Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Verkiezingen Tweede Kamer

Waar stem jij op?

Ik stem niet
1
1%
Ik stem blanco
1
1%
VVD
14
13%
PVV
2
2%
CDA
2
2%
D66
28
27%
GroenLinks
19
18%
SP
3
3%
PvdA
9
9%
ChristenUnie
2
2%
Partij voor de Dieren
7
7%
50Plus
0
Geen stemmen
SGP
1
1%
Denk
0
Geen stemmen
Forum voor Democratie
3
3%
Bij1
4
4%
Ja21
0
Geen stemmen
Code Oranje
0
Geen stemmen
Volt
3
3%
NIDA
0
Geen stemmen
Piratenpartij
0
Geen stemmen
LP
0
Geen stemmen
Jong
0
Geen stemmen
Splinter
1
1%
BoerBurgerBeweging
3
3%
NLBeter
1
1%
Lijst Henk Krol
0
Geen stemmen
Oprecht
0
Geen stemmen
Jezus Leeft
0
Geen stemmen
ik stem op een andere partij
1
1%
 
Aantal stemmen : 105
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 23 Feb 2021 00:07

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

De herindeling gaat over de hele Maashorst, Fred. En S. wordt ook heringedeeld, de vraag is alleen nog waar het terechtkomt :)
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 23 Feb 2021 11:11

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Van mij mag S. wel bij O. terecht komen ivm de weg die er naast ligt. Al weet ik wel dat de plaats ook grondgebied heeft aan de andere kant van die weg. Ook R. mag van mij om die reden toe worden gevoegd aan O., want anders wordt het zo'n uithoek van de gemeente. Alleen Z. hier toevoegen en de naam van de gemeente die niet uit elkaar valt niet aanpassen lijkt mij beter dan die nieuwe naam.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 23 Feb 2021 13:04

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Ik hoop dat dit topic nog voorbij gaat komen in de debatten!!
#teammaple🍁
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8475

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 23 Feb 2021 14:35

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Agnes schreef:Ik heb echt nog geen idee wat ik moet stemmen. Ik heb wel wat stemwijzers gedaan, maar wat daar uitkomt ben ik echt niet blij mee. Dus daar heb ik ook weinig aan...


Als er iets onverwachts uit de stemwijzer komt helpt het nog weleens om per vraag te kijken waarom een partij het eens of oneens was. Soms is dat bijvoorbeeld omdat ze iets niet ver genoeg vinden gaan of om een andere nuancerende reden die ik niet had bedacht. Dat vind ik wel veel inzicht geven.

Bliss, ik heb net de ongemakkelijke kieswijzer gedaan. Op zich wel een goed initiatief maar je kunt niet zien op welke punten je het eens of oneens bent met de partijen. Je ziet alleen het percentage gelijke mening met een partij. PvdD staat bij mij daar op 1.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 23 Feb 2021 15:51

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

@ Teun, dat kun je wel zien. Wel alleen voordat je een vraag beantwoord. Rechtsboven op het zetel-icoontje.
Best grappige stemwijzer is dat alleen zijn sommige vragen zo slecht geformuleerd dat ik wel 2 tot 3 keer heb moeten lezen welke richting je nu kiest met een bepaald antwoord. Met name die vraag over kerken en moskeeën en corona is heel onduidelijk.
<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 20:06

Bericht 23 Feb 2021 18:11

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Ik vind het jammer dat die niet alle partijen erbij heeft zitten. Zo weet ik nog niets
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 23 Feb 2021 18:25

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Toetie schreef:Ik vind het jammer dat die niet alle partijen erbij heeft zitten. Zo weet ik nog niets

CU, Denk, PVV en JA21 zitten we niet in omdat ze niet op tijd gereageerd hadden of überhaupt niet mee wilden doen. De rest van de partijen (met minimaal 1 zetel in de opiniepeiling) wel!
#teammaple🍁
<<

Anoniem321

Bericht 23 Feb 2021 20:37

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Diverse stemwijzers gedaan en bij mij kwamen D66, Bij1 en NL Beter het vaakst naar voren. Verassend, want van NL Beter had ik nog nooit gehoord. Ik ga nu de programma's doorlezen en op basis daarvan maak ik een keuze.
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 05 Mrt 2021 08:50

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Grappig dat deze discussie al twee weken stil is, terwijl we geacht worden midden in verkiezingstijd te zitten. Het valt me op dat die hele campagne niet leeft, je er niks van merkt. Iemand die door deze campagne al van voorkeur is veranderd? Ik weet het oprecht nog niet, wat ik ga stemmen en dat is voor het eerst in m'n hele leven, eigenlijk :)
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 05 Mrt 2021 09:30

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Voor mij was het al vrij snel duidelijk kerel waar ik op stem. Ik kies al heel mijn leven tussen 2 partijen en 1 partij heeft daarvan duidelijk en mindere leider en kwam ook lager uit in de stemwijzer uit dus het is duidelijk dat ik weer op dezelfde partij stem waar ik vaak op stem.

Overigens maak ik mij meer zorgen over de versplintering. Dat je uit 30 partijen kunt kiezen en dat ze allemaal als ze 1 zetel zouden halen in de 2e kamer mogen plaatsnemen vind ik een slechte zaak. Een partij zou eigenlijk minimaal 3 of 5 zetels moeten halen om plaats te mogen nemen in de 2e kamer.

Straks moet er geformeerd gaan worden met 6 of 7 partijen om tot een meerderheid te kunnen komen. Dat lijkt mij een slechte zaak en dmv het bovenstaande kun je dat wellicht voorkomen.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17371

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 05 Mrt 2021 09:32

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Ik ben er wel mee bezig geweest en me inmiddels wat meer ingelezen. Ik neig nu meer naar Volt in plaats van D66, zeker nu ze volgens de peilingen 1-3 zetels krijgen en het dus ‘zin’ heeft om op hen te stemmen.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 05 Mrt 2021 09:51

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Fred schreef:Voor mij was het al vrij snel duidelijk kerel waar ik op stem. Ik kies al heel mijn leven tussen 2 partijen en 1 partij heeft daarvan duidelijk en mindere leider en kwam ook lager uit in de stemwijzer uit dus het is duidelijk dat ik weer op dezelfde partij stem waar ik vaak op stem.

Overigens maak ik mij meer zorgen over de versplintering. Dat je uit 30 partijen kunt kiezen en dat ze allemaal als ze 1 zetel zouden halen in de 2e kamer mogen plaatsnemen vind ik een slechte zaak. Een partij zou eigenlijk minimaal 3 of 5 zetels moeten halen om plaats te mogen nemen in de 2e kamer.

Straks moet er geformeerd gaan worden met 6 of 7 partijen om tot een meerderheid te kunnen komen. Dat lijkt mij een slechte zaak en dmv het bovenstaande kun je dat wellicht voorkomen.


Ik weet waar jij dan op uitkomt, maar die partij is de mijne niet. Los daarvan: achter Rutte is het armoede, wie van de nummers 2 tot en met 10 ken je nou echt?
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 05 Mrt 2021 09:51

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Zora schreef:Ik ben er wel mee bezig geweest en me inmiddels wat meer ingelezen. Ik neig nu meer naar Volt in plaats van D66, zeker nu ze volgens de peilingen 1-3 zetels krijgen en het dus ‘zin’ heeft om op hen te stemmen.


Volt staat ook nog op mijn lijstje, terwijl ik met D66 dan weer nauwelijks iets heb. Maar ze zijn zo enorm voor kernenergie, dat weerhoudt me nog wel :)
<<

Anoniem332

Bericht 05 Mrt 2021 10:17

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Goed dat je het zegt zora, ik zou mij ook meer moeten verdiepen in Volt. Deze partij kwam zowel bij de stemwijzer als de https://www.humanistischverbond.nl/onge ... ieswijzer/

Bovenaan met d66.

Ik wil op een vrouw stemmen, die kennis heeft van cyber security bij een partij die de kinderopvang gratis wil maken, veel investeert in onderwijs, voor het MKB opkomt, investeert in duurzame woning bouw (duurzaam niet alleen in het materiaal maar ook de samenstelling van wijken, hoe mensen naast elkaar leven)
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 05 Mrt 2021 10:19

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Klopt kerel VVD. Ik zit altijd tussen die partij en het CDA, maar de lijsttrekker van het CDA is momenteel niet de beste en ze kwamen dit keer veel lager uit de stemwijzer.

Wellicht klopt het wat je zegt, maar wie kent van de andere partijen wel de nummer 2-10 goed genoeg?

Efin, en laatst was er poll bij 1 vandaag en daar kwam hij nog steeds boven de 50% uit qua leiderschap tov de andere politiekleiders.

Zolang links maar niet aan de macht komt is voor mij alles best. Ik ga dus weer hopen op een midden kabinet en zorg dmv mijn stem ervoor dat de VVD de grootste blijft en daardoor de keuze heeft met wie ze een kabinet gaan vormen en dat zal dan vast weer oa met het CDA, D66 en CU zijn. Daar zou ik voor tekenen.
<<

Anoniem313

Bericht 05 Mrt 2021 10:46

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Dat laatste blijft voor mij bijna surrealistisch, dat na alles wat we de laatste jaren hebben gezien: zorg uitgekleed, een toeslagenaffaire, institutioneel racisme, een stikstofcrisis, een woningcrisis, en een klimaatcrisis - dat mensen dan zeggen: ja, doe me dit cluppie maar weer.
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 05 Mrt 2021 10:58

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Vooral ook omdat de VVD feitelijk roept van stem ons, we hebben eigenlijk geen programma, we hebben wel Rutte. Maar met Rutte kies je ook allemaal andere VVD'ers die je niet kent, waarvan je geen idee hebt waar je op stemt. Van Haga heb je zo de vorige keer ook de Kamer in gestemd, Fred :)

Ik twijfel op dit moment tussen Volt en de ChristenUnie. De laatste ligt vooraan in mijn gevoel op het moment. Christelijk-sociaal, eerlijk, iets links van het midden en geen gezeik dat de WW alweer gehalveerd moet worden.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 05 Mrt 2021 11:09

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Kerel, ze hebben toch wel een programma anders zouden ze bij de stemwijzer toch niet bovenaan komen bij mij?

Weet je dan wel bijv wie er allemaal op de kieslijst van Volt en de CU staan en heb je heel hun achtergrond uitgeplozen?
Dat bijv. een Maarten van der Weijden als 80e op de kieslijst staat bij de VVD en dus een lijstduwer is hoeft van mij ook niet (ook niet bij andere partijen). Ik heb liever geen lijstduwers op de kieslijsten voor de 2e kamer verkiezingen. Een kieslijst zou eigenlijk alleen met mensen moeten bestaan die veel kennis op een bepaald gebied hebben en graag in de 2e kamer willen zitten en dat werk willen gaan doen. Geen bekende Nederlander etc zijn.
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 05 Mrt 2021 11:12

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

De Stemwijzer heeft weinig met programma te maken :) Daar moet je als partij zelf een berg vragen voor beantwoorden, zelf ooit wel als lijsttrekker lokaal moeten doen ook.

Ik ken de lijst van VOlt uiteraard niet, dat zijn sowieso nieuwe mensen. En ja, van de ChristenUnie ken ik ze wel, dat zijn toch wel mensen met meer profiel dan de VVD'ers. Mevrouw Van Ark staat op 2 bij de VVD, ik zou haar op straat niet eens herkennen ben ik bang. Allemaal in de schaduw van Rutte. Ik zie bij de VVD dezelfde armoede als bij het CDA na 10 jaar Balkenende in 2010.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 05 Mrt 2021 11:25

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Je kunt het ook anders zien kerel. Als op Rutte na de partij wordt vernieuwd met nieuwe personen kan dat toch ook verfrissend werken voor de politiek. De PVV is toch ook voornamelijk Wilders en FvD Bodet.

Echter zal de VVD vast haar huiswerk wel hebben gedaan wie ze hoog op de lijst zetten. Ik neem aan dat andere partijen dat ook hebben gedaan.

We zullen hebt zien hoe hard de VVD wordt afgerekend 17 maart. Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen, dit ook omdat ze niet volledig alleen afgerekend kunnen worden op het beleid van de afgelopen jaren en ze ook wel degelijk goede dingen hebben gedaan. Voorlopig lijkt het CDA het hards de rekening te betalen van de afgelopen regeerperiode.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17371

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 05 Mrt 2021 11:58

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

kerel schreef:
Zora schreef:Ik ben er wel mee bezig geweest en me inmiddels wat meer ingelezen. Ik neig nu meer naar Volt in plaats van D66, zeker nu ze volgens de peilingen 1-3 zetels krijgen en het dus ‘zin’ heeft om op hen te stemmen.


Volt staat ook nog op mijn lijstje, terwijl ik met D66 dan weer nauwelijks iets heb. Maar ze zijn zo enorm voor kernenergie, dat weerhoudt me nog wel :)


Volgens mij is hun standpunt vooral dat ze niks willen uitsluiten, en dat het vooral belangrijk is dat we ons richten op de klimaatdoelstelling halen. Dat kan niet door bij voorbaat niet alle opties mee te nemen in de afweging. kernenergie moet dus ook iig bespreekbaar zijn. Daar ben ik het mee eens, hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik kernenergie überhaupt wel een heel lastig onderwerp vind.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17371

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 05 Mrt 2021 11:59

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Housebird schreef:Goed dat je het zegt zora, ik zou mij ook meer moeten verdiepen in Volt. Deze partij kwam zowel bij de stemwijzer als de https://www.humanistischverbond.nl/onge ... ieswijzer/

Bovenaan met d66.

Ik wil op een vrouw stemmen, die kennis heeft van cyber security bij een partij die de kinderopvang gratis wil maken, veel investeert in onderwijs, voor het MKB opkomt, investeert in duurzame woning bouw (duurzaam niet alleen in het materiaal maar ook de samenstelling van wijken, hoe mensen naast elkaar leven)


Volt heeft ook privacy als een van de belangrijkste speerpunten, en voldoen ook aan je andere wensen. Alleen mkb weet ik niet goed.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 05 Mrt 2021 12:46

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Zora schreef:
kerel schreef:
Volt staat ook nog op mijn lijstje, terwijl ik met D66 dan weer nauwelijks iets heb. Maar ze zijn zo enorm voor kernenergie, dat weerhoudt me nog wel :)


Volgens mij is hun standpunt vooral dat ze niks willen uitsluiten, en dat het vooral belangrijk is dat we ons richten op de klimaatdoelstelling halen. Dat kan niet door bij voorbaat niet alle opties mee te nemen in de afweging. kernenergie moet dus ook iig bespreekbaar zijn. Daar ben ik het mee eens, hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik kernenergie überhaupt wel een heel lastig onderwerp vind.


Eens dat niks onbespreekbaar is, maar kernenergie is denk ik om meerdere redenen geen antwoord op de vraag: het is niet binnen 10 jaar actief, niemand wil een kerncentrale in zijn nabijheid, waar laat je straks het afval? Thorium, dat lijkt me dan interessanter, maar dat redden we nu ook nog niet. En inderdaad, we moeten alle zeilen bijzetten om het klimaat te kunnen redden. Ik weet het nog niet, gelukkig is het vandaag pas 5 maart, hebben we nog 1,5 week :)
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 05 Mrt 2021 13:22

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

En kerel vergeet niet een beter milieu begint bij jezelf. Op het veel vlees na eten ben ik daar best goed mee bezig.
Ik sta er altijd erg van te kijken als ik een afrit neem op de snelweg hoeveel zwerfafval daar ligt en overal eigenlijk. Het is toch een kleine moeite om afval bijv. even in je zak te bewaren tot dat je thuis bent of een prullenbak ziet?
Kleding kopen doe ik ook nauwelijks etc... Maar goed dat is een ander topic wellicht.

Wat ik er mee bedoel te zeggen is dat je best wat rechtser kunt stemmen ook al ben je voor het klimaat. Het is de mens dat moet veranderen in zijn doen en laten. De extreme aanpassingen ten koste van hoe mensen leven / hun brood moeten verdiene in bijv. de intensieve veeteelt dat linkse partijen graag willen etc... kan ik niet achter staan.
<<

Geel

Bericht 05 Mrt 2021 13:59

Re: Verkiezingen Tweede Kamer

Caulfield schreef:Dat laatste blijft voor mij bijna surrealistisch, dat na alles wat we de laatste jaren hebben gezien: zorg uitgekleed, een toeslagenaffaire, institutioneel racisme, een stikstofcrisis, een woningcrisis, en een klimaatcrisis - dat mensen dan zeggen: ja, doe me dit cluppie maar weer.
Dit begrijp ik ook niet goed nu. Ik ben niet per se negatief over dit kabinet, maar ik kan me ook niet voorstellen dat mensen zeggen: wauw wat Rutte /de VVD heeft gedaan vind ik zo goed dat ik nog een keer op hem stem. En ik vind het jammer dat CU en D66 zo weinig hun stempel erop hebben kunnen drukken.
VorigeVolgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers