Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Long COVID

<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 21 Jul 2021 15:01

Long COVID

Zijn er hier meer mensen die last hebben van Long COVID en ervaringen willen uitwisselen?
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 21 Jul 2021 16:29

Re: Long COVID

Ik heb ook long covid, echt met name ontregelde hartslag en bloeddruk (orthostase, pots). Loop sinds februari bij de fysio en nog steeds lang niet de oude maar wel hele goede progressie.

Heb verder niet echt behoefte aan ervaringen delen en zit niet veel meer op het forum maar je mag altijd PMen en wilde vooral even reageren dat je niet de enige bent.
<<

Mia

Kletskop

Berichten: 640

Geregistreerd: 29 Jun 2021 17:55

Bericht 21 Jul 2021 19:54

Re: Long COVID

Ik weet niet of ik long covid heb. Ik weet wel dat ik heel erg ziek ben geweest en sindsdien mijn bloedzuurstof met 7% is gedaald. Na de eerste injectie kreeg ik 3% terug en ik zit te wachten tot de 2e vaccinatie mij de overige procenten terugdoet. Ik heb nog nooit zo laag gezeten. Altijd 100%. Maar goed, ik ben altijd extreem moe, snel buiten adem, soms tot niets in staat. Maar ik heb ook ontdekt dat ik steeds meer fybromyalgie klachten heb, dus ik weet niet precies wat ik waaronder moet plaatsen.
<<

Anoniem319

Bericht 21 Jul 2021 20:08

Re: Long COVID

Beau maar jij zei toch altijd nooit corona gehad te hebben, destijds? Testen negatief etc etc? Vanwaar ineens die ommekeer?

Of het echt onder ‘long COVID’ valt weet ik niet, ik denk het wel, maar ik heb nog maandenlang last gehad van hartkloppingen, vreselijke moeheid, enorme concentratiestoornissen/vergeetachtigheid, hoofdpijn en soms duizelingen. Het meeste is inmiddels weg, sinds de eerste vaccinatie. Al lijk ik af en toe weer wat hartkloppingen te hebben. Alleen de concentratie is echt niet meer wat het geweest is. Was altijd al chaotisch maar nu red ik, zonder slikken van LTO3 en het maken van lijstjes, het maar moeilijk, als ik veel te doen heb op een dag.
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 22 Jul 2021 11:59

Re: Long COVID

Bedankt voor jullie antwoorden! Het is inderdaad al fijn om te weten dat je niet alleen bent. Ik ben nu na ruim zeven maanden nog steeds extreem moe, ik werk wel weer mijn 20 uur per week maar ik kan daarnaast ook niks meer. Ik ben al blij dat het lukt om een keer de stofzuiger erdoor te halen en de wc schoon te maken, voor echt leuke dingen heb ik al helemaal geen energie meer. Daarnaast hebben mijn longen het heel erg zwaar, bij een peakflow test dat ik met moeite de helft van de longinhoud die ik hoor te hebben haal. Volgende week kan ik dus ook in het ziekenhuis terecht om alles te laten onderzoeken en te kijken of en hoeveel schade de corona heeft achtergelaten en vooral ook om te kijken of er iets aan valt te doen met medicatie om mijn lichaam te ondersteunen. Ik loop ook al wel bij de fysio sinds februari maar ook daar stagneert alles, één minuut op de crosstrainer en ik moet stoppen omdat mijn hartslag boven de 150 schiet, na 3 minuten om de fiets moet ik stoppen omdat mijn longen niet meer willen. Daarnaast herstel ik nog steeds heel slecht en traag van inspanning, waardoor als ik de grens overga ik dat dagenlang moet bekopen, maar die grens is elke dag weer anders en merk ik ook lang niet altijd. Daarnaast blijft dat ik soms tijdens het douchen echt heel naar wordt, saturatie daalt dan enorm, hartslag stijgt en ik word heel duizelig en heb het gevoel dat ik ga flauwvallen.
Het lastigste vind ik dat er sinds half april gewoon geen vooruitgang meer in zit en mijn hele herstel gestagneerd is waardoor ik het af en toe heel lastig vind om positief te blijven.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 22 Jul 2021 16:16

Re: Long COVID

Geen ervaring maar wat heftig joh. Sterkte, hopelijk is er snel weer een doorbraak in je vooruitgang.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 22 Jul 2021 17:05

Re: Long COVID

Wat ontzettend rot man! Ik kan nog niet eens op de crosstrainer. Ik doe vooral krachttraining en ben cardio nog heel voorzichtig aan het opbouwen met fietsen. Maar ik doe interval training. Ik kan nu op goede dagen wel blokjes van 2 minuten op 90watt/60watt fietsen en dan totaal iets van 20 minuten. En dat ben ik nu in het dagelijks leven ook aan het proberen, maar dat is wel tricky. Deze week gaat het weer heel slecht, volgens mij ook enorm door het warme weer. Dus ik doe nu weer even rustig aan en hopelijk gaat het met een paar dagen weer beter.

Inderdaad ook heel snel hartslag die veel te hoog wordt en als ik dat doe krijg ik ook echt die post-exercitionele malaise en een mega terugval. Ik heb de laatste maanden gelukkig thuiswerkend mijn masterstage af kunnen ronden, want dat was fysiek niet per se intens (maar 1x per week dag in het ziekenhuis) en kon het heel goed verspreiden over de dag qua paar uur wat doen, paar uur rust, in de avond/het weekend nog wat doen, etc.

Lijkt me echt heel rot dat je zo stagneert. Bij mij gaat het heeeeel langzaam maar wel nog steeds goeie progressie. Maar ik doe nog steeds geen fractie van wat ik normaal deed. Ik probeer 1x per week een langzame dansles te doen (vs. 4x per week paar uur intensief dansen wat ik deed + dagelijks 20km fietsen voor werk), maar dat is eigenlijk nog te intens.. Maar dat brengt me wel ook mentaal heel veel, dus dat probeer ik beetje in te bouwen en rekening mee te houden. En ik stel me gewoon in op een hele lange adem. Er is extreem veel progressie sinds februari maart (toen kon ik nog niet urenlang legpuzzelen en moest ik pauzes nemen met vaatwasser uitruimen) en de fysio verwacht ook dat er nog volop progressie gaat zijn. Dus ik kan het beter nu accepteren en me aanpassen, dan dat ik koppig blijf doorduwen en net teveel doe en dan op de lange termijn mezelf saboteer.

Heb je een fitbit? Ik heb die een maand geleden gekocht en het helpt mij echt enorm. Want niet alleen is die grens elke dag anders, de inspanning of eigenlijk belasting van vaste activiteiten is ook elke dag anders en afhankelijk van hoe je conditie op dat moment is. Ik stagneerde zo half juni ook een beetje, maar heb de laatste weken echt ontzettend veel aan mijn fitbit gehad. Omdat ik zo inzicht kreeg in hoe hetzelfde stukje wandelen de ene dag nauwelijks inspannend was met een hartslag van rond de 105 en de andere dag mega intens met een hartslag van 135. Ook kan ik mijn slaap en rusthartslag volgen en het daardoor een stap voor zijn. Ik hoef nu niet te wachten van "ik voel me moe, gesloopt, stekende pijn tussen mijn schouders, kortademig, malaise" > maar ik kan al zien van "oh kut, mijn rusthartslag loopt weer enorm op en mijn hartslag is bij inspanning ook weer hoger, tijd om even stapje terug te doen".
Laatst gewijzigd door Whatever op 22 Jul 2021 17:11, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 22 Jul 2021 17:08

Re: Long COVID

En mentaal is het gewoon echt mega zwaar. Dus geef jezelf daar ook ruimte voor. Heb je op dat vlak nog begeleiding?

Bij mij gaat het verbazingwekkend goed mentaal gezien. Tuurlijk heb ik af en toe een dag dat ik er helemaal klaar mee ben, zeker ook op dit soort momenten als het weer even stagneert/achteruit gaat.. Maar eigenlijk heb ik het verbazingwekkend goed geaccepteerd en merk ik heel sterk dat hoe meer ik het accepteer en loslaat en hoe minder ik toch doorduw, hoe beter het gaat. Dus dat helpt wel. En ik merk heel sterk dat het ook wel deels met stress/spanning te maken heeft (of in ieder geval dat dat het enorm verslechtert) en dus zorg ik ook wel goed voor mezelf op dat gebied en dat helpt enorm.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 22 Jul 2021 17:14

Re: Long COVID

Oh en douchen is bij mij ook heel lang een probleem geweest en op slechte dagen ga ik soms nog steeds op mijn kont in de douche zitten... Heb je iets van een krukje?

Je hebt natuurlijk bij douche bij uitstek dat het getriggerd wordt. Door de warmte bloeddrukdaling en hartslagstijging en door de waterdamp minder zuurstof beschikbaar... Een beetje wat we deze week ook met het weer hebben. :smile:
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 22 Jul 2021 17:25

Re: Long COVID

Mijn zuurstof is trouwens in rust wel gewoon goed en bij inspanning ook, mits ik maar niet te veel te doe en vooral niet te lang of te intens. Dus dat is ook wel een andere uitgangspositie. Bij mij ga ik vooral mis als ik bijv langer door fiets (of dans) met hogere hartslag (boven de 130 ofzo). Dan gaat het echt mis qua hartslag steeds hoger en zuurstof steeds lager.

Wat dus vooral betekent dat ik heel veel nog steeds niet (kan) doe(n). Maar dat verbetert wel nog steeds. Ik merk echt dat ik chronisch "ruimte over moet houden" en dat ik dan wel vooruit blijf gaan. Maar dat is mentaal inderdaad wel echt heel lastig. Want ik ben dus 24/7 dingen niet aan het doen uit voorbehoud.
<<

Mia

Kletskop

Berichten: 640

Geregistreerd: 29 Jun 2021 17:55

Bericht 24 Jul 2021 11:49

Re: Long COVID

Maple schreef:Beau maar jij zei toch altijd nooit corona gehad te hebben, destijds? Testen negatief etc etc? Vanwaar ineens die ommekeer?



Toen ik werd getest was ik 8 weken ziek en had ik al meerdere kuren prednisolon en antibiotica achter de kiezen. UMCG zei direct dat ik veel te laat ben getest en de neus/keeltest op dat moment sowieso negatief zou uitslagen. Een bloedtest was bijvoorbeeld beter geweest. Maar ik werd ziek voor Corona hier was. Je moest al in Noord Brabant, Italië of Wuhan zijn geweest om getest te worden. Ik ben besmet geraakt in de trein van Groningen naar huis en werd pas zondagavond ziek. Ik ben dat weekend het huis verder niet uitgeweest.

De nasleep is heel intens geweest en toen ik na de eerste prik een paar % van mijn saturatie terugkreeg, was het voor mij wel duidelijk. Ik hoop over een dikke week weer op 100% te zitten.

Ow en een oud forummer die bewezen corona heeft gehad kreeg ook haar energie en % terug na de eerste vaccinatie.
<<

Anoniem320

Bericht 24 Jul 2021 12:07

Re: Long COVID

Jeetje wat een heftige ervaringen! Hoop dat jullie je allemaal snel weer de oude voelen. Fijn dat de vaccins daar aan bij kunnen dragen.
<<

Palmyra

Noob

Berichten: 238

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 24 Jul 2021 12:18

Re: Long COVID

Wat heftige klachten hebben jullie.

Ik baal omdat ik sinds vorig jaar maart na een COVID-19 besmetting niets tot heel weinig ruik. Reukoefeningen helpen niet. Weet niet of dit ook onder long COVID valt.
A negative mind will never give you a positive life.
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1392

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:33

Bericht 25 Jul 2021 17:05

Re: Long COVID

Hier ook long covid, ben sinds okt onderweg. Heb een lage saturatie gehad van 86, zat tegen zh opname aan. En heb mijzelf flink lopen uitputten. Van de ene op de andere dag had ik geen energie meer om een normaal berichtje te typen. Na een maand gestart met covid fysio. 50 behandelingen. Die zijn ondertussen op, of mijn tijd was om. De laatste keer was mijn conditie verdrievoudigd. Dus opzich leek het wel steeds beter te gaan.

Maar zit nu in een soort van terugval. Ene moment een goeie dag en lukt mij alles weer maar andere moment ben ik doodop. Vooral op vakantie gaan, het leek mij zo ontspannend. Maar was hard werken, uit eten hier en daar, overal (logisch ook) kinderen. Ik kon al die prikkels niet goed incasseren. Dus na een weekje vakantie was ik helemaal doodop. En nu moet ik er nog van bijkomen.
<<

Mia

Kletskop

Berichten: 640

Geregistreerd: 29 Jun 2021 17:55

Bericht 26 Jul 2021 18:50

Re: Long COVID

Heftig Jada. Ik ben op de eerste hulp belandt waar mijn bloedgaas is geprikt. Ik zat op dat moment onder de 90, 88 volgens mij, en kreeg zuurstof toegediend. Ik mocht een nachtje blijven, maar door alles met mijn partner, wilde ik liever naar huis. 😔
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 15:48

Bericht 26 Jul 2021 20:21

Re: Long COVID

Sorry beetje late reactie maar paar hele slechte dagen achter de rug.

@Whatever: Ik doe nu voornamelijk cardio en wat kracht om mijn ademshalingsspieren te versterken. Het probleem met krachttraining is dat dan mijn saturatie snel teveel daalt en dat ik daar dan weer heel naar van wordt wat weer een terugval triggert. Dus echt krachttraining zit er op dit moment niet echt in. Lopen gaat redelijk voor korte momenten en een stuk langzamer dan ik voorheen liep. En dit weer is inderdaad echt funest voor je longen, ik heb er ook echt heel erg last van.
Wel fijn dat je toch progressie boekt, ook al valt het in het niet bij wat je voorheen deed. En inderdaad goed om dingen in te voegen die goed zijn voor je mentale gezondheid. Puzzelen en boeken lezen daar moet ik mij teveel op concentreren dus dat lukt helaas nog steeds niet goed. Ik hou het bij korte artikelen en tijdschriften dat is lang genoeg op dit moment.
Ik luister ook echt wel naar mijn lichaam en probeer echt op mijn grenzen te letten, maar ik blijf er soms tegenaan lopen dat het op dat moment niet voelt of ik de grens ben over gegaan maar de dag erna wel blijkt dat ik te ver ben gegaan.

Ik heb geen fitbit met een hartslagmeter, alleen een simpele met een stappenteller. Mijn fysio heeft contact gehad met iemand in het ziekenhuis die zich bezig houdt met corona over of het verstandig was met een hartslagmeter te werken, maar die raadde het af. Ik meet het af en toe wel voor en na activiteiten. Ook om te checken of ik mijn lichaam goed aanvoel. En tijdens de fysio wordt het wel constant gemeten.

Ik heb op dit moment geen begeleiding op het mentale vlak. Ik ben nu nog op het punt dat het mij zelf nog lukt met alles wat ik in mijn voorgaande therapie heb geleerd. Maar ik blijf er wel alert op bij mijzelf en zal aan de bel trekken op het moment dat ik merk dat het mij lastiger af gaat.

Ik zit inderdaad voor het grootste gedeelte op een krukje tijdens het douchen, heb de douche al kouder staan dan normaal en alles open zodat de warme lucht weg kan.

Het vervelende bij mij is dat mijn hartslag niet langzaam op loopt en mijn saturatie niet langzaam daalt. Het is echt heel plots, dan zit mijn hartslag bijvoorbeeld heel stabiel tussen de 112-115 en binnen een seconde zit ik opeens op 152. Zelfde met mijn saturatie, daardoor is het dan soms ook heel lastig in te schatten wanneer te stoppen, want de ene keer is dat na een minuut al en de andere keer pas na 5 minuten. Van de fysio mag ik niet boven de 125 uitkomen met mijn hartslag en kom ik dat wel moet ik stoppen.

Dat dingen niet doen uit voorbehoud herken ik enorm. Alles is plannen en denken van donderdag ga ik dat doen dus dat betekent dat ik dinsdag en woensdag heel weinig kan doen.

@Beau: Fijn dat bij jou de vaccinatie wel een verbetering heeft gegeven. Dat is mij helaas niet het geval.

@Palmyra: Dat valt zeker ook wel onder long covid. Lijkt mij heel vervelend, ik ben gelukkig met reuk- en smaakvermogen niet kwijt geraakt. Alleen de eerste paar weken van de besmetting dat alles smaakte alsof er vergif in zat, ik stonk ook gewoon echt. Mijn katten wilde toen ook niet bij mij liggen. Ik hoop dat het snel gaat verbeteren voor je!

@Silver: Wat rot dat je weer in een terugval zit. Lijkt mij inderdaad ook heftig als je kinderen hebt. Die brengen toch veel prikkels met zich mee. En ik herken het wel dat de prikkelverwerking niet echt goed is na corona.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 26 Jul 2021 21:49

Re: Long COVID

He wat rot om te horen dat je slechte dagen achter de rug hebt. Het ging bij mij ook echt slecht deze week hoor. Dit weer hakt er veel meer in dan je denkt! De vaccinatie heeft bij mij trouwens ook geen verschil gemaakt.

Dat hele plotselinge heb ik dus ook. Ik kon in februari echt nauwelijks staan en lopen, want bij overeind komen ging ik al naar de 150 en praten was ook al inspannend en werd bij minste of geringste kortademig. Mijn rusthartslag was toen ook vaak al boven de 100. Tegenwoordig heb ik eigenlijk wel weer een normale rusthartslag van in de 80 (en dat geeft je ook al gelijk 30 extra speling om te besteden aan inspanning haha) en de laatste weken daalde mijn rusthartslag zelfs al onder de 70. Nu één week kut en ik zit weer 10 hoger, maar goed. Weer goed slapen, rusten, mediteren en ontspannen en dan daalt het wel een beetje. Even goed mijn parasympathisch zenuwstelsel stimuleren. Klinkt wel alsof we allebei echt die autonome dysregulatie hebben die tot orthostatische intolerantie/pots leidt. Is jouw fysio daar over ingelezen? De mijne is zich er namelijk ook pas verder in gaan verdiepen toen ik het aandroeg.

Ik snap dat ze hartslagmeter afraden, mijn fysio was eerst ook niet happig en bang dat ik dan de hele tijd ging lopen meten en zenuwachtig werd van mijn metingen etc. en dat het averechts zou werken. Gelukkig kan ik redelijk met afstand naar mezelf kijken, waardoor het mij dus extreem helpt. Want wat ik eerder zei, ene keer wandel ik een bepaald stuk en blijft mijn saturatie prima en hartslag <120 en andere keer loop ik zelfde stuk maar heb ik net slecht geslapen of waait het wat meer of whatever en is het ineens mega belastend en loopt mijn hartslag mega op en daalt mijn saturatie enorm. En dat voel je gewoon niet. Dus nu heb ik iets meer een indicatie in het moment of iets wel ok gaat zeg maar (en niet pas 1-2 dagen later of als mijn saturatie zo erg dit dat ik duizelig word = damage already done). Voel jij wel "je hart bonken" zeg maar of ook niet? Want hoe weet je anders of je onder die 130 blijft. Bij mij lukt dat met douchen bijvoorbeeld nog steeds totaal niet en met wandelen ook best vaak niet. Ik heb die fitbit begin juni gekocht en toen kreeg ik ineens gewoon thuis als ik aan het koken was ofzo een buzzer van goed bezig, je bent een workout aan het doen en daardoor had ik veel meer in de gaten hoe belastend een heleboel gewone dagelijkse dingen waren en hoe verraderlijk als ik net even iets sneller ben opgestaan of ondertussen praat of iets van stress heb gehad die dag. Ik vind het heel gek dat dit zo "blind" moet uitvogelen. Waarom werd het afgeraden? Weet je dat?

Wel grappig (niet grappig maar dit zeg altijd haha, uhm opmerkelijk?) dat bij jou cardio wel redelijk gaat maar kracht juist niet. Ik ben echt begonnen met hele lichte oefeningen (leg press en rekstok) die echt totaal niet inspannend waren maar vooral voor het koppelen van ademhaling aan inspanning en weer leren "inspannen" zonder "gespannen" te raken. En toen dat kon zonder dat mijn hartslag echt steeg, uitbouwen en elke week een kilo erbij ofzo en nu dus een half jaar bezig en kan nu best wat gewicht doen. Maar ik doe dus maar 3 oefeningen en dan 3x15 en alleen als het lukt met rustig diep ademen en lage hartslag. Maar bij mij is juist cardio nog steeds een uitdaging en dat begint al bij rustig wandelen. Heb de laatste 2 weken ook niet meer gefietst, dat kon ik sinds juni ofzo weer hele kleine stukjes op langzaam tempo. Merk je in je conditie/cardio wel vooruitgang?

Wel echt vervelend dat de cognitieve klachten je ook zo beperken. Wel goed dat je wel een paar dingen hebt gevonden die dan wel ok ontspannen afleiding zijn maar niet teveel concentratie vergen. De fysio vist er bij mij ook continu naar, maar ik denk dat ik door mijn adhd al een soort van gewend ben aan de concentratie spanne van een goudvis. Want ja, ik ben snel afgeleid en overprikkeld en loop vast in hogere cognitieve functies, maar dat had ik altijd al en ik heb juist wel veel aan adhd tools geleerd de laatste jaren. Dus eigenlijk kan ik daar gelukkig redelijk mee dealen. Ik lees maar ik lees steeds hetzelfde omdat ik steeds afgeleid raak maar dat is niet per se een probleem ofzo, if that makes sense. (lezen voor ontspanning/afleiding bedoel ik dan). Ik heb vandaag totaal 2 bladzijdes gelezen ofzo, maar hey, zo doe ik lekker lang over mijn boek haha!
Laatst gewijzigd door Whatever op 26 Jul 2021 22:34, in totaal 3 keer gewijzigd.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 26 Jul 2021 22:22

Re: Long COVID

Beau schreef:Ik weet niet of ik long covid heb. Ik weet wel dat ik heel erg ziek ben geweest en sindsdien mijn bloedzuurstof met 7% is gedaald. Na de eerste injectie kreeg ik 3% terug en ik zit te wachten tot de 2e vaccinatie mij de overige procenten terugdoet. Ik heb nog nooit zo laag gezeten. Altijd 100%. Maar goed, ik ben altijd extreem moe, snel buiten adem, soms tot niets in staat. Maar ik heb ook ontdekt dat ik steeds meer fybromyalgie klachten heb, dus ik weet niet precies wat ik waaronder moet plaatsen.


Bedoel je altijd sinds je covid infectie of had je het hiervoor al? Er zit ik echt wel veel overlap tussen long covid en cvs/me en fibromyalgie hoor. En van al die dingen weten we ook nog steeds niet precies hoe en wat, dus ook logisch dat je als leek dan helemaal niet meer weet wat het nou is.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 26 Jul 2021 22:28

Re: Long COVID

Ik had trouwens de laatste dagen ontzettend veel last van mijn rug/romp en had echt helemaal zoiets van is mijn core niet ook veel meer verzwakt dan ik dacht en moet ik dat niet trainen, maar dus vandaag bij de fysio geleerd dat dat OOK weer door die autonome dysregulatie en sympathische activiteit kan komen. En ik mag dus juist niet core trainen haha maar moet vooral weer meer laag intensieve lichamelijke activiteit zoeken die ontspant. Ik wandel wat af haha! Kan me trouwens goed voorstellen dat dat ook echt enorm fibromyalgische klachten kan geven Beau.

Als mensen het interessant vinden wil ik best eens hier een stukje schrijven om nou echt uit te leggen wat er waarschijnlijk aan de hand is en wat dus wel een niet en averechts werkt. Er zijn best wel goeie papers over, maar die zijn misschien wel ingewikkeld als je geen medische achtergrond hebt. Ik merk voor mij namelijk dat dat inzicht me wel heel erg helpt zowel qua inzicht en aanknopingspunten waar je weer iets mee kunt als qua het volhouden van de lange adem ook qua mentaal proces. Naja, ik hoor het wel als daar interesse voor is.
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 27 Jul 2021 07:29

Re: Long COVID

Ik zou dat wel heel interessant vinden, Whatever.

Afgelopen maart heb ik corona gehad en heb daar daarna pas, na wat milde klachten, heel erg last van gehad. Maar als ik dit allemaal lees, valt dat evengoed nog mee…

Sterkte allemaal!
<<

Mia

Kletskop

Berichten: 640

Geregistreerd: 29 Jun 2021 17:55

Bericht 27 Jul 2021 11:59

Re: Long COVID

Whatever schreef:
Beau schreef:Ik weet niet of ik long covid heb. Ik weet wel dat ik heel erg ziek ben geweest en sindsdien mijn bloedzuurstof met 7% is gedaald. Na de eerste injectie kreeg ik 3% terug en ik zit te wachten tot de 2e vaccinatie mij de overige procenten terugdoet. Ik heb nog nooit zo laag gezeten. Altijd 100%. Maar goed, ik ben altijd extreem moe, snel buiten adem, soms tot niets in staat. Maar ik heb ook ontdekt dat ik steeds meer fybromyalgie klachten heb, dus ik weet niet precies wat ik waaronder moet plaatsen.


Bedoel je altijd sinds je covid infectie of had je het hiervoor al? Er zit ik echt wel veel overlap tussen long covid en cvs/me en fibromyalgie hoor. En van al die dingen weten we ook nog steeds niet precies hoe en wat, dus ook logisch dat je als leek dan helemaal niet meer weet wat het nou is.


Nee sinds. Voorheen geen last. Kon ik best op 6u slaap functioneren. Maar moet ook zeggen dat mijn leefomgeving en mate van stress is veranderd. Kan er natuurlijk ook mee te maken hebben.
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 09:27

Bericht 28 Jul 2021 21:41

Re: Long COVID

Wat vervelend zeg! Hier heb ik er ook zeer lang last van gehad, evenals longrevalidatie. Het gaat nu goed, kan mijn dagelijkse dingen doen. De ene dag zit ik om 14u voor pampus op de bank, andere dag savonds pas. Ruim 16 maanden geleden besmet geraakt.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 14 Sep 2021 14:49

Re: Long COVID

Ik geloof niet dat ik long COVID heb maar het herstel valt me zwaar tegen. Ik had bijna geen last van mijn besmetting maar inmiddels bijna 10 weken verder en ik heb nog steeds minder energie. Mijn conditie is niet wat het geweest is heb met enige regelmaat last van hartkloppingen als ik wandel en moet dan echt even gaan zitten. Vind het vooral vervelend dat ik het niet aan voel komen als ik een slechte dag heb.

Vraag me dan ook af of ik signalen mis die jullie wel opmerken zodat ik daar wat beter op kan letten en wat minder over mijn grenzen heen ga.

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers