Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Coronaregels peiling: hoe braaf ben jij?

Corona vragenlijst

1. Ik heb weleens een thuistest gedaan terwijl ik eigenlijk een GGD coronatest had moeten doen.
11
2%
2. Ik knuffel nog steeds weleens met mijn ouders/familie/vrienden.
66
15%
3. Ik ga weleens eens bewust een winkel binnen zonder mondkapje.
5
1%
4. Ik overtreed weleens bewust de anderhalve meter afstand houden.
78
18%
5. Ik spreek weleens met meer dan 2 mensen tegelijk af.
106
24%
6. Ik heb me niet laten testen op een moment dat ik dat wel had moeten doen.
33
7%
7. Ik ga me voorlopig niet laten vaccineren, om welke reden dan ook.
22
5%
8. Ik heb in de afgelopen periode geen enkele coronaregel genegeerd of naar mijn eigen hand gezet en heb de regels dus goed nageleefd.
4
1%
9. Ik heb mijn kinderen naar school gebracht terwijl ze klachten hadden.
29
7%
10. Ik ben op vakantie gegaan naar het buitenland.
5
1%
11. Ik heb de avondklok destijds verbroken.
21
5%
12. Ik was mijn handen niet meer dan anders.
65
15%
 
Aantal stemmen : 445
<<

Anoniem310

Bericht 31 Mei 2021 18:23

Re: Coronaregels peiling: hoe braaf ben jij?

Nog niet gezien, maar ga ik zeker nog kijken. Interessant!
<<

Anoniem315

Bericht 31 Mei 2021 18:28

Re: Coronaregels peiling: hoe braaf ben jij?

Er is ook een groepje mensen dat nog twijfelt over de vaccins om persoonlijke redenen. Mensen die hoogopgeleid zijn, onderzoek aardig begrijpen, maar toch een aarzeling voelen vanwege eigen lichamelijke redenen met eigen verstandelijke redenaties. Daarover hoor ik hier op het forum maar weinig. Je wordt al gauw als wappie gebombardeerd, terwijl het helemaal niet zo ver gaat. En je kan iemand niet persé met onderzoek over de streep trekken, omdat dat onderzoek nu eenmaal niet op 100% van toepassing is. Ik denk dat sowieso op dit forum het niet veel zin heeft te blijven doorvragen op dit topic. Deze mensen hebben hun keuze nu eenmaal gemaakt en de mensen om wie je je druk maakt, zitten over het algemeen niet op dit forum.

Wat ik grappig vind: sommige mensen hier geven aan 'niet eens meer in discussie te willen gaan' met mensen die tegen het vaccin zijn. Maar andersom wordt hier het vaccin ook wel wat opgedrongen, zo ervaar ik het van de andere kant.
<<

Anoniem310

Bericht 31 Mei 2021 19:13

Re: Coronaregels peiling: hoe braaf ben jij?

Eigen lichamelijke redenen? Waar moet ik aan aan denken? Dit lijkt me iets om te bespreken met je huisarts.

En het vaccin wordt opgedrongen? Kun je concrete situaties noemen waarin dat gebeurt?
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 31 Mei 2021 19:21

Re: Coronaregels peiling: hoe braaf ben jij?

Dit hele topic vanaf het moment dat jij erin kwam. Want jij dringt het echt op Eloise.
Het is iig niet een discusie met hoor en wederhoor.
Degene die het niet nemen worden door jou al weggezet als lageropgeleid en wappies. Daarom willen ze niet meer in discussie hier.


Ik heb ook overleg gehad met mijn huisarts Exo en hij kon mij geen zinnig antwoord geven of het voor mij een risico was om het vaccin te nemen of niet. Dus dan liever niet voor mij.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Anoniem310

Bericht 31 Mei 2021 19:34

Re: Coronaregels peiling: hoe braaf ben jij?

Ik probeer het te begrijpen, maar ik lees nauwelijks echte argumenten. Alleen een hoop onderbuikgevoelens die niet echt onderbouwd worden?

Als je gezondheid dermate slecht is dat je huisarts twijfelt of het verstandig is het vaccin te nemen, dan begrijp ik dat je er vanaf ziet.

Alhoewel ik me dan afvraag, of je ook aan je huisarts hebt gevraagd hoe hij/zij verwacht dat je zal reageren als je covid krijgt.

Pas dan kun je echt een afweging maken.
<<

Vajen

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 382

Geregistreerd: 10 Okt 2013 19:00

Bericht 31 Mei 2021 19:55

Re: Coronaregels peiling: hoe braaf ben jij?

Er worden genoeg argumenten gegeven maar die doe jij allemaal teniet omdat jij ze niet goed vindt. Waarom denk jij te kunnen bepalen of iemands argument wel of niet goed is? Het probleem is dat je het ook niet wilt snappen, welke reden er maar gegeven zal worden.

Heb je jezelf wel verdiept in redenen waarom je een vaccinatie eventueel niet zou nemen? Pas dan kun je immers echt een afweging maken.
<<

Anoniem315

Bericht 31 Mei 2021 20:12

Re: Coronaregels peiling: hoe braaf ben jij?

Eloise schreef:Eigen lichamelijke redenen? Waar moet ik aan aan denken? Dit lijkt me iets om te bespreken met je huisarts.

En het vaccin wordt opgedrongen? Kun je concrete situaties noemen waarin dat gebeurt?


Schat, dat eerste is al lang gebeurd en het antwoord is: ze weten niet wat het doet. Dat lees je hierboven ook al. Er zijn meer mensen die dit soort drijfveren hebben om het niet te doen. Dan kun je wel met je cijfers en feiten aankomen; die cijfers en feiten hebben voor deze groep geen toegevoegde waarde.

Het vaccin wordt opgedrongen met woorden: 'als je het niet doet ben je egoïstisch', 'door jou vallen er doden', dat soort uitspraken. Ik dring jou mijn redenen om het niet te doen toch ook niet op?
<<

Anoniem307

Bericht 31 Mei 2021 20:25

Re: Coronaregels peiling: hoe braaf ben jij?

Mijn man heeft erfelijk hartfalen. De huisarts zei: Nemen. De cardioloog zei dat er weinig bekend is. Inmiddels heeft hij zijn eerste gehad en op wat spierpijn na, niets aan het handje.
<<

Anoniem310

Bericht 31 Mei 2021 20:39

Re: Coronaregels peiling: hoe braaf ben jij?

Vajen schreef:Er worden genoeg argumenten gegeven maar die doe jij allemaal teniet omdat jij ze niet goed vindt. Waarom denk jij te kunnen bepalen of iemands argument wel of niet goed is? Het probleem is dat je het ook niet wilt snappen, welke reden er maar gegeven zal worden.

Heb je jezelf wel verdiept in redenen waarom je een vaccinatie eventueel niet zou nemen? Pas dan kun je immers echt een afweging maken.

Ja hoor, daar heb ik me zeker in verdiept. Ik lees vooral veel angst en dat vermomt zich in allerlei verschillende gedaantes.

Ik vind het heftig om te lezen dat mensen zo angstig en wantrouwend zijn geworden door de pandemie.

Ergens logisch dat het gebeurt, maar om het zo van dichtbij te maken doet mij wel wat. Het is alsof een deel van de bevolking in een andere wereld zit wat betreft het nieuws dat zij meekrijgen en de mensen waarin zij geloven.
<<

Anoniem315

Bericht 31 Mei 2021 21:10

Re: Coronaregels peiling: hoe braaf ben jij?

Eloise schreef:
Vajen schreef:Er worden genoeg argumenten gegeven maar die doe jij allemaal teniet omdat jij ze niet goed vindt. Waarom denk jij te kunnen bepalen of iemands argument wel of niet goed is? Het probleem is dat je het ook niet wilt snappen, welke reden er maar gegeven zal worden.

Heb je jezelf wel verdiept in redenen waarom je een vaccinatie eventueel niet zou nemen? Pas dan kun je immers echt een afweging maken.

Ja hoor, daar heb ik me zeker in verdiept. Ik lees vooral veel angst en dat vermomt zich in allerlei verschillende gedaantes.

Ik vind het heftig om te lezen dat mensen zo angstig en wantrouwend zijn geworden door de pandemie.

Ergens logisch dat het gebeurt, maar om het zo van dichtbij te maken doet mij wel wat. Het is alsof een deel van de bevolking in een andere wereld zit wat betreft het nieuws dat zij meekrijgen en de mensen waarin zij geloven.


Kijk, die laatste uitspraak hè.. Denk je dat ik ook zo denk? Dat ik in een andere wereld leef? Want het voelt alsof je iedereen over één kam scheert. Maar misschien ben ik hier fijngevoelig in hoor. Dat kan. Maar ik wil het wel gezegd hebben.

Ik snap je opmerking deels, want er zijn ook veel mensen die echt fel anti zijn om de meest uiteenlopende redenen en die er allerlei spannende zaken bij halen. Maar er zijn ook mensen die er tussenin zitten.
<<

Anoniem310

Bericht 31 Mei 2021 21:25

Re: Coronaregels peiling: hoe braaf ben jij?

Het zal vast niet voor iedereen gelden. Als je bijvoorbeeld een slechte gezondheid hebt, of zwanger bent, of wil worden, dan kan ik me voorstellen dat het een reële afweging kan zijn om ervan af te zien.

Toch zie je vaak dat mensen allerlei ideeën hebben over het vaccin, die nergens op gebaseerd zijn, of bewezen onwaar. Toch houden mensen eraan vast, dat vind ik opvallend.

Wat zit daar volgens jou achter?
<<

Anoniem315

Bericht 31 Mei 2021 22:23

Re: Coronaregels peiling: hoe braaf ben jij?

Ik denk deels een groep die alles overneemt, zonder ook maar iets gelezen te hebben. En deels een groep die juist heel kritisch is en er een andere denkwijze op nahoudt. Daar zit een gedachtengang achter die voor de mainstream niet te vatten is, denk ik.
<<

Anoniem310

Bericht 31 Mei 2021 22:50

Re: Coronaregels peiling: hoe braaf ben jij?

En wie is de mainstream?

Het klinkt zo hoogdravend, alsof deze groep zich verheven voelt boven de mainstream (of de schapen) en het allemaal beter weet.

Beter dan alle virologen, epidemiologen en IC- artsen bij elkaar. Het wordt me alleen niet duidelijk waar deze kennis op is gebaseerd.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 31 Mei 2021 22:51

Re: Coronaregels peiling: hoe braaf ben jij?

Eloise schreef:Ik probeer het te begrijpen, maar ik lees nauwelijks echte argumenten. Alleen een hoop onderbuikgevoelens die niet echt onderbouwd worden?


Ik denk dat gros hier in dit topic afgehaakt is dankzij jou. Ik, als TO, in ieder geval wel.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 31 Mei 2021 22:57

Re: Coronaregels peiling: hoe braaf ben jij?

Vind ik ook hoor Lady. Zélfs ik. Het is een zuiger.

Nog even terug naar die studies. Ik bedoel zeker niet dat iedereen dat kan of wil lezen (sterker nog: na de introductie ben je mij ook kwijt hoor haha). Maar ik lees wel altijd het abstract en ik wil gewoon zo graag referenties bij zulke uitspraken. Misschien is dat getraind hoor, maar juist omdat ik argumenteer met wetenschap tijdens Corona (zoals velen hier) vind ik het vervelend als ik dan zeg: het RIVM zegt dat er studies zijn die.. en als iemand dan vraagt welke studies blijf ik stil, want die bronnen staan er dus niet bij. Dus kan ik RIVM niet echt als bron gebruiken want kan argumenten niet onderbouwen. Misschien zo beter verwoord?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem315

Bericht 31 Mei 2021 23:23

Re: Coronaregels peiling: hoe braaf ben jij?

Eloise schreef:En wie is de mainstream?

Het klinkt zo hoogdravend, alsof deze groep zich verheven voelt boven de mainstream (of de schapen) en het allemaal beter weet.

Beter dan alle virologen, epidemiologen en IC- artsen bij elkaar. Het wordt me alleen niet duidelijk waar deze kennis op is gebaseerd.


Het gros. Ja, zij zijn 'wakker', zeggen ze. Ik slaap nog denk ik en vind het prima. Ik twijfel ondertussen nog even door over het vaccin, want voor mij heeft die keuze niks met enge zaken te maken die boven mijn macht gaan. Ik vertrouw mijn lichaam er niet mee en moet eerst meer zaken laten uitzoeken. Dat is alles.
<<

Kira

Bericht 31 Mei 2021 23:28

Re: Coronaregels peiling: hoe braaf ben jij?

Zo is het voor mij ook. Ik geloof niets van alle gekke complotten die er zijn. Maar ik heb de keus om dit vaccin niet te nemen, een reden hoef ik daar niet eens voor te hebben.
<<

Anoniem313

Bericht 01 Jun 2021 08:37

Re: Coronaregels peiling: hoe braaf ben jij?

Marsy31 schreef:Vind ik ook hoor Lady. Zélfs ik. Het is een zuiger.

Nog even terug naar die studies. Ik bedoel zeker niet dat iedereen dat kan of wil lezen (sterker nog: na de introductie ben je mij ook kwijt hoor haha). Maar ik lees wel altijd het abstract en ik wil gewoon zo graag referenties bij zulke uitspraken. Misschien is dat getraind hoor, maar juist omdat ik argumenteer met wetenschap tijdens Corona (zoals velen hier) vind ik het vervelend als ik dan zeg: het RIVM zegt dat er studies zijn die.. en als iemand dan vraagt welke studies blijf ik stil, want die bronnen staan er dus niet bij. Dus kan ik RIVM niet echt als bron gebruiken want kan argumenten niet onderbouwen. Misschien zo beter verwoord?


Maar, als je je bronnen niet leest of kunt lezen, waarom wil je ze dan tegenover anderen kunnen noemen? Volgens mij geldt voor jou en voor mij, en voor veel anderen: we lezen niet de wetenschappelijke artikelen, maar vertrouwen op de wetenschappelijke methode in het algemeen, en de wetenschappers die werken bij het RIVM en internationale partners. We vertrouwen erop dat zij de state of the art kennen en volgen en deugdelijk onderzoek doen, dus vertrouwen we op de informatie die zij ons geven. Dan hoeven ze mij niet perse een bronnenlijstje te geven want eerlijk gezegd, die lees ik toch niet.

En meer in z’n algemeen geloof ik niet zo in gesprekken waarin leken (wat ik dus ook ben) elkaar om de oren gaan slaan met wetenschappelijke bronnen. Als je niet in een bepaald discours zit kun je die onvoldoende interpreteren en gaan mensen vooral cherry picken om hun reeds bestaande standpunt te onderbouwen. Heel vertekend dus. En nog los daarvan is het weinig effectief. Ik vind een gesprek waarin mensen open en eerlijk over hun eigen afweging kunnen vertellen veel waardevoller.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 01 Jun 2021 08:43

Re: Coronaregels peiling: hoe braaf ben jij?

Nee ok, dat is zo. Maar we verwachten van van mensen die tegen de vaccins zijn dat ze bewering beargumenteren met bronnen. Ik vind het dan dus gek dat ‘wij’ dan kunnen zeggen: ‘RIVM zegt dat studies zeggen dat..’. Dat vind ik dus ook niet onderbouwd. Nu is RIVM natuurlijk prima bron an sich maar het komt nog steeds bij me over als tweedehands informatie, omdat ik de eerstehands informatie mis en graag zou zien.

Anyway, let’s agree to disagree ;)
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem313

Bericht 01 Jun 2021 08:45

Re: Coronaregels peiling: hoe braaf ben jij?

Nou ja eigenlijk wil ik dat dus ook van mensen die een vaccin weigeren ook niet verwachten. Omdat je dan in dat bronnenfuik duikelt, dat tweede punt dat ik maakte. Het is wel lastig hoor, vind ik.
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers