Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Opbouwen antidepressiva

<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4488

Geregistreerd: 11 Sep 2013 17:02

Bericht 24 Jul 2021 12:41

Re: Opbouwen antidepressiva

Wat fijn Lady! Ik hoop echt dat het het gewenste effect heeft en je je niet meer zo ongelukkig voelt door de PMS. Vind het heel dapper van je!
<<

Elyn

Bericht 31 Jul 2021 11:03

Re: Opbouwen antidepressiva

Wat fijn om te lezen Lady!

Ik heb vandaag mijn laatste druppel opgebouwd en zit nu op 20 mg. Volgende week over op de tabletten, ben benieuwd of ik daar nog iets van ga merken. Ik merk wel een beetje van de werking al, ben iets minder angstig en krijg iets minder snel een paniekaanval, maar ze zijn er nog wel en dat zal ik verder met therapie moeten aanpakken.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 31 Jul 2021 16:51

Re: Opbouwen antidepressiva

Wat fijn dat je ook al wat merkt Elyn. Hoe gaat het wat betreft de bijwerkingen?

Ik ben echt blij dat ik al gestart ben en niet onze vakantie heb afgewacht.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 01 Aug 2021 15:27

Re: Opbouwen antidepressiva

Fijn dat jullie al zo snel wat merken! Ik zelf heb inmiddels helaas iets teveel ervaring met AD, omdat ik gevoelig ben voor bijwerkingen van medicatie begin ik meestal met een halve startdosering, vaak heb ik ondanks dat toch wel last van bijwerkingen.

Ik heb Sertraline geslikt en daar merkte ik idd van de halve startdosering al wat van (volgens mij is 50 mg de startdosering en ben ik begonnen met 25 mg) en ik heb daarna een hele tijd 50 mg geslikt, wat aan de lage kant is als dosering, maar daar deed ik het best goed op. Op een gegeven moment werden mijn klachten echter erger en ben ik opgehoogd naar 75 en uiteindelijk 100. Maar op een gegeven moment ging het ondanks die dosering weer slechter met me en ben ik gaan switchen.

Dames, 1 advies, doe het niet als het niet echt noodzakelijk is :palm: . Ik ben toen in een kliniek opgenomen voor een time out en daar is toen besloten me langer te houden en medicatie te gaan switchen. Dan doen ze dat versneld omdat ze je beter in de gaten kunnen houden dus ik heb in een week of misschien waren het er twee de sertraline afgebouwd en de amitriptyline (een TCA) opgebouwd. Dat is medicatie die bepaald wordt op spiegel dus dan moet je bloedprikken om de spiegel in je bloed te bepalen en of je goed zit. Uiteindelijk bleek de tweede keer mijn spiegel goed te zijn en toen begon ik ook verbetering te merken (voor de uitslag van het bloedprikken al haha, na de verhoging). Al moet ik zeggen dat ik me bepaald nog niet goed voelde.

Helaas bleek dat je met amitriptyline in die dosering niet zomaar auto mocht rijden. Ik was inmiddels met intensieve begeleiding thuis en in goed overleg met mijn behandelaar (psychiater in opleiding) en de psychiater besloten we om toch een switch te maken. Omdat ik het eerder op SSRI’s goed deed besloten we om voor de venlafaxine te gaan, dat is een SNRI en lijkt daarmee erg op SSRI’s maar werkt net weer anders.
Het afbouwen ging iets versneld omdat ik intensieve begeleiding had en ik voelde me vanaf dat moment echt afgeleiden. Ik werd steeds depressiever tot het thuis niet meer veilig was en ik via de crisisdienst weer werd opgenomen. Ik slikte toen al de startdosering Venlafaxine, dat is een paar keer opgehoogd maar helaas merkte ik er niets van, het ging nog steeds erg slecht. Toen is besloten om over te stappen op opnieuw een TCA omdat ik daar eerder ook wel wat werking van had.
Inmiddels is dus de venlafaxine afgebouwd en imipramine opgebouwd. Ik ben echt door een heel diep dal gegaan en het gaat nog steeds behoorlijk slecht. Ik zit nu te wachten op de uitslag van de eerste spiegelbepaling. Ik denk niet dat ik al erg goed zit qua spiegel en dat hoop ik ook echt want anders moet ik misschien weer overstappen en eerlijk gezegd wil ik dat eigenlijk niet meer meemaken.

Dus echt super dat jullie al wat merken en dat het aan lijkt te slaan! Het kan echt heel ingewikkeld zijn om de juiste antidepressiva te vinden en ik zit hier in de kliniek ook bij mensen met ernstige depressie die nog altijd het juiste middel niet hebben gevonden. Mijn behandelaar, die niet bij de switch betrokken was (want andere organisatie dus officieel even niet in behandeling) was ook echt woest toen ze het hoorde want je mag echt in je handen knijpen als je iets gevonden hebt wat werkt zei ze. Nou inmiddels heb ik natuurlijk ook echt spijt hiervan, ik ben er heel naïef ingestapt (en slecht geïnformeerd ook) en als ik had geweten dat ik weer opgenomen zou moeten worden had ik het niet gedaan.
Inmiddels zit ik gewoon alweer 8 weken in de kliniek, langer dan de vorige opname en het gaat veel slechter.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 01 Aug 2021 17:44

Re: Opbouwen antidepressiva

Wat heftig voor je Pompoen, dat het zo slecht met je gaat. Heel veel kracht en sterkte gewenst. Ik hoop dat je jezelf snel terug zult vinden.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4488

Geregistreerd: 11 Sep 2013 17:02

Bericht 01 Aug 2021 17:58

Re: Opbouwen antidepressiva

Hè wat rot om te lezen dat het zo slecht met je gaat Pompoen! Ik hoop dat je de juiste hulp krijgt daar!
Heel veel sterkte en succes! Hou je taai!
<<

Anoniem315

Bericht 01 Aug 2021 20:44

Re: Opbouwen antidepressiva

Oh jeetje Pompoen, wat vreselijk om dit van je te lezen. Hopelijk wordt er een oplossing gevonden zodat jij je weer beter voelt. Veel sterkte gewenst. Hopelijk piept er gauw een straaltje zon door die dikke wolken..
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:08

Bericht 01 Aug 2021 20:55

Re: Opbouwen antidepressiva

Wat heftig pompoen, wat ongelooflijk k*t dat je je zo voelt. Ik weet eigenlijk niet wat te zeggen, wil je wat positiefs meegeven, maar ik weet niet wat. Wegklikken zonder reageren kon ik alleen ook niet..

Dat achter de wolken maar weer snel een zonnetje mag gaan stralen.
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9453

Geregistreerd: 19 Jul 2014 16:27

Bericht 01 Aug 2021 21:10

Re: Opbouwen antidepressiva

Lieve Pompoen, ik weet niet goed wat te zeggen! Dikke knuffel voor jou!
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 02 Aug 2021 07:25

Re: Opbouwen antidepressiva

Thanks lieve dames!
Het komt wel weer goed denk ik, hoewel ik me dat ook regelmatig af vraag. En ik had ook nooit verwacht dat het zo slecht met me zou kunnen gaan.
Maar babysteps. En mijn spiegel is eindelijk binnen dus ik hoop vandaag te horen hoe het daarmee staat.
<<

Anoniem335

Bericht 02 Aug 2021 10:33

Re: Opbouwen antidepressiva

Sinds de opname van mijn vader kan ik mij een stuk beter inleven in psychische problemen.

Wat een gevecht voor je, hoop dat het stap bij stap beter gaat. Ik hoop dat je in goede handen bent. Wij waren erg tevreden met onze artsen/begeleiders in de kliniek.

Wat zal dit moeilijk voor je zijn.
<<

Elyn

Bericht 03 Aug 2021 13:12

Re: Opbouwen antidepressiva

Wat naar om te lezen Pompoen, hopelijk ga je je snel beter voelen. Heel veel sterkte!

Lady, het gaat sinds zaterdag wat minder. Ben heel erg moe, slaap slecht, hoofdpijn en een 'fuzzy' gevoel in mijn hoofd. Ik zit nu dus op 20 mg dus het opbouwen is klaar, alleen nog overstappen naar tabletten. Hoop dat het snel beter gaat want ik voel me echt naar, moet werken vandaag maar er komt niks van terecht zo.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 03 Aug 2021 22:37

Re: Opbouwen antidepressiva

Wat vervelend zeg. Misschien toch wat te snel opgebouwd? Hopelijk moet je hier alleen even doorheen en ga je gauw alleen nog maar positief effect merken.

Ik moet ongesteld worden, dé reden dat ik hier mee gestart ben. Ik merk dat m’n lontje korter is maar in veel mindere mate. En bovenal voel ik me niet down en depressief en dat is dus nu al zoveel winst.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 03 Aug 2021 22:45

Re: Opbouwen antidepressiva

Och Pompoen toch. Sterkte, ik hoop zo voor je dat je snel verbetering voelt.

Sterkte voor alle meiden hier die het nodig hebben, ontzettend zwaar weet ik. 🌹
<<

Elyn

Bericht 04 Aug 2021 09:03

Re: Opbouwen antidepressiva

Lady schreef:Wat vervelend zeg. Misschien toch wat te snel opgebouwd? Hopelijk moet je hier alleen even doorheen en ga je gauw alleen nog maar positief effect merken.

Ik moet ongesteld worden, dé reden dat ik hier mee gestart ben. Ik merk dat m’n lontje korter is maar in veel mindere mate. En bovenal voel ik me niet down en depressief en dat is dus nu al zoveel winst.


Nee dat denk ik niet hoor, ik bouw echt heel langzaam op met 2,5 mg per week 😅 Soms is dat gewoon niet anders, heb vannacht iets beter geslapen en voel me ook iets beter nu.
Echt fijn dat je je zo snel beter voelt al, normaal duurt het wel een paar weken voor de werking merkbaar is.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 04 Aug 2021 17:28

Re: Opbouwen antidepressiva

Mijn spiegel was dus goed volgens de vervangend behandelend arts (die ik dus helemaal niet kende verder) maar we wilden toch wel graag dat ze dat ook even bij de psychiater ging checken want ik had er mijn vraagtekens mij. Alleen alle psychiaters zijn op vakantie of zo, dus ging heel lekker en ze wilde dan nog bijna een hele week wachten want dan had ze een vragenuurtje bij de psychiater. Maar daar waren wij het niet zo mee eens (mijn man was er ook bij) want ‘t was nou niet dat het echt lekker ging of zo. Dus gelukkig vanmiddag weer gesprek met de vervangend behandelaar gehad en inderdaad moest mijn medicatie toch nog wel wat omhoog omdat ik in een bepaald onderdeel nog veel te laag zit met mijn spiegel.
Mijn eerste opbouw ging van 0 naar 75 en van 75 naar 150. Megasnel dus maar gelukkig wil ze het nu iets rustiger aan doen. Ik start vanavond met 175 mg en na een week ga ik dan naar 200 mg. Zodra ik een week op 200 heb gezeten ga ik weer bloed prikken om mijn spiegel te bepalen. En hopelijk ga ik er dan in de tussentijd ook al wat van merken, daar ben ik onderhand wel een beetje aan toe.
<<

Palmyra

Noob

Berichten: 238

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 04 Aug 2021 18:28

Re: Opbouwen antidepressiva

Wat vervelend pompoen. Hopelijk vind je iets wat jou helpt.
Voor de andere dames hoop ik dat jullie er baat bij hebben en niet al te veel last van bijwerkingen krijgen.

Pompoen, Is er bij jou onderzoek gedaan naar de CYP p450 enzym activiteit. Er zijn namelijk veel antidepressiva die daardoor afgebroken / omgezet worden waardoor sommige AD niet werken er een hogere dosering nodig is of je er juist heel heftig op reageert. https://hulpgids.nl/informatie/medicijnen/antidepressiva/cytochroom-p450-(cyp)/
A negative mind will never give you a positive life.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 09 Aug 2021 17:57

Re: Opbouwen antidepressiva

Palmyra schreef:Wat vervelend pompoen. Hopelijk vind je iets wat jou helpt.
Voor de andere dames hoop ik dat jullie er baat bij hebben en niet al te veel last van bijwerkingen krijgen.

Pompoen, Is er bij jou onderzoek gedaan naar de CYP p450 enzym activiteit. Er zijn namelijk veel antidepressiva die daardoor afgebroken / omgezet worden waardoor sommige AD niet werken er een hogere dosering nodig is of je er juist heel heftig op reageert. https://hulpgids.nl/informatie/medicijnen/antidepressiva/cytochroom-p450-(cyp)/


Nee is niet onderzocht, ik heb me er wel eerder over ingelezen. Op zich hoeft het nu niet bepaald te worden omdat ik voor deze medicatie wordt ingesteld aan de hand van de spiegel in het bloed.

Ik heb eindelijk weer een beetje gevoel dat er wat licht aan het einde van de tunnel in zicht is.
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4488

Geregistreerd: 11 Sep 2013 17:02

Bericht 11 Aug 2021 08:03

Re: Opbouwen antidepressiva

Hee wat fijn Pompoen! Kleine stapjes en vaak 2 vooruit en weer 1 achteruit maar hou je vast aan die kleine lichtpuntjes! Sterkte en succes!
<<

Danny

Kletskop

Berichten: 634

Geregistreerd: 07 Mei 2021 07:54

Bericht 11 Aug 2021 08:36

Re: Opbouwen antidepressiva

Zet m op,Pompoen...een beetje licht is een mooi begin!
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4488

Geregistreerd: 11 Sep 2013 17:02

Bericht 13 Aug 2021 09:33

Re: Opbouwen antidepressiva

Hoe gaat het nu Lady?
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 13 Aug 2021 21:35

Re: Opbouwen antidepressiva

Nog een beetje hetzelfde. Ik merk dat ik rustiger ben, stabieler, minder kort en geïrriteerd. Heel fijn. Stiekem hoop ik dat ik het nog sterker ga merken de komende tijd maar als het zo blijft dan ben ik ook heel tevreden. Ik heb nul bijwerkingen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem326

Bericht 14 Aug 2021 09:39

Re: Opbouwen antidepressiva

Fijn Lady! Ik heb voor slaapproblemen drie verschillende antidepressiva’s opgebouwd en geprobeerd, maar ik heb het als erg akelig ervaren. Ik werd er neerslachtig van en kreeg gedachtes als waarom aan deze dag beginnen, het leven heeft geen zin, ik kan niks en voeg niks toe. Bluh het leven. Terwijl ik dat soort gevoelens nooit ervaren heb. En het ook niet ging gebruiken voor een depressie. Toen ik stopte was het ook zo weer weg. Die gedachtes en gevoelens ontstonden dus door medicatie. Dus heel fijn als het wel werkt.
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4488

Geregistreerd: 11 Sep 2013 17:02

Bericht 14 Aug 2021 11:38

Re: Opbouwen antidepressiva

Fijn Lady en nog fijner dat je geen bijwerkingen ervaart.

HG, dat had ik ook! Ik heb meerdere soorten medicatie geprobeerd tegen de pijn maar voelde me daardoor ook extreem neerslachtig. Nu gebruik ik alleen nog tramadol maar dat helpt niet echt meer dus we gaan weer op zoek naar iets anders!
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 15 Aug 2021 08:41

Re: Opbouwen antidepressiva

Wat erg dat jullie dat allebei zo hebben ervaren. Zegt toch wel wat over de heftigheid van deze medicatie.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
VorigeVolgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers