Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kwetsbare ouders

<<

Kira

Bericht 21 Jun 2021 22:57

Re: Kwetsbare ouders

Ik kan me heel goed vinden in de reacties van Eloise in deze. Maar wat is zorgen voor? Mijn ouders hebben altijd gezegd dat ze niet willen dat ik ze ga verzorgen later. Ik vind straks boodschappen doen enzo geen probleem maar ik denk dat m'n ouders niet willen dat ze afhankelijk zijn van mij om bijvoorbeeld te kunnen eten. Ze zouden dat dan inderdaad gaan inkopen, denk ik.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 22 Jun 2021 05:44

Re: Kwetsbare ouders

Eloise schreef:
Popcorn schreef:Het is inderdaad terug te voeren op relaties.
Mijn kinderen hebben bijvoorbeeld geen band met mijn schoonouders, van mij hoeven ze dat ook niet, ze wonen niet dichtbij en hebben hun eigen grootouders ook gewoon. Uit fatsoen gaan ze wel eens mee, maar daar houd het op.
Ik heb ook niet zoveel met die mensen, en zij misschien nog wel minder met mij. Dus zou wel gek zijn als ik me dan verplicht zou voelen iets op te nemen.

Maar jouw schoonouders zijn net zo goed de eigen grootouders van de kinderen. Ik vind dat van een totaal andere orde. Zij zijn immers al vanaf de geboorte de volle opa en oma van de kinderen. Net zo goed als dat jouw ouders dat zijn.

Dat is niet te vergelijken met de partner-van, die pas komt aanwaaien als de kinderen al lang en breed volwassen en het huis uit zijn. Je moet dan denken aan een scheiding tussen jouw schoonouders nu of in de nabije toekomst, waarna zij weer een nieuwe partner krijgen.

Als jij niks hebt met de ouders van je man en de opa & oma van je kinderen, dan zou ik je partner hierin het voortouw laten nemen. Het zijn immers zijn kinderen en zijn ouders, dus het is logisch dat hij op bezoek gaat. Jij hoeft niet per se mee als je er niks mee hebt, maar het is wel de volle familie van je man en je kinderen.

Eloise, popcorn is gescheiden. Ze bedoelt haar huidige schoonouders, die van haar nieuwe partner. Dus niet de grootouders van haar kinderen.

♥♥
<<

Anoniem331

Bericht 22 Jun 2021 06:06

Re: Kwetsbare ouders

Klopt wat elliot zegt.
Mijn schoonouders zijn geen grootouders van mijn kinderen, en mijn kinderen hadden ook niet de leeftijd om er een setje grootouders bij te krijgen.
Mijn ouders zijn wel als pake en beppe voor de zoon van mijn man. Maar dat mannetje was net 2 toen ze in zijn keven kwamen. Dat is gevoelsmatig heel anders, daar is in geïnvesteerd en is voor zo’n kind ook heel anders.
Mijn kinderen waren al ouder, en gaven zelf ook duidelijk aan deze mensen niet als familie te zien. En dat is voor een heel groot deel ook hun eigen aandeel geweest.
<<

Anoniem310

Bericht 22 Jun 2021 07:32

Re: Kwetsbare ouders

Dan is het logisch. Ik snap jouw kinderen heel goed. Het is vreemd dat we van hen verwachten dat ze de familie van de partner van hun vader/moeder aannemen als hun eigen familie. Op latere leeftijd is dat niet realistisch meer.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 22 Jun 2021 07:33

Re: Kwetsbare ouders

Nee in dat geval snap ik het. Al vind ik het nog steeds hard hoe je dat op voorhand zegt. Maar dat je hen niet als stiefouders ziet snap ik wel.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem321

Bericht 22 Jun 2021 08:01

Re: Kwetsbare ouders

Ik begrijp Eloise wel. Mijn vader is vorig jaar hertrouwd nadat mijn ouders in 2012 gescheiden zijn. De nieuwe vrouw van mijn vader heeft 2 dochters van mijn leeftijd. Helaas is zij in maart jl. gestorven, maar de zorg die hier aan vooraf ging hebben haar dochters voornamelijk op hun schouders genomen, al heb ik hier en daar heus wel een handje toegestoken. Nu zij er niet meer is, verwacht ik niet van haar kinderen dat zij voor mijn vader zorgen, dat vind ik dan weer neerkomen op mij en mijn broers.

In het geval van mijn schoonmoeder kan ik me wel voorstellen dat ik later actief mantelzorg ga verlenen. Mijn vriend heeft een broer, maar die gaat volgend jaar emigreren. Dus staat mijn vriend er alleen voor. Dus zal het zorgen voor (schoon)moeder een taak worden voor ons allebei.
<<

Anoniem331

Bericht 22 Jun 2021 08:05

Re: Kwetsbare ouders

Eloise schreef:Dan is het logisch. Ik snap jouw kinderen heel goed. Het is vreemd dat we van hen verwachten dat ze de familie van de partner van hun vader/moeder aannemen als hun eigen familie. Op latere leeftijd is dat niet realistisch meer.



Je moest eens weten hoe vaak mensen het vreemd vinden dat we er zo in staan.
Soms komt mijn schoonmoeder oppassen op haar kleinkind en gaan mijn kinderen naar hun vader. Roept altijd veel weerstand op. Moet ik me altijd om verdedigen op de een of andere manier, terwijl het voor ons en met name de kinderen zo logisch is dat als ik oppas nodig heb, als eerste bij hun vader aanklop.
Maar goed. Dat is een ander verhaal 😆
<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 19:06

Bericht 22 Jun 2021 09:02

Re: Kwetsbare ouders

Ik vind het raar dat er gezegd wordt niet voor schoonouders te zorgen omdat de taak is van eigen kinderen.
Mijn schoonouders hebben zorg nodig. En ja ze hebben eigen kinderen maar die werken overdag, 5 dagen in de week. Ze wonen hier om de hoek dus ik loop er iedere dag binnen en als het moet vaker. Ik help ze in het huishouden, boodschappen, medicatie of wat dan ook.
Het maakt mij echt niet uit of ik iets moet doen voor mijn eigen ouders of mijn schoonouders. Je bent toch getrouwd, voor mijn gevoel deel je die zorgen dan ook.

Maar ontopic, ik vind het heel erg om te zien dat onze ouders opeens ouder zijn geworden. Tot vorig jaar deden ze alles nog zelf en opeens kan het niet meer. En daarnaast heb ik nog 2 ooms en een tante, partner en kinderloos. Ik voel mij ook verantwoordelijk om voor hun te zorgen. En ja er zijn meer neven en nichten maar die wonen niet in de buurt of zoals mijn broers en zussen allemaal een gezin met jonge kinderen.
Ik hielp mijn opa en oma al vanaf dat ik 14 was dus dat ligt ook aan mij. Ik heb een enorm groot verantwoordelijkheid gevoel. En ik hoef niet voor iedereen te zorgen maar wie doet het dan?
<<

Anoniem331

Bericht 22 Jun 2021 10:26

Re: Kwetsbare ouders

Maar dat mag jij toch raar vinden. Geen probleem. Maar iemand anders mag er toch wat anders van vinden? Het is niet een verplichting of iets. Het is iets wat vanuit je zelf komt. Heel mooi, maar ik voel dat niet. Ook prima.
<<

Anoniem310

Bericht 22 Jun 2021 11:23

Re: Kwetsbare ouders

Toetie schreef:Ik vind het raar dat er gezegd wordt niet voor schoonouders te zorgen omdat de taak is van eigen kinderen.
Mijn schoonouders hebben zorg nodig. En ja ze hebben eigen kinderen maar die werken overdag, 5 dagen in de week. Ze wonen hier om de hoek dus ik loop er iedere dag binnen en als het moet vaker. Ik help ze in het huishouden, boodschappen, medicatie of wat dan ook.
Het maakt mij echt niet uit of ik iets moet doen voor mijn eigen ouders of mijn schoonouders. Je bent toch getrouwd, voor mijn gevoel deel je die zorgen dan ook.

Maar jullie delen de zorg dus helemaal niet, jij doet het in je eentje, terwijl de eigen kinderen zich verschuilen achter hun betaalde banen.

Voor mij en mijn man ligt dat echt anders. We werken allebei evenveel, dus het is logisch om ook andere taken te verdelen. Natuurlijk wil ik best eens iets doen voor mijn schoonouders, maar ik heb al zoveel mantelzorg taken (3 personen uit mijn eigen familie), dat ik niet van plan ben daarin het voortouw te nemen.

Ik heb namelijk zelf ook gewoon een betaalde baan en kinderen. Het geldt niet alleen voor mannen dat het daarom moeilijk te organiseren valt.
<<

Anoniem310

Bericht 22 Jun 2021 11:27

Re: Kwetsbare ouders

Toetie schreef: Ik heb een enorm groot verantwoordelijkheid gevoel. En ik hoef niet voor iedereen te zorgen maar wie doet het dan?

Heel veel mensen hebben mantelzorgtaken naast hun fulltime baan. Jouw man en je broer zouden dus echt wel eens iets kunnen doen. Het is onzin dat het niet kan. Je hebt in Nederland zelfs allerlei regelingen zodat je dit kunt inpassen. Er zijn ook avonden en weekenden dat er geholpen kan worden.
<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 19:06

Bericht 22 Jun 2021 11:48

Re: Kwetsbare ouders

Zij doen het in de avonduren en in het weekend. Ik doe het overdag op werkdagen.
<<

Anoniem310

Bericht 22 Jun 2021 11:58

Re: Kwetsbare ouders

Is er geen mogelijkheid om professionele hulp in te schakelen? Huishoudelijke hulp? Thuiszorg? Andere instanties?

Heb jij geen werk en andere taken op een dag?
<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 19:06

Bericht 22 Jun 2021 12:09

Re: Kwetsbare ouders

Als de kinderen op school zitten niet nee, buiten het huishouden natuurlijk.
Ik kan niet werken door pijnklachten.
<<

Anoniem310

Bericht 22 Jun 2021 12:47

Re: Kwetsbare ouders

Maar elke dag voor je kinderen, je man, je schoonouders en nog allerlei ooms en tantes zorgen gaat wel?

Ik denk dat werken in veel gevallen minder belastend is dan wat jij allemaal doet.
<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 19:06

Bericht 22 Jun 2021 13:12

Re: Kwetsbare ouders

Nee hoor want ik kan nu mijn eigen tijd indelen. Ik heb zojuist boodschappen gedaan en nu moet ik weer rusten tot ik de kinderen kan halen. En daarna kan ik weer rusten. Zo gaat dat de hele dag door.
Maar goed, daar ging dit topic niet over.
<<

Anoniem313

Bericht 22 Jun 2021 13:23

Re: Kwetsbare ouders

Toetie schreef:Nee hoor want ik kan nu mijn eigen tijd indelen. Ik heb zojuist boodschappen gedaan en nu moet ik weer rusten tot ik de kinderen kan halen. En daarna kan ik weer rusten. Zo gaat dat de hele dag door.
Maar goed, daar ging dit topic niet over.


Nee, dat is ook een uitzonderlijke, persoonlijke en vervelende situatie natuurlijk. Lastig voor je, chronische pijn lijkt me ellendig.
In het algemeen, onder werkende mensen, zal het toch zo zijn dat je de buit moet verdelen. Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld mijn werkgever best genegen is mee te denken en flexibel te zijn als ik voor mijn ouders moet zorgen. Maar als ik dan ook nog eens mijn schoonouders erbij ga doen - nee, dan is mijn partner (en diens werkgever) aan de beurt. Ik kan me de situatie waarin mijn partner gewoon zijn normale leven doorzet terwijl ik loop te mantelzorger voor zijn ouders ook niet voorstellen. Hij zou dat ook absoluut niet willen.
<<

Anoniem310

Bericht 22 Jun 2021 13:30

Re: Kwetsbare ouders

Nee, dat is denk ik echt anders als je allebei een serieuze baan hebt, voor ongeveer evenveel uren.

Mijn schoonouders zijn godzijdank met hun tijd meegegaan, want die zien mij niet als hun verzorger, alleen maar omdat ik de vrouw ben.

Zij hebben altijd allebei ft gewerkt, dus ze weten prima hoe druk dat kan zijn in combinatie met kleine kinderen en je eigen ouders/siblings waar je zorgen over hebt.

Mijn man heeft gelukkig zelf handjes gekregen, dus hij kan prima voor zijn ouders zorgen mocht dat ooit nodig zijn. Ook voor mannen is zorgverlof en calamiteitenverlof ingericht op het werk.
<<

Anoniem307

Bericht 22 Jun 2021 19:10

Re: Kwetsbare ouders

Vooral mijn vader is in korte tijd heel erg oud geworden. Hij heeft lichamelijke klachten, waardoor hij zijn hobby's niet meer kon uitvoeren. En nu is hij volgens mij depressief, want hij heeft niets meer qua sociale contacten. Ook met iedereen ruzie. En hij wordt daardoor steeds ouder. Zijn moeder, mijn oma, is net zo. Je schijnt er echt wel 90 mee te kunnen worden. En dat geloof ik ook wel. Maar als ik naar hem kijk vraag ik me af waar de tijd is gebleven.
<<

Anoniem313

Bericht 22 Jun 2021 22:00

Re: Kwetsbare ouders

Isles schreef:Vooral mijn vader is in korte tijd heel erg oud geworden. Hij heeft lichamelijke klachten, waardoor hij zijn hobby's niet meer kon uitvoeren. En nu is hij volgens mij depressief, want hij heeft niets meer qua sociale contacten. Ook met iedereen ruzie. En hij wordt daardoor steeds ouder. Zijn moeder, mijn oma, is net zo. Je schijnt er echt wel 90 mee te kunnen worden. En dat geloof ik ook wel. Maar als ik naar hem kijk vraag ik me af waar de tijd is gebleven.


Wat vervelend, Isles. Moet je ook voor hem zorgen? Of is zijn partner nog wel fit?
<<

Anoniem326

Bericht 23 Jun 2021 08:56

Re: Kwetsbare ouders

Ik heb geen schoonouders, dus misschien dat dat meespeelt in mijn mening. Ik zou echt niet weten hoe ik het zou moeten doen, mantelzorg. Werk en kinderen vullen mijn volledige week en ik zie maar heel weinig ruimte om structureel mantelzorg te bieden. Voor mijn ouders zou ik in gesprek gaan met mijn zusjes en broertje en een verdeling maken (daarin zou ik mijn zwagers een schoonzusje niet meenemen) en het gesprek aangaan met mijn werkgever. Maar mantelzorg voor ouders en schoonouders zou voor mij niet haalbaar zijn en dan zou ik toch ook echt kijken naar eigen kinderen. Dan kan het zo zijn dat je eigen ouders niet hulpbehoevend zijn maar schoonouders wel. Dan zou ik toch echt ook eerst naar eigen kinderen kijken, voordat ik het gesprek met mijn werkgever zou aangaan.
<<

Anoniem310

Bericht 23 Jun 2021 10:54

Re: Kwetsbare ouders

Ik denk niet dat werkgevers hierin coulant zijn. Dat zou te gek worden. Ik zou het vreemd vinden als een werknemer met zo'n voorstel kwam, terwijl het eigen kind van de hulpbehoevende doodleuk ft doorwerkt. Volgens mij wordt dat niet geaccepteerd.

Het is al heel wat dat je voor je eigen ouders verlof kunt aanvragen.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11503

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 27 Jun 2021 20:29

Re: Kwetsbare ouders

@HG het ontbreken van een relatie en dus ook schoonouders maakt mantelzorg gelijk een stuk complexer. In jouw geval zijn ook je ouders je vangnet en die vallen dan weg.

Bij mijn ouders zou mantelzorg veel makkelijker gaan dan bij mijn schoonouders. Schoonouders wonen op 30/45 minuten rijden en accepteren ook nog eens geen hulp. Dat zijn ook dingen die meespelen bij mantelzorg.
2015 💙
<<

Saji

Kletskop

Berichten: 573

Geregistreerd: 23 Jul 2020 09:31

Bericht 01 Jul 2021 11:36

Re: Kwetsbare ouders

Mijn pa is gister geholpen. Heeft hartcaterisatie gehad. Tijdens behandeling werd er gezegd dat 2 van de 3 kransslagaders behoorlijk vernauwd waren en dat hij toch gedottert moet worden of dat hij hartoperatie krijgt.
Het is dus wel menens eigenlijk.
Ik was vanmorgen bij hem om eten te brengen voor vanavond en om wat eten in de vriezer te doen, was hij erg blij mee. Zo kreeg hij mail met dat hij vandaag rond 15:00 uur telefoon kan verwachten met wat er nu definitief staat te gebeuren. In de mail kreeg hij een informatie filmpje over dotteren en stentplaatsing, dit lijkt heel veel op hartcaterisatie, maar niets over hartoperatie, hopelijk is het dit wat hij krijgt, gaat hij zelf ook vanuit. Maar hoor straks wel wat het definitieve plan dus wordt.
Vanmorgen werd mijn pa nog gebeld door een kennis van hem, deze gaf ook aan, op zulke momenten is het gewoon niet fijn dat je alleen bent en dus echt afhankelijk bent van buren, kinderen etc.
Gisteravond heb ik nog een poos met mijn zus gebeld, ze zei, mocht het je teveel worden, dan moet je het zeggen, dan kom ik van Limburg naar Friesland.
<<

Barclay

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 348

Geregistreerd: 26 Jun 2021 22:46

Bericht 01 Jul 2021 16:10

Re: Kwetsbare ouders

Wat ontzettend vervelend dat hij nog een procedure moet ondergaan Saji. Is het inmiddels al bekend wat ze willen gaan doen? En wat goed dat je zus eventueel ook wilt komen om te helpen.
2019 ons engeltje*
2021
2023
VorigeVolgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers