Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Meiden met onzekerheden.

<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 15 Jun 2021 20:33

Meiden met onzekerheden.

De onzekerheden van mijn dochters vliegen me om de oren en ik vind het heel lastig. Ik vind het fijn dat ze het met me delen en probeer echt mijn best te doen. Maar kan soms wel janken.
De nieuwe klassen indeling is hier bekend gemaakt en dat roept wat gevoelens op. Gevoelens van het feit dat ze niet bij vriendinnetjes in de klas komen. Maar dus ook gevoelens dat ze vriendinnetjes kwijt raken, andere meiden leuker zijn om mee te spelen dan hun. Die dingen kan ik nog redelijk handelen en dat kan ik serieus nemen maar ook de andere kant laten zien en praktische oplossing in bieden

Maar vanavond zegt er een dat ze nooit zonder haar zusje naar school wil. Ook niet naar de middelbare, dan gaat ze wel naar een minder leuke school als haar zus daar wel heen gaat. Haar zelfbeeld is laag en ze heeft zichzelf een hele hoge lat opgelet. Daar krijgt ze al hulp bij.

Nu zegt ze vanavond in bed dat ze zo onzeker is.. en dat ze zich zelf lelijk vind. Ik kan wel janken dan.. want het is gewoon zo niet correct. Ze is niet lelijk maar ze neemt het van mij toch niet aan. En dan denk ik ook meisje je bent pas 9 zo moet je je niet voelen.. ik probeer echt positieve dingen op te noemen en het met haar te bespreken. Maar als ik dan beneden ben dan moet ik echt ff een potje huilen. Hoe moet ik dit nou aanpakken? Maar ook wat moet ik met mijn eigen gevoel, ik kan er toch niet elke keer een potje om gaan janken dat helpt haar niet verder maar mij ook niet
.
:heart: :heart: 2011
<<

Dobby

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 595

Geregistreerd: 25 Jul 2020 03:39

Bericht 15 Jun 2021 22:00

Re: Meiden met onzekerheden.

Oef ja lastig hè! Hier hetzelfde met dochter van 11! Vind zichzelf ook niet mooi en vind dat ze niets kan, terwijl wij het tegenovergestelde zien.

Ik ben ook nog zoekende hoe hier nou goed mee om te gaan. Tips heb ik dus niet voor je :(
08-03-2010
08-02-2016
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:18

Bericht 15 Jun 2021 22:55

Re: Meiden met onzekerheden.

Ohh ik voel je!
Mijn oudste (bijna 6) is ook zo onzeker. Pas zei ze dat ze lelijk was omdat ze rossig haar heeft en sproeten. Ze is werkelijk prachtig, er is al een paar keer gevraagd of ze geen model wilde zijn voor iets, maar kinderen zijn zo lelijk tegen elkaar. Die zouden het haar gezegd hebben.
Ze vraagt de laatste tijd ook steeds of ze wel dun is, en vergelijkt zich dan met haar jongere zusje. Beide zitten tegen ondergewicht aan. Ik denk dan, begint dit serieus al op deze leeftijd?
Gister was er kijkles bij het zwemmen. Het eerste kwartier weigerde ze het water in te gaan, huilen huilen huilen. Iedereen keek naar haar en dat vond ze spannend.
Op school wilde juf haar eigenlijk een jaar laten doubleren door haar onzekerheid. Uiteindelijk samen besloten dat niet te doen omdat ze waars teveel ondergestimuleerd wordt.
Ik weet soms echt niet meer hoe we het goed kunnen doen voor haar. Ik gun haar zo meer zelfvertrouwen!

Ik heb ook geen tips, hopelijk komen hier ook mama's kijken die deze wel hebben!
Juli 2015
Maart 2017
<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 19:06

Bericht 16 Jun 2021 06:23

Re: Meiden met onzekerheden.

Bij mij is het mijn zoon met zoveel onzekerheid. Ik ben aan het kijken voor een weerbaarheidstraining. Wil ik ze allebei op doen. Mijn dochter heeft waarschijnlijk een stoornis en zegt vaak ook 'dat kan ik niet'. Dus geeft al op voor ze het probeert. Dus beide zullen ze hier profijt van hebben.
Ik weet alleen nog niet wat.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 16 Jun 2021 06:41

Re: Meiden met onzekerheden.

Pure en Dobby dan hoop ik voor jullie ook dat er moeders zijn met tips.
Toetie ik hoor vaak wel goede verhalen over de rots en water training misschien kun je daar eens op zoeken?
:heart: :heart: 2011
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 16 Jun 2021 09:08

Re: Meiden met onzekerheden.

In het andere topic opperde ik of jullie hadden overwogen om ze uit elkaar te halen, maar dat was nog voordat ik dit gelezen had. Is het, hoe moeilijk ook, misschien toch niet beter? Misschien halen ze er wel vertrouwen uit dat ze in de klas ook overeind blijven zonder hun zus en dat geeft ze ook de kans om ieder eigen vriendschappen aan te gaan.

Hier lees je wetenschappelijke informatie en de mening van experts hierover. In de jongste jaren basisschool heeft splitsing eerder een negatief effect, in de bovenbouw is dit niet zo. Maar het blijft een moeilijke op maat afweging:

https://www.nvom.nl/wp-content/uploads/schoolspecial-2019-web.pdf

Maar lastig hoor, ik kan me voorstellen dat die uitspraken heel pijnlijk zijn om te horen. Misschien kan je ze helpen benoemen wat hen uniek/speciaal maakt. En ik heb gelezen dat prijzen om de moeite die ze ergens in steken een sterkere invloed heeft op het zelfvertrouwen dan prijzen om het resultaat. Misschien kun je daar nog iets mee?

Sterkte!
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem310

Bericht 16 Jun 2021 09:08

Re: Meiden met onzekerheden.

Wat heeft dit met hun geslacht /gender te maken? Jongens hebben evengoed onzekerheden, dus het ligt echt niet aan het meisje - zijn.

Voor de rest denk ik dat kinderen veel gedrag kopiëren. Als jijzelf heel onzeker bent en bijvoorbeeld constant met je gewicht bezig bent, dan krijgt je kind daar veel van mee en zal zelf ook negatief over zichzelf gaan denken.

Kinderen zijn een spiegel, dus kijk eerst maar eens goed naar jezelf.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 16 Jun 2021 09:22

Re: Meiden met onzekerheden.

Natuurlijk heb je hier als ouder zelf ook enige invloed op. Maar gedrag wordt ook bepaald door genen en de rest van de omgeving. En de vraag van TO was niet hoe ze het kan voorkomen, want de onzekerheden zijn er nou eenmaal. Maar hoe je hier als ouder mee om gaat.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 16 Jun 2021 09:43

Re: Meiden met onzekerheden.

Eloise Ik heb dochters en alleen maar dochters en daar wil ik advies over dus vandaar de titel. Jongens hebben dit vast ook.. maar daar gaan mijn vragen niet over. Maar als iemand die wel heeft mogen ze die gerust ook stellen.


Teun.. het uit elkaar halen heeft voor mij geen zin. Ze hebben zo'n kleine school volgend jaar komen ze weer bij elkaar in de klas Dit heb ik goed met de juf besproken. Ze hebben hun eigen vriendinnen, absoluut eigen karakters en hun eigen interesses maar ook dezelfde interesses. Ze staan beide hun mannetje prima in de klas. Het hele middelbare school gebeuren komt nu wat dichter bij denk ik voor hun, en ze gaan daar meer over nadenken. Ik maak me totaal geen zorgen over haar, ze is heel zelfstandig en kan heel veel prima zonder haar zus. Ik denk dat het te maken heeft met het niet weten waar je aan toe bent en hoe fijn is het dan dat er altijd iemand bij je is die je goed kent.
Wat betreft haar uitspraken over het zichzelf lelijk vinden hebben verder niks met haar zus te maken, dat is wat zij over zichzelf denkt.

Mooie uitspraak over moeite ergens in steken dan het uiteindelijk resultaat. Ik denk dat ik hier al goed op let maar kan er nog beter op gaan letten. Ik heb zelf ook bedacht om daar waar zij hulp krijgt, eens te vragen of ik ook een gesprek mag om het te hebben over de dingen waar ik tegen aan loop.
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem310

Bericht 16 Jun 2021 12:54

Re: Meiden met onzekerheden.

Ik snap dat je dochters hebt, maar het lijkt erop dat je impliceert dat dit typisch meidengedrag is en dat het daarom niet relevant is wat ouders van jongens hiervan denken.

Hiermee mis je waarschijnlijk een hoop reacties waarmee je iets zou kunnen.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 16 Jun 2021 13:40

Re: Meiden met onzekerheden.

Jo, dit is toch een persoonlijk topic dat specifiek over haar dochters gaat. Het gaat niet om het gemiddelde kind dat onzeker is, het gaat om hen.

Ik snap je insteek Eloise, maar echt, moeders van jongens zullen hier ook heus reageren met hun tips. Het hoeft niet allemaal zoals jij het bedenkt hè.
Ik vind helemaal niet dat ze impliceert dat het typisch meidengedrag is, ik maak heel duidelijk op dat het om een specifiek kind gaat. Misschien moet jij dat er ook uit halen ipv een topic weer een andere kant op te draaien.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 16 Jun 2021 17:24

Re: Meiden met onzekerheden.

Eloise schreef:Ik snap dat je dochters hebt, maar het lijkt erop dat je impliceert dat dit typisch meidengedrag is en dat het daarom niet relevant is wat ouders van jongens hiervan denken.

Hiermee mis je waarschijnlijk een hoop reacties waarmee je iets zou kunnen.



Ik denk echt dat jij het vak begrijpend lezen niet hebt gehaald.

Ik zou je willen vragen om verder niet te reageren want mensen reageren op jou vervelende reacties en ik zou oprecht graag advies willen.
:heart: :heart: 2011
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 16 Jun 2021 22:10

Re: Meiden met onzekerheden.

Pfff Eloise.. serieus?

Studie, ik herken het heel erg. Mijn dochter is vreselijk onzeker. Vindt zichzelf dik en lelijk en wordt soms ook gepest door kindjes uit haar klas. Een paar van die pestjongens.

Ik weet ook niet zo goed hoe er mee om te gaan, behalve dat ik haar de hemel in prijs en zeg dat ze prachtig is etc etc. Iets wat in je hoofd zit (dat weet ik van mezelf) gaat er ook niet zo 1..2..3.. uit.
<<

Anoniem310

Bericht 17 Jun 2021 06:17

Re: Meiden met onzekerheden.

Iemands gevoel ontkennen door te zeggen dat het niet zo is wat hij /zij ervaart is in elk geval niet de oplossing.

Ik zou het gooien op dat ieder mens zijn onzekerheden kent en dat we daar allemaal mee moeten leren dealen. De ene trekt zich terug in z'n schulp en wordt angstig en verlegen door die onzekerheid, een ander gaat zich overschreeuwen, stoer doen, bazig.

Het zijn dus verschillende gedragingen met eenzelfde onderligende emotie. Hierover kun je gewoon praten met je kind en dan vertellen hoe je er wel op een gezonde manier mee kunt omgaan.

Ook benadrukken dat schoonheid slechts 1 van de duizenden kenmerken is van een mens en dat het ook nog behoorlijk subjectief is.
<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 19:06

Bericht 17 Jun 2021 06:51

Re: Meiden met onzekerheden.

Eloise schreef:Iemands gevoel ontkennen door te zeggen dat het niet zo is wat hij /zij ervaart is in elk geval niet de oplossing.

Ik zou het gooien op dat ieder mens zijn onzekerheden kent en dat we daar allemaal mee moeten leren dealen. De ene trekt zich terug in z'n schulp en wordt angstig en verlegen door die onzekerheid, een ander gaat zich overschreeuwen, stoer doen, bazig.

Het zijn dus verschillende gedragingen met eenzelfde onderligende emotie. Hierover kun je gewoon praten met je kind en dan vertellen hoe je er wel op een gezonde manier mee kunt omgaan.

Ook benadrukken dat schoonheid slechts 1 van de duizenden kenmerken is van een mens en dat het ook nog behoorlijk subjectief is.


Aan dit soort reacties hebben mensen tenminste iets. Moet je vaker doen ipv jouw andere soort reacties 😉
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 17 Jun 2021 08:04

Re: Meiden met onzekerheden.

Eloise schreef:Iemands gevoel ontkennen door te zeggen dat het niet zo is wat hij /zij ervaart is in elk geval niet de oplossing.

Ik zou het gooien op dat ieder mens zijn onzekerheden kent en dat we daar allemaal mee moeten leren dealen. De ene trekt zich terug in z'n schulp en wordt angstig en verlegen door die onzekerheid, een ander gaat zich overschreeuwen, stoer doen, bazig.

Het zijn dus verschillende gedragingen met eenzelfde onderligende emotie. Hierover kun je gewoon praten met je kind en dan vertellen hoe je er wel op een gezonde manier mee kunt omgaan.

Ook benadrukken dat schoonheid slechts 1 van de duizenden kenmerken is van een mens en dat het ook nog behoorlijk subjectief is.


Ik kan me hier bij aansluiten. Als jij iets van jezelf vindt dan heeft het ook weinig zin als een ander zegt dat het niet zo is. Jij ziet het zo en daar doet andermans mening niks aan. Ik zou ook de focus proberen te verleggen. Wat maakt mensen mooi? Niet alleen een perfect uiterlijk plaatje. Geef aan waar je trots op bent, waar ze goed in zijn. Laat ze daarin meedenken. Wat vinden zij mooi aan zichzelf? Wat vind jij zelf mooi aan jezelf. Op die manier heb je er toch een goed gesprek over op een positieve manier. Onzekerheden zal iedereen hebben, zelfs dat meisje in hun klas waarvan ze denken dat ze er perfect uitziet en zelfs hun juf is vast ergens onzeker over. Het is zonde om daarin door te slaan en het je leven te laten bepalen. Dat zou ik ze proberen mee te geven.
Laatst gewijzigd door DronkenTaart op 17 Jun 2021 09:44, in totaal 1 keer gewijzigd.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Vajen

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 382

Geregistreerd: 10 Okt 2013 18:00

Bericht 17 Jun 2021 09:03

Re: Meiden met onzekerheden.

Het doet me altijd een beetje pijn om te lezen dat zulke jonge kinderen al met deze onzekerheden dealen. Lijkt me moeilijk om als ouders mee om te gaan.

Ik wil graag een aanvulling geven op Eloise en DronkenTaart. Ik denk dat het goed is om je te verdiepen in een stukje mindset, zo heb je bijvoorbeeld de vaste mindset en de groei mindset. Hier kan je er bijvoorbeeld meer over lezen https://platformmindset.nl/wp-content/u ... dset-5.pdf
https://platformmindset.nl/ is denk ik sowieso wel een informatieve site die zich richt op ouders. Ik vond ook zo snel dit boek https://www.bol.com/nl/p/jij-kan-dit/9200000124454512/ ik weet niet helemaal of dat geschikt is maar anders zijn er vast wel andere geschikte boeken die je dochter kan lezen.

Naar mijn mening heeft iedereen een ego/innerlijke criticus/hoe je het ook wilt noemen in zich; die strenge stem die jou vaak bekritiseert en naar beneden haalt (Zomaar een blog voor een stukje info: https://serracoaching.nl/2013/02/wat-is ... us-4-tips/). Het verschilt van persoon tot persoon hoe sterk deze criticus aanwezig is. Het is goed om ervan bewust te worden wanneer deze stem tegen je praat en te realiseren dat je een criticus hebt maar deze niet BENT. Je hoeft er niet naar te luisteren of het voor waarheid aan te nemen. Google bijvoorbeeld maar eens op de term en lees er wat artikelen over. Voor jonge kinderen is het misschien wat lastige materie maar ik denk dat je het als ouder wel kan vertalen naar hun niveau.
Zo kan je de criticus bijvoorbeeld een naam geven en samen een lijstje maken met wat die stem allemaal zoal zegt. Daarna kan je samen kijken en onderzoeken of het écht waar is wat die stem zegt en waarom dat waar zou zijn? Daarna schrijf je er samen iets positiefs tegenover en probeert het zo te sturen dat jouw kind dat positieve zelf bedenkt.

Of zoals DT al schrijft samen een lijstje maken met wat ze mooi vinden aan zichzelf. Of elke dag vragen naar 1 a 3 mooie/positieve punten van zichzelf. Ik zou me vooral richten op het positieve en het gedrag wat je uiteindelijk wilt zien (of woorden die je wilt horen) en dit zoveel mogelijk vanuit haar zelf laten komen zodat ze zelf nadenkt ipv dat jij het haar vertelt. Tuurlijk is het fijn dat je haar als moeder mooi vindt en haar kwaliteiten ziet maar het gaat er toch vooral om dat ze er baat bij heeft als ze het zelf ook zo ziet en ervaart.

Hoe is je eigen zelfbeeld? Misschien valt daar ook nog wel winst te behalen want kinderen kopiëren toch ook het gedrag van de ouders. Helaas, of je het nou wilt of niet :wink:
En hoe je er zelf mee om kunt gaan? Daar is niet 1 goede of foute manier in. Als het jou helpt om te huilen en het lucht op dan zou ik vooral lekker huilen. Ik vind zelf huilen altijd heel fijn omdat het mij oplucht.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 17 Jun 2021 10:32

Re: Meiden met onzekerheden.

Wat een waardevolle reactie Vajen! Zelf verdiep ik me ook in deze materie de laatste jaren en ik denk dat het heel goed zou zijn dat zoiets 'op maat' aan kinderen wordt geleerd. Ik had er als kind en ook zeker als puber en student denk ik veel baat bij gehad als iemand me dat had geleerd en me ermee hat laten oefenen.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Vajen

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 382

Geregistreerd: 10 Okt 2013 18:00

Bericht 17 Jun 2021 12:48

Re: Meiden met onzekerheden.

Dankje Teun! Ik verdiep mij er ook al heel wat jaren in (en nog steeds is er veel in te leren) en net als jij had ik maar wat graag eerder willen weten wat ik nu weet. Ik vind dat zulke dingen al gewoon een vak op de basisschool zou moeten worden omdat ik denk dat kinderen er heel veel baat bij kunnen hebben in hun verdere leven. Er zijn wel organisaties die zich hierop richten (gastlessen oid op basisscholen) of speciale programma's maken voor basisschool leerlingen, maar er schiet me zo snel niet iets te binnen.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 17 Jun 2021 21:39

Re: Meiden met onzekerheden.

Wat een fijne reactie Vajen! Ik ga er van de week eens voor zitten om de linkjes te bekijken.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 18 Jun 2021 07:38

Re: Meiden met onzekerheden.

Dronken taart, bedankt! Ik denk idd dat mijn eerste reactie te snel is zeggen dat het niet zo is. Maar de tips die jij geeft daar kan ik wel wat mee. Bedankt!

Vajen, wat een fijne links plaats jij. Ik heb ze vluchtig bekeken maar ik ga ze zeker nog even goed door lezen. Heel fijn dat je zo mee denkt.
Wat jij benoemt of die criticus, die heb ik wel eens met haar besproken. Gisteren weer zo'n situatie met het ponyrijden, iets lukte niet en dus kon ze er helemaal niks van volgens haar. Het is op dat moment gelukt stap voor stap te bekijken hoe ze haar gedachte anders zou kunnen krijgen en dit is redelijk gelukt. En we hebben het er toen ook over gehad over wat zij denkt en wat er feitelijk waar is van wat zij denkt, in sommige punten heeft ze gelijk in heel veel punten niet.

Mijn eigen zelfbeeld, die is eigenlijk best oke. Ik heb heus dingen die ik van mijn uiterlijk niet super mooi vind, maar dat benoem ik niet richting mijn kinderen. En als ik iets moeilijk vind benoem ik dat ook wel eens richting hun. Poosje terug had ik een sollicitatie gesprek, dan hebben we het daar wel over dat ik zoiets ook best spannend vind en ik leg uit waarom. Ik ben daar open over maar normaliseer dat ook in de zin dat het prima is en dat het oke is als je iets spannend/lastig/ingewikkeld vind. Ik probeer er echt goed bij stil te staan, maar kan zo niet bedenken wat ze van mij over heeft kunnen nemen in het feit dat ze zich zelf lelijk noemt. Maar ik al er nog eens verder over nadenken.
:heart: :heart: 2011
<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 19:06

Bericht 19 Jun 2021 09:47

Re: Meiden met onzekerheden.

Ik zag een boekentip voorbij komen:

Iedereen talent isbn 9789401446921
Een boek vol gevoelens isbn 9789401449786

Misschien zijn ze bij de bibliotheek te leen en heeft jouw dochter er iets aan?

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers