Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Dyslexie bij je kind. Update 6/7

<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9419

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 23 Nov 2020 21:55

Re: Dyslexie bij je kind. Update 6/7

Wat denkt de juf en de RT' er van de school ervan?

Ik screen de leerlingen (alle brugklassers) in eerste instantie, daarna ga ik indien nodig leerlingen begeleiden op lezen en spelling voor ik ze kan aanmelden voor verder onderzoek.

Leerlingen met dyslexie daarvoor zorg ik voor faciliteiten zoals gesproken lesmateriaal, dyslexie passen, aantal leerlingen blijft leesbegeleiding krijgen. Is ook mega interessant en ben echt blij dat ik die functie gekregen heb?
⁠♡♡♡
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 23 Nov 2020 22:04

Re: Dyslexie bij je kind. Update 6/7

Ze herkennen het ook niet echt eigenlijk. We hebben het idee gevat dat de logopedist op school bij uitval van een andere leerling eens komt kijken in de klas.

Klinkt ook echt als een leuke functie. En ik denk over het algemeen ook dankbaar? Ik kan me voorstellen dat leerlingen met dyslexie zich daardoor gezien en welkom voelen.
L2014 & H2017
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 23 Nov 2020 22:31

Re: Dyslexie bij je kind. Update 6/7

Fiederilsje, ik heb even zitten kijken in het dyslexie onderzoek van onze dochter van jaren geleden. Daarin lees ik terug dat ze op vrijwel alle onderdelen 'zeer begaafd' scoort (dus IQ-technisch boven de 130), behalve het auditieve werkgeheugen. Dat sprong eruit als 'zwak' en werd mede genoemd als een oorzaak van haar EED.

Haar verbale intelligentie zat tegen de 140, dus zeker geen sprake van een taalachterstand.

Ik kan me dus voorstellen dat als jullie zoon een zwak (auditief) werkgeheugen heeft, dit ook kan wijzen op dyslexie en niet op een TOS (ik was ooit logopedist, maar die kennis is helaas te verouderd om er verder inhoudelijk iets over te kunnen zeggen). Ik zou denken dat als er sprake is van een TOS, dat jullie of school dat toch gemerkt zouden hebben inmiddels.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 23 Nov 2020 22:38

Re: Dyslexie bij je kind. Update 6/7

Uffe, wat een toffe functie!

Heb je misschien ook tips hoe een dyslectische brugpieper de talen beter kan aanvliegen? Onze dochter zit in VWO 1 en heeft net haar eerste toetsweek achter de rug. Voor alle zaakvakken een 7.5 of hoger, voor wiskunde een 8.5, maar die talen ?. Engels en Nederlands een 5.5 en een 5.6 en Frans zelfs een 4.2. En dat terwijl ze echt haar best doet. Maar het lezen van Frans en Engels wil gewoon niet...ze kan de woorden niet verklanken en dus begrijpt ze niet goed wat ze leest. En woordjes leren duurt úren, en dan nog beklijft het lang niet allemaal. Echt sneu om te zien.

Ik weet dat scholen een soort vrijstelling kunnen geven voor de moderne talen (behalve Engels) als het vanwege dyslexie echt niet lukt. Daar hoop ik nu maar een beetje op, want ze is echt een beta-kind dus kan ze dan hopelijk compenseren binnen een natuur-profiel met exacte vakken. Maar ik hoop dat ze niet daarvoor al gaat afzakken door die stomme dyslexie, want qua intelligentie is ze echt een VWO-er...
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 23 Nov 2020 23:21

Re: Dyslexie bij je kind. Update 6/7

Wellicht kan Sprintplus helpen? Fit is een voorleesprogramma waar veel kinderen met dyslexie baadt bij hebben. Begeleiding van een goede dyslexiecoach is ook belangrijk.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 23 Nov 2020 23:31

Re: Dyslexie bij je kind. Update 6/7

Misschien kan je gaan kijken met je dochter naar de klanktekens in woorden. Zoals de age klank. Die zit in bagage, garage, etage. Dat ze de klank gaat herkennen en daardoor ook de koppeling leert leggen tussen verschillende woorden met dezelfde klanken.
Ik heb misschien nog wel mijn klanktekenkoppelingskaarten liggen die ik veel gebruikt heb in de brugklas. Omdat bij de vorm die ik heb er totaal geen verband wordt gelegd met eerder aangeleerde klanken.

En qua woordjes leren. Het gewoon heel veel laten schrijven en schrijven en schrijven. Heel tijdrovend. Maar je print daarmee de schrijfwijze in je motoriek en dus ook beter in de hersenen. Door te schrijven blijft het beter hangen. Iets wat niet veel neer wordt gedaan. Maar wel effectief is.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 24 Nov 2020 10:19

Re: Dyslexie bij je kind. Update 6/7

Bedankt Olivia en SO! Ze gebruikt sowieso Kurzweil, dus ze maakt gebruik van dyslexie software.

Qua woordjes leren maakt ze gebruik van een app, waarbij de woordjes ook meteen uitgesproken worden. Zonder die uitspraak is ze namelijk verloren. Maar misschien is erbij schrijven dan nog een stap die ze extra zou kunnen zetten tijdens het leren.

En SO, had jij die klanktekenkoppelingskaarten destijds zelf gemaakt, of kun je die ergens aanschaffen?
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 24 Nov 2020 10:27

Re: Dyslexie bij je kind. Update 6/7

Moederkoekje schreef:Bedankt Olivia en SO! Ze gebruikt sowieso Kurzweil, dus ze maakt gebruik van dyslexie software.

Qua woordjes leren maakt ze gebruik van een app, waarbij de woordjes ook meteen uitgesproken worden. Zonder die uitspraak is ze namelijk verloren. Maar misschien is erbij schrijven dan nog een stap die ze extra zou kunnen zetten tijdens het leren.

En SO, had jij die klanktekenkoppelingskaarten destijds zelf gemaakt, of kun je die ergens aanschaffen?


Die heeft mijn RT toen voor mij gemaakt. Aangezien ik dan ook met leren van de woordjes ze moest sorteren op klank. Zodat ik ook de overeenkomsten kon zien. Ik heb ze nog ergens liggen voor Frans, Engels en Nederlands.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 24 Nov 2020 23:27

Re: Dyslexie bij je kind. Update 6/7

Wat fijn dat je het na hebt gezocht Moederkoekje! Ik kan me nog wel voor de geest halen dat je als logopedist hebt gewerkt. Het voelt voor mij in ieder geval dat deze logopedist erg aan dit symptoom hangt om aan TOS te denken. Ik vraag morgen aan de juf of zij met de intern begeleider contact kan opnemen met de logopedist om tot een eenduidige aanpak en advies naar ons ouders kunnen komen.
L2014 & H2017
<<

Linvi

Bericht 11 Mrt 2021 09:54

Re: Dyslexie bij je kind. Update 6/7

Ik vind het wel even leuk om hier positief te reageren, sinds onze dochter de diagnose EED heeft, is ze een veel liever en fijner kind, ze heeft er een soort van vrede mee en ziet in dat ze er niks aan kan doen dat lezen en spelling zo moeizaam gaat. Ze zei letterlijk toen iemand vroeg wat ze er van vond dat ze EED heeft, blij, want dat betekend dat ik in ieder geval niet dom ben!

Inmiddels heeft ze de helft van het traject erop zitten, ze begon op avi e3, scoort nu avi e4!! Gewoon een heel jaar al ingehaald!

Ook met spelling is ze enorm gegroeid, haar dyslexie juf was ook zo trots en vertelde dat ze zelden zo'n fanatiek meisje had geholpen!
Je kunt je dus voorstellen hoe blij wij zijn!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43704

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 11 Mrt 2021 10:25

Re: Dyslexie bij je kind. Update 6/7

Wat goed van haar en wat ontzettend fijn dat haar zelfvertrouwen is gegroeid hierdoor. Knap zeg!
Let's discover the world together.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9419

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 11 Mrt 2021 10:53

Re: Dyslexie bij je kind. Update 6/7

Wat knap! Vooral heel fijn dat ze zelf ook de acceptatie heeft en geen schaamte wat je bij veel kinderen nog ziet!
⁠♡♡♡
<<

Peach

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 560

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 11 Mrt 2021 14:41

Re: Dyslexie bij je kind. Update 6/7

Wat fijn linvi.
Mag ik jou een pb sturen met wat vragen?
Hier een dochter die getest gaat worden op dyslexie.
<<

Linvi

Bericht 11 Mrt 2021 14:50

Re: Dyslexie bij je kind. Update 6/7

Peach schreef:Wat fijn linvi.
Mag ik jou een pb sturen met wat vragen?
Hier een dochter die getest gaat worden op dyslexie.

Ja zeker mag dat!
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers