Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kindboete

<<

Anoniem326

Bericht 25 Jun 2021 14:35

Re: Kindboete

Ik begrijp niet waarom economisch zelfstandig zijn gekoppeld wordt aan fulltime werken. Wat bedoel je dan? 40 uur verdeelt over 5 dagen? Eigenlijk wordt er steeds gesteld dat kiezen voor financieel onafhankelijk zijn betekent dat je niet zelf voor je kind kan zorgen. Ik denk dat dat komt omdat mannen die fulltime werken de zorg van hun kind grotendeels overdragen aan hun parttime werkende vrouwen. Maar met 28 tot 36 uur werken kan je ook prima een betrokken en verzorgende ouder zijn. Dus het hoeft helemaal geen keuze te zijn. Ik pleit voor optimale privé- en werkbalans voor vader en moeder.

Ik realiseer me wel dat hoogopgeleide mensen het makkelijker hebben. Zij verdienen meer en hoeven dus minder uur te werken om economisch zelfstandig te zijn en hebben vaak een veel flexibele werkgever waardoor er veel meer mogelijk is. Dat is ook ongelijk.
<<

Anoniem313

Bericht 25 Jun 2021 14:49

Re: Kindboete

HollyGolightly schreef:
Ik realiseer me wel dat hoogopgeleide mensen het makkelijker hebben. Zij verdienen meer en hoeven dus minder uur te werken om economisch zelfstandig te zijn en hebben vaak een veel flexibele werkgever waardoor er veel meer mogelijk is. Dat is ook ongelijk.


Klopt, daar probeer ik me ook wel van bewust te zijn. Deels kun je dat sturen door steeds te blijven investeren in je loopbaan, maar deels ook niet.
<<

Anoniem326

Bericht 25 Jun 2021 15:32

Re: Kindboete

Daarom ben ik ook wel voorstander van een basisinkomen.
<<

Anoniem310

Bericht 25 Jun 2021 15:40

Re: Kindboete

Gympie schreef:Ik lees meerdere reacties over dat salaris weer gestegen is en dat dat het minder werken opheft. Dat je met minder werken salaris inlevert en het op den duur weer bijtrekt is wel logisch. Alleen die artikelen zeggen vooral dat vrouwen hoe dan ook inkomen mislopen. Want het salaris was ook gestegen als er niet minder was gaan werken. Voor jezelf trek je het recht naar het niveau van voor je kinderen had, maar onderaan de streep had dat meer kunnen zijn natuurlijk.

Mijn inkomen is sowieso erg gestegen, dat was vast ook gebeurd als ik geen kinderen had gekregen en als ik ft was blijven werken, dan had ik meer verdiend, dat klopt wel.

Toch heb ik niet het idee dat ik echt iets misloop, omdat het een bewuste keuze is geweest en ik op ieder moment terug kan naar ft.

Ik zie trouwens mijn vriendinnen zonder kinderen ook terugschakelen in hun dertiger jaren naar 32 uur per week.

Ook zij komen erachter dat er meer is dan werk en als je toch goed verdient, wordt je tijd op een bepaald moment kostbaarder dan nog meer werken en die paar honderd euro extra verdienen.
<<

Anoniem310

Bericht 25 Jun 2021 15:45

Re: Kindboete

DronkenTaart schreef:
Caulfield schreef:
Tja, dat is dus de vraag. ´Vrije keuze´is een lastig begrip - veel wetenschappers gaan er vanuit dat het niet bestaat. Je omgeving vormt je keuzes. En als we op maatschappelijk niveau zien dat vrouwen veel sterker de negatieve effecten van kinderen krijgen op je loopbaan ervaren dan mannen, dan is er sprake van kansenongelijkheid. Het is de taak van de overheid zorg te dragen voor een rechtvaardige samenleving, en kansenongelijkheid is per definitie niet rechtvaardig.


Ik ben groot fan van onafhankelijk blijven maar ik heb ook een kind gekregen om daar tijd mee door te willen brengen. Vijf dagen vol werken is voor mij persoonlijk te veel. Die vrije keuze bedoel ik dan dus ook. Hoe die vrije keuze ontstaat is wellicht de vraag maar het lijk me niet dat tijd willen doorbrengen met je kind iets verkeerds is of iets dat koste wat het kost moet veranderen. Het voelt nu een beetje alsof de overheid eigenlijk vindt dat je gewoon fulltime moet blijven werken, ook als je kinderen hebt gekregen. Ik bedoel dus dat het onderaan de streep wel een eigen keuze moet blijven. En ja, in hoeverre eigen keuze een eigen keuze is? Iemand die bv heel gelovig op is gevoed en vanwege die opvattingen wil stoppen met werken, zou daar ook vrij in moeten blijven. Vrouwen moeten al zo veel in deze maatschappij, komt dit er ook nog eens bij...

Het gekke is dat vrouwen van wie de man fulltime werkt, wel altijd van mening zijn dat hun man heel veel tijd doorbrengt met zijn kinderen en ontzettend betrokken is. Hoe kan dat dan?

Ik vind dat je het erg zwart/wit neerzet. Om onafhankelijk te blijven hoef je echt niet ft te werken en dit betekent ook niet dat je je kinderen nooit ziet. Dat is een misvatting.
<<

Anoniem310

Bericht 25 Jun 2021 15:51

Re: Kindboete

Gympie schreef:
Caulfield schreef:
Same.


Toch vind ik dat ook wel een uitspraak die je vooral kan doen vanuit de bevoorrechte positie dat je bij een organisatie werkt die dezelfde idealen hierin deelt. Soms zit iemand niet op z’n plek, of passen eigen idealen niet bij die van een organisatie, of..etc. Er kunnen meerdere redenen zijn om daar wel of niet iets aan te (kunnen) veranderen. Ik vind het bijna een soort shamen richting mensen in zo’n situatie dat het je eigen schuld dan ook is dat je in die situatie zit met je werkgever. Zal niet zo bedoeld zijn denk ik hoor.

Dat is het mooie van allebei een serieuze baan aanhouden, je kunt elkaar de vrijheid geven om van baan te wisselen.

Als je de enige kostwinner bent, dan kijk je wel uit, want je hele gezin, inclusief een volwassen vrouw leunt op jouw salaris. Natuurlijk ga je dan niet zomaar weg bij een werkgever, die vrijheid hebben heel veel mannen niet.

Wat dat betreft denk ik dat vrouwen meer vrijheid hebben dan mannen.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 25 Jun 2021 16:02

Re: Kindboete

Caulfield schreef:
HollyGolightly schreef:
Ik realiseer me wel dat hoogopgeleide mensen het makkelijker hebben. Zij verdienen meer en hoeven dus minder uur te werken om economisch zelfstandig te zijn en hebben vaak een veel flexibele werkgever waardoor er veel meer mogelijk is. Dat is ook ongelijk.


Klopt, daar probeer ik me ook wel van bewust te zijn. Deels kun je dat sturen door steeds te blijven investeren in je loopbaan, maar deels ook niet.

Zeker eens. Ik werk in een bedrijf met een groot deel ‘productie’ en de salarisverschillen zijn enorm. Het wettelijk minimumloon is € 1.700 bruto per maand, dat is echt geen vetpot en er zijn functies waarbij dat de standaard is waarop je instroomt, zowel mannen als vrouwen.

Zelf ben ik inderdaad minder gaan werken toen er kinderen kwamen. Afgelopen jaren ben ik doorgegroeid in salaris, maar ik weet zeker dat mijn uurloon hoger was geweest wanneer ik fulltime was blijven werken. Dus daarin betaal ik zeker, ook op langere termijn, een ‘kindboete’ in tegenstelling tot mijn man.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Anoniem310

Bericht 25 Jun 2021 16:09

Re: Kindboete

Ik denk dat ik minder had verdiend als ik geen kinderen had gekregen.

Vanaf het moment dat ik een kind kreeg, werd ik overspoeld door een zeer groot verantwoordelijkheidsgevoel.

Daardoor ging ik mijn leven anders inrichten. Werk en mijn inkomen werden belangrijker, omdat ik niet alleen meer voor mezelf hoefde te zorgen, maar verantwoordelijk was voor een ander mensenleven.

In die zin begrijp ik vrouwen die stoppen met werken niet, omdat je jezelf in zo'n afhankelijke positie plaatst. Dat klopt voor mijn gevoel niet bij de verantwoordelijkheid die je erbij krijgt.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 25 Jun 2021 20:07

Re: Kindboete

In mijn werk is er niet veel doorgroeimogelijkheid. Dat besef had ik wel al een tijdje en sindskort heb ik er wat moeite mee. Door eigenlijk geen doorgroeimogelijkheid blijf ik altijd op dit salaris, tenzij m'n werkgever vindt dat wij er wat bij mogen of dat de zorgverzekeraars wat meer tarief gaan geven.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 25 Jun 2021 21:12

Re: Kindboete

@jip een van de redenen waarom ik gestopt ben ik werkte op omzetbasis wat in die branche helemaal frustrerend is. Je begint en dat is ook bijna je einde.
2015 💙
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1692

Geregistreerd: 31 Dec 2018 17:26

Bericht 25 Jun 2021 22:30

Re: Kindboete

Ik ben gewoon 36uur blijven werken na geboorte dochter, mn werk is niet veranderd behalve dat ik tijdens mn zwangerschap een functie omhoog ben gegaan.
Ben wel minder flexibel als daarvoor maar kan het zo plannen dat we 2 dagen opvang nodig hebben en de rest zelf opvangen.
Man is minder gaan werken door 1 dag ouderschapsverlof op te nemen.
Juli 2019
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1462

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 26 Jun 2021 12:21

Re: Kindboete

Wij zijn beide naar 4 dagen gegaan. Kinderen 3 dagen opvang en beide een dag thuis. Voor mij de perfecte verdeling, en een die ook heel veel om me heen zie.

Ik heb de afgelopen jaren trouwens meerdere keren gehoord dat mannen niet minder zouden kunnen gaan werken, terwijl ik dit echt nog nooit bij vrouwen heb gehoord. En de vrouwen in mijn omgeving werken over het algemeen ook niet in de traditionele vrouwenberoepen.

Dat het niet kan in volgens mij in de meeste gevallen onzin. Zouden mannen het gewoon ook sneller accepteren als de baas zegt liever niet?
Smile, it's free!
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 26 Jun 2021 15:15

Re: Kindboete

Eloise schreef:
DronkenTaart schreef:
Ik ben groot fan van onafhankelijk blijven maar ik heb ook een kind gekregen om daar tijd mee door te willen brengen. Vijf dagen vol werken is voor mij persoonlijk te veel. Die vrije keuze bedoel ik dan dus ook. Hoe die vrije keuze ontstaat is wellicht de vraag maar het lijk me niet dat tijd willen doorbrengen met je kind iets verkeerds is of iets dat koste wat het kost moet veranderen. Het voelt nu een beetje alsof de overheid eigenlijk vindt dat je gewoon fulltime moet blijven werken, ook als je kinderen hebt gekregen. Ik bedoel dus dat het onderaan de streep wel een eigen keuze moet blijven. En ja, in hoeverre eigen keuze een eigen keuze is? Iemand die bv heel gelovig op is gevoed en vanwege die opvattingen wil stoppen met werken, zou daar ook vrij in moeten blijven. Vrouwen moeten al zo veel in deze maatschappij, komt dit er ook nog eens bij...

Het gekke is dat vrouwen van wie de man fulltime werkt, wel altijd van mening zijn dat hun man heel veel tijd doorbrengt met zijn kinderen en ontzettend betrokken is. Hoe kan dat dan?

Ik vind dat je het erg zwart/wit neerzet. Om onafhankelijk te blijven hoef je echt niet ft te werken en dit betekent ook niet dat je je kinderen nooit ziet. Dat is een misvatting.


Mijn man werkt 35 uur voor een werkgever en 10 uur voor zichzelf. Hij brengt ons zoontje naar school en haal hem vaak op. Neemt zwemles voor zijn rekening. Om dit te bereiken werkt hij dus vaak nog een beetje als ons zoontje slaapt.
Dus ook als je als man fulltime werkt kun je heel betrokken zijn. Flexibele werkgever is uiteraard erg handig dan.
2016
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 26 Jun 2021 18:33

Re: Kindboete

Ik ben weggegaan bij defensie toen E. 6 mnd was. Daarna ging ik wel terug in uurloon, want minder verantwoordelijkheid in mijn baan. En ik ging ook minder uren maken. Heb wel gezegd wat ik zeker per uur wilde verdienen.
Daar ben ik na 2 jaar weggegaan en kreeg een minder leuke baan.
Man was aan het onderhandelen over ouderschapsverlof. Maar daar deden ze bij hem moeilijk over.

Ondertussen was ik op zoek naar een andere baan en vond een leuke vacature voor mijn man. Hij heeft gesolliciteerd en is aangenomen. Was aan de andere kant van het land dus ik heb mijn baan ook opgezegd en heb daar ook iets gevonden.

Mijn man is de woensdagmiddag thuis en ik werk van maandag tm dinsdag en een keer in de maand een halve zaterdag.
Ik verdien nu iets meer uurloon dan bij defensie. Werk wel minder uren.

Ik heb afgelopen jaren wel ingeleverd met loon vanwege de kinderen.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Anoniem321

Bericht 06 Jul 2021 18:14

Re: Kindboete

Al voordat ik mijn zoon had, besloot ik om minder te werken. Ik ben op een gegeven moment van 40 naar 32 uur gegaan. Toen ik mijn zoon kreeg, ging ik terug naar 24 uur dankzij ouderschapsverlofuren. Toen die uren op waren, ben ik tijdelijk terug gegaan naar 32 uur, maar daar kwam ik gauw van terug. Ik vond dat veel te veel. Dus toen ben ik weer teruggegaan naar 24 uur. Ik kan daar zelfstandig van rondkomen, al is het geen vetpot. Mocht ik er alleen voor komen te staan, dan kan het best zijn dat ik naar 28 uren per week ga en als het moet naar 32 uur.

Mijn vriend heeft ook zijn ouderschapsverlof ingezet en ging daardoor van 40 naar 32 uur. Nu zijn verlofuren op zijn, zit hij weer op 40 uur per week. Op zijn werk is minder werken heel ongebruikelijk. Er hangt toch een soort cultuur dat je een 'softie' bent als je minder uren gaat werken. Mijn vriend is daar (helaas) gevoelig voor, dus zal hij voorlopig wel 40 uur per week blijven werken.

Maar, eerlijk is eerlijk, mijn vriend werkt een hoop thuis, kan zijn eigen werktijden indelen, en kan daardoor veel breng- en haalmomenten van school voor zijn rekening nemen en heeft de afgelopen maanden zwemles ook op zich genomen.
Ik moet om het weekend werken en dan is het natuurlijk ideaal dat hij gewoon thuis is.

Voordeel van mijn huidige baan is dat, omdat ik om het weekend werk, ik maar 2 doordeweekse dagen werk en 3 dagen thuis ben.
<<

Saji

Kletskop

Berichten: 573

Geregistreerd: 23 Jul 2020 09:31

Bericht 07 Jul 2021 17:04

Re: Kindboete

Voor ik kinderen kreeg werkte ik 24 uur per week. Dat is nu niets veranderd. Kan ervan rondkomen en de kinderen van onderhouden.
Mijn loon is iets gestegen. Mijn vriend werkt +40 uur in de week.
Mijn lijf trekt het niet als ik constant meer dan 24 uur werk. Krijg dan mentale en fysieke klachten.
Soms heb ik wel een aantal weken achter elkaar dat ik meer werk, maar moet daarna echt op de rem trappen, meerdere dagen vrij.
Overwerkt raken en weer in burnout raken blijven altijd op de loer.
Nederland is wel het enige land in Europa waarvan de vrouwen pt werken. Komt waarschijnlijk ook omdat kinderopvang duur is etc. Zweden betaald weinig tot niets aan opvang voor de kinderen. Beide ouders werken daar ook zowat ft.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:20

Bericht 10 Aug 2021 08:16

Re: Kindboete

Ik ben in de afgelopen jaren meer gaan werken en meer gaan verdienen. Ik werk 32 uur en mijn man werkt 40 uur. Ondanks dat mijn inkomen dus prima is en ik financieel onafhankelijk ben, zie ik ook bij ons de traditionele rolverdeling terug. Ik sta 2 middagen (woe-vrij) bij school, ga maar zwemles, muziekles etc. terwijl het bij mijn man op het werk onmogelijk blijkt om een dag of zelfs halve dag minder te werken. Uiteraard doet hij ook het huishouden, brengt hij onze dochter op zaterdag regelmatig naar paardrijden en is hij een leuke betrokken vader, toch zou ik het heel fijn vinden als hij ook een middag vrij zou zijn om de kinderen van school te halen etc.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 10 Aug 2021 11:45

Re: Kindboete

Ik heb ontzettend onregelmatige uren en het is elke 6 maanden weer opnieuw plannen (ben leerkracht basisonderwijs, highschool en universiteit). Dat betekent dat mijn mans uren om de mijne gepast moeten worden. Zoon gaat nu 2 dagen naar school, waarvan ik toevallig nu op dinsdag steeds vrij ben (hoera plotselinge vrije dag dit half jaar!). Maar verder is het: als ik werk is man thuis en andersom. We werken dus allebei parttime, ik met vaste uren, man met flexibele uren.
Wij wilden zoon niet in de opvang zoals velen weten, dus daarom beide geen fulltime baan. Dat doen we voor nummer 2 straks ook. Als die naar school gaat met 3,5, dan ga ik solliciteren op fulltime baan en man blijft parttime. Door mijn gekke uren doet man meestal huishouden en kookt elke dag. En hij staat elke dag om 5 uur op zodat hij 2 uren heeft om aan zijn nieuwe boek te werken. Het werkt voor ons. Enige echte verschil is dat man (zonder opleiding) echt bizar minder verdient (of ik bizar veel). Voor mijn hoogste salaris werk ik 1 uur waar hij 8 uur voor zelfde bedrag moet werken.. Maar ik ben daardoor wel minder flexibel en all over the place.
Afbeelding
Afbeelding
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 08:52

Bericht 11 Aug 2021 15:18

Re: Kindboete

Man en ik zijn beide naar 4 dagen (36 uur) gegaan toen we kinderen kregen. Die verdeling hoor ik idd ook best veel om me heen.

Mijn baan kan ook echt niet in minder dagen overigens, dus er zijn ook echt wel vrouwen voor wie dat argument geldt. Niet dat mijn werkgever dwars zou liggen, maar dan mis ik gewoon te veel en kan ik mn functie niet meer (goed) uitvoeren. Dus als ik echt minder zou willen werken zou ik een andere baan of op z’n minst een ander type functie moeten overwegen, maar ik vind de functies die ik tot nu toe doe nog te leuk. ;)
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 11 Aug 2021 22:00

Re: Kindboete

Bovenstaande geldt ook voor mij. Toen de kinderen kleiner waren werkte ik minder maar sinds de jongste naar school gaat heb ik een functie die ft is. Minder kan wel, maar dan moet je hetzelfde werk doen in minder uur of de leukere dingen skippen. Wij werken beide ft maar nu in de vakantie ook maar 1 dag per week opvang nodig dus verder wel creatief geregeld.
R. 2013
D. 2016
Vorige

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers