Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Master naast baan (en gezin)

<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 09 Mrt 2021 10:51

Master naast baan (en gezin)

Hoi!

Ik ga in september starten met mijn master Staats- en bestuursrecht. Of nouja, eerst moet ik een jaar schakelen omdat ik van een Hbo opleiding kom, en daarna start ik met de master.

Ik ga het in deeltijd doen naast mijn baan en gezin. Ik krijg 8 uur per week van mijn werk om hieraan te besteden, de rest moet in eigen tijd. Ik weet dat er meerdere forummers zijn die dit doen of hebben gedaan, studeren naast een baan. Hebben jullie misschien nog tips en trics?

♥♥
<<

Anoniem313

Bericht 09 Mrt 2021 10:56

Re: Master naast baan (en gezin)

Geen ervaring maar ik vind het superstoer! Go, Elliot!
Wat ik, denk ik, zou doen, is:
- duidelijk bedenken en afspreken met m’n gezin wat mijn studietijd is. Dus hoeveel uur heb je nodig naast die ene dag en wanneer neem je die tijd, waar zit je dan en is het voor iedereen helder dat ze je met rust moeten laten.
- een prioriteitenlijstje maken. Met baan gezin en master moet er op andere vlakken zoals vrienden, sporten, vrijwilligerswerk, familie, weet ik het, waarschijnlijk beknibbeld worden. Wat wil je echt graag behouden en wat zet je ff op de backburner de komende twee jaar?
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 09 Mrt 2021 11:00

Re: Master naast baan (en gezin)

Ook geen ervaring maar echt super tof! Succes :).
Ik moet een beetje huilen als ik aan bestuursrecht denk maar dat lag meer aan de hoogleraar.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 09 Mrt 2021 11:10

Re: Master naast baan (en gezin)

Superleuk Elliot!! Mijn master en studie hebben me zoveel gebracht. Nog niet op werkgebied maar persoonlijk wel en ik vind het de beste keus die ik had kunnen maken.
Mij is het destijds niet gelukt om het met m'n baan te combineren, ik raakte burn-out. Maar genoeg succesverhalen natuurlijk van mensen die het wel lukt. Mijn tip is idd ook wel wat Caulfield zegt. Bedenk hoeveel tijd je voor jezelf en je gezin nodig hebt en neem deze ook. En onderschat de tijd die je nodig hebt voor je studie niet.
<<

Anoniem308

Bericht 09 Mrt 2021 11:12

Re: Master naast baan (en gezin)

Wat tof dat je dit gaat doen!

Ik zou proberen om duidelijk tijd in je agenda te blokken voor wanneer jouw studeertijd is. Je zult in het begin echt weer moeten 'leren studeren'. Maar waarschijnlijk gaat het je steeds gemakkelijker af.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 09 Mrt 2021 11:13

Re: Master naast baan (en gezin)

De tips van Caulfield sluit ik me bij aan. Ik had altijd de maandag van 8-20 uur om aan mijn PhD te werken in de eerste jaren, laatste jaar was wel elke dag. Plannen helpt enorm. En je verwachtingen naar je partner uitspreken. Ik zat ook echt op randje van uitputting uiteindelijk en heb nu eindelijk ingeleverd (nog wel 4 maanden te vroeg zelfs). Maar accepteren dat het met vallen en opstaan zal gaan soms kan ook helpen. Tegenslagen kun je niet voorspellen. Ik heb keihard gewerkt op momenten dat het kon en minder hard op momenten dat het niet kon, zo balanceerde ik het wat.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem316

Bericht 09 Mrt 2021 11:22

Re: Master naast baan (en gezin)

Harrison schreef:Ook geen ervaring maar echt super tof! Succes :).
Ik moet een beetje huilen als ik aan bestuursrecht denk maar dat lag meer aan de hoogleraar.


Haha idem 😆

Super stoer dat je het doet Elliot! Lijkt me enorm pittig. Geen tips maar heel veel succes!
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 09 Mrt 2021 11:29

Re: Master naast baan (en gezin)

Superleuk Elliot! Zoals je misschien weet doe ik het ook, een master naast m’n werk en gezin.

Een duidelijke tijdsindeling is wel heel prettig. Ik heb dat voor mezelf wel duidelijk afgeblokt in m’n agenda. Door het continurooster van m’n zoons in coronatijd heb ik minder tijd om te studeren en moet ik soms in de avonduren nog een uurtje meepakken.

Ook in de schoolvakanties blok ik standaard 1 of 2 dagen voor m’n studie. En als ik echt in de knoop kom doe ik een dagdeel in een weekend. Maar dat moet allemaal in overleg natuurlijk want dat betekent dat m’n man een groter aandeel heeft in de vrije tijd met onze zoons.
Mijn tip is dan ook: maak je partner zo enthousiast mogelijk voor jouw studie en hou hem te vriend.
#teammaple🍁
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 13:43

Bericht 09 Mrt 2021 11:31

Re: Master naast baan (en gezin)

Ik heb een master in deeltijd gedaan (30EC per jaar). Ik heb de vakken (1,5 jaar) relatief makkelijk gehaald, maar nu moet ik mijn scriptie nog. Dat heb ik even uitgesteld i.v.m. een nieuwe baan en slecht in m'n vel zitten, maar ik wil dit jaar in ieder geval wel gaan beginnen met de scriptie.
Ik kreeg van mijn werkgever 1 vrije dag per 2 weken, maar ik merkte dat ik die dag vaak iets anders voor mezelf deed en dat ik in het weekend liever aan mijn studie werkte. Wat voor mij heel goed hielp was dat ik duidelijke afspraken had met mijn vriend en dat hij er volledig achter staat. In weken dat het druk was, nam hij het huishouden op zich. Ik hoefde dan echt niks te doen, ik sloot me op en hij riep me naar beneden voor lunch en avondeten en verder kon ik focussen op mijn opdrachten. En een keer extra een pizza laten bezorgen of een magnetronmaaltijd als we allebei druk waren was soms ook een uitkomst.
Daarnaast vond ik het hebben van een 'maatje' heel fijn. Bij ons waren vrijwel alle opdrachten in tweetallen en dat heb ik voor alle vakken samen gedaan met dezelfde persoon. Dat motiveert wel om tempo erin te houden, want ik wilde haar natuurlijk niet laten zitten met al het werk.
Als ik nu met mijn scriptie aan de slag ga, lijkt het me misschien wel fijn om af en toe een weekje vrij te nemen. Dat kan gelukkig, omdat ik 40 uur werk bij een contract van 38 uur, waardoor ik veel extra vrije dagen heb.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 09 Mrt 2021 11:53

Re: Master naast baan (en gezin)

Jente, ik had toen nog geen gezin maar ik heb mijn masterscriptie geschreven terwijl ik fulltime werkte en ik kan je echt aanraden om steeds een paar dagen of een week vrij te nemen daarvoor. Want af en toe een uurtje of dagdeel oid dat werkt gewoon niet met scriptie schrijven. Ik moest dan echt weer even gaan zitten, kijken waar ik gebleven was en weer een beetje inlezen voordat ik weer de smaak te pakken had. Wel hielp het me in mijn gedachtenproces om dan ook weer even te werken tussendoor, zodat ik als ik weer ging schrijven goed kon formuleren wat ik wilde zeggen. En wat me ook hielp was duidelijke deadlines met mijn begeleider afspreken. Als er geen deadline met haar was afgesproken dan bleef ik maar uitstellen.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:47

Bericht 09 Mrt 2021 12:20

Re: Master naast baan (en gezin)

ik heb in de schoolvakanties mijn kinderen op mijn 'studiedag'naar de opvang gebracht en met mijn man in de 2 weken voor deadlines 'oppas'afgesproken . Hij werkt in ploegen en ik sprak dan met hem af dat hij extra 'oppast'ipv samen vrij zijn met de kinderen of hij ze naar bed bracht zodat ik direct na het eten aan de studie kon.

Ik ben nog al een lastminute mens van nature, daar studeer ik het best op dus zo kon dat.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 09 Mrt 2021 12:23

Re: Master naast baan (en gezin)

Wow Elliot, wat een mooie kans en tegelijk superstoer om er nu voor te gaan!

Er zijn al mooie tips gegeven. Wat ik nog wel mee wil geven: plan óók tijd in om te ontspannen. Ik kan me voorstellen dat dat het eerste is dat erbij inschiet want je neemt voor je gevoel vast al veel tijd/ruimte in binnen je gezin voor je studie. Maar door ook ontspanning bewust in te plannen in welke vorm dan ook houd je je motor draaiende en dat heeft dan weer z'n positieve uitwerking op alles.

Heel veel succes!
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 09 Mrt 2021 21:56

Re: Master naast baan (en gezin)

Thanks voor alle tips en lieve reacties! Ik heb hier echt veel aan, super.

Ik heb juist superveel zin in bestuursrecht, ik vind het echt zo leuk! Was ook m’n beste vak op de Hbo en toen ik een bachelor deed op de VU (die ik niet heb afgemaakt, maar dat lag dus niet aan bestuursrecht). Toen ik naar de keuzevakken van de master keek werd ik echt helemaal happy, dus ik denk dat het een goede keuze is 😁

♥♥
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 10 Mrt 2021 07:47

Re: Master naast baan (en gezin)

Ik zou echt een vaste werkdag pakken en je dan ook niet met werkgerelateerde dingen bezig houden.
2015 💙
<<

Anoniem326

Bericht 10 Mrt 2021 09:01

Re: Master naast baan (en gezin)

Zooooo ontzettend knap! Ik heb echt veel bewondering voor jou. Ik wil je alleen maar veel succes wensen. En de enige tip die ik je kan geven is de lat niet op alle vlakken van je leven heel hoog te leggen. Een investering op het ene gebied, vraagt vaak een concessie op een ander gebied. Misschien goed om na te denken waar je de komende tijd minder aandacht aan gaat geven.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 10 Mrt 2021 09:47

Re: Master naast baan (en gezin)

Elliot schreef:Thanks voor alle tips en lieve reacties! Ik heb hier echt veel aan, super.

Ik heb juist superveel zin in bestuursrecht, ik vind het echt zo leuk! Was ook m’n beste vak op de Hbo en toen ik een bachelor deed op de VU (die ik niet heb afgemaakt, maar dat lag dus niet aan bestuursrecht). Toen ik naar de keuzevakken van de master keek werd ik echt helemaal happy, dus ik denk dat het een goede keuze is 😁

Haha oh ik wilde je keuze ook zeker niet ter discussie stellen hoor!
<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 15 Dec 2018 23:18

Bericht 10 Mrt 2021 12:31

Re: Master naast baan (en gezin)

Leuk! Ik mag volgende week mijn masterscriptie verdedigen en dan heb ik mijn master (naast mijn fulltimebaan) afgerond in de nominale studieduur afgerond.

Ik denk dat je er vooral achter moet komen wat prettig werkt voor jou. Voor mij werkte het namelijk juist niet om een vaste dag te pakken. De druk lag dan op één of andere manier te hoog, waardoor ik niks uit mijn vingers kreeg. Uiteindelijk heb ik alles tussendoor, 's avonds en in de weekenden gedaan. Dat klinkt heel chaotisch (was 't ook), maar dat werkt voor mij juist heel goed. Ook heb ik echt een hekel aan samenwerken (eerder werd de tip voor een samenwerkingsmaatje gegeven), ik vind het niet fijn om afhankelijk te zijn van iemand, ik werk graag in mijn eigen tempo op de momenten die voor mij geschikt zijn.

Het is zelfs zo goed bevallen dat ik overweeg om te beginnen met een nieuwe master naast mijn fulltime baan.

Wat ik overigens wel heel erg fijn vond, was dat mijn master direct toepasbaar was op mijn werkzaamheden. Dat maakte dat het beide kanten op gunstig werkte. Ik kon al veel kennis toepassen vanuit mijn werk naar de master en mijn master kon ik direct gebruiken om mijn werkzaamheden te verbeteren.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 10 Mrt 2021 12:39

Re: Master naast baan (en gezin)

Harrison schreef:
Elliot schreef:Thanks voor alle tips en lieve reacties! Ik heb hier echt veel aan, super.

Ik heb juist superveel zin in bestuursrecht, ik vind het echt zo leuk! Was ook m’n beste vak op de Hbo en toen ik een bachelor deed op de VU (die ik niet heb afgemaakt, maar dat lag dus niet aan bestuursrecht). Toen ik naar de keuzevakken van de master keek werd ik echt helemaal happy, dus ik denk dat het een goede keuze is 😁

Haha oh ik wilde je keuze ook zeker niet ter discussie stellen hoor!

Zo voelde het ook niet hoor :) Ik wilde gewoon nog even zeggen dat ik het zo leuk vind :smile:

Rejoy, wat goed dat je een nieuwe master overweegt, gaaf zeg! Ik werk zelf ook precies in het werkveld waar mijn master op gericht is, dus ik hoop dat dat mij ook helpt. Ik leer vooral veel van dingen toepassen in de praktijk en ben wat minder theoretisch (lekker handig bij een wetenschappelijke studie), dus het feit dat ik nu alles één op één kan toepassen in mijn dagelijkse werkzaamheden is voor mij echt heel prettig. Denk ik dan tenminste, haha!

♥♥
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 10 Mrt 2021 12:45

Re: Master naast baan (en gezin)

Whoh! Knap van je Ellie!
<<

Anoniem317

Bericht 13 Mrt 2021 16:44

Re: Master naast baan (en gezin)

Gewoon doen! Het is zwaar, het vraagt wat van je (en je gezin), maar als je eenmaal je diploma hebt, "vergeet" je dat allemaal weer.

Ik heb een master behaald naast mijn fulltime baan. Momenteel volg ik een opleiding, heb ik een dochter van bijna 15 maanden en werk ik 32 uur in een leidinggevende functie. Soms vraag ik me wel eens af waar ik aan ben begonnen, maar het brengt me ook veel. Zelfstudie is momenteel ongeveer 12 uur per week. Bij mijn master was dat 20 uur per week.
<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 15 Dec 2018 23:18

Bericht 28 Aug 2021 20:43

Re: Master naast baan (en gezin)

En? Ga je binnenkort starten?

Ik ben inmiddels begonnen (meerdere startmomenten in het jaar), super leuk om weer te studeren. Helemaal blij mee, leer er echt heel erg veel van:)
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 08 Nov 2022 23:25

Re: Master naast baan (en gezin)

Ik ga even een oud topic omhoog halen. Hoe gaat het Elliot? Is het te combineren? Misschien zijn er inmiddels ook andere forummers met ervaring!

Natuurlijk haal ik het niet zomaar omhoog, ik heb me ook ingeschreven voor een master. In februari ga ik starten. Veel zin in, maar ook spannend op verschillende vlakken!
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1273

Geregistreerd: 06 Jul 2020 13:32

Bericht 11 Jan 2023 20:15

Re: Master naast baan (en gezin)

Leuk Taeda! Wat voor master ga je doen?

Ik zocht ook al een dergelijk topic. Ik start in februari met een bachelor. Naast gezin van 2 kinderen en baan. Ook heel veel zin in, maar inderdaad ook spannend. Misschien kunnen we elkaar een beetje steunen af en toe met dit topic!

En ben ook benieuwd hoe het studeren van Elliot gaat.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 11 Jan 2023 20:21

Re: Master naast baan (en gezin)

Leuk Gympie! Wat ga je doen?

Ik ga de HRM master doen bij Avans, er staat 2.5jaar voor. Het zijn acht modules van tien weken en dan nog een half jaar voor de eindscriptie. Over een kleine maand is de eerste dag al!
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 22 Mrt 2023 12:16

Re: Master naast baan (en gezin)

Oh ik zie nu pas dat mijn topic omhoog is gehaald. Het gaat hier goed hoor, ik heb nu 45 van de 60 te behalen studiepunten van mijn premaster binnen. Helaas wel iets vertraging omdat ik vorig jaar een tentamen niet gehaald heb en pas dit jaar vanaf april kan herkansen, waardoor ik pas in september van dit jaar kan starten met mijn scriptie ipv afgelopen februari, maar goed. Ik heb helemaal geen haast. Na mijn premaster start ik dan ofwel in februari ofwel volgend jaar september met mijn master. Ik krijg vanuit mijn werk 8 uur per week voor studie en straks als mijn dochters naar de basisschool gaan heb ik in ieder geval elke vrijdag tot 14.30 uur tot mijn beschikking voor studie.

Hoe gaat het met jullie? Bevalt het, nu jullie een dikke maand, bijna twee maanden, bezig zijn?

♥♥
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers