Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Overgang naar geen middagdutje meer

<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1302

Geregistreerd: 08 Feb 2021 15:35

Bericht 18 Jul 2021 14:02

Overgang naar geen middagdutje meer

One dochter is 3 jaar en 4 maanden. Een paar weken geleden begon ze middagdutjes over te slaan, vooral op het kinderdagverblijf. Dan was ze van 17 tot 19 u aan het jengelen, pittig vond (en vind) ik. Nu slaapt ze hooguit 1x per week nog overdag. Maar ik merk dat ze tegen de middag wel echt moe is en begint te zeuren en jengelen. Alleen, als ik haar in bed leg (ze slaapt dan meteen), is het ‘s avonds 22 u voor ze slaapt. Dus ik laat haar nu maar een uur op de bank filmpjes kijken, om even af te schakelen (ze is heel erg druk). Maar ik vind het wel een pittige tijd zo. Eigenlijk is het de hele middag jengelen en moet ik haar echt continu bezighouden en afleiden. Iemand nog tips om deze fase wat soepeler door te komen?
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8166

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 18 Jul 2021 14:42

Re: Overgang naar geen middagdutje meer

E stopte er mee met de eerste lockdown. Vreselijke timing dus.
Ik ging echt 1,5u met haar tv kijken. Echt samen, zij bij mij op schoot. Dat was de enige manier waarop ze toch echt even kon ontspannen en zo de dag kon volhouden. Wel gingen we savonds een half uurtje eerder naar bed.
30-04-2017
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1302

Geregistreerd: 08 Feb 2021 15:35

Bericht 18 Jul 2021 14:50

Re: Overgang naar geen middagdutje meer

Dat doen wij idd ook. Nu zit ze wel zelf voor de tv en probeer ik snel de was weg te werken. Maar het huishouden lijdt er wel onder hoor, haha. Voorheen had ik nog 1,5 uur om snel wat te doen in huis.
<<

Anoniem315

Bericht 18 Jul 2021 14:50

Re: Overgang naar geen middagdutje meer

Mijn beide kinderen sliepen met 1,5 en 2 jaar niet meer tussen de middag. Ik vind het op zich prima, ze sliepen beide vanaf 's avonds rond half 8 de nacht door tot half 8 in de ochtend en hadden daar blijkbaar genoeg aan. Ik heb werkelijk geen idee meer hoe die overgang verliep. Als ze moe werden, zaten ze ook wel eens een poosje voor de tv.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6198

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 18 Jul 2021 14:58

Re: Overgang naar geen middagdutje meer

Mijn dochter slaat met 2j en 4mnd nu af en toe de middagslaap over. Meestal houdt ze het wel ok vol dan, het is gelukkig ook maar af en toe. Als ze aan het eind van de middag moe wordt ga ik als ik tijd heb wandelen met haar in de kinderwagen. Of ik zet haar wat langer voor de tv. En ze gaat dan een half uur eerder of nog iets eerder op bed.
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 09:52

Bericht 18 Jul 2021 15:03

Re: Overgang naar geen middagdutje meer

Wij zitten er ook midden in.
Mijn zoontje was in de lockdown van de winter volledig van de slaapjes af. Toen was hij 1 jaar en 9 maanden. Helaas toen kdv weer begon, begonnen de slaapjes ook weer. Nu inmiddels met ruim 2 slaapt ie alleen nog op de kdv-dagen en op die dagen slaapt ie savonds inderdaad pas tussen 21 en 22u.

De dagen dat ie thuis is houden we hem wakker. Hij heeft dan vaak wel inkakmoment zo vlak voor t avondeten. Dan laat ik hem ook lekker tv/ liedjes kijken (dat is sowieso onze regel, dat de kids mogen kijken terwijl ik eten kook). Na avondeten leeft ie dan eigenlijk vaak wel weer op en gaat ie tussen half 7- 7 naar bed.
<<

Brooke

Bericht 18 Jul 2021 15:52

Re: Overgang naar geen middagdutje meer

Wij zitten er nu ook in die fase. Ik zet mijn peuter als ik ga koken sowieso voor de tv, dat vind ze heel fijn en ontspannend. Dan heeft zij haar rustmoment, kan ik tenminste koken, is ze niet chagrijnig met eten en daarna leeft ze ook wel weer op zodat ze na het eten nog even een poosje lekker zelf speelt tot aan het bed ritueel.
Ook tussen de middag met boterham eten gaat even de tv aan en zit ze aan d'r eigen tafeltje. Dit geeft haar blijkbaar ook rust en is voor haar ook echt een moment om weer op te laden.
Verder probeer ik gedurende dag te wisselen tussen zelf spelen en samen wat doen, en dus ook tussen lekker druk zelf bezig zijn of samen iets rustig doen (boeken lezen, spelletje, vloerpuzzel, kleuren, knutselen etc).
Als het droog weer is, gaan we eigenlijk ook altijd wel naar buiten, ik zit bijna nooit een hele dag binnen. Het op pad gaan breekt ook de dag en frisse lucht doet echt wonderen. De buggy gaat dan altijd mee, ze wisselt af tussen zelf lopen en zitten en rust dan ook even uit als ze in de buggy zit. Wat we doen is heel wisselend, soms gewoon alleen wandelen, dan eens naar de winkel, naar de eendjes, kinderboerderij, speeltuintje, op bezoek etc. Mocht ze na het avondeten echt heel moe zijn, dan doe ik haar gewoon iets eerder naar bed.
<<

Anoniem328

Bericht 18 Jul 2021 16:05

Re: Overgang naar geen middagdutje meer

Ik zou het huishouden 's morgens met haar erbij doen. 's Middags even een filmpje en daarna lekker met haar erop uit. Beetje afleiding! En dan in de namiddag als jij kookt haar lekker weer even voor de tv zetten. Na het eten krijgen ze vaak wel weer een opleving. Maar dan alsnog op tijd erin 's avonds.

Die moeilijke overgang is vaak maat kort. Ze moet gewoon even wennen. En jij ook :wink:
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 18 Jul 2021 16:24

Re: Overgang naar geen middagdutje meer

Kees schreef:E stopte er mee met de eerste lockdown. Vreselijke timing dus.
Ik ging echt 1,5u met haar tv kijken. Echt samen, zij bij mij op schoot. Dat was de enige manier waarop ze toch echt even kon ontspannen en zo de dag kon volhouden.


Nou eigenlijk dit! Precies in de eerste lockdown (ze zijn min of meer ook even oud natuurlijk, E van Kees en O van mij). Vond het wel een heftige overgang hoor. Toen is het 'iPad uurtje' ten tonele gekomen bij ons idd. Ik was toen zwanger en moe en had zelf gewoon de rust nodig. 😅

Veel iPad, in de middag vaak juist er nog even op uit om hem actief te houden (want dan minder jengelen) en op tijd naar bed.
Let's discover the world together.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 18 Jul 2021 16:55

Re: Overgang naar geen middagdutje meer

Wat heeft ze nog lekker lang een middag dutje gedaan!
Onze jongste is net 3 en slaapt al maanden niet meer overdag, denk al een half jaar niet meer.
Hier viel het best mee, maar ze werd dan ook wel vaak bezig gehouden ivm grote zus die erbij is of die we uit school moesten halen.

Ik zou denk ik idd 's ochtends met haar in huis bezig. Samen wat schoonmaken en opruimen. Na de lunch even lekker rustig aan en daarna de speeltuin in oid.
Hoewel ik trouwens ook wel vaak 's ochtends weg was en 's middags thuis bleef en dan extra boekjes lezen oid.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5492

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 18 Jul 2021 17:27

Re: Overgang naar geen middagdutje meer

Ik hoor ook weleens van om en om wel een dutje doen. Of op de kamer ‘rusten’ of spelen. Heb jij ook even rust. Anders iPad of tv inderdaad. Ik moet er nog niet aan denken maar zal er ook wel aankomen binnenkort 😇.
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3186

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:39

Bericht 18 Jul 2021 19:56

Re: Overgang naar geen middagdutje meer

Hier ook vanaf ruim 2 niet meer. Want anders is hij inderdaad tot 21-22:30 wakker. Dus wij houden hem wakker. Dan slaapt ie rond 20:00-20:30 tot 8:30. En hebben we nog iets aan onze avond en hij genoeg slaap. Want als ie om 22:30 slaapt is hij ook gewoon 8:00-8:30 wakker. Nou is het sowieso net een Duracell batterij. Als wij hem niet laten slapen blijft ie wakker. En dan dus in begin rond jengel momentje even de iPad/rondje lopen/spelen enz.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 18 Jul 2021 21:57

Re: Overgang naar geen middagdutje meer

M is nu 3jr en 5 maanden en slaapt pas net sinds een paar weken niet meer overdag. Bij de opvang gaat hij nog wel ‘rusten’. Dat hebben we een tijdje thuis gedaan maar dan viel hij regelmatig nog wel in slaap. Nu op vakantie geen dutjes en dat gaat wonderbaarlijk goed! Er is ook genoeg te doen natuurlijk en het komt iedereen goed uit dat hij niet hoeft te slapen :)

Dat rusten is wel echt een tip. Gewoon toch in bed leggen maar niet per se het hele slaapritueel erbij. Wat boekjes, zeggen dat het even een uurtje stil is, dat helpt hier heel goed!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 18 Jul 2021 22:10

Re: Overgang naar geen middagdutje meer

Ah Zora, einde van een tijdperk haha.
Hier werkte dat wat jij omschrijft echt totaal niet helaas. Ik was op een gegeven moment een uur bezig met 'm op z'n kamer houden, zorgen dat ie niet eens ging slapen maar gewoon überhaupt gingen chillen of spelen. Kostte mij meer energie dan dat het het waard was. Dus toen maar naar beneden en daar beetje rust momentje (wel met ipad). Vind het wel leuk dat we tegenwoordig weer een soort rust momentje hebben als dochtertje slaapt en hij en ik samen beneden zijn. Soms doen we dan juist even quality time zoals een spelletje samen maar soms ook even lekker onderuitgezakt tv kijken.
Let's discover the world together.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 18 Jul 2021 23:18

Re: Overgang naar geen middagdutje meer

Het is kind afhankelijk maar ook wij hebben rustuur elke dag. Hij heeft een tv uur van 17-18 uur en krijgt verder geen iPad of andere schermen (daar wordt hij alleen maar drukker van). Bewust ook tot 18 uur, zodat hij niet vlak voor slapen nog tv kijkt (en prikkelverwerking heeft). En anders word ik gek, als ik niet even dat uurtje midden op de dag heb. Hij heeft een zandloper en tot die klaar is blijft hij in bed. Meestal zingt hij een uur, hij leest boekjes.
Mijn vriendin doet het ook met haar zoon en die luistert een uur naar audioboeken op zijn kamer. Maar herken heel erg de witching hours hoor! Zeker als hij op school is geweest. Uur daarvan kijkt hij tv, dan eten we en dan hoef ik maar te blazen en ligt hij te slapen.
Dit doen we overigens nu half jaartje. Heeeeeel soms valt hij in slaap, dan is hij ‘s avonds wel lang wakker maar komt gelukkig zijn kamer niet uit.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 19 Jul 2021 07:38

Re: Overgang naar geen middagdutje meer

Ja ik hoor in mijn omgeving ook wel idd dat dat rusten totaal niet werkt Marin! Ik denk dat we mazzel hebben dat hij dat 3 dagen in de week doet bij de opvang, dus we kunnen ‘gewoon’ een beetje mee in die structuur.

En einde van een tijdperk idd, buhhh 😓🙃
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1302

Geregistreerd: 08 Feb 2021 15:35

Bericht 19 Jul 2021 10:50

Re: Overgang naar geen middagdutje meer

Zo voelt het ook echt voor mij! Ze heeft idd lang geslapen, maar ik was hier nog niet klaar voor. Haar in haar bed laten rusten werkt hier niet. Dochter is heel druk en vraag veel aandacht. Dus als ik haar alleen laat, moet ze slapen en anders roept ze de hele tijd. Dus nu neem ik mijn momentje maar even samen met haar oo de bank. Ik vind het wel iets minder dat ik elke keer frozen moet kijken ;).

Huishouden doen met haar gaat ook niet zo goed. Ze vraagt dus elke minuut aandacht, of haalt in de kamer naast die waar ik bezig ben alles uit de kast.
<<

Anoniem328

Bericht 19 Jul 2021 11:23

Re: Overgang naar geen middagdutje meer

Moet je perse bij haar zitten dan als zij 's middags een uurtje tv kijkt? Zo ja dan zou ik met de ipad en oordopjes bij haar gaan zitten en lekker je eigen serie kijken.

Kun je haar niet betrekken bij het huishouden doen? Eigen doekje geven en lekker meepoetsen. Ik zet de jongste ook wel eens in bad als ik de badkamer schoonmaak. Kan hij die mooi 'poetsen'.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 19 Jul 2021 13:42

Re: Overgang naar geen middagdutje meer

Wow wat heeft ze nog lang een dutje gedaan! N doet dit al een jaar niet meer, was wel een dikke tegenvaller vorig jaar haha. Ben er nu op zich wel aan gewend. In het begin legde ik haar nog weleens in bed, maar dat werkte niet. Ze ging er gewoon weer uit. Wat ik toen vaak deed, en nu nog steeds soms, is haar gewoon op haar kamer een tijdje iets op de iPad laten kijken. Zelf kon ik dan even iets doen in huis óf soms ging/ga ik zelf ook even op bed liggen uitrusten.
❤ 7 juni 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Jul 2021 13:54

Re: Overgang naar geen middagdutje meer

Daarom een iPad, dan kan zij kijken wat zij wil en jij wat jij wil (of je gaat wat anders doen). Wel opletten met de oogjes maar verder vind ik 't ideaal. En ik ben niet al te moeilijk ermee, geef ik toe.
Let's discover the world together.
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1302

Geregistreerd: 08 Feb 2021 15:35

Bericht 19 Jul 2021 16:06

Re: Overgang naar geen middagdutje meer

Tablet doe ik ook hoor! Ben ik ook niet moeilijk mee. Maar dan kijkt ze dus een paar minuten en gaat dan weer rondspringen. Als ze zo druk doet, weet ik dus dat ze moe is. Dan praat ze harder en ook echt aan een stuk door. De oudste van mijn zusje doet precies hetzelfde. Haar jongste lukt het wel om rust te pakken. Ach ja het is een fase. Maar ik ben dus echt helemaal kapot om 19 uur, haha.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 20 Jul 2021 09:26

Re: Overgang naar geen middagdutje meer

Ja dat is een lastige fase. Mijn twee jongsten zijn net drie en doen sinds twee maanden geen middagdutje meer. Dit omdat ze 's avonds niet meer gingen slapen en er een feestje van maakten. Vooral mijn zoontje heeft het er nog wel moeilijk mee viel af en toe gewoon op z'n speelgoed in slaap. Nu doen ze allebei hazenslaapjes in de bakfiets of in de auto als het zo uitkomt, verder redden ze het aardig. De avonden en nachten zijn er in ieder geval een stuk beter op geworden dus dan maar zo. Op de opvang hoor ik wel vaak half verwijtend dat ze even een enorme dip hadden na de lunch maar ik ben toch blij dat ze ze niet meer in bed leggen.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1302

Geregistreerd: 08 Feb 2021 15:35

Bericht 20 Jul 2021 12:43

Re: Overgang naar geen middagdutje meer

Ik heb het nu ook op het kinderdagverblijf gevraagd. Ze was vanmorgen al heel moe. Ze wilde gisteren ook echt niet rusten overdag. Vanmorgen om 6.30 wakker en ik merkte echt dat ze moe en hangerig was. Maar als ze nu gaat slapen, wordt het vanavond weer een ramp. Dus even doorzetten dan maar. Wel nog even verder zoeken naar een manier om echt even rust te pakken. Ze is zo aan het stuiteren de hele dag, ik word er zelf ook echt druk van.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers