Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kind hoort door te slapen

<<

Sannejanne

Noob

Berichten: 8

Geregistreerd: 04 Jul 2021 12:47

Bericht 04 Jul 2021 13:10

Kind hoort door te slapen

dat is wat ik van het CJG kreeg te horen toen ik ze vertelde dat die kleinste toch nog echt wakker wordt in de nacht voor een fles.

Ze heeft dit niet meer nodig met 12 maanden.

Ok, geloof ik wel hoor, maar het is echt geen aandacht, tenminste, zo lijkt het echt niet, ze wordt echt langzaam onrustig wakker, als ik dan niet de fles breng gaat ze uiteindelijk ook huilen, en wanneer ik de fles geef drinkt ze die aan een stuk door leeg (met haar ogen dicht) ze gooit die fles naast haar neer en slaapt verder. Dan is het toch honger of ben ik nou gek?

Willen jullie alsjeblieft jullie ervaring en visie delen? Is het gek dat ze nog steeds niet doorslaapt met 12 maanden? En ze krijgt echt genoeg te eten en te drinken overdag, van brood, tot fruit, tot avondeten met groenten, vlees en rijst/pasta/aardappel, tussendoor lekker fruit en komkommer, af en toe een liga, laatste fles wat zwaarder (ook op advies van het CJG) dus ze komt echt niets te kort.

Ze is overigens heel erg actief, de hele dag door!! Kan het daar aan liggen?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, thanks! ;)
<<

Plien

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2410

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:03

Bericht 04 Jul 2021 13:13

Re: Kind hoort door te slapen

Ik zou er lekker een fles in stoppen. Mijn dochter deed precies hetzelfde tot 11 maanden. Ik had echt geen zin in uren lang een jengelend kind. En van de ene op de andere dag was het over. Ik denk dat het vanzelf goed komt.
J: 7-16💙 & C: 6-19💟
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1706

Geregistreerd: 31 Dec 2018 18:26

Bericht 04 Jul 2021 13:19

Re: Kind hoort door te slapen

Volg je eigen gevoel hierin. Wat anderen ook zeggen.

Mn dochter is bijna 2 en komt elke nacht nog voor een fles. (Vanaf 5 maanden elke nacht, een enkele nacht dat ze doorslaapt maar eigenlijk komt ze elke nacht wel 1 of 2 keer)
Kinderarts zei gewoon geen fles meer geven maar dochter houdt het dan gerust de hele nacht vol om te brullen… tot ze een fles gewone melk heeft gekregen en dan weer in slaap valt.
Water pakt ze helaas niet op die momenten. Ook een fles in bed zetten werkt helaas niet.
Dochter eet ook heel minimaal op een dag dus hier is het wel denk ik echt honger en misschien geborgenheid?
Gewenning heb ik hier ook wel aan gedacht maar omdat ze op een dag heel weinig eet denk ik echt dat het hier ook honger is.
Je lichaam went toch ook aan fles op een bepaald tijdstip en zal daar dan naar blijven vragen.

Echt al van alles geprobeerd ondertussen (geen fles geven / water geven / melk afbouwen gemengd met water en steeds minder melk en meer water / weekje logeren bij opa en oma in de hoop dat dat het patroon zou doorbreken etc).
Pap of papfles wil ze hier niet bv.

Net wat je zegt ze drinkt hier ook de fles helemaal leeg, gaat op de buik liggen en slapen
Wil heel graag van de fles af hier, zeker omdat ze al bijna 2 is… maar dat lukt helaas echt nog niet.

Lastig he? Herken je gevoel helemaal
Laatst gewijzigd door Radler op 04 Jul 2021 14:24, in totaal 2 keer gewijzigd.
Juli 2019
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 04 Jul 2021 13:32

Re: Kind hoort door te slapen

Ik had net hier net nog met m'n zus over dat doorslapen een soort illusie is. Het is in elk geval zeker geen constante. Vroeger dacht ik dat kinderen op een gegeven moment doorslapen en dat dat het dan is, dan is dat altijd zo. Nee dus. Alles gaat in fases. En het gaat weer voorbij. Mijn zoontje heeft denk ik van 1.5 tot 2.5 jaar heel goed doorgeslapen maar toen kwam de fase van angsten en nu zitten we in het nachtelijk zindelijk gebeuren. En hebben we een dochter van 9 maanden en die slaapt ook voor geen meter door. Soms wel maar meestal niet. Soms één keer, soms twee keer, en afgelopen nacht heb ik maar een paar uur geslapen. Geen nacht is hetzelfde.
Waarmee ik niet wil zeggen dat 't allemaal ellende is hoor. Maar wel dat het helemaal niet gek is dat je dochter niet doorslaapt.
Het enige waar ik op zou letten is dat de fles geen slaap associatie wordt. Dus liever troosten zonder voeding. Maar ik herken het ook en leg haar 's nachts vaak toch ook nog aan de borst. Het is wel gewoon veel makkelijker dan troosten en in de nacht denk ik niet altijd helder na. 🤣
Maar om simpel antwoord te geven, nee ik vind niet dat er een bepaalde leeftijd is waarop een kind moet doorslapen. En ik snap ook dat je de fles geeft.
Let's discover the world together.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 04 Jul 2021 13:35

Re: Kind hoort door te slapen

Nee hoor SanneJanne, jullie hebben samen exact door wat werkt. En waarom zou je iets dat werkt doorbreken? Helemaal geen reden voor. Volg je eigen gevoel hierin.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15970

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 04 Jul 2021 13:35

Re: Kind hoort door te slapen

Onze zoon sliep ook pas na 14 maanden door. Dankzij mijn moeder, anders had het denk ik nog wel langer geduurd. D kreeg elke nacht een fles melk, uiteindelijk is dat de kortste klop. Fles maken, geven en dan sliepen we allemaal het snelst weer in. Tot hij een nachtje bij mijn ouders sliep en mijn moeder hem die nacht gewoon een flesje water in zijn bedje heeft gegeven. Dat accepteerde hij ook en dat hebben we thuis voortgezet. Vanaf toen sliep hij door.

Laat je in ieder geval niks aanpraten of onzeker maken door het CB of door anderen. Doorslapen kun je helaas niet afdwingen en bij de een duurt het nou eenmaal een stuk langer dan bij de ander. Maar uiteindelijk komt het echt wel! En als ze ‘s nachts het beste slaapt op nog een fles melk: lekker doen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem319

Bericht 04 Jul 2021 13:36

Re: Kind hoort door te slapen

Vind je het zelf vervelend? Zo niet, dan zou ik het zo laten. Zo ja, dan zou je ervoor kunnen kiezen om de fles af te bouwen. In plaats van 180/6 (bijvoorbeeld) een paar dagen 180/5 geven, een paar dagen 180/4 en zo steeds minder, tot het puur water is. Het kan namelijk ook gewoon gewenning zijn en geen noodzaak. Als ik elke nacht steevast eruit ga voor twee boterhammen, dan gaat mijn lichaam daar vanzelf ook aan wennen :) En wat dat betreft kan ik het punt van het consultatiebureau wel een beetje begrijpen. Wil niet zeggen dat je hun advies maar meteen op moet volgen, die keuze is geheel aan jullie zelf.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 04 Jul 2021 13:42

Re: Kind hoort door te slapen

Maple schreef:Vind je het zelf vervelend? Zo niet, dan zou ik het zo laten. Zo ja, dan zou je ervoor kunnen kiezen om de fles af te bouwen. In plaats van 180/6 (bijvoorbeeld) een paar dagen 180/5 geven, een paar dagen 180/4 en zo steeds minder, tot het puur water is. Het kan namelijk ook gewoon gewenning zijn en geen noodzaak. Als ik elke nacht steevast eruit ga voor twee boterhammen, dan gaat mijn lichaam daar vanzelf ook aan wennen :) En wat dat betreft kan ik het punt van het consultatiebureau wel een beetje begrijpen. Wil niet zeggen dat je hun advies maar meteen op moet volgen, die keuze is geheel aan jullie zelf.

Dit was ik ook aan het typen. Eens dus!
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11578

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 04 Jul 2021 13:55

Re: Kind hoort door te slapen

J heeft tot ik stopte met borstvoeding (ruim 2) nog elke nacht wat gedronken. Nu heeft hij nog steeds een beker water naast zijn bed. Geen idee of hij elke nacht wakker wordt maar ik vermoed van wel. Niemand heeft er last van ook hijzelf niet. Wat is dan het probleem 🤷🏼‍♀️.
2015 💙
<<

Sannejanne

Noob

Berichten: 8

Geregistreerd: 04 Jul 2021 12:47

Bericht 04 Jul 2021 14:14

Re: Kind hoort door te slapen

Ik ben echt zo blij met jullie antwoorden, het is fijn om te lezen dat ik niet de enige ben en dat het dus niet iets is wat "heel vreemd" is.

Ik ga jouw tip zeker proberen Maple en als dat niet werkt vind ik het helemaal prima hoor het is echt niet zo dat ik het super vervelend vind, ik vond het meer vervelend om het idee te hebben dat het "niet klopt", daarom blij om deze reacties te lezen

Dank jullie wel :love:
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 04 Jul 2021 14:25

Re: Kind hoort door te slapen

Het CB kan wel vaker vrij stellig zijn in wat ze moeten kunnen, maar heeft geen enkel nut als je baby er geen zin in heeft.

Wij hebben volgens mij wel redelijk mazzel. A slaapt sinds 13 maanden door, wij hebben toen Jay Gordon toegepast. Wel knuffelen en troosten, niet meer voeden. We deden dit omdat ze elke 2-3 uur kwam en ik kapot was. Eigenlijk sputterde ze amper tegen en met 2 nachten was het gepiept. Ze was een flesweigeraar, dus vol stoppen voor het slapen lukte hier niet, maar ze was er redelijk snel aan gewend.

Met J zijn we veel langer bezig geweest. Die begon pas een beetje met doorslapen rond haar 3e. Verschilt dus een hoop en uiteindelijk gaan ze het wel een keer doen.
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1952

Geregistreerd: 23 Apr 2015 10:55

Bericht 04 Jul 2021 14:35

Re: Kind hoort door te slapen

Mijn kinderen gingen pas echt goed doorslapen ongeveer vanaf hun 3e verjaardag. Daarvoor werden ze minimaal 1x per nacht nog wakker.
2011 2012 2017
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 04 Jul 2021 15:21

Re: Kind hoort door te slapen

Wat Maple zegt wilde ik ook typen ongeveer.

Ik denk dat als mijn zoon nog elke nacht wakker zou worden en weer makkelijk zou gaan slapen na een fles ik ook voor de “makkelijke” weg zou kiezen. Al is het misschien de investering wel waard om een paar nachten door te zetten en die fles af te bouwen. Hij slaapt sinds een maand of 6 vrijwel altijd door dus heb makkelijk praten.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 04 Jul 2021 23:14

Re: Kind hoort door te slapen

Wij gaven hem met 11 maanden ook nog een fles in de nacht totdat ik de tip kreeg een fles water in zijn bed te zetten (want melk had hij inderdaad toen niet meer nodig voor slapen) en sinds hij snapte dat hij die zelf kon pakken (ok, en een slaaptraining van 3 dagen, maar we hebben het nu over de fles alleen) maakte hij ons daar niet meer voor wakker.
Afbeelding
Afbeelding
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 05 Jul 2021 06:59

Re: Kind hoort door te slapen

Wat Maple zegt wilde ik ook typen inderdaad, het hoeft echt geen honger te zijn het kan ook gewenning zijn. Of je daar wel of niet vanaf wil dat moet je zelf bepalen. Hier werkte Nan haar methode ook prima, wel knuffelen en laten weten dat je er bent maar geen voeding meer geven en na een nacht of twee waren we er inderdaad doorheen.

Doorslapen geloof ik overigens ook niet in, volgens mij worden de meeste volwassenen ook elke nacht wel een keer wakker, dat is ook geen enkel probleem. Het is wel fijn als je kindje dan zelf weer in slaap kan vallen zonder jou hulp nodig te hebben. Dat kan zijn door 5 spenen in bed te leggen, een fijn knuffeltje, een klein nachtlampje aan laten, een flesje water of soms hebben kinderen ook helemaal niks nodig.

Mijn kinderen zijn nu 6 en 4 en wij moeten er denk ik 1 keer per week nog steeds uit, vooral de oudste kan nog weleens nachtmerries hebben en dan vind ik het echt belangrijk dat hij weet dat wij er zijn. En toen de jongste net zindelijk werd moest hij 's nachts weleens plassen bijvoorbeeld. Maar buiten dat soort dingen om kunnen ze wel sinds ze een maand of 5 en 8 zijn zelf in slaap vallen en hoeven we ze daar niet bij te helpen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 05 Jul 2021 09:51

Re: Kind hoort door te slapen

Ik zou sowieso niks aannemen van het CB. De 2 keer dat ik hun advies op wilde volgen bleek dit onjuiste informatie te zijn. En dat waren best wel belangrijke dingen (spruw en vaccinaties). Kinderen zijn geen wiskunde dus het is nu eenmaal niet altijd 1+1=2. Wat voor jouw kind werkt kan nu eenmaal net van hun boekje afwijken en daar is niks ergs aan. Jij kunt je kind altijd nog het beste inschatten. Ik ga er ook niet meer heen trouwens.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 05 Jul 2021 09:56

Re: Kind hoort door te slapen

Ik kan me wel goed vinden in Minoes haar post. Eigenlijk elke alinea.

Maar ik merk ook dat ik nu bij de tweede wat makkelijker ben. Idealiter leer ik haar aan dat ze zelf in slaap kan vallen. Maar ik ga ook me niet meer zo druk maken als ze wél met een fles in slaap valt. Het komt vast heus wel goed.
Let's discover the world together.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 05 Jul 2021 14:09

Re: Kind hoort door te slapen

Idd geen 1 puber drinkt nog melk uit een flesje s nachts gok ik haha. Ik vind het CB echt afgrijselijk na wat adviezen waarvan ik dacht wat moet ik hiermee? De 1 zegt dit de ander dat. Wat mij helpt is mijn kind volgen dan kun je het niet snel fout doen. Slapen is echt een ding. Wij hebben geluk ons zoontje slaapt sinds hij 3 maanden is door zonder speen of hulpmiddelen. Maar hij heeft zeker ook avonden dat t ff wat moeizamer lukt dan anders.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 05 Jul 2021 15:46

Re: Kind hoort door te slapen

“Mijn” cb is ook nooit zo stellig, verbaas me altijd over de dingen die ik hier lees. Ze geven alleen vrijblijvend advies maar ze hebben nooit iets gezegd waarbij ik mijn wenkbrauwen optrok of ik aan mezelf ging twijfelen.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5491

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 05 Jul 2021 16:02

Re: Kind hoort door te slapen

Hier ook niet, ze letten eigenlijk juist altijd heel goed op hun woorden.

Ik kan er heel slecht tegen als mensen zulke dingen zeggen. Jij voelt je nu onzeker en dat hoeft niet. Je kán een andere aanpak proberen als JIJ dat wil en jouw kindje daar klaar voor is, maar het hoeft/hoort niet.
<<

Anoniem324

Bericht 05 Jul 2021 16:15

Re: Kind hoort door te slapen

Bij mijn cb zijn ze ook niet heel stellig. Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik er weinig vragen stel en een beetje ' mee klets'. Zeker bij de baby's is het advies om vooral ook naar je kind te kijken.

Heel vervelend als je het gevoel hebt 'aangesproken' te worden. Ik zou de adviezen meenemen in je overweging en dan zelf een goed besluit nemen. En als dat is om een fles te geven 's nachts, dan is het goed, toch? Jij kent je kind en de situatie het beste! Laat je niet aan het twijfelen brengen hoor!
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 05 Jul 2021 17:45

Re: Kind hoort door te slapen

Ik heb ervaring met twee verschillende cb’s en op 1 verpleegkundige na die ik daarna nooit meer gezien heb ook nooit zo’n stellige adviezen gekregen.
Ik ben wel blij met ze, ze hebben mijn jongste twee keer terecht doorgestuurd ( eerste keer naar de kinderarts, niks gevonden maar ze vond het wel belangrijk om hem onder controle te houden en tweede keer naar de oogarts en nu heeft hij een bril en wij hadden niet gemerkt dat, dat nodig was).

Wat mij betreft werkt het net zoals Giorgia zegt, hun adviezen gewoon mee nemen en vervolgens zelf bepalen wat je er mee doet!
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Sannejanne

Noob

Berichten: 8

Geregistreerd: 04 Jul 2021 12:47

Bericht 05 Jul 2021 18:03

Re: Kind hoort door te slapen

Nogmaals dank voor jullie reacties :love: Normaal gesproken voel ik me best zeker over het moederschap maar dit was wel even een dingetje in mijn hoofd waarvan ik dacht "oh jee, dit is dus niet normaal?"

Ik ga zeker wel een aantal dingen proberen, gewoon om te kijken of het voor mij werkt, want tuurlijk, ik ga zeker niet zeggen dat ik het heel erg vervelend zou vinden om eens een keer langer dan vier uur per keer te slapen haha.

Afgelopen nacht de fles ipv 180/6 gemaakt met 180/5 en ik heb nou niet echt het gevoel dat er voor haar een groot verschil was, goed nieuws dus en ik ga vanavond dan maar eens kijken wat ze doet met 180/4.

Als het uiteindelijk echt niet werkt, ach, ik ben er al een beetje aan gewend en zo te lezen is het bij iedereen op een goed moment eens overgegaan. Helemaal prima hoor. Ik ben gewoon al zo blij door jullie reacties.

Thanks! :cheering:

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers