Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Coeliakie

<<

Elaine

Noob

Berichten: 56

Geregistreerd: 15 Okt 2017 10:00

Bericht 15 Apr 2021 20:20

Coeliakie

Ik heb deze week na heel lang klachten de diagnose coeliakie gekregen. Langzaam komt een beetje het besef dit is niet voor even maar levenslang en ik hou zo van eten, nog nooit een dieet gevolgd of hoeven lijnen dus dit is echt even slikken.. Er zitten hier vast meiden die ook coeliakie hebben dus alle tips, tricks, producten, restaurants, winkels en recepten zijn welkom!
Laatst gewijzigd door Elaine op 15 Apr 2021 21:01, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 15 Apr 2021 20:27

Re: Coelieakie

He bah wat rot zeg! Dat is inderdaad een pittige diagnose. Gelukkig tegenwoordig heel wat makkelijker om producten te vinden dan vroeger, weet ik nog van m'n vroegere beste vriendin. Die had dan zo'n boekje met producten die wel mochten. Je had toen alleen wat Schar producten. Nu veel meer en het staat ook beter aangegeven op de producten.

En ik heb net voor m'n dochter geleerd dat je in de AH App kunt filteren op allergie als je bij producten zoekt. Dus dat is wellicht een handige concrete tip.

Het is overigens coeliakie zonder e erin.
Let's discover the world together.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 15 Apr 2021 20:34

Re: Coelieakie

Mijn beide kinderen hebben Coeliakie. Ik vind het qua eten goed te doen (maar hoef zelf het brood niet te eten).
Vervelend om een diagnose te krijgen van een dieet waar je je leven lang aan vast zit, maar hopelijk merk je wel verbetering rondom je klachten.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 15 Apr 2021 20:37

Re: Coelieakie

De AH heeft best een groot glutenvrij assortiment van het eigen merk.
Jumbo ook steeds meer.
Eerst bestelden we glutenvrij brood online via Bakker Leo, maar de laatste tijd nemen we het verse brood van Jumbo en AH. Dit vriezen we wel in, want het is snel droog, en zo mogelijk eten ze het uit de broodrooster.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 15 Apr 2021 20:58

Re: Coelieakie

Ik heb ook coeliakie. Ben er ook pas op latere leeftijd achtergekomen, begin 20. Snap dat het even slikken is. Ik had ook jaren een wereld aan klachten en sinds ik glutenvrij ben gaan eten, werden die gauw veel beter. Ik kreeg ook veel meer energie. Daardoor heb ik glutenvrij eten nooit als een probleem gezien maae als een opluchting. Ook omdat mijn familie en vrienden er al snel goed rekening mee hielden. Dat hoop ik voor jou ook!
Verder idd wat Mrs Math zegt. Bakker Leo bestel ik vaak brood, vind ik het lekkerst. Maar ook regelmatig van AH. Ik rooster het brood eigenlijk altijd en eet het sowieso niet dagelijks. Ik gebruik veel van het AH vrij van gluten merk. Boekweitmeel voor pannekoekjes/wraps en havermout met name. Verder gebruik ik niet eens zoveel typisch glutenvrije producten als vervanger, maar eet ik bv ei, soep, restje avondeten, pannekoekjes of yoghurt. Voor avondeten heb nooit echt problemen ervaren, alleen de pasta vervangen en alles vers maken deed ik vaak al. Met dingen als ketjap, sojasaus en andere sauzen goed opletten dat je de gv keuze neemt, maar die is er dus wel. Het zal ook wel even wennen zijn dat bepaalde producten duurder zijn.
Uit eten is een stuk fijner dan 10 jaar geleden. Toen kon ik niet echt spontaan uit eten, inmiddels kan dit vaak wel. In het buitenland zoeken vind ik wel drama, daar bereid ik me meestal wel goed voor. En ik kan niet een week lang 3x per dag uit eten, de laatste keer dat ik dat deed heb ik vrij lang last van m'n buik gehad, en dat heb ik normaal nooit. De twee snackbars hier in de buurt hebben toevallig beide een gv assortiment en dat vind ik zo'n vooruitgang! Lekkere kroketten was één van de weinige dingen die ik echt miste.
Als je meer wilt weten, laat maar weten!
<<

Elaine

Noob

Berichten: 56

Geregistreerd: 15 Okt 2017 10:00

Bericht 15 Apr 2021 21:02

Re: Coeliakie

Thanks Marin, ik heb het gelijk aangepast. Super fijn al deze reacties, ik ga ze morgen even op mijn gemak doorlezen! Bedankt meiden
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 15 Apr 2021 21:07

Re: Coelieakie

Marin schreef:Gelukkig tegenwoordig heel wat makkelijker om producten te vinden dan vroeger, weet ik nog van m'n vroegere beste vriendin. Die had dan zo'n boekje met producten die wel mochten. Je had toen alleen wat Schar producten. Nu veel meer en het staat ook beter aangegeven op de producten.

.

Oh man het is zó verbeterd de afgelopen 10 jaar. Toen moest ik echt nog naar reformwinkels om es wat anders te halen en nu is in elke supermarkt aanbod en in de AH nog goed ook. Echt zo fijn! Toen was uit eten ook echt veel minder leuk, inmiddels hou ik er nauwelijks meer rekening mee. Kan niet helemaal onbezorgd zo ergens binnen lopen maar het komt nu ook zonder voorbereiding wel altijd goed.

@to dat zal de eerste tijd voor jou alsnog heel erg wennen zijn hoor! Maar ik kan er dus goed mee leven :)

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers