Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Leukste (bord)spellen

<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 06 Dec 2020 21:06

Re: Leukste (bord)spellen

Elliot schreef:
Soleil schreef:Ik heb daarvan de junior versie mee genomen!

Haha die hebben wij ook. Ook een aanrader!

Nou serieus, dit is echt een leuk spel! We hebben het sinds zaterdagavond al drie keer gespeeld. En daarna ging mijn zoontje zelf nog wegen maken met die tegels, ik ben enthousiast!
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1307

Geregistreerd: 17 Dec 2014 21:51

Bericht 08 Dec 2020 11:14

Re: Leukste (bord)spellen

Als mensen wingspan leuk vinden dan kan ik het spel Everdell ook aanraden. Dit vind ik persoonlijk leuker. Lijkt er wel een klein beetje op. Wat ik bij wingspan alleen erg jammer vind is dat je per ronde minder zetten krijgt terwijl je dit bij Everdell juist uitbreid per ronde.

Wat ik persoonlijk ook een leuk spel vind is terra mystica.

En simpele maar leuke spellen die ook leuk zijn met twee personen vind ik Clever en de variant dobbel zo clever. Dit zijn dobbel spelletjes.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 08 Dec 2020 11:33

Re: Leukste (bord)spellen

Wingspan en Everdell staan niet voor niets 1 en 2 op boardgamegeek bij de familiespellen (wel aan de bovenkant qua moeilijkheidsgraad voor familiespellen vind ik).

Bij Wingspan hebben ze er bewust voor gekozen dat je minder acties krijgt naarmate het spel vordert. Als het goed is heb je dan namelijk al een goede engine opgebouwd waardoor je minder acties nodig hebt. Tevens zou dan het spel langer duren.

Everdell heb ik zelf nog maar 1x gespeeld en ik twijfel nu het in het Nederlands uit is gekomen of ik het ga kopen.
Het is sowieso een prijzig spel, maar het ziet er net zoals Wingspan niet alleen prachtig uit maar speelt ook fijn weg.

Het bijzondere aan Everdell is dat ik bijv. al aan een ander seizoen ben begonnen, terwijl een ander daar nog aan moet beginnen. Ook hier wordt gebruikt gemaakt van kaartcombinaties. Aantal kaarten zijn wel een stuk minder dan in Wingspan, dus ik twijfel ook een beetje of je niet steeds dezelfde combinaties terug ziet komen (en uiteindelijk er achter komt welke combinaties het sterkste zullen zijn).

Terra Mystica is niet mijn ding. Dat geschuif met die roze blokjes en ik vond ook dat je elkaar te weinig dwars zit op het bord, maar goed dat is persoonlijk natuurlijk.

Puerto Rico blijf ik altijd goed vinden. Profiteren van iemands anders rolkeuze.

Clever is leuk. Binnenkort komt nummertje 3 uit. Dobbel so clever vind ik persoonlijk iets minder dan de normale Clever. Ook leuk zijn Keer op Keer en Qwixx (en de diverse scoreblokvarianten).
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1307

Geregistreerd: 17 Dec 2014 21:51

Bericht 08 Dec 2020 14:41

Re: Leukste (bord)spellen

Ja, Everdell doet het bij mij ook gewoon goed door al die schattige diertjes. Wingspan hetzelfde, die eitjes zijn precies in de goede kleuren om me blij te maken.

En qwixx vond ik ook heel leuk, maar nu na het spelen van clever toch minder uitdagend. Maar wel leuk om zo nu en dan te doen.
Keer op keer heb ik nog niet gedaan, maar staat wel op de planning.

En wat ik onlangs ook gespeeld heb is scythe. Ik persoonlijk heb het niet zo op spellen waar schietdingen in voor komen, maar de anderen van de spellenclub vonden dit wel een leuk spel!
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 08 Dec 2020 15:10

Re: Leukste (bord)spellen

Scythe heb ik een keer gedaan. Het gaat dacht daar niet zozeer om het schieten maar meer om grondstoffen binnenhalen / oogsten. Toevallig die ene keer ook nog gewonnen.

Gaaf trouwens dat je ook op een spellenclub zit. Helaas zit nu met corona fysiek afspreken er weinig in. Sowieso niet bij de spellenclub. Die speldagen zijn afgelast. Ik speel nu met een vast groepje elke week.

Qua tekeningen is Everdell inderdaad prachtig. Als je de vormgeving van spellen van nu vergelijkt met 20 jaar geleden dan is dat al een wereld van verschil. Zoveel mooier zijn tekeningen etc... Echt goede kwaliteit producten vaak.
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1304

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:27

Bericht 09 Dec 2020 11:24

Re: Leukste (bord)spellen

Mysterium vinden wij leuk! Ook omdat mijn man en ik uit de raarste afbeeldingen hetzelfde idee kunnen halen wellicht. Met vrienden is het daardoor weer heel anders omdat je daar niet dezelfde dynamiek mee hebt.

Door de reviews van Fred ga ik vandaag 2 spellen bestellen!
<<

Anoniem331

Bericht 18 Aug 2021 23:30

Re: Leukste (bord)spellen

Even een up!

Voor wie nog wat leuke tips wil voor snelle makkelijke spellen;

Wij spelen momenteel veel Sushi Go en wat ons betreft echt een aanrader is L.A.M.A. Snel, tactisch en spannend tot het einde wie gaat winnen.

Nieuw hebben we ook trow trow burrito en elixer mixer, maar die moeten we beide nog testen. Iemand anders nog leuke tips? Onze verzameling word al groter en groter!
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 19 Aug 2021 08:57

Re: Leukste (bord)spellen

Ik heb het topic verder niet doorgelezen. Maar wij spelen vaak de volgende spellen met z'n 2en:

Port Royal, lijkt in het begin wat ingewikkeld maar als je het eenmaal door hebt is het een leuk kaartspel.

1000 bommen en granaten, een leuk dobbelspel

Regenwormen met uitbreiding.

Jatten
Insta: je_ei_kwijt
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 19 Aug 2021 09:34

Re: Leukste (bord)spellen

Throw throw burrito is een vreselijk spel. Ik heb dat wel eens uit moeten leggen als demo-er (sta wel eens op de stand van de uitgever) en voor mij is het helemaal niets. Veels te veel choas.

Kort leuk vind ik de kaartspelletjes Red7, de Crew (diepzee), Love Letter, For Sale, Gesjaakt etc..
<<

Anoniem331

Bericht 19 Aug 2021 10:23

Re: Leukste (bord)spellen

Nou ja fred, jij vind het een vreselijk spel. Dat is toch wat anders.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 19 Aug 2021 10:35

Re: Leukste (bord)spellen

Karnemelk schreef:Nou ja fred, jij vind het een vreselijk spel. Dat is toch wat anders.


Wellicht, maar van zulke partyspellen houd ik gewoon niet. Net zoals Exploding Kittins. Na een rondje heb ik dat wel gezien.

Geef mij dan maar Just One, Dixit, The Resistance, Bang the dice game etc...
<<

Danny

Kletskop

Berichten: 634

Geregistreerd: 07 Mei 2021 08:54

Bericht 19 Aug 2021 10:38

Re: Leukste (bord)spellen

Ik vind scrabble leuk..voor de rest doe ik alleen spelletjes als de kleinkinderen willen..
De 2 oudsten hebben alleen maar oog voor hun telefoon..de kleintjes willen ganzenborden...
Goddank geen mens erger je niet...ik erger me nl rot..
<<

Anoniem331

Bericht 19 Aug 2021 10:50

Re: Leukste (bord)spellen

Fred schreef:
Karnemelk schreef:Nou ja fred, jij vind het een vreselijk spel. Dat is toch wat anders.


Wellicht, maar van zulke partyspellen houd ik gewoon niet. Net zoals Exploding Kittins. Na een rondje heb ik dat wel gezien.

Geef mij dan maar Just One, Dixit, The Resistance, Bang the dice game etc...



Oh maar dat is prima. Maar dan moet je zin iets anders zijn. Wij spelen dus heel graag exploding kittens 🐱
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 19 Aug 2021 11:01

Re: Leukste (bord)spellen

Danny schreef:Ik vind scrabble leuk..voor de rest doe ik alleen spelletjes als de kleinkinderen willen..
De 2 oudsten hebben alleen maar oog voor hun telefoon..de kleintjes willen ganzenborden...
Goddank geen mens erger je niet...ik erger me nl rot..


Wellicht moet je eens een moderner bordspel voorstellen, maar dan moet je je daar wel eerst in verdiepen.
Er zijn voldoende spellen op de markt die de oude oudbollige spellen die jij noemt omver blazen en wel interessant zijn voor kinderen. Ik weiger namelijk ook om scrabble en ganzenbord mee te spelen, omdat ik weet dat er zoveel betere spellen zijn.
<<

Danny

Kletskop

Berichten: 634

Geregistreerd: 07 Mei 2021 08:54

Bericht 19 Aug 2021 11:08

Re: Leukste (bord)spellen

Ja..je hebt volkomen gelijk Fred...maar ik vind spelletjes zo niet leuk dat ik me er niet in verdiept heb.
Natuurlijk zijn er allemaal nieuwe dingen gekomen die wel leuk zijn...ik moet gewoon ff van mn luie achterkant afkomen en gaan kijken:)
<<

Brooke

Bericht 19 Aug 2021 14:09

Re: Leukste (bord)spellen

Wij hebben twee weken geleden op vakantie het spel Mysterium gekocht en het spel is echt heel leuk.
Wij hebben het met z'n tweeën gespeeld, maar ben wel benieuwd hoe dat gaat als er meer mensen mee zouden doen. Denk ook dat een uitbreiding op een gegeven moment geen overbodige luxe is om het spannend en afwisselend te houden.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 19 Aug 2021 14:57

Re: Leukste (bord)spellen

Mysterium is leuk. Zeker met een wat grotere groep. De uitbreidingen zijn ook goed. Mysterium Park is een losstaande korte versie en geen uitbreiding. Die vind ik leuker met 2 personen.

Overigens kun je de visioenkaarten van Mysterium ook gebruiken voor Dixit. Ik heb dat wel eens gedaan als afwisseling en dat werkte best goed.
<<

Anoniem323

Bericht 21 Aug 2021 20:06

Re: Leukste (bord)spellen

Wij spelen thuis vaak moddervarken. Een makkelijk kort spel wat vaak gewonnen wordt door mijn dochter van 4.
We hebben al veel spellen maar dit is favoriet.
Ze wordt bijna 5, iemand tips voor het zo'n leuk spel als dit?
Het moeten niet teveel regels zijn en niet teveel kaarten want dan heeft ze geen overzicht.
<<

Brooke

Bericht 21 Aug 2021 21:13

Re: Leukste (bord)spellen

Fred schreef:Mysterium is leuk. Zeker met een wat grotere groep. De uitbreidingen zijn ook goed. Mysterium Park is een losstaande korte versie en geen uitbreiding. Die vind ik leuker met 2 personen.

Overigens kun je de visioenkaarten van Mysterium ook gebruiken voor Dixit. Ik heb dat wel eens gedaan als afwisseling en dat werkte best goed.


Goed om te weten. Dank! Ga meteen even kijken op internet naar Mysterium Park.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8166

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 21 Aug 2021 21:31

Re: Leukste (bord)spellen

Calathea schreef:Wij spelen thuis vaak moddervarken. Een makkelijk kort spel wat vaak gewonnen wordt door mijn dochter van 4.
We hebben al veel spellen maar dit is favoriet.
Ze wordt bijna 5, iemand tips voor het zo'n leuk spel als dit?
Het moeten niet teveel regels zijn en niet teveel kaarten want dan heeft ze geen overzicht.


Hier zijn Bunny Hop, Knibbel knabbel knuisje en Banana Joe een hit.
30-04-2017
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9778

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 01 Jan 2022 10:30

Re: Leukste (bord)spellen

Fred en andere, ik heb jullie mening nodig;

Wij willen het spel Azul aanschaffen. Voor degene die het spel hebben, wat vind jij er leuk aan en wat is minder? Wij zullen het vooral met zijn tweetjes spelen.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 01 Jan 2022 11:21

Re: Leukste (bord)spellen

Azul is tactisch. Met 2 goed speelbaar want daarbij heb je nog meer invloed op elkaars spel. Je kunt namelijk bewust een kleur tegels pakken die je tegenstander nodig heeft om veel punten mee te scoren / rij vol te maken zodat die een tegel mag plaatsen. Inmiddels zijn er 4 varianten van Azul verschenen, maar de beste vind ik nog steeds de eerste. Dit omdat de kracht van het spel daar in de elegantie zit. Geen moeilijke regels maar toch uitdagend.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 814

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 11 Jan 2022 12:34

Re: Leukste (bord)spellen

Heb je intussen al besloten Tabbie?

Leuk aan Azul: het is snel uit te leggen als er een keer iemand mee wil doen, een potje duurt niet superlang, dus fijn laagdrempelig. En het spelmechanisme is leuk en origineel!
Minder leuk: het 'plaag-aspect', daar moet je van houden. (Ik kan er zelf heel slecht tegen als ik expres benadeeld wordt in spelletjes, hahaha.) En het heeft iets weg van schaken, waardoor je soms vooral heel stil vooruit zit te denken over je stappen.

Welke leuke nieuwe spellen hebben de forummers met sint en kerst gekocht / gekregen? Ben benieuwd!
T (2008) en I (2013)
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:49

Bericht 11 Jan 2022 13:54

Re: Leukste (bord)spellen

Sequence voor de kids.
Wel grappig spel, maar wordt ook snel saai als je het te vaak speelt. Is natuurlijk ook vooral een kwestie van geluk hebben.
<<

Dobby

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 595

Geregistreerd: 25 Jul 2020 04:39

Bericht 11 Jan 2022 15:26

Re: Leukste (bord)spellen

mijn Jongste heeft gekregen: Frogit, tik tak boem junior, stratego junior en change face rubik cube spel.

de oudste: animals, upside down challenge, jenga.

ik zelf: keer op keer
08-03-2010
08-02-2016
VorigeVolgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers