Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Inductie

<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 19:06

Bericht 16 Jun 2021 12:36

Inductie

Ik wil een inductie kookplaat. We hebben nu gas dus ik vraag jullie hulp.
Waar moet ik opletten bij inductie? Volgens mij is mijn kookplaat nu 90 cm.
Ik werk regelmatig met 5 grote pannen dus dat moet dan ook nog kunnen.
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil eerst meer weten voor ik naar de winkel ga voordat ze mij iets aansmeren.
<<

Anoniem308

Bericht 16 Jun 2021 12:49

Re: Inductie

Is je meterkast / stoppenkast er geschikt voor? Wij hebben de plaat op een dubbele groep aangesloten.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 13:43

Bericht 16 Jun 2021 12:50

Re: Inductie

Ik heb een inductiekookplaat van Siemens, ook 90 cm. Ik heb 3 normale pitten en aan de rechterkant een grote rechthoek die ik helemaal aan kan zetten (ik heb er ook een grilplaat bij die daar op past) of ik kan die in 2 zones opdelen, waardoor ik 5 pitten totaal heb. Ik vind het genoeg ruimte, maar met een grote pan of wok is het wel lastig om er 5 pannen tegelijk op te kunnen zetten. Als je echt ruimte wilt voor 5 grote pannen lijkt me 90 cm misschien wel wat aan de kleine kant.

Denk er ook aan dat een inductiekookplaat een aparte 3-fasen aansluiting nodig heeft; je kunt 'm niet in een gewoon stopcontact doen. Als je dus je keuken wilt houden en alleen de kookplaat wilt veranderen, dan zou ik eerst even checken of dat makkelijk kan. Je moet er ook een elektriciën voor inhuren als er nog geen 3-fasen stopcontact is.
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2365

Geregistreerd: 08 Sep 2016 15:43

Bericht 16 Jun 2021 13:11

Re: Inductie

Ik heb er 1 van 90 cm, maar dat vind ik eigenlijk te klein. Maar dat ligt vooral aan de grootte van de zones.
Wij hebben destijds tegelijkertijd de meterkast vernieuwd. De elektricien moest ook de krachtstroom aansluiten op de kookplaat volgens mij, er zit geen stekker aan ;)
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 16 Jun 2021 13:16

Re: Inductie

Wij hebben 90cm met 4 pitten. Je hebt inmiddels ook platen waarbij je de zones met elkaar kan verbinden.

Groepenkast is inderdaad een hele belangrijke. Een inductieplaat vraagt veel vermogen.

Wij hebben nu een pelgrim plaat en die werkt echt prima. Ik zou vooral naar de kookzones kijken. Voor de pannen.
2015 💙
<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 19:06

Bericht 16 Jun 2021 17:35

Re: Inductie

Hmmm... dan moet ik daar eerst naar kijken. Nu zit hij bij de vaatwasser aangesloten dus even na laten kijken. Volgens mij konden er geen groepen meer bij 😭
<<

Anoniem332

Bericht 16 Jun 2021 18:09

Re: Inductie

We hebben er 1 van 60 cm met 4 pitten.
Die doorloopt in het blad.
Met een draaischijf en zones die zichzelf aanpassen. Van neff
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 16 Jun 2021 20:00

Re: Inductie

Wij hebben een Siemens met 4 pitten en die bevalt super. We hebben 4 pitten, meer kon hier ook niet omdat wij in het midden de afzuiging hebben zitten. Maar ik vind het zelf genoeg. Hoe dat precies zit met de technische details weet ik niet hoor 😇
<<

Archie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 28 Sep 2020 10:49

Bericht 09 Jul 2021 07:30

Re: Inductie

Ik heb een losstaand Smeg fornuis met 5 inductiezones en een grote oven. Ik moest de overstap maken naar een 3-fase aansluiting en een flinke kookgroep in mijn meterkast laten plaatsen. Apparaat is aangesloten op perilex.

Maaarr, ben er wel echt onwijs blij mee! Wat een apparaat!
11.21
10.23
<<

Anoniem319

Bericht 09 Jul 2021 07:33

Re: Inductie

Wij willen in de nieuwe keuken een inductiekookplaat van Ikea, maar ik kan op de website nergens vinden of we een meerfasen meterkast zouden moeten hebben, of dat het volstaat om de kookplaat te verdelen over meerdere groepen. Iemand die hier meer over kan vertellen?
<<

Archie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 28 Sep 2020 10:49

Bericht 09 Jul 2021 08:07

Re: Inductie

Het heeft volgens mij te maken met het maximale aantal kilowatt dat de plaat/fornuis gebruikt. Vaak kun je dat wel zien in de omschrijving. Als hij op 3-fase moet lopen staat het er volgens mij altijd wel bij. Bij mijn fornuis stond er bijv. in kleine lettertjes: Aansluitwaarde: 11,4 kW 3 fase 380V krachtstroom.

Dit stukje van Internet vond ik ook wel een handige:
Een inductiekookplaat die je kunt aansluiten op een normaal stopcontact kan tot ongeveer 3,5 KW aan vermogen gebruiken.

Kun je bij die plaats het aantal KW terugvinden? Ik kan alleen weinig vinden over wat dat in je meterkast zelf doet. Qua kookgroep. Alleen duidelijk dat je op 1-fase kunt blijven.
11.21
10.23
<<

Danny

Kletskop

Berichten: 634

Geregistreerd: 07 Mei 2021 07:54

Bericht 09 Jul 2021 08:25

Re: Inductie

Ik heb inductie..maar gas vond ik fijner.
Niet dat ik veel kook trouwens,ik ben meer een magnetron mens.
Mijn vriend kookt ook nog op gas..die wil geen inductie.
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2365

Geregistreerd: 08 Sep 2016 15:43

Bericht 09 Jul 2021 08:53

Re: Inductie

Maple schreef:Wij willen in de nieuwe keuken een inductiekookplaat van Ikea, maar ik kan op de website nergens vinden of we een meerfasen meterkast zouden moeten hebben, of dat het volstaat om de kookplaat te verdelen over meerdere groepen. Iemand die hier meer over kan vertellen?


Staat er niet meer info in de boekjes van de inductiekookplaat?
Wij hebben een paar jaar geleden een van ikea laten plaatsen en het installeren was nog wel wat lastig. Hoe het volgens ikea moest werd niet gedaan bij particulieren geloof ik, maar het is goed gekomen ;)
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 09 Jul 2021 09:28

Re: Inductie

Wij hebben inductie met afzuiging in 1. Is wel een aanrader! Hij is niet heel groot omdat we de ovens meer gebruiken.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 09 Jul 2021 09:40

Re: Inductie

Maple schreef:Wij willen in de nieuwe keuken een inductiekookplaat van Ikea, maar ik kan op de website nergens vinden of we een meerfasen meterkast zouden moeten hebben, of dat het volstaat om de kookplaat te verdelen over meerdere groepen. Iemand die hier meer over kan vertellen?


Ik zie bij de meeste Ikea platen
2x16a of 1x32a staan in de omschrijving.
2015 💙
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 09 Jul 2021 10:53

Re: Inductie

Ik heb een Boretti inductiekookplaat. Een goed merk.

Voordeel van deze plaat zijn 4 verschillende zones, alle zones hebben een powerstand en timer. De timer zit in het midden en niet afzonderlijk bij de platen. Je kunt als je de zone aanklikt zien op welke tijd de timer van die zone staat.

Schoonmaken is handig, want de plaat heeft geen oneffenheden.
<<

Anoniem319

Bericht 09 Jul 2021 12:56

Re: Inductie

Minx schreef:
Maple schreef:Wij willen in de nieuwe keuken een inductiekookplaat van Ikea, maar ik kan op de website nergens vinden of we een meerfasen meterkast zouden moeten hebben, of dat het volstaat om de kookplaat te verdelen over meerdere groepen. Iemand die hier meer over kan vertellen?


Ik zie bij de meeste Ikea platen
2x16a of 1x32a staan in de omschrijving.

Oké en wat houdt dat dan precies in, meterkast-technisch? Ik ben echt een leek hoor, mij kunnen ze alles wijs maken. En juist dat wil ik een beetje voorkomen.

Wij zouden één van deze twee willen. In eerste instantie de eerste, maar de bridgefunctie van de tweede is misschien wel zo prettig:

https://www.ikea.com/nl/nl/p/matmassig- ... -10467093/

https://www.ikea.com/nl/nl/p/hogklassig ... -40467826/

Edit:
Of deze:
https://www.ikea.com/nl/nl/p/bejublad-i ... -00467814/

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron