Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Rust en overzicht bewaren

<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 20 Sep 2021 08:58

Re: Rust en overzicht bewaren

Ik heb vanmorgen aan je gedacht, HG. Hierdoor goed de 'rust' kunnen bewaren en vrijwel niet gesnauwd of boos gedaan. Fijn!
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 20 Sep 2021 11:02

Re: Rust en overzicht bewaren

Ik zet alles in mijn telefoon. Die agenda staat opengeklapt dus ik zie het direct als ik mijn telefoon gebruik.
De avond voor de volgende dag check ik het altijd. Ook op zondag de hele week uiteraard.
Mijn man gebruikt dezelfde agenda.
Alles staat er in, van schooltijden tot zwemles.
Zwemtas pak ik direct weer in als het schoon is. Schooltas pak ik direct uit bij thuiskomen. En na het avondeten zet ik alles klaar voor de volgende dag. Ik hoef dan 's morgens alleen nog maar brood uit de vriezer te halen.
T zijn ranja en melk zet ik alvast in zijn bekers in de koelkast klaar. Fruit soms ook.
In het begin dacht ik echt: Wat maakt het nou uit of ik het 's avonds doe of de volgende ochtend. Maar het geeft echt rust.
2016
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11567

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 20 Sep 2021 13:37

Re: Rust en overzicht bewaren

Elja schreef:Kijk ook hoe je het jezelf makkelijker kan maken.
Hier blijft de gymtas standaard van vakantie tot vakantie op school. Dat is een standaard gebruik op onze school. Ik kan mij niet indenken dat de kinderen tijdens gym dusdanig afgebeuld worden, dat je wekelijks moet wassen.

.


J zweet heel erg makkelijk, die was gister na een kwartier op het springkussen al drijfnat. Zijn gymtas stinkt serieus aan het einde van de week dus ben blij dat ze het meekrijgen zodat ik het wel kan wassen. Zelf kan ik langer met mijn sportkleding doen dan J want ik zweet zelf echt heel erg moeilijk.
2015 💙
<<

sophiee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1224

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:24

Bericht 20 Sep 2021 15:21

Re: Rust en overzicht bewaren

Ik heb niet alles gelezen, dus wellicht dubbele tips.

Ik gebruik juist geen herinneringsmeldingen in mijn telefoon omdat ik over zou lopen van alle berichten die dan binnen komen (en ik voortdurend afgeleid zou worden). Ik gebruik een papieren agenda, waarin ik de to do’s schrijf. Als er iets binnenkomt, schrijf ik dat bij de juiste datum en een actie (bijvoorbeeld cadeautje kinderfeestje) bij een dag dat ik er tijd voor heb. Ik kijk meerdere keren per dag in de agenda, op de momenten waarop mij het uitkomt.

Daarnaast hou ik me aan vaste schema’s en structuren. Ik haal bijvoorbeeld eens per week boodschappen op een vaste dag, ik maak lijstjes van tevoren en vul deze in de week aan. Op die manier hoef ik me nooit zorgen te maken over eten in de avond en is er ruimte in m’n hoofd over voor andere zaken. Dit geldt ook voor het schoonhouden van het huis, de was, het beddengoed etc. Maar ook voor de onderling verdeelde taken tussen mij en mijn vriend. We houden ons eraan en dat loopt. Waardoor er ruimte is voor bijvoorbeeld de ‘sportpuzzel’ op de zaterdag; twee hockeywedstrijden met wekelijks wisselende starttijden en zwemles, allemaal in de ochtend.

Hoewel het hier dus inmiddels loopt, heb ik in het begin van het schooljaar ook altijd wat last van chaos. Er starten veel nieuwe dingen, sporttijden veranderen. Richting herfstvakantie keert de rust wat meer terug.
3 dochters van 11, 9 en 7 jaar 🖤
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 10:27

Bericht 21 Sep 2021 20:44

Re: Rust en overzicht bewaren

Zora schreef:Herkenbaar lijstje Marsy. Al zet ik er voor werkinhoudelijke dingen niks in, dat doe ik in mijn werkagenda (Outlook icm reminders via onenote).

HG misschien ook nog een tip daarin is dat die reminders ook gewoon blijven staan als je ze niet afvinkt. Dan worden ze bij mij rood. Zo heb ik altijd wel een rood lijstje van dingen die ik nooit doe want geen zin of tijd maar het stelt mij dan gerust dat het wel érgens staat. Dat zijn bijvoorbeeld fotoboeken maken, of dingen qua een contract regelen, of iets voor het huis. Hoeft niet nú per se, maar ik heb een reminder en weg is het niet :)


Zora vertelt eigenlijk hoe ik het doe, inclusief een bericht later van haar over boodschappenlijstjes per winkel.
Het geeft mij rust, het kan uit mijn hoofd, hoef het niet steeds te herinneren.
Sommigen dingen hoeven niet per direct, worden dan rood maar blijven daardoor wel als reminder staan.
Zelfs huishoudelijke dingen die 1x per x maanden/weken voorkomen staan erin; afzuigkapfilters schoonmaken, plinten afnemen, lampen afnemen, bedenk het. Ideaal want ze komen met frequentie terug. Anders ben ik geneigd van alles tegelijkertijd te willen doen en nu is het goed verspreid over het jaar.
Zo een hele lijst kan stress geven; help ik moet nog zoveel, maar anderzijds vind ik het ook heerlijk om ze af te kunnen strepen als ik ze gedaan heb.
Medicatie was ik eerder altijd net op de dag aan op tijd of te laat, door het met vaste frequentie erin te zetten heb ik het voortaan altijd op tijd in huis.

Vroeger hield ik alles bij, zonder moeite, tegenwoordig niet en het geeft te veel drukte in mijn hoofd. En mijn hoofd is al druk van zichzelf.

Voor het werk heb ik een To do blok, wat ideaal werkt. Alles staat daar niet in de mailbox, notitieblaadjes, etc. Wanneer ik vrij ben en nog wat bedenk, mail ik het naar mijn werkmail zodat ik het daarna op het blok kan zetten. Wanneer er te veel bladzijdes zijn met nog to do dingen word ik wel nerveus en gestrest.

En dan heb ik maar een kind en een man die kan helpen. Lijkt mij pittig om alles te combineren met meerdere kinderen en jij bent ook nog eens als enige verantwoordelijk voor alles. Petje af HG, wees niet streng voor jezelf. Ik hoop dat je wat met al deze tips in het topic kan.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17368

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 22 Sep 2021 09:13

Re: Rust en overzicht bewaren

Ja dat mailen naar m’n werkmail als ik vrij ben doe ik ook Wolf!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11567

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 22 Sep 2021 09:49

Re: Rust en overzicht bewaren

Zora schreef:Ja dat mailen naar m’n werkmail als ik vrij ben doe ik ook Wolf!


Hahaha ja ik ook, dan is het maar uit mijn hoofd
2015 💙
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2522

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 22 Sep 2021 10:02

Re: Rust en overzicht bewaren

Oh ja ik stuur appjes naar m’n werktelefoon 😁.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Anoniem326

Bericht 24 Sep 2021 11:39

Re: Rust en overzicht bewaren

Ik heb al een aantal inzichten opgedaan:

- Ik ben deze week gestopt met de concerta wegens gewichtsverlies. Dat maakt het vergeten nog erger. Ook ben ik vaker afgeleid tijdens werk. Het hielp dus wel.
- Reminders maken me zenuwachtig. Ik schat niet goed in of ik op het tijdstip waarop ik de reminder krijg er wel tijd voor heb. Waardoor het onrust creëert, maar ik er niet meteen iets mee kan doen.
- Ik heb een lijstje gemaakt aan het begin van de week, maar die bleek nog onvolledig.

Wat ik volgende week ga proberen:

- Een vast weekrooster bij de deur. Dus per dag opschrijven wat ik mee moet nemen. Of ik zet dit elke week opnieuw op de kalender omdat er naast de gewone dingen (tas, gymspullen, biebboeken) ook weleens andere dingen meegenomen moeten worden.
- Ik moet een vast moment vinden waarop ik de planning maak. Maandagochtend is daar niet het juiste moment voor. Dat komt te laat. Ik denk dat ik dit op vrijdagochtend moet gaan doen.

Maar dan zit ik nog steeds met losse verzoeken die door de week heen de revue passeren. Bijvoorbeeld datumprikkers invullen. HEL! Dan moet ik twee agenda's erbij pakken, privé en werk, meerdere opties vrijhouden, bellen of er extra opvang op meerdere opties mogelijk is. Ik moet voor dat soort dingen echt gaan zitten. Dus als vrijdag mijn moment is om dingen te plannen en rustig te doen, dan kan je zo'n ding als een datumprikker geen week laten liggen.
<<

Anoniem320

Bericht 25 Sep 2021 09:39

Re: Rust en overzicht bewaren

Ik denk dat een weekplanning inderdaad veel rustiger is. Dan kun je ook voordat je naar bed gaat alvast de gymtassen klaar zetten bijv. Sowieso vind ik t altijd prettig voordat ik naar bed ga te bekijken wat er de volgende dag allemaal op de planning staat. Dan heb ik t gevoel van controle een beetje terug voordat ik ga slapen. Dan slaap ik ook beter.

Kun je dingen die er door de week heen bijkomen er niet einde dag bijschrijven? Of misschien een digitale weekplanning op je telefoon, dan kun je t er op elk moment tussen proppen.
Datumprikkers zijn ook de hel. Ik doe daar niet meer aan mee tegenwoordig. Zo onoverzichtelijk.
<<

Elisabeth

Kletskop

Berichten: 920

Geregistreerd: 10 Jan 2019 17:59

Bericht 28 Sep 2021 14:02

Re: Rust en overzicht bewaren

Heel herkenbaar allemaal!

Sinds een jaar werk ik met een papieren familieplanner. Daar heb ik per week een pagina met al onze namen en daar schrijf ik op wie waar wanneer moet zijn. Hij hangt in de keuken goed in het zicht.
Daarvoor werkte ik met met reminders in mijn telefoon, maar in de praktijk klikte ik de melding vaak weg en dan vergat ik het alsnog. Ook geeft het mij overzicht om een hele week in één opslag te kunnen zien.

Ik ben ook altijd klassenouder geweest toen mijn jongens in de kleuterklas zaten. Vanaf groep drie ben ik alleen nog maar geen lezen met kinderen. 2x 10 minuten op vrijdag. De regel dingen liet ik aan mij voorbij gaan. Zo bleef ik wel betrokken, maar wel op een wat lager pitje. Dat kun je wellicht ook overwegen.

Onze jongste moet 3 a 4 keer per week naar voetbal. We hebben nu met een andere ouder afgesproken dat ik 2x per week beide jongens breng en dat zij ze dan weer ophalen. Dat scheelt ons beide tijd.
Voor verjaardagspartijtjes doen we dit soms ook. En mijn jongens zitten nu op een leeftijd dat er om cadeaubonnen wordt gevraagd en dat vind ik echt ideaal! Die kunnen we gewoon met boodschappen meebrengen.
<<

Anoniem326

Bericht 28 Sep 2021 16:44

Re: Rust en overzicht bewaren

Bedankt allemaal. Ik heb nu in outlook twee keer per week ( op rustige ochtenden) twee uur geblokt en daar maak ik lijstjes die ik steeds aanvul met dingen die ik moet doen. Dat werkt qua werk goed. Ik vul ze steeds aan. Ik ben niet heel blij met de lengte van die lijstjes, maar het is wel duidelijk.

Privé gebruik ik een familieplanner op papier. Dat werkt erg fijn. Daar kijk ik elke ochtend op. En voordat ik in de avond ga zitten werk ik hem bij.

Waar ik nu vooral nog tegenaan loop zijn appjes en mailtjes (vooral privé) die ik voorbij zie komen, waar ik later op wil reageren, maar helemaal vergeet.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43704

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 28 Sep 2021 16:56

Re: Rust en overzicht bewaren

Je kunt in WhatsApp berichtjes een ster geven. Dan zou je dat misschien door de dag heen kunnen doen met berichtjes die je ontvangt en niet direct beantwoord en dan 's avonds even bij alle starred messages kunnen reageren. Je krijgt dan een soort overzicht van alle ster berichtjes dus dan zie je precies welke je nog moet.

Zo'n soort systeem kan natuurlijk sowieso makkelijk in de mail. Moet je er alleen overdag aan denken ipv wegvegen/-klikken en 's avonds er even voor zitten.
Let's discover the world together.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5875

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 28 Sep 2021 17:09

Re: Rust en overzicht bewaren

Ik markeer mailtjes waar ik later nog iets mee moet met "unread" terwijl ik ze dus al wel gelezen heb. Ik zet dat soort dingen dan 's avonds op de bank in de agenda/ of regel wat er geregeld moet worden. Met mijn prive mail ben ik altijd wel bij qua lezen, dus zo zie ik direct waar ik nog iets mee moet.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 29 Sep 2021 12:11

Re: Rust en overzicht bewaren

Marin schreef:Je kunt in WhatsApp berichtjes een ster geven. Dan zou je dat misschien door de dag heen kunnen doen met berichtjes die je ontvangt en niet direct beantwoord en dan 's avonds even bij alle starred messages kunnen reageren. Je krijgt dan een soort overzicht van alle ster berichtjes dus dan zie je precies welke je nog moet.

Zo'n soort systeem kan natuurlijk sowieso makkelijk in de mail. Moet je er alleen overdag aan denken ipv wegvegen/-klikken en 's avonds er even voor zitten.


Wauw. Dank. Die sterretjes kende ik niet en is echt mega fijn!
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1301

Geregistreerd: 08 Feb 2021 15:35

Bericht 30 Sep 2021 18:13

Re: Rust en overzicht bewaren

Ik zet mijn whatsapp gesprekken die ik nog moet beantwoorden op ongelezen. Ik ga de sterretjes ook testen, want ongelezen apps schuiven gewoon naar beneden.

Ik overweeg om toch ook weer te starten met ritalin (ik heb methylfenidaat, maar volgens mij is dat hetzelfde). Ik ervaar momenteel echt veel stress en sinds kort ook fysiek. Ik was altijd al erg moe, maar heb nu ook steeds meer pijn (buikpijn, rugpijn, hartkloppingen, steken in mijn kaak en schouder en soms in mijn borst). Juist doordat mijn hoofd zo overloopt, sla ik helemaal dicht en gebeurt er niks meer, waardoor ik vervolgens weer extra stress heb, want ik heb niks af. Ik ben bang dat ik overspannen word als ik zo doorga.
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1301

Geregistreerd: 08 Feb 2021 15:35

Bericht 30 Sep 2021 18:17

Re: Rust en overzicht bewaren

HG, ik gebruik op mijn werk Outlook en daar heb ik altijd ingesteld dat mails pas gelezen gemarkeerd worden, als ik het heb afgehandeld. Dus alles waar ik nog iets mee moet, staat op ongelezen. Zo heb ik meteen een overzicht van hoeveel ik nog moet.

Daarnaast werk ik met mapjes. Dus ik lees de mail en sleep hem naar de map waar die vraag bij hoort. Dan kan ik in een keer alles van een onderwerp afhandelen. Voor mij werkt dat ook al wat rustiger. Heb ik het gedaan, dan sleep ik de mail naar een mapje afgerond. Ik vind het het fijnst als ik niet hoef te scrollen door mijn openstaande mails.
Vorige

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers