Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zelfbeeld

<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 08 Jun 2021 13:04

Re: Zelfbeeld

Dat laatste klopt vind ik Holly. Ik las ergens dat onzekerheid eigenlijk een vorm van egoïsme is. En hoewel ik eerst in de weerstand ging van die opmerking zit er wel een enorme waarheid in. Want als je onzeker bent dan ben je juist enórm met jezelf bezig, betrekt veel op jezelf, en als je je door onzekerheid laat tegenhouden in bijvoorbeeld doen waar je goed in bent of goed in kan worden dan is het toch ook zonde voor de wereld/je omgeving dat je je niet volledig geeft.

Dit schrijf ik niet als oordeel, maar mij hielp dit perspectief wel om te beseffen dat het inderdaad niet om mij gaat. Dat anderen helemaal niet zoveel bezig zijn met hoe jij eruit ziet, hoe je presteert. Als jij weet dat je je best doet dan is dat genoeg.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem326

Bericht 08 Jun 2021 13:11

Re: Zelfbeeld

Ik zit ook wel een beetje op de lijn. Natuurlijk zijn gedachtes als: 'niemand vind me leuk, ik kan niks' niet helpend. En als je daar last van hebt ook reden om er iets mee te doen.

Maar verder, weet je toch wel dat het een ander niet uitmaakt hoe mooi, slim, sociaal en vaardig jij bent. Als je gewoon aardig bent, je best doet dan is het al gauw goed genoeg. Dat je zelf vindt dat je meer moet kunnen of mooier moet zijn, is je eigen verwachting. Mij helpt het wel om te denken "hoe belangrijk ben ik nou?" en voor wie is het belangrijk dat ik mooi ben. Of super goed in mijn werk. Dat is alleen voor mezelf belangrijk. Omdat ik denk dat ik me dan beter voel (als ik mooier ben, meer presteer, etc.). Terwijl ik me misschien beter voel als ik de tijd die ik in mezelf investeer om die onhaalbare doelen te bereiken, besteed aan er gewoon zijn. Zoals ik ben. En me meer naar buiten richt. In plaats van op mezelf.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 08 Jun 2021 15:49

Re: Zelfbeeld

Ik denk dat je daar de kern van het hele probleem benoemt HG. We zijn gewoon enorm gewend om ons zelfbeeld te bepalen op basis van zelfvertrouwen. En zelfvertrouwen te relateren aan prestaties en vergelijking. Terwijl als je een zelfbeeld bepaalt op basis van zelfcompassie en liefde (zoals we dat vaak wel voor anderen of bijvoorbeeld kinderen kunnen), dan is het niet alleen veel positiever maar ook veel stabieler.

En ze vergen beide een heel andere aanpak. Je kunt je zelfvertrouwen relatief makkelijk opvijzelen, maar dat is vaak vrij kortdurend en fragiel. Denk aan complimentjes, prestaties of bijvoorbeeld door jezelf positieve affirmaties aan te leren. Maar ik denk dat de ECHTE oplossing zit, in het veranderen van je denk- en verwachtingspatronen. Wij zijn maatschappelijk gewoon enorm gewend om onszelf te beoordelen in relatie tot anderen. Je bent mooi als je mooier bent dan gemiddeld, je bent slim als je slimmer bent dan gemiddeld en je bent succesvol als je succesvoller bent dan gemiddeld. Terwijl het dan onvermijdelijk is dat we allemaal op de meeste vlakken dus NIET exceptioneel zijn.

Terwijl als je gemiddeld als waardevol en goed genoeg ziet... er veel meer ruimte is om waardevol te zijn op welke manier dan ook. Voor de meiden die iets aan hun zelfbeeld zouden willen doen, zou ik echt de tip willen geven om te kijken naar zelfcompassie en het werk van Kristin Neff en Brene Brown.

Afbeelding
<<

Anoniem310

Bericht 08 Jun 2021 17:25

Re: Zelfbeeld

Arwyn schreef:Ik vraag me ergens toch af, zouden mannen dit nou net zo voelen als wij?
Ik lees bv regelmatig hier dat er vrouwen zijn die zichzelf dik vinden/denken. Terwijl een Jip of Sam of Burn dat helemaal niet is. Wat is dat toch, dat we ons zo ontzettend spiegelen aan dat 'perfecte plaatje'.. Het doet me ergens gewoon een beetje pijn dat zulke leuke vrouwen zo over zichzelf denken. En dat ik daar dus gewoon ook een van ben.
Die instelling van Marsy kunnen meer mensen gebruiken, echt mooi dat je er zo over denkt!

Teun: Mij belemmerd het soms. Op het werk weet ik bv dat er dingen zijn die ik echt wel kan, maar in een nieuwe functie ben ik toch altijd bang om door de mand te vallen. Solliciteren vind ik hierdoor bv heel lastig, omdat ik mezelf niet echt kan verkopen. Er zit toch bijna altijd zo'n stemmetje dat zegt dat ik niet te vol van mezelf moet zijn, omdat het geheid niet lukt. Heel vervelend.

Ja hoor, heel veel mannen zijn rete onzeker. Alleen zij verbergen het vaak meer, omdat het in onze maatschappij niet geaccepteerd is voor mannen om hierover te praten en hun emotie te tonen.

Ik denk dat veel mannen het een stuk lastiger hebben dan over het algemeen wordt aangenomen.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 08 Jun 2021 17:33

Re: Zelfbeeld

Dat denk ik ook. Ik denk ook niet per se dat mannen minder onzekerheid hebben dan vrouwen, ik denk wel dat de topics van onzekerheid anders zijn en de coping mechanismen ook. En dat je het daardoor niet zo duidelijk ziet. Ik denk dat mannen bijvoorbeeld eerder richting overschreeuwende/narcissistische coping neigen en vrouwen eerder richting angstige/dwangmatige.
<<

Anoniem310

Bericht 08 Jun 2021 17:37

Re: Zelfbeeld

Teun schreef:Dat laatste klopt vind ik Holly. Ik las ergens dat onzekerheid eigenlijk een vorm van egoïsme is. En hoewel ik eerst in de weerstand ging van die opmerking zit er wel een enorme waarheid in. Want als je onzeker bent dan ben je juist enórm met jezelf bezig, betrekt veel op jezelf, en als je je door onzekerheid laat tegenhouden in bijvoorbeeld doen waar je goed in bent of goed in kan worden dan is het toch ook zonde voor de wereld/je omgeving dat je je niet volledig geeft.

Dit schrijf ik niet als oordeel, maar mij hielp dit perspectief wel om te beseffen dat het inderdaad niet om mij gaat. Dat anderen helemaal niet zoveel bezig zijn met hoe jij eruit ziet, hoe je presteert. Als jij weet dat je je best doet dan is dat genoeg.

Hiermee ben ik het eens. Zoveel nadenken over mezelf heb ik als puber wel gedaan, maar toen ik een jaar of 22 was heb ik dat achter me gelaten. Ik heb dat geleerd door veel op mezelf te zijn en alleen te reizen.

Het is zo zonde van je tijd en je leven om zo gericht te zijn op jezelf en zo negatief te zijn over alles. Echt een verspilling van levensenergie.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 08 Jun 2021 21:56

Re: Zelfbeeld

Teun schreef:Dat laatste klopt vind ik Holly. Ik las ergens dat onzekerheid eigenlijk een vorm van egoïsme is. En hoewel ik eerst in de weerstand ging van die opmerking zit er wel een enorme waarheid in. Want als je onzeker bent dan ben je juist enórm met jezelf bezig, betrekt veel op jezelf, en als je je door onzekerheid laat tegenhouden in bijvoorbeeld doen waar je goed in bent of goed in kan worden dan is het toch ook zonde voor de wereld/je omgeving dat je je niet volledig geeft.

Dit schrijf ik niet als oordeel, maar mij hielp dit perspectief wel om te beseffen dat het inderdaad niet om mij gaat. Dat anderen helemaal niet zoveel bezig zijn met hoe jij eruit ziet, hoe je presteert. Als jij weet dat je je best doet dan is dat genoeg.


Dan is het geen egoïsme, maar eerder egocentrisme. Dat is wel een verschil.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 13 Jun 2021 11:38

Re: Zelfbeeld

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 2&sfnsn=mo

Ik kwam net deze tegen op facebook en moest aan dit topic denken. Voor de meiden die worstelen met zelfbeeld, kan ik echt jaar werk aanbevelen.
<<

Hope

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1556

Geregistreerd: 28 Jun 2014 15:08

Bericht 13 Jun 2021 19:10

Re: Zelfbeeld

HollyGolightly schreef:Wat mij helpt is het oordeel of de verwachting die erachter zit. En dat is vaak ook veelzeggend. Je vindt jezelf lelijk, of dik. Ten opzichte van wat? Ten opzichte van de gemiddelde Nederlandse vrouw? Of ten opzichte van een onhaalbaar schoonheidsideaal? En wat vind je van je buurvrouw die er gewoon gemiddeld uitziet? Lelijk? Omdat ze geen volle billen, wespentaille en een pronte cup D heeft? Of vind je haar er gewoon gemiddeld, maar fris en vlot uitzien?

En je vind dat je/ of je bent bang dat je op je werk niet goed genoeg bent. Hoe goed wil je dan zijn? Heb je de ambitie om een hele hoge en verantwoordelijke functie te bekleden? Er zijn niet heel veel mensen die dat bereiken. En sociaal? Hoe sociaal wil je zijn? De gemiddelde mens heeft niet 10 super goede duurzame vriendschappen. Dus als je twee goede vriendschappen hebt en een leuk praatje met je buren maakt doe je het ook al oke.

Ik denk dat de acceptatie om gewoon gemiddeld te zijn ook helpt. Niet uitzonderlijk knap zijn (wat dat dan ook moge zijn), niet uitzonderlijk getalenteerd zijn en niet de super sociale en attente vrouw en moeder zijn. Gemiddeld zijn is oke. Ik vind mezelf niet super mooi. En ik kan hier zo intypen wat ik dan niet mooi vind. Maar heb ik dan een slecht zelfbeeld? Nee. Want als je me vraagt hoe mooi ben je, dan zal ik zeggen dat ik gemiddeld ben. Gewoon zoals andere vrouwen van mijn leeftijd. En dan niet de vrouwen op instagram. Maar de andere moeders in de speeltuin. Of mijn collega's of de vrouw die verderop in de straat woont. Ik ben soms onzeker over mijn capaciteiten, maar als je me vraagt wat ik kan, dan weet ik dat ik ook gewoon in de gemiddelde marge scoor. Waarom moeten we meer dan gemiddeld mooi, leuk, sociaal en getalenteerd zijn? Dan valt het altijd tegen, want maar een klein percentage van de mensen is dat en dan ook niet op elk gebied.

Soms denk ik dat je jezelf dan ook te belangrijk maakt. Waarom moet je mooi zijn? Of getalenteerd? Als je toch gewoon je best doet, af en toe fouten maakt, daarvan leert en sorry zegt dan is het toch gewoon goed.


Ik vind dit zo mooi en treffend gezegd!
<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 19:06

Bericht 13 Jun 2021 19:23

Re: Zelfbeeld

Whatever schreef:https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=338120404350684&id=100044581802782&sfnsn=mo

Ik kwam net deze tegen op facebook en moest aan dit topic denken. Voor de meiden die worstelen met zelfbeeld, kan ik echt jaar werk aanbevelen.


Helaas in het Engels
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 13 Jun 2021 20:14

Re: Zelfbeeld

Toetie schreef:
Whatever schreef:https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=338120404350684&id=100044581802782&sfnsn=mo

Ik kwam net deze tegen op facebook en moest aan dit topic denken. Voor de meiden die worstelen met zelfbeeld, kan ik echt jaar werk aanbevelen.


Helaas in het Engels


Als je iets in het Nederlands zoekt, kan ik je het boek Hartvol van Marlou Kleve aanbevelen! Ik heb met haar coaching en mindful self compassion cursussen gedaan en zij heeft mij echt ontzettend geholpen. Haar boek is grotendeels op dit werk gebaseerd. :heart:
<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 19:06

Bericht 14 Jun 2021 05:28

Re: Zelfbeeld

Super, bedankt dat je de tips wilde geven! Mijn Engels is gewoon te slecht om het fatsoenlijk te lezen. Ik ga even kijken bij de bieb.
Vorige

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers