Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ergotherapie

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 12 Jun 2021 22:24

Re: Ergotherapie

@ysa
Wennen mocht niet ivm corona. Hij is iets langer op de peuterspeelzaal gebleven en na de meivakantie gestart. Af en toe een hele dag (ivm z'n zusje in het ziekenhuis) en dat was toch wel lang voor 'm. En nee dat zijn hele goeie vragen waar ik geen antwoord nog op heb. Ik neem ze mee naar het oudergesprek volgende week. Communicatie is (mede door corona denk ik) erg summier en alleen via de app, amper aan het hek (is logisch met zoveel kleuters maar even wennen voor mij na een hele betrokken peuterspeelzaal, moet echt even een band opbouwen). Maar goeie vragen, ook hoe ze het voor zich zien na de zomervakantie want dan wil ik eigenlijk wel dat hij met hele dagen gaat starten.

@housebird nee ken ik niet! Zal er naar kijken. Dank je! Klinkt alsof ik daar wat aan kan hebben.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem332

Bericht 12 Jun 2021 22:37

Re: Ergotherapie

Ik denk het wel, als ik zo lees wat high sensitive & strong willed in een notendop inhoudt.

Het boek gaat best wel diep in op familie relaties, van de ouder met zijn ouders. Ik had niet verwacht dat dit zo van invloed is op je gedrag die je hebt op je kind.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 12 Jun 2021 22:41

Re: Ergotherapie

Ik had een paar dagen geleden al gereageerd, maar daar ging denk ik wat mis.
Met L zijn we ook naar ergotherapie geweest, bij haar was het vooral voor haar prikkelverwerking, we zijn er daar achter gekomen dat ze echt heel prikkelgevoelig is en hebben daar ook handvatten voor gekregen.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 12 Jun 2021 22:48

Re: Ergotherapie

Housebird, dat is precies wat aan bod komt bij m'n therapie en waar ik mee bezig ben. Heel interessant en wel confronterend voor mij momenteel maar daardoor heel goed. Dank je. Ik ga het direct bestellen.

MrsMath, wat fijn dat je daarvoor terecht kon. Werkt het dus ook, die handvatten?
Let's discover the world together.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1028

Geregistreerd: 08 Dec 2013 13:23

Bericht 12 Jun 2021 22:51

Re: Ergotherapie

Ik ben benieuwd waaraan je merkt dat een dag voor hem te lang is? Goed ook om voor jezelf na te gaan of je vindt dat hij hier doorheen moet en of je hieraan werkt met halve dagen. Dan gaat het namelijk meer om de frequentie dan de duur. Met oog op de zomervakantie zou je kunnen kijken of je toch wat langere dagen meepakt, al is het voor de ervaring. Met oog op het gesprek van volgende week kun je je hierover misschien al wel beraden. Dit ook in relatie tot het nieuwe schooljaar.

Ik merk dat je redenen benoemd waarom de communicatie vanuit school mogelijk beperkt is. Ik wil je meegeven dat je er als ouders zijnde echt op mag staan om in dialoog te blijven met de leerkracht, zeker wanneer er sprake is van beperkte schoolgang om bepaalde redenen. Je hebt er recht op om te weten wat hun beweegredenen zijn en wat er in praktijk wordt ingezet om je zoon te laten wennen aan het schoolsysteem en om zijn zelfredzaamheid te bevorderen. Hoewel O. nog niet leerplichtig is, heeft hij wel recht op onderwijs. De makkelijkste weg is om dan te kiezen voor halve dagen, maar het is goed om te kijken naar de voors- en tegens van deze aanpak t.o.v. de doelen. Ik zit te weinig in jullie situatie om je van goed advies te voorzien, maar hopelijk voel je je wat gesterkt om tot constructief overleg te komen met de school.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1028

Geregistreerd: 08 Dec 2013 13:23

Bericht 12 Jun 2021 23:04

Re: Ergotherapie

Qua ergotherapie hebben wij ingezet op de prikkelverwerking, al zit dat voor mijn zoon in het niet filteren van alles wat hij ziet en hoort en niet in driftbuien of juist niet praten o.i.d.

In geval van mijn zoon hoort hij bij wijze van spreken het nieuws op de radio, luistert hij ondertussen wat Pietje tegen Jantje zegt en is hij nog bezig met zijn eigen taak. Vervolgens denkt hij over alles na en maakt zich druk. Dat resulteerde (nachtelijke) onrust.
De ergotherapie heeft hem niet zozeer verder geholpen, maar wel dingen uitgesloten. We hebben borsteltherapie geprobeerd, dat hielp hem wat te ontspannen, maar daarna waren zijn voelsprieten 2x keer zo groot😆.

Nu hij ouder is praten we er regelmatig met hem over. En wij letten nog meer op wat we bespreken waar hij bij is, zetten de radio uit in de auto etc. Deels is het naar mijn idee ook te verklaren vanuit hechting en hoogsensitiviteit dus op dat vlak ben ik nog op zoek naar antwoorden.
<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 20:06

Bericht 13 Jun 2021 06:33

Re: Ergotherapie

Ik heb meer gelezen over strong willed en ik herken mijn kind daarin ook. Wat ik lees over O, herken ik mijn kind in. Goed dat je ergo inschakelt. Helaas zijn de wachtlijsten overal zo lang.
Ik heb morgen een belafspraak met de kinderarts over mijn kind. Ik wil ook een breder onderzoek want datgene wat ik in pb benoemde speelt maar gedragsmatig is er nog veel meer aanbde hand. Hopelijk gaat de kinderarts hierin mee.

Het is zwaar he Marin. Je weet af en toe niet meer wat je ermee aan moet maar daar tegenover staat een ontzettend lief kind.
Ik weet trouwens niet of jij het doet maar het viel mij op dat iedereen (logopedist, leerkrachten, dokters) over het kind praten als ze erbij zijn. Dat doe ik dus niet meer. Ik plan belafspraken en zorg dat mijn kind niet in de buurt is.
Als iedereen maar negatief praat, vind ik dat helemaal niet leuk voor mijn kind om te horen.
<<

Danny

Kletskop

Berichten: 634

Geregistreerd: 07 Mei 2021 08:54

Bericht 13 Jun 2021 07:08

Re: Ergotherapie

Oeh..dat is zwaar voor jullie zeg...ik kan me zo goed voorstellen dat je geestelijk en lichamelijk uitgeput bent.
Ik hoop echt dat er goede hulp voor jullie komt..
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 14 Jun 2021 05:59

Re: Ergotherapie

Wat een boel goede tips heb je al gekregen. Ik wou het boek temperamentvolle kinderen van Eva bronsveld nog even noemen.vond ik zelf een fijn praktisch boek wat makkelijk weg leest.
<<

Anoniem326

Bericht 14 Jun 2021 07:13

Re: Ergotherapie

Toetie, ik denk het wel. Ik heb met mijn kinderarts ook gesproken over problemen van mijn zoon op school en ik kreeg meteen aanbod het te laten onderzoeken. We hebben toen afgesproken dat ik toetsing op school zou afwachten. Hij heeft toen erg hoog gescoord. Dus dat was voor toen even prima. Ik ga waarschijnlijk alsnog wel verder kijken, omdat ik hem gericht wil helpen. Hij is anders en dat is niet erg. Maar het is wel rot dat hij daardoor belemmerd wordt en op bepaalde punten vastloopt. Ik zie onderzoek ook niet als grote stap, maar als gedegen stap.

Ik vind dat je nu wel bagatelliseert hoe het gaat. Ik reageer natuurlijk niet op dat hij zich nog niet zelfstandig aan kan kleden. Nu hang je een beeld aan jouw verhaal. Door observatie worden er ook andere dingen gezien die jij misschien niet ziet. Dan wordt er uitgegaan van het kind en niet van jouw beleving. Ik heb ook een strong willed kind. En ik was er vooral vroeger zelf een. Uiteraard moet je doen wat voor jou goed voelt. Je bent zijn moeder en als je voelt dat dit goed is en meer niet nodig is dan is dan waarschijnlijk ook zo.
Laatst gewijzigd door Anoniem326 op 14 Jun 2021 14:17, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 14 Jun 2021 07:28

Re: Ergotherapie

Holly, heb je het in je laatste reactie nou tegen mij of Toetie? Dat is me niet duidelijk want ik kan niet echt een post vinden waar je dan op reageert.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 14 Jun 2021 07:30

Re: Ergotherapie

Bolus26 schreef:Wat een boel goede tips heb je al gekregen. Ik wou het boek temperamentvolle kinderen van Eva bronsveld nog even noemen.vond ik zelf een fijn praktisch boek wat makkelijk weg leest.


Dank je! Zal 'm onthouden. Heb nu wel even genoeg leesmateriaal besteld maar als ik daar doorheen ben, kan ik hier naar kijken.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem326

Bericht 14 Jun 2021 07:32

Re: Ergotherapie

Eloise schreef:Eens. Ik vind dat zijn gedrag erg wordt geproblematiseerd hier. Laat hem lekker eigenwijs zijn, dat zijn zoveel kinderen van die leeftijd. En zijn schoenen niet aan kunnen doen is ook al niet wereldschokkend.

In ieder geval geen reden om er een heel multidisciplinair team op af te sturen.


Op dit
<<

Anoniem326

Bericht 14 Jun 2021 07:34

Re: Ergotherapie

Maar dat ben jij niet lees ik nu. Excuses! Hoe kan ik jou nou aanzien voor Eloise. 😱
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 14 Jun 2021 07:42

Re: Ergotherapie

Haha ik snapte het al niet.
Maar op zich klopt het wel dat we voor nu geen multidisciplinair team in gaan zetten. In elk geval niet zonder overleg met school en dan zal het sowieso wel na de zomer worden. Maar ik ben in elk geval al blij hier wat ervaringen en adviezen te lezen van wat mogelijke paden zijn.
En ik ga komende tijd er meer over lezen.

Overigens hebben we gisteren een ontzettend ontspannen, goede dag gehad (dagje Den Haag en Scheveningen). Zonder driftbuien, ongelukjes, alles ging goed. Was echt heel fijn. Ik merk dat ik dan heel voorzichtig iets minder op m'n tenen loop. Bij elke stap die we zetten ben ik normaal op m'n hoede voor een ontploffing. Heel fijn dat dat echt niet nodig was.

Ysa ik merk dat een dag te lang is door driftbuien waar hij heel slecht meer uit komt, urenlang bezig met in slaap vallen, dat soort dingen. Dan heeft z'n hoofdje een beetje kortsluiting denk ik, kan er niets meer bij.
Let's discover the world together.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 14 Jun 2021 12:56

Re: Ergotherapie

Fijn dat je zo’n leuke dag had Marin! Ben nog wel benieuwd of die driftbuien en ongelukjes op school ook voorkomen voor zover je weet. Of is dat iets wat hij thuis in z’n veilige omgeving alleen laat zien?

En HG, ik haal Eloise en Marin ook vaak door elkaar, komt door de kleuren van de avatar denk ik. Maar na het lezen van 1 zin weet ik vaak genoeg :)
#teammaple🍁
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 14 Jun 2021 13:13

Re: Ergotherapie

Oh ja dat is irritant, dat snap ik. Maar ik vind m'n eigen avatar erg leuk eigenlijk dus die ga ik niet wijzigen.

UN het komt ook wel voor op school (nog niet zo vaak want zolang komt ie er nog niet, maar op psz wel) maar vaker thuis.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem316

Bericht 14 Jun 2021 15:35

Re: Ergotherapie

Gebruikt hij dat plassen ook niet om iets te bewerkstelligen (een reactie, aandacht o.i.d.) bij jullie? Bijvoorbeeld aandacht, omdat je op dat moment naar zijn idee, meer aandacht hebt voor M?
Ik moest hier even aan denken, omdat dat is wat bij L nu lijkt te gebeuren, met als gevolg dat we een beetje in een vicieuze cirkel terecht komen. Dat verband dachten we gisteren te ontdekken. BIj L zitten we ook regelmatig met de handen in het haar dus lees hier aandachtig mee met alle tips.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers