Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


oud bericht

<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 27 Sep 2020 10:47

Re: Vliegangst en dilemma

Kan het zijn dat er hier in dit topic vooral geprojecteerd wordt? Dat mensen die zelf ook niet zo nodig hoeven vliegen of verre reizen maken nu vinden dat ze er niks mee moeten doen en de reizigers vinden van wel?
Ik vind het vooral situatie afhankelijk. Het zou voor mij echt drama zijn als ik een kind met vliegangst zou hebben, dat zou ik van jongs af aan al proberen te voorkomen. Ik kan dan mijn familie nooit zien en zien zij kunnen hier ook niet altijd komen. Het zou me ontzettend beperken.
Maar goed, ik was als kind extreem wagenziek (als in: binnen 2 minuten alles uitkotsen), later is mijn evenwichtsstoornis vastgesteld. Maar het was natuurlijk onmogelijk niet te rijden voor mijn ouders. Ze hebben echt met alles geprobeerd het makkelijker voor me te maken en we gingen ook elk jaar naar Zuid Frankrijk. Ik ben heel blij dat ze dat wel altijd hebben doorgezet, ook al haatte ik de auto.
Het is zó situatie afhankelijk.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem295

Bericht 27 Sep 2020 21:53

Re: Vliegangst en dilemma

Ik denk niet dat er geprojecteerd wordt, als ik voor mezelf mag spreken: hier in elk geval niet. Ik ga graag dichtbij op vakantie maar ik vlieg ook heel erg graag. Ik begrijp alleen niet zo goed waarom het zó belangrijk is dat een kind zijn vliegangst moet overwinnen. Over veel druk leggen op kinderen gesproken. Kinderen mogen iets ook gewoon stom, spannend en (dood)eng vinden hè. Daar zijn het kinderen voor.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5490

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 27 Sep 2020 22:05

Re: Vliegangst en dilemma

Ik zou mijn kind daar wel vanaf proberen te helpen. Net als wat ChiQ zegt. Ik snap wat jullie bedoelen maar ik vind vliegen dus best ‘normaal’ ook al is het niet noodzakelijk. En het lijkt mij fijn als je met je kind en gezin op vakantie kan (ook naar landen waar je met het vliegtuig kan komen). Het is dat hij al wat ouder is, hoe is hij er aan gekomen denk je? En ‘jammer’ dat jullie niet eerder gevlogen hebben zodat hij de angst misschien minder ontwikkelt zou hebben/sneller vanaf zou zijn gekomen.

Wel heel lief dat je hem zo serieus neemt en lastig wat je nu moet doen. Maar niet vliegen omdat mijn kind van 10 dat niet durft zou mij erg lastig lijken. Je mag/moet angsten altijd serieus nemen denk ik maar ik zou er niets voor uit de weg gaan, dan bevestig je de angst alleen maar denk ik. Zeker op kinderleeftijd, kinderen hebben heel veel angsten toch? Ik zou het wel stap voor stap aanpakken.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 28 Sep 2020 09:33

Re: Vliegangst en dilemma

Scandic schreef:Precies wat ChiQ en Joey zeggen. De kans is ook heel groot dat hij met 16/17/18 jaar met vrienden naar het buitenland wil. Vreselijk toch als hij dan niet mee zou durven? Mist hij een hoop lol in zijn leven. Vind ik ja, want ik zou wel een hoop lol gemist hebben zonder alle vakanties op die leeftijd en nu nog.


Dit is natuurlijk de grootste onzin! Net of je geen lol kunt hebben op die leeftijd als je niet gaat vliegen. In Renesse of een Belgische kustplaats wat goed te doen is met auto of ov kun je dezelfde soort vakantie hebben. Daarvoor hoef je echt niet naar bijv. Ibiza. Bovendien houden lang niet alle jongeren van dat soort vakanties.

Ik heb pas rond mijn 25e de eerste keer gevlogen (was een citytrip naar London omdat het bedrijf waar ik destijds werkte 25 jaar bestond), daarna nog naar Ierland, Griekenland, Italië, Spanje en Malta gevlogen. Niet voor de zon, maar voor de historie en cultuur. Dus dat valt wel mee.

Ik ben gezien het zo vervuilend is er eigenlijk wel voorstander voor dat je maximaal 1x per jaar met het vliegtuig op vakantie mag. Geen idee of het haalbaar is om dit te kunnen registreren etc..., maar wellicht zou dit het milieuprobleem wel ten goede komen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 28 Sep 2020 09:46

Re: Vliegangst en dilemma

Ik zou denk ik ook wel proberen of er iets mogelijk is om zijn vliegangst te overwinnen, maar niet met als doel om dat reisje over een half jaar door te laten gaan. Ik zeg niet dat het niet uitmaakt als hij nooit gaat vliegen, al vind ik wel dat de keus om bijvoorbeeld zo'n cursus te doen wel bij hem moet liggen, zeker omdat hij in die cursus daadwerkelijk gaat vliegen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9777

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 28 Sep 2020 15:05

Re: Vliegangst en dilemma

Renesse is tegenwoordig meer voor families dan jongeren ? maar dat terzijde.

Ik vraag me vooral af of de meningen anders zouden zijn als het kind bang voor voor iets heel anders, zoals naar buiten gaan, of honden of groenten. Wanneer is het wel "verantwoord" om je kind over zijn angsten heen te helpen en wanneer is het "egoïstisch" en "druk leggend op".

Kijk, of je nu wel of niet nodig vindt om te vliegen, het gaat om tips om een kind te helpen met zijn angsten. Dat lijkt mij nooit verkeerd. Zolang je hem niet zo confronteer ofzo dat hij er een trauma aan over hou.
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1063

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 28 Sep 2020 15:15

Re: Vliegangst en dilemma

Ik heb zelf vliegangst. Als kind al en het zal ook zeker nooit mijn hobby worden.

Mijn ouders hebben nooit met mij gevlogen. We gingen altijd in Europa op vakantie met de auto en zij hebben het geaccepteerd. Ook al wilde zij echt wel leuke reizen met ons maken.
Toen ik mijn man leerde kennen was ik 16 en won hij een vliegrit naar Parijs en terug. Ik ben toen uiteindelijk meegegaan omdat het een speciale gebeurtenis was met bekende NL'ers ook. Ik was op van de zenuwen, maar uiteindelijk ging het goed. Het was ook kort natuurlijk. In 1,5 uur uur waren we weer terug. Dat was wel een fijne vuurdoop.

Nog steeds blijft vliegen niet mijn hobby, maar voor sommige vakanties heb ik het over.
Met de kinderen heb ik zelf nog nooit gevlogen. We wilden daar ook mee wachten totdat ze wat groter waren en stil kunnen zitten.

De oudste ging vorig jaar met zijn vader naar Portugal en is daarvoor eerst naar Rotterdam airport gegaan. Ze hebben toen in zo'n klein vliegtuigje gezeten. De jongste is toen ook meegeweest. Was namelijk maar 20 minuten.
De oudste vond het ook onwijs spannend, maar was achteraf heel enthousiast en de reis naar Portugal ging daarna ook prima. Als we hem direct op het vliegtuig naar Portugal hadden gezet had hij het wel enger gevonden denk ik.
Dat korte ritje vanuit Rotterdam heeft zeker geholpen.

Ik ben bang dat een half jaar te kort is om hem over zijn angst heen te laten komen. Ik zou het voorzichtig benaderen omdat het anders ook averechts kan gaan werken.
Wellicht gaat hij wel binnenkort mee naar Lelystad en kun je daar een gesprek aanknopen met een piloot die hem wat kan vertellen en wellicht geruststellen.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 28 Sep 2020 15:19

Re: Vliegangst en dilemma

Fred schreef:
Scandic schreef:Precies wat ChiQ en Joey zeggen. De kans is ook heel groot dat hij met 16/17/18 jaar met vrienden naar het buitenland wil. Vreselijk toch als hij dan niet mee zou durven? Mist hij een hoop lol in zijn leven. Vind ik ja, want ik zou wel een hoop lol gemist hebben zonder alle vakanties op die leeftijd en nu nog.


Dit is natuurlijk de grootste onzin! Net of je geen lol kunt hebben op die leeftijd als je niet gaat vliegen. In Renesse of een Belgische kustplaats wat goed te doen is met auto of ov kun je dezelfde soort vakantie hebben. Daarvoor hoef je echt niet naar bijv. Ibiza. Bovendien houden lang niet alle jongeren van dat soort vakanties.

Ik heb pas rond mijn 25e de eerste keer gevlogen (was een citytrip naar London omdat het bedrijf waar ik destijds werkte 25 jaar bestond), daarna nog naar Ierland, Griekenland, Italië, Spanje en Malta gevlogen. Niet voor de zon, maar voor de historie en cultuur. Dus dat valt wel mee.

Ik ben gezien het zo vervuilend is er eigenlijk wel voorstander voor dat je maximaal 1x per jaar met het vliegtuig op vakantie mag. Geen idee of het haalbaar is om dit te kunnen registreren etc..., maar wellicht zou dit het milieuprobleem wel ten goede komen.


Lees jij wel Fred? Ik zeg dat de kans groot is, natuurlijk geldt dat niet voor iedereen. Dat jij dat nooit gedaan hebt wil niet zeggen dat anderen dat niet doen hè. En ik zeg ook niet dat je geen lol kunt hebben zonder vliegen, ik zeg alleen dat hij lol zou missen als hij niet mee zou kunnen (durven) als de rest wel gaat.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 28 Sep 2020 15:24

Re: Vliegangst en dilemma

Hij heeft dus zeker geen last van hoogtevrees? Dan zou je namelijk naar een uitkijktoren of zo toe kunne gaan.

Op Madeira heb je een uitzichtpunt waar je over een glazenplaat kon lopen waarbij je dan daaronder de diepte zag. Dat vond ik eigenlijk enger dan vliegen, want stel het glas zou breken als je eroverheen loopt.

@ Scandic, uiteraard heb ik het wel gelezen... Maar kom op zeg, wat is er nou leuk aan een zon, zuip en seksvakantie wat de jongeren doen in Spanje of op Ibiza? Alleen dat seks is wellicht interessant (maar dan zou het voor mij met de verkeerde type meiden zijn geweest daar en het alleen maar om de seks gaan ipv liefde met seks). Zon en zuip maak je mij echt niet blij mee. Dat veel jongeren dan zo los gaan kan er bij mij echt niet in. Totaal brein- en nutteloze vakanties zijn het.
<<

Anoniem295

Bericht 28 Sep 2020 15:37

Re: Vliegangst en dilemma

Maar Scandic, het zou natuurlijk ook zomaar kunnen zijn dat hij over 5-6 jaar een stuk rationeler erin kan denken, en dat zijn vrienden hem er wellicht wel van kunnen overtuigen om te vliegen. En zo niet, dan ook goed. Met de bus kun je ook naar Spanje, zo heb ik mijn eerste vakanties zonder ouders gedaan. Ik vind een vriendenvakantie over heel wat jaar nog geen reden om nú al zoveel geld en moeite te investeren in een cursus om een kind van zijn vliegangst af te helpen. Misschien vindt hij het tegen die tijd wel veel leuker om met zijn vrienden te survivallen in de Ardennen, weet jij veel.
<<

Anoniem304

Bericht 28 Sep 2020 15:41

Re: Vliegangst en dilemma

Maple schreef:Maar Scandic, het zou natuurlijk ook zomaar kunnen zijn dat hij over 5-6 jaar een stuk rationeler erin kan denken, en dat zijn vrienden hem er wellicht wel van kunnen overtuigen om te vliegen. En zo niet, dan ook goed. Met de bus kun je ook naar Spanje, zo heb ik mijn eerste vakanties zonder ouders gedaan. Ik vind een vriendenvakantie over heel wat jaar nog geen reden om nú al zoveel geld en moeite te investeren in een cursus om een kind van zijn vliegangst af te helpen. Misschien vindt hij het tegen die tijd wel veel leuker om met zijn vrienden te survivallen in de Ardennen, weet jij veel.

Als je echt wilt, ga je wel denk ik. Net zoals studeren in het buitenland. Als hij dat super graag wil, dan is die vliegreis dat waard.

En ik snap zijn vliegangst door dingen als de MH17 helemaal. Je krijgt mij ook met geen stok meer zo'n ding in nu ik kinderen heb. En ik hoop eigenlijk ook dat ze zelf nooit in zo'n ding stappen, maar goed, daar heb ik op een gegeven moment geen invloed meer op. :nerd:
<<

Anoniem295

Bericht 28 Sep 2020 15:43

Re: Vliegangst en dilemma

Savi schreef:
Maple schreef:Maar Scandic, het zou natuurlijk ook zomaar kunnen zijn dat hij over 5-6 jaar een stuk rationeler erin kan denken, en dat zijn vrienden hem er wellicht wel van kunnen overtuigen om te vliegen. En zo niet, dan ook goed. Met de bus kun je ook naar Spanje, zo heb ik mijn eerste vakanties zonder ouders gedaan. Ik vind een vriendenvakantie over heel wat jaar nog geen reden om nú al zoveel geld en moeite te investeren in een cursus om een kind van zijn vliegangst af te helpen. Misschien vindt hij het tegen die tijd wel veel leuker om met zijn vrienden te survivallen in de Ardennen, weet jij veel.

Als je echt wilt, ga je wel denk ik. Net zoals studeren in het buitenland. Als hij dat super graag wil, dan is die vliegreis dat waard.

Haha long story short, dit idd ??
<<

Anoniem318

Bericht 28 Sep 2020 15:45

Re: Vliegangst en dilemma

Tabbie verwoordt het goed. Het maakt niet uit welke angst hij ondervindt. Als moeder zou ik proberen mijn kind te helpen om al zijn of haar angsten te overwinnen, of het nu gaat om angst voor vliegen, clowns, sokken in sandalen of spinnen. Iemand vraagt waarom zoveel druk leggen op een kind, maar ik zie niemand dat suggereren. Je kan een kind ook met liefde, humor en beleid hierin begeleiden lijkt me.

Fred, ik begrijp de relevantie van Ibiza niet. Het kan toch ook zijn dat die jongen op zijn 16e naar Bilbao wil om pinxos te eten en het Guggenheim te bezoeken, weet jij veel? En wat maakt het uit?
<<

Anoniem295

Bericht 28 Sep 2020 16:21

Re: Vliegangst en dilemma

Ik was degene die het over druk op het kind leggen had. In principe, zolang een kind met vliegangst niet hoeft te vliegen en er van de ouders uit op termijn ook geen plannen zijn om te vliegen, vind ik het zelfs een beetje gek om te zeggen: kom kind, we gaan je vliegangst eens aanpakken. Een beetje hetzelfde idee als ik van jou zou weten dat jij als de dood bent om een ritje op een olifant te maken (bij wijze van spreken hè), nouja prima niks aan de hand want daar kom je toch niet mee in aanraking. Maar dat ik dan wel van jou ga verlangen dat jij die angst maar even overwint, jou aan de hand daarin neem want ik wil jou helpen, want wie weet, óóit.... Dan voel je toch ook een druk? Want waarom was het niet oké zoals het was?
<<

Anoniem302

Bericht 25 Okt 2020 15:50

Re: Vliegangst en dilemma

.
Laatst gewijzigd door Anoniem302 op 18 Mei 2021 16:20, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem302

Bericht 17 Mei 2021 22:34

.
<<

Anoniem302

Bericht 17 Mei 2021 22:37

.

[.
<<

Anoniem302

Bericht 17 Mei 2021 22:38

.

.
<<

Anoniem302

Bericht 17 Mei 2021 22:38

.

[.
<<

Anoniem302

Bericht 17 Mei 2021 22:39

[.
Vorige

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers