Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kleedgeld!

<<

Anoniem331

Bericht 12 Sep 2021 08:52

Kleedgeld!

Nu mijn dochter dichter bij de 13 zit dan bij de 12, leek het mij wel tijd voor kleedgeld.
Het Nibud geeft ook deze leeftijd aan met als goed bedrag €50 p/m of €150 per kwartaal.
Haar vader vind dit allemaal nog maar wat lastig en veel geld, terwijl ik denk dat ze dit prima overziet, dit goed kan en het haar ook goed zal doen in de weg naar zelfstandigheid.

Hoe doen andere ouders dit? Bestaat het nog of is het erg ouderwets en betaal je alles zelf voor je kind, wat er dan ook nodig is?

En zo ja, wat betalen ze van het kleedgeld? Ook schoenen en jassen?
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 12 Sep 2021 09:44

Re: Kleedgeld!

Wat wil ze zelf? Ik weet namelijk dat ik helemaal geen kleedgeld wilde. Ik kocht wel mijn eigen kleren maar in eerste instantie gewoon met het pasje van mijn ouders. Pas toen mijn jongere broertje kleedgeld kreeg moest ik ook, en spaarde ik vrolijk van mijn kleedgeld want met het pasje van mijn ouders gaf ik minder uit aan kleren dan ik kleedgeld kreeg. Tegen de tijd dat J oud genoeg is kijk ik het even aan. Als hij op mijn ex lijkt qua kleding geeft hij er geen klap om en kan ik beter kleren blijven kopen. Lijkt hij op mij dan zou het prima kunnen met mijn pasje. Lijkt hij op mijn broertje dan zo snel mogelijk kleedgeld.

Schoenen, jassen en ondergoed zou ik overigens blijven betalen. Zeker voor een dochter want dingen als bh’s ed wil je gewoon goed en vind ik zelf nog steeds frustrerende uitgaven. Veel geld voor iets wat je niet ziet maar wel heel erg nodig is.
2015 💙
<<

Linvi

Bericht 12 Sep 2021 09:59

Re: Kleedgeld!

Die tijd lijkt me zo leuk!! Ik denk dat mijn dochter kleedgeld krijgt als ze naar de eerste gaat, ze zal dan net 13 zijn. 50 euro per maand klinkt goed, denk dat dat een heel reëel bedrag is.

Ik zou zelf haar jassen en schoenen blijven betalen tenzij ze een extra jas/sneaker zou willen. Ondergoed/sokken blijf ik ook kopen.

Vervalt het zakgeld eigenlijk dan normaliter?
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 12 Sep 2021 10:10

Re: Kleedgeld!

De dochter van mijn vriend kreeg pas op haar 16de kleedgeld. Het bedrag weer ik niet, maar het is zeker nog van deze tijd. Het is een manier om met geld om te leren gaan. Ik zou wel goede afspraken maken over wat ze er voor moet kopen. Zo hebben mijn vriend en zijn ex afgesproken dat ze 1x in de 2 jaar een winterjas krijgt buiten het kleedgeld om.
Toen ik rond die leeftijd kleedgeld kreeg moest ik er alles voor kopen, schoen en ondergoed ook. Wel kreeg ik nog wel eens kleding van mijn ouders. Daarin had mijn moeder een bedrag per jaar in hoofd voor de kinderen

Ik deed zelf hetzelfde als Minx. Weinig kleding kopen en in de uitverkoop ging ik dan los met merk kleding. Ik hielt ook een kasboek je bij hoeveel ik kreeg en hoeveel ik er van had uitgegeven.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 12 Sep 2021 11:06

Re: Kleedgeld!

Ik kan me van mijn middelbare schooltijd herinneren dat echt maar een enkeling in mijn omgeving kleedgeld kreeg. Ik kreeg het zelf ook niet, maar wilde het ook niet. Als ik het had gewild dan denk ik dat mijn ouders dat prima hadden gevonden. Maar ik gok dat ik het met kleedgeld echt lastig gevonden had om een hele garderobe te kopen. Terwijl ik wel met geld overweg kan.

Een bedrag van 50 euro per maand klinkt op zich best redelijk lijkt mij. Zou denk ik zelf wel winterjas, schoenen en ondergoed blijven kopen naast het kleedgeld. Dat zijn toch grote uitgaves vaak (op het ondergoed na dan maar dat is toch ook belangrijk).

Mijn kinderen mogen tzt wel kleedgeld als ze dat willen, maar van mij hoeft het niet. Ik vind het prima om alles voor ze te blijven kopen, uiteraard wel binnen bepaalde grenzen. Wat ik als kleding verslaafde 16 jarige zelf deed was als ik wat extra's wilde kopen dan kocht ik dat met geld van mijn bijbaantje. Ik kreeg genoeg van mijn ouders en extra dingen kocht ik zelf. Lijkt me ook een prima oplossing wanneer ze daar op een gegeven moment de leeftijd voor hebben . Maar ik sta ook open voor kleedgeld als mijn kinderen dat zouden willen en daar goed mee om zouden kunnen gaan. Al ken ik mezelf en ik vrees dat ik ze dan alsnog wel hier en daar wat extra zal geven.
<<

Meg

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1753

Geregistreerd: 20 Sep 2013 11:14

Bericht 12 Sep 2021 11:43

Re: Kleedgeld!

24 jaar geleden was ik ook 12 en kreeg ik voor het eerst kleedgeld. Dat kreeg ik altijd als de kinderbijslag er was. Volgens mij kreeg ik toen 300 gulden per kwartaal, later 150 per kwartaal, tot mijn 18e. Thuis hadden we het niet heel breed, dus ik moest dat wel echt alles van kopen.

Ik probeer me te bedenken of ik er echt wat van geleerd had. Het is niet zo dat ik door de keuzes die ik toen moest maken (want op was op), heel goed met geld om leerde gaan. Heb later genog onverstandige keuzes met geld gemaakt. Wel voelde ik me heel groot en zelfstandig. En leerde ik ook echt mijn eigen smaak te kennen, ondanks dat moeder me ook vrij liet.

Mijn dochter is nog lang geen 12 jaar, maar ik verwacht wel dat wij dit later ook zo gaan doen.
🩷 jan '16
💙 nov '18

instagram.com/draag_handgemaakt
<<

Anoniem331

Bericht 12 Sep 2021 16:38

Re: Kleedgeld!

Ja zelf wil ze het ook heel graag. Maar dat komt omdat haar vader nog heel vaak bepaalt wat ze mag kopen, en dan zou ze zelf natuurlijk het meeste zeggenschap hebben. En wat mij betreft mag dat.
Ik vind juist wel schoenen en jas bij dit bedrag in een goed idee, omdat ze dan ook moet leren verder kijken, geld bewaren, opzij zetten. En ik denk dat ze dit ook heel goed kan.
<<

Anoniem331

Bericht 12 Sep 2021 16:42

Re: Kleedgeld!

Linvi schreef:Die tijd lijkt me zo leuk!! Ik denk dat mijn dochter kleedgeld krijgt als ze naar de eerste gaat, ze zal dan net 13 zijn. 50 euro per maand klinkt goed, denk dat dat een heel reëel bedrag is.

Ik zou zelf haar jassen en schoenen blijven betalen tenzij ze een extra jas/sneaker zou willen. Ondergoed/sokken blijf ik ook kopen.

Vervalt het zakgeld eigenlijk dan normaliter?



Ik zou het zakgeld aanhouden. Want dat gebruikt ze voor haar potjes kauwgom en zo nu en dan wat lekker. Hoeft niet van kleedgeld af te gaan.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2086

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 12 Sep 2021 18:55

Re: Kleedgeld!

Ik zou ook een bedrag inclusief alle kleding doen. Ik snap nooit zo het nu van schoenen en jassen etc dan nog wel als ouders blijven betalen. Het idee is toch dat je een beetje leert keuzes te maken, plannen wat je waaraan wilt en moet uitgeven etc? Ik kreeg een bedrag waar ik alles van moest kopen. Wij moesten ook in een kasboekje onze uitgaven bijhouden. Daar hadden mijn ouders op zich geen inzicht in, maar als ik vond dat ik te weinig kreeg kon ik dat als “bewijs” aandragen van dat ik echt meer nodig had. Dat is overigens nooit gebeurd, ik maakte vrij doordachte keuzes en gaf niet zoveel om dure merken. En ik had al vanaf vrij jong een krantenwijk, dus als ik iets heel graag wilde kon ik dat geld ook gebruiken.

Ik zou ook een apart bedrag zakgeld aanhouden, zodat ze daar andere dingetjes van kan kopen. Al zou ik het dan wel haar eigen keuze vinden of ze het zelf op een hoop wil gooien of niet.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 12 Sep 2021 19:08

Re: Kleedgeld!

Mijn dochter van 12 jaar krijgt nog geen kleedgeld, ik heb er al wel een beetje over na gedacht. Ik vind 150 euro per kwartaal een mooi bedrag en dan blijven wij haar winterjas en schoenen betalen. Haar schoenen dan twee keer per jaar (zomer en winter) of vaker als haar voeten gegroeid zijn. Als ze nog meer schoenen wil dan moet ze ze zelf betalen.
Ik weet nog niet wanneer wij haar kleedgeld gaan geven, ze heeft er zelf nog niet om gevraagd maar ik denk sowieso als ze 14 jaar is.
Ze gaat al wel regelmatig met vriendinnen naar de stad en krijgt soms een budget mee waar ze kleding van mag kopen, ze houdt zich daar heel goed aan en denkt er goed over na.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 12 Sep 2021 20:04

Re: Kleedgeld!

Mijn oudste (nu 15) krijgt sinds de brugklas zijn deel van de kinderbijslag als kleedgeld. In principe moet hij er wel alles van kopen, maar soms neem ik nog wel iets leuks voor hem mee. Hij heeft een vrij dure (merk) smaak, maar komt er meestal wel mee weg. Hij leert zo goede keuzes te maken en te sparen. Ook zoekt hij altijd goed uit waar de laagste prijs is. Sinds afgelopen zomervakantie heeft hij een baantje en dat geld kan hij er nu mooi bij gebruiken.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 484

Geregistreerd: 12 Dec 2020 12:31

Bericht 12 Sep 2021 20:07

Re: Kleedgeld!

Ik denk dat wij volgend jaar met kleedgeld beginnen, als ze naar de middelbare school gaan.

Maar ik denk niet dat we een vast bedrag per maand doen, maar een bedrag waarvan wij vinden dat ze die maand uit kunnen geven. Dat zal per maand wel verschillen en daar zullen we het bedrag wel aan aanpassen. Net na de zomervakantie zijn er altijd weer schoenen, lange broeken, sportkleding en een jas nodig en hebben ze wel een paar honderd euro nodig terwijl ze in andere maanden prima uit zullen kunnen met 25 euro om iets te kopen voor de leuk in plaats van nodig. Ik denk dus dat het er met name aan ligt wat ik vind dat nodig is om die maand aan te schaffen. Kan zomaar zijn dat mijn zoon een maand 200 euro krijgt en dochter die maand 20 euro omdat zij dan niets nodig heeft en hij wel en andersom.

Ik wil ze dan wel leren om alles van dat bedrag te kopen en niet dat wij apart nog een jas of schoenen kopen omdat ze het ook moeten voelen als ze een jas van 250 euro willen kopen. Wanneer wij die betalen dan leren ze niet te voelen wat voor hap het uit het budget is en ik vind dat wel een belangrijk realisatie momentje voor wanneer ze echt alles zelf moeten gaan betalen van een eigen inkomen.
<<

Anoniem331

Bericht 12 Sep 2021 20:11

Re: Kleedgeld!

Maar signature, dan ga je niet het doel voorbij?
Weten wat je hebt en aan de hand daarvan iets aanschaffen?

Ik zou juist inzetten op een vast bedrag en dat ze zelf ook vooruit kunnen zien wat je waar voor wat nodig hebt.
Heb je deze maand niks nodig, spaar dat dan op voor als je na de zomer wel veel nodig hebt.

Ik vind de tip van een deel van de kinderbijslag heel prima om het daarvan te doen.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 484

Geregistreerd: 12 Dec 2020 12:31

Bericht 12 Sep 2021 21:26

Re: Kleedgeld!

Maar wat je hebt is niet altijd genoeg als je in de groei bent. Daarom vind ik een maandelijks vast bedrag niet prettig. Mijn zoon is dit jaar weinig gegroeid in de lengte terwijl mijn dochter van maat 140 naar 164 is gegaan en dus meerdere malen nieuwe kleding nodig had terwijl mijn zoon de kleren van het jaar ervoor nog aan kon en dus nauwelijks iets nodig had. Zij had het dus niet gered met een vast bedrag en hij zou over hebben gehad.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2828

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 12 Sep 2021 21:49

Re: Kleedgeld!

Ik zou ook een vast bedrag doen en dan dat ze er alles voor moet kopen. Dus ook schoenen en jas. Maar €50,- vind ik dan wel echt weinig.
<<

Anoniem331

Bericht 12 Sep 2021 22:21

Re: Kleedgeld!

Luisa schreef:Ik zou ook een vast bedrag doen en dan dat ze er alles voor moet kopen. Dus ook schoenen en jas. Maar €50,- vind ik dan wel echt weinig.



Volgens Nibud is €54 voor meiden een heel redelijk bedrag. En eerlijk? Ik denk dat ze er meer van kan kopen dan wat ze nu aan kleding krijgt.
Hoe ouder ze worden hoe minder ze groeien in verhouding hè.
Haar winterjas past bijvoorbeeld nog heel prima, en haar sportschoenen na de vakantie nieuw gekocht omdat de hond ze stuk had gebeten. Niet omdat haar voeten waren gegroeid. De tijd van elke seizoen bijna een andere maat is hier echt wel voorbij. En dus ik denk ook een prima tijd om te leren dat dingen gewoon ook geld kosten.
<<

Anoniem331

Bericht 16 Sep 2021 22:09

Re: Kleedgeld!

Nou het gaat allemaal niet snel, maar inmiddels is het wel bespreekbaar. Dat is al heel wat.
Misschien nu nog wat te snel door de bocht maar zeker het nieuwe jaar hoop ik dit in te zetten. Mijn dochter zou het wel echt graag willen.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 19 Sep 2021 21:05

Re: Kleedgeld!

Vroeger kreeg ik inderdaad mijn deel van de kinderbijslag en daar moest ik dan alles van doen. Ow ik weet nog zo goed dat ik gespaard had en mijn eerste Dr.Martens gekocht heb 🥰
Die had ik anders echt nooit van mijn moeder gekregen en toen kon ik ook maanden niks meer kopen, maar dat vond ik echt prima.
Wij moesten wel jassen, schoenen en ondergoed er ook van kopen en ik denk dat ik dat zelf ook zo zou doen. Je moet toch leren dat je voor bepaalde dingen moet sparen en dat je soms ook echt dingen nodig hebt die minder leuk zijn om geld aan uit te geven.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2448

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 12:30

Bericht 19 Sep 2021 22:22

Re: Kleedgeld!

Maar hebben jullie ook gekeken naar wat kleding tegenwoordig kost?
Ik vind 50 euro per maand echt niet zo veel, aangezien een simpel truitje bij bijv de costes of de we al zo 25/35 euro kost. En broeken vind je vaak helemaal niet voor dat geld - als je geen standaard lijf hebt.

Ik ga mijn dochters geen kleedgeld geven, ze leren via hun zakgeld ook met geld omgaan. Zelf vind ik het fijn als ze er netjes bijlopen, geen gaten/vlekken/afgedragen kleding en een beetje bij de tijd. Het zal ook per kind afhankelijk zijn, mijn oudste geeft er niks om, als het maar lekker zit, en mijn jongste staat het liefste elke dag in een kledingwinkel.
<<

Anoniem331

Bericht 19 Sep 2021 22:37

Re: Kleedgeld!

We kopen het toch nu zelf, dus ja dan weet ik wel wat een en ander kost.
Mijn dochter koopt veel kleding bij de sake store daar is de prijs prima te doen. En vandaag droeg ze haar zeeman trui van drie uren.
Dus een dure smaak heeft ze niet.
En een kledingkast waar je meerdere weken mee vooruit komt vind ik persoonlijk niet nodig, en op deze leeftijd groeien ze niet meer elk seizoen uit de kleding.

Koop jij dan voor zoveel meer dan 150 euro per 3 maanden voor je kinderen dan parel?
Antwoord is vast ja denk ik dan, maar wij dus echt niet.
Gaan gerust maanden voorbij dat ze praktisch niks nodig hebben. En kopen voor het kopen is niet iets wat ik ze mee wil geven.
<<

Janne

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1330

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:08

Bericht 20 Sep 2021 11:22

Re: Kleedgeld!

Wat je zegt Karnemelk, ze groeien inderdaad niet meer elk seizoen uit hun kleding. Daarbij komt ook nog dat het tegenwoordig schijnbaar (onder jongens dan) niet meer hip is om met een t-shirt te lopen, maar vooral met 30 graden in je zwarte hoodie en je capuchon op....

Die van ons heeft wel een heel dure smaak op kledinggebied. Dat is ook de reden waarom hij juist wél kleedgeld krijgt. Hij krijgt van ons 2x per jaar de kinderbijslag. Hier moet hij dan wel alles van kopen, dus ook schoenen en jassen.
Over het algemeen denkt hij namelijk dat zijn vader en ik een onuitputtelijke geldbron hebben....
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2828

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 20 Sep 2021 12:43

Re: Kleedgeld!

Ik snap dat ze er niet uitgroeien, althans niet snel. Ik vergelijk het meer met mijzelf en vind €60,- dan echt wel weinig. Schoenen is dan al 2 maanden of meer. Maar maakt ook niet uit, als jij denk dat kind er echt genoeg asn heeft is dat bedrag goed toch?
<<

Anoniem331

Bericht 20 Sep 2021 13:03

Re: Kleedgeld!

Maar koop je elke maand nieuwe schoenen dan?

Ik vind het wel bijzonder dat jullie het weinig vinden eigenlijk. Het is een goeie 600€ per jaar. Vind ik echt wel veel.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 20 Sep 2021 13:26

Re: Kleedgeld!

Ik vind het ook niet heel veel eerlijk gezegd, volgens mij kreeg ik 16 jaar geleden zelfs meer (en ik had geen dure smaak toen).

Je zou een soort jaarbegroting kunnen maken en daar het bedrag op baseren. Volgens mij hadden mijn ouders dit vroeger ook gedaan.
Bijvoorbeeld:
Jas: 75 (ene jaar winterjas, ander jaar zomerjas?) = 75
Schoenen: 2-3 keer per jaar; 50-75 euro per paar. = 150
BH's: 3 per jaar, 15 euro per bh = 45
Ondergoed overig (hemden, onderbroeken) + sokken = 50
Broeken: 4 per jaar, gemiddeld 40 euro per broek: 160 euro
Shirts: 8 per jaar, gemiddeld 20 euro per shirt = 160 euro
Truien en vesten: 5 per jaar, gemiddeld 30 euro per trui = 150 euro
Zwem-, sport en gymkleding: 50 euro per jaar

Dit voorbeeld is per jaar dan 840 euro. Per maand zou dit dan dus 70 euro zijn.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2828

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 20 Sep 2021 15:19

Re: Kleedgeld!

Ik zou inderdaad doen wat GP zegt. Misschien kan je op je bankafschriften nog wel het een en ander terugzien.
Volgende

Terug naar Beauty & mode

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers