Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vragentopic - Wonen

<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 19:06

Bericht 19 Jun 2021 20:08

Re: Vragentopic - Wonen

Ik doe om een kussen altijd een waszak net zoals een bh zakje alleen dus een hele grote. Als de kussen rits open gaat, zit niet alles in jouw machine.
<<

Anoniem325

Bericht 01 Jul 2021 18:29

Re: Vragentopic - Wonen

..
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 02 Jul 2021 21:23

Re: Vragentopic - Wonen

Laatste vertelde een vriendin dat ze hun koopwoning hadden laten taxeren, omdat ze bij een flinke overwaarde hypitheekrentekorting kunnen krijgen. (Als ik het goed zeg)

Nu heb ik hier echt totaal geen verstand van. Wie heeft hier ervaring mee?

Wij hebben onze woning 3 jaar terug gekocht en er zal nu een overwaarde van ongeveer 150.000 op zitten. Iemand enig idee of het de moeite waard is om de woning te laten taxeren?

Zo’n taxatie kost volgens mij ook al snel 400/500 euro? Dus ik vraag me af of dat wel tegen elkaar op weegt?
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 02 Jul 2021 21:37

Re: Vragentopic - Wonen

Ligt heel erg aan de hoogte van je hypotheekrente. Het gaat om de schuld/marktwaarde verhouding. Het is heel lastig om daar zonder de cijfers te weten advies over te geven. Het zal in jullie geval waarschijnlijk om tienden van procenten gaan of wellicht zelfs honderden en dan kan het waarschijnlijk niet uit. Dan duurt het echt jaren voor je dat er uit hebt.
2015 💙
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 03 Jul 2021 01:04

Re: Vragentopic - Wonen

Vergeet niet dat op verkochte woningen en getaxeerde woningen waarbij de hypotheek is aangepast en de taxatiewaarde dus geregistreerd staat daar samen met vergelijkbare woningen ook je WOZ-waarde door wordt bepaald. Je kan dan wellicht hypotheekrentekorting krijgen (wellicht moet je overigens wel een boete betalen als je dat doet), maar als je WOZ-waarde hierdoor ook sneller stijgt dan betaal naar verhouding dus sneller meer ozb en afval/rioolheffing dan je normaal gesproken zou doen.
<<

Kaat

Kletskop

Berichten: 675

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:11

Bericht 03 Jul 2021 05:19

Re: Vragentopic - Wonen

Wij hebben dit laatst gedaan JaneDoe. Om te beginnen zou ik naar je hypotheekvoorwaarden kijken om te zien welke rentestappen er te maken zijn en welke verhouding woningwaarde vs openstaande hypotheek daarvoor nodig is. Dan kan je inschatten of een taxatie nu zin heeft, of dat er eerst nog meer afgelost moet worden of dat de waarde van je woning nog verder moet stijgen.
03/2019
11/2020
<<

Anoniem314

Bericht 03 Jul 2021 05:24

Re: Vragentopic - Wonen

JaneDoe, het is goed om te kijken voor hoeveel rente je destijds de hypotheek hebt afgesloten en voor hoeveel % van de marktwaarde dit was. Bij je hypotheekverstrekker op de website vind je vaak wel een tabel met welke percentages zij werken. Als je nu in een lagere categorie valt kan er idd soms een tiende of meer van je rente af. Als je met NHG hebt afgesloten kan dit meestal niet omdat je dan geen risico opslag betaalt (dit hebben wij zelf ook). Sommige hypotheekverstrekkers accepteren ook de WOZ waarde of een Calcasa rapport (kost rond de €25) om de risico opslag aan te passen.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 03 Jul 2021 06:33

Re: Vragentopic - Wonen

Ik kan in de app van mijn hypotheekverstrekker mijn WOZ invoeren ( die heb je gewoon, daar zitten geen kosten aan verbonden) en als die hoger is dan de taxatiewaarde van de oorspronkelijke hypotheek dan kan je renteopslag wellicht omlaag en dat scheelt ook al geld. Grote kans dat de getaxeerde waarde op dit moment hoger ligt dan de WOZ waarde maar een taxatie laten doen kost wel geld. Wellicht dus ook iets om naar te kijken. ( hoe hoog is je rente opslag en kan die nog omlaag, hoe hoog is je laatste WOZ waarde ten opzichte van de taxatiewaarde die bekend is bij de bank en kan je die ook zo makkelijk (via de app) zonder kosten doorgeven)
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 03 Jul 2021 08:21

Re: Vragentopic - Wonen

Ik heb dat twee keer gedaan maar ik kon gewoon bij de bank navragen of het loonde om te doen (ING in dit geval). Dus ik zou aanraden om contact op te nemen met je tussenpersoon (als je die hebt) en anders met de bank om na te vragen of het loont.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 03 Jul 2021 20:55

Re: Vragentopic - Wonen

Bedankt voor de verheldering! Ik ga eens bij de bank en/of onze hypotheekverstrekker checken!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 04 Jul 2021 07:41

Re: Vragentopic - Wonen

Oké ik heb even een lastig gevalletje. Onze schoonmakers eten ons eten. Is me wel vaker opgevallen. Nooit iets groots, maar stukjes broodkorst of droge boterhammen, crackers, dat soort dingen, onopvallend maar het valt me wel op. Zie ik altijd door de vingers want ik weet dat ze t niet makkelijk hebben financieel.
Ik bied ze wel eens een plak cake aan als ik heb gebakken bijv.
Maar nou hebben ze gisteren gewoon een pak witte kadetjes opgegeten. Die ik speciaal voor m'n man neer had gelegd voor vanochtend. (... Hoor Eloise's reactie hier, maar ter info, ik ben weekendje weg en hij is brak na avondje uit dus ik had kleffe kadetjes met ei en spek voor 'm klaar gelegd als anti kater ontbijt).
Enfin, ontzettend first world problem dat m'n brakke man nu geen kadetjes heeft en zij wel te eten hebben gehad. Dat maakt dat ik het lastig vind om er iets over te zeggen. Maar het is dus wél irritant.
Zouden jullie er wat van zeggen? Moet ik ze gewoon af en toe een boterham aanbieden? Ik zou dat met liefde doen, heb liever dat ze dan gewoon een boterham krijgen met beleg dan dat ze stiekem gaan scharrelen in de kastjes en ze misschien iets eten wat we liever niet hebben? Hoe zouden jullie dat oplossen?
Let's discover the world together.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 04 Jul 2021 07:51

Re: Vragentopic - Wonen

Het is al een first world problem dat je alle dagen thuis bent en je onbekende mensen (schoonmakers) in je huis laat. Je hebt tijd genoeg om zelf schoon te maken lijkt mij. De schoonmakers zijn in jou situatie totaal overbodig.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 04 Jul 2021 07:57

Re: Vragentopic - Wonen

Goeiemorgen Fred!
Let's discover the world together.
<<

Vlaai

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:39

Bericht 04 Jul 2021 08:07

Re: Vragentopic - Wonen

Fred schreef:Het is al een first world problem dat je alle dagen thuis bent en je onbekende mensen (schoonmakers) in je huis laat. Je hebt tijd genoeg om zelf schoon te maken lijkt mij. De schoonmakers zijn in jou situatie totaal overbodig.


Volgens mij mag ze dat nog altijd zelf weten?
En dat was haar vraag overigens niet.

Marin, ik zou het wel bespreken, ik houd niet van stiekem doen. Als hun echt zo weinig eten hebben zou ik ze bijv kop koffie en brood oid aanbieden of bijv de en half brood/bolletjes meegeven.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 04 Jul 2021 08:21

Re: Vragentopic - Wonen

Ik vind het ook niet ok Marin, dat betekend dat ze in jullie spullen snuffelen en dat vind ik niet netjes.
Dat neemt niet weg dat ik ze denk ik wel eten zou aanbieden maar dan gewoon in overleg. Ik zou dus wel het gesprek met ze aangaan en zeggen dat ik niet wil dat ze zomaar eten pakken en dan zeggen dat ik snap dat ze trek krijgen van het harde werken en dat ze gewoon een boterham kunnen pakken bij de koffie ( of iets dergelijks)

En ik gaf onze gastouder en schoonmakers rond de zomervakantie en de kerst altijd iets leuks, ( Rituals, bonbons, pakket tijdschriften voor in het vliegtuig ed) in dit geval zal ik dan wellicht ook wat houdbaar eten ( wat luxere producten) geven leuk verpakt.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem331

Bericht 04 Jul 2021 08:25

Re: Vragentopic - Wonen

Zwart wit bekeken word er van je gestolen, en ja daar zou ik wat van zeggen inderdaad.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 04 Jul 2021 08:29

Re: Vragentopic - Wonen

Ja precies zo vind ik het ook Minoes. Ik vind het oprecht heel sneu dat ze genoodzaakt zijn stiekeme broodkorsten te eten. Dat is namelijk gewoon echt niet nodig als ze t zouden vragen. Vanzelfsprekend krijgen ze wat te eten. Dan geef ik ze liever een goede boterham met kaas of whatever. Geen enkel probleem. Dat ga ik dus wel aangeven dat ze dat gerust mogen vragen (of ik zal het aanbieden als ik er ben). Maar dat stiekeme vind ik onprettig en nu was het dus iets wat we zelf 'nodig' hadden. Nu ik er over nadenk hebben ze ook wel eens het laatste koekje (wat ik voor O had bewaard en beloofd) op gegeten.
Koffie krijgen ze uiteraard ook altijd.


Met de kerst krijgen ze altijd een 2xmaand bedrag aan kerstbonus. Vinden ze ook altijd heel erg fijn. Wat luxer eten is misschien ook leuk om er bij te doen. (maar goed voorlopig is het nog geen kerst maar kan wel eens een summer holiday pakketje maken ofzo).
Let's discover the world together.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 04 Jul 2021 08:31

Re: Vragentopic - Wonen

Zou zeker het gesprek aangaan. Je moet ze kunnen vertrouwen en als ze dit al "stelen" wie weet wat nog meer op den duur. Je merkt nu al dat het steeds "meer" wordt.
Zou persoonlijk zelfs twijfelen of ik ze nog wel in huis zou willen hebben. Maar dat is misschien wat kort door de bocht.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 04 Jul 2021 08:42

Re: Vragentopic - Wonen

Hmm wat een lastige! Ik bood onze vorige schoonmaakster altijd koffie aan met wat koekjes (dat zette ik klaar voordat ik wegga). Maar onze schoonmaker nu wil helemaal niks! Voelt elke keer wat gek. Maar stiekem pakken, nee dat zou voor mij niet fijn voelen en ik zou dus ook meteen het gesprek daarover aangaan. Ik ben geen restaurant, het is gewoon hun werk en ik eet op mijn werk ook niet het eten van mijn baas of collega’s in de koelkast op. Wél de thee/koffie/koekjes voor gezamenlijk gebruik.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:20

Bericht 04 Jul 2021 08:49

Re: Vragentopic - Wonen

Ik zou dit niet oke vinden omdat het stiekem is en dus eigenlijk 'stelen'. Ik zou aangeven dat je niet wilt dat ze eten pakken tenzij er iets klaar ligt met hun naam erop. En dan kan je best altijd/regelmatig iets klaarzetten, maar dat hoeft niet vanzelfsprekend te zijn.
<<

Linvi

Bericht 04 Jul 2021 08:51

Re: Vragentopic - Wonen

Fred schreef:Het is al een first world problem dat je alle dagen thuis bent en je onbekende mensen (schoonmakers) in je huis laat. Je hebt tijd genoeg om zelf schoon te maken lijkt mij. De schoonmakers zijn in jou situatie totaal overbodig.


Jemig Fred, hou gewoon je mond!!
<<

Linvi

Bericht 04 Jul 2021 08:54

Re: Vragentopic - Wonen

Olivia schreef:Ik zou dit niet oke vinden omdat het stiekem is en dus eigenlijk 'stelen'. Ik zou aangeven dat je niet wilt dat ze eten pakken tenzij er iets klaar ligt met hun naam erop. En dan kan je best altijd/regelmatig iets klaarzetten, maar dat hoeft niet vanzelfsprekend te zijn.


Eens hiermee! Al moet het voor hun geen gewoonte worden dat ze verwachten dat er altijd wel wat voor hun klaar ligt.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9734

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 04 Jul 2021 09:03

Re: Vragentopic - Wonen

Ik vind het gewoon stelen en zou zeker andere schoonmakers zoeken. Ik zou echt niet vrolijk worden dat ze in mijn kasten zouden zitten.
<<

Millie

Noob

Berichten: 200

Geregistreerd: 15 Nov 2020 21:22

Bericht 04 Jul 2021 09:15

Re: Vragentopic - Wonen

Ik vind het wel een lastige hoor Marin, ik zie het inderdaad ook wel als stelen, maar misschien zij niet? Kan het zijn dat ze denken dat het voor hen klaargelegd is? Of gaan ze echt je kasten door?
Ik zou in ieder geval het gesprek aangaan om te horen of het een misverstand is of stelen, dat laatste zou ik dan wel duidelijk laten weten niet van gediend te zijn. Evt idd een broodje klaarleggen als je een beetje medelijden met ze hebt.
Mijn schoonmaakster heeft het ook niet breed volgens mij, dus ik leg weleens een douchepakkeyje of wat voor haar klaar als ik dat ergens heb gekregen Bv. Maar als ze zelf gaat pakken zou ik dat niet accepteren.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 04 Jul 2021 09:24

Re: Vragentopic - Wonen

Hoe lang zijn ze aan het werk bij jullie? Als dat max twee uur is, zou ik stiekem broodkorstjes snaaien echt nog done vinden. Sowieso eigenlijk niet maar als ze er echt van 10-14 zijn snap ik dat ze misschien gewend zijn om lunch te krijgen?

Zijn ze wit? Kan je een gesprek aangaan met het bedrijf waar ze voor werken, om advies in te winnen qua verwachting in de verzorging?


Wij hadden ooit een gastouder aan huis die een heel pak stroopwafels had opgegeten. Heb ik ook wat van gezegd, want ik vind dat niet normaal. Staat los van of je alles mag pakken, een heel pak koek doe je toch niet.
R. 2013
D. 2016
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers