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 717

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:37

Bericht 05 Okt 2021 15:07

Re: Franse taal leren

Ik doe ook wel eens wat met Duolingo, maar dan vooral om tijdens vakantie nog enigzins uit de voeten te komen. Bij elke les zit ook een stukje uitleg onder Tips, lezen jullie die ook? Is niet zo uitgebreid, maar daar wordt wel wat grammatica toegelicht.
En als je het echt goed wilt leren kan je inderdaad beter naar sites gaan.
Wel knap dat je al zo ver bent met Frans Tauriel.
<<

Tauriel

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 466

Geregistreerd: 17 Jun 2021 13:23

Bericht 05 Okt 2021 15:38

Re: Franse taal leren

Goeie tip Serena, daar had ik nog niet gekeken.
“Smile and wave, boys. Smile and wave…"
<<

Anoniem323

Bericht 05 Okt 2021 18:08

Re: Franse taal leren

Serena schreef:Ik doe ook wel eens wat met Duolingo, maar dan vooral om tijdens vakantie nog enigzins uit de voeten te komen. Bij elke les zit ook een stukje uitleg onder Tips, lezen jullie die ook? Is niet zo uitgebreid, maar daar wordt wel wat grammatica toegelicht.
En als je het echt goed wilt leren kan je inderdaad beter naar sites gaan.
Wel knap dat je al zo ver bent met Frans Tauriel.


Dat wist ik helemaal niet, bedankt!
Waar zie je de tips staan?
<<

Serena

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 717

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:37

Bericht 05 Okt 2021 21:08

Re: Franse taal leren

Ik zie nu dat dat alleen in de Engelse versie staat dus via Engels andere taal leren (Italiaans en Spaans bij mij) Als je dan op een onderwerp klikt staat daar een knop tips en start les. Maar ik zie dat niet terug in de versie NL- engels of NL-DU.
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 18:23

Bericht 06 Okt 2021 09:26

Re: Franse taal leren

Goed bezig Tauriel! Succes en veel plezier :-)

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers