Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Complottheorieën en vriendschap

<<

Floor

Noob

Berichten: 143

Geregistreerd: 14 Mei 2015 15:17

Bericht 04 Mrt 2021 09:33

Complottheorieën en vriendschap

Er zijn veel mensen die een mening hebben over het coronabeleid van onze regering. Ik ook natuurlijk, maar ik ben ook zo iemand die zich gewoon aan alle maatregelen houdt (hoe lastig sommige ook te verklaren zijn).

Ik begrijp dat er mensen zijn die iets duidelijker laten merken dat ze het er niet mee eens zijn, dat er mensen zijn die zich niet willen laten vaccineren en dat er mensen zijn die echt lijden onder deze maatregelen en hun bedrijf bijvoorbeeld failliet zien gaan hierdoor. Ik heb er persoonlijk niet zo heel veel last van en dus klaag ik er niet over. Het is nou eenmaal zo.

Mijn beste vriend heeft eigenlijk ook niet veel last van de maatregelen. Zijn leven is ongeveer hetzelfde als dat van mij. Heel lang heb ik hem ook nergens over gehoord wat dit betreft. Hij heeft alleen eens gezegd dat hij twijfelt over de vaccinatie en daar hebben we het toen gewoon over gehad.

Intussen laat hij heel duidelijk merken dat hij anti-vaccinatie is en ook anti-regering. Hij stuurt nieuwsberichten door met commentaar. Noemt Rutte en de Jonge Peppie en Kokkie, reageert op berichten op social media met opmerkingen over dat Nederland een dictatuur is etc.
Ik heb al aangegeven dat ik zijn mening niet deel en dat ik ook geen zin heb om er over in discussie te gaan met hem. Hij blijft dan doorgaan. Hij is normaal nooit zo.

En natuurlijk vind ik dat iedereen zijn mening mag hebben. Maar eerlijk gezegd valt het me een beetje tegen van hem dat hij zijn mening op deze manier (en zo vaak ook) verkondigt.

Hoe doen jullie dit met vrienden die zo’n andere mening dan jij hierover hebben? Ongeacht wat dan jouw mening is en die van de vriend/vriendin?
<<

Anoniem304

Bericht 04 Mrt 2021 09:40

Re: Complottheorieën en vriendschap

Geen idee, maar mensen die te pas en onpas op van alles op FB reageren vind ik sowieso irritant. 😅

Ik denk dat door Corona een hoop vriendschappen (en families en relaties) stuk gaan ook.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 04 Mrt 2021 09:47

Re: Complottheorieën en vriendschap

Ik heb een familielid op Facebook, in het echt zie ik haar niet echt, maar zij post ook dat soort dingen, ook heel ongepaste vergelijkingen met de Tweede Wereldoorlog. Ik ben één keer in discussie gegaan, maar daar begin ik nu niet meer aan, meestal negeer ik het gewoon. Wat wel lastiger is als iemand echt tegenover je zit. Ik zou dan een paar keer duidelijk zeggen dat ik die discussie niet aan wil gaan en als het dan nog niet geland is, gewoon niet ingaan op zijn opmerkingen en over iets heel anders beginnen. Maar ik zou me ook afvragen of het dan nog wel leuk is om af te spreken. Niet dat je de hele vriendschap hoeft te verbreken, maar even op een laag pitje zetten vind ik niet zo gek als hij per se die discussie aan wil blijven gaan.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 04 Mrt 2021 10:10

Re: Complottheorieën en vriendschap

Ik zou dan over dat punt niet praten in de vriendschap.

Ik heb een familielid die soms 5x per dag een wantrouwend bericht op FB post. Haar berichten heb ik verborgen, ik kom ze niet meer tegen. Los van de inhoud vind ik de manier waarop (zo vaak per dag posten en bij wijze van steeds roepen: IK VIND ROOD EEN MOOIE KLEUR) gewoon heel vervelend en drammerig.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 04 Mrt 2021 10:16

Re: Complottheorieën en vriendschap

Lot: ik heb inmiddels ook zo’n familielid die mij wel heel dierbaar is. Maar zo’n andere kijk op dit en dan zo veel van dat soort berichten. Ik kan daar ook niks mee. Zij heeft wel een meer positieve (geen WOII vergelijkingen of Rutte belachelijk maken) en alternatieve insteek, dus dat voelt iets minder schreeuwerig.
Als ik haar live spreek dan vermijd ik dit onderwerp of zeg alleen dat ik er anders over denk, zonder discussie aan te gaan.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 04 Mrt 2021 11:05

Re: Complottheorieën en vriendschap

Ik heb ook iemand in mijn naaste omgeving die er een hele andere kijk op heeft dan ik. Vond dat eerst best wel lastig omdat we er zo anders over denken, hij zit echt in de hoek van complotdenkers en viruswappies. En ik niet bepaald, ik probeer meer te kijken naar wetenschappelijke onderbouwing van dingen. Daarnaast verkondig ik zelf niet de hele dag mijn mening over het geheel en die persoon wel, te pas en te onpas. Voor mij werkt het om het zoveel mogelijk langs me heen te laten gaan, ik luister bijvoorbeeld wel maar ga er niet echt diep op in. Dan krijg je alleen maar eindeloze discussies, gezeur en misschien zelfs ruzie. Dat is het me over dit onderwerp niet waard.
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1273

Geregistreerd: 06 Jul 2020 14:32

Bericht 04 Mrt 2021 15:58

Re: Complottheorieën en vriendschap

Ik heb een vriendin die anders denkt over de coronacrisis dan ik. Ik mijd het gespreksonderwerp zoveel mogelijk. Ik vind dat we elkaars mening en gedachten hierover moeten respecteren en er beter voor kunnen kiezen het er niet over te hebben. Soms hebben we het er wel kort over en is de conclusie dat we anders denken en klaar.

Ik zou het niet waarderen als ze me allerlei dingen zou toesturen.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 04 Mrt 2021 16:11

Re: Complottheorieën en vriendschap

Mijn zus heeft hier ook behoorlijk afwijkende ideeën over, maar ventileert dat niet op facebook. Met haar heb ik het er soms over omdat ze nog wel enigszins openstaat voor andere meningen.

Mijn vader heb ik al jaren geleden uit mijn tijdlijn op fb verwijderd, omdat hij niet alleen nu over corona, maar al heel lang zó vaak dingen deelt waar mijn bloed van gaat koken, dat ik het niet meer hoef te zien. Meestal mijd ik die onderwepen ook als we praten.

Ik kan me heel moeilijk voorstellen dat één van mijn vrienden zich met zulke dingen zou bezighouden. Zou de vriendschap wel onder spanning zetten denk ik. Maar zou dan aangeven dat ik het er niet meer over wil hebben als er niet normaal over gesproken kan worden. En hopen dat het over een tijdje over waait.
<<

Anoniem321

Bericht 04 Mrt 2021 16:33

Re: Complottheorieën en vriendschap

Ik heb een vriendin (althans zo zag ik haar) die ook een geheel andere mening heeft dan ik.
Voorheen spraken we nog wel eens af om bij haar of bij mij iets te drinken oid, maar de laatste tijd kan zij het ook alleen maar over corona hebben en wat er allemaal wel niet klopt etc. etc. Haar facebook staat er vol mee en zij appte me zelfs steeds dingen (totdat ik haar vroeg dat niet meer te doen).
Ook staan we wat betreft politieke voorkeur lijnrecht tegenover elkaar.
Het lijkt wel of dit gebeuren onze gezamenlijke interesses heel erg naar de achtergrond heeft gedrongen.
Erg jammer dat dit zo'n grote invloed heeft op onze relatie.
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3118

Geregistreerd: 24 Okt 2015 11:53

Bericht 04 Mrt 2021 17:25

Re: Complottheorieën en vriendschap

Lonely Goatherd schreef:Mijn zus heeft hier ook behoorlijk afwijkende ideeën over, maar ventileert dat niet op facebook. Met haar heb ik het er soms over omdat ze nog wel enigszins openstaat voor andere meningen.

Mijn vader heb ik al jaren geleden uit mijn tijdlijn op fb verwijderd, omdat hij niet alleen nu over corona, maar al heel lang zó vaak dingen deelt waar mijn bloed van gaat koken, dat ik het niet meer hoef te zien. Meestal mijd ik die onderwepen ook als we praten.

Ik kan me heel moeilijk voorstellen dat één van mijn vrienden zich met zulke dingen zou bezighouden. Zou de vriendschap wel onder spanning zetten denk ik. Maar zou dan aangeven dat ik het er niet meer over wil hebben als er niet normaal over gesproken kan worden. En hopen dat het over een tijdje over waait.


Ben jij mijn zus :laughcry:
Wij hebben met het gezin afgesproken het er niet meer over te hebben, we staan er heel anders in en kregen er steeds woorden over.
Ik vraag me bij sommige maatregelen wel af wat het nut ervan is maar het is nou eenmaal zo dus ik hou me eraan. Zij houden zich er ook wel aan maar blijven er wel over klagen, het hele gezin uitnodigen terwijl we dan met veel te veel zijn etc.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 04 Mrt 2021 21:08

Re: Complottheorieën en vriendschap

Een vriend van ons is ook nogal nadrukkelijk in zijn mening over corona en het beleid ed.
Dat we een andere mening hebben vind ik geen punt. Wat ik wel storend vind is dat hij brengt als de enige waarheid en dat je eigenlijk een domme koe bent als je er anders over denkt. Je kunt ook niet met hem discussiëren, want hij praat compleet door je heen en luisterd totaal niet. Daar stoor ik me dus wel echt aan en zorgt er wel voor dat ik met hem/dat stel minder contact heb de laatste tijd.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Sorella

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 141

Geregistreerd: 13 Nov 2014 21:28

Bericht 04 Mrt 2021 21:30

Re: Complottheorieën en vriendschap

Dit vind ik heel lastig. Ik heb drie(!) familieleden en een vriendin die er van overtuigd zijn dat het een complot is van de regering. 2 daarvan zijn echt heel erg fanatiek op facebook met dingen delen en reageren onder berichten.
Ik heb ze allemaal maar even onder de blokkeer functie gezet. Voor mijn eigen gemoedsrust haha!
Een van deze mensen plaatst ook plaatjes met vergelijkingen met de 2de Wereldoorlog. Ik ben zelf Joods en mijn hele familie heeft heel zwaar te lijden gehad in de oorlog. Dat raakt mij echt ontzettend maar ik weet ook dat reageren totaal geen nut heeft omdat het niet aankomt bij diegene.
Ik geef in gesprekken wel aan dat ik het er niet over wil hebben omdat we er te verschillend over denken en we allebei ook niet dichter naar elkaar toe komen wat dit onderwerp betreft. Gelukkig accepteren we dat wel allemaal van elkaar.
Mijn hond is heel leuk 🥰 https://www.instagram.com/floyd_the_blonde_doxie/
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 04 Mrt 2021 21:31

Re: Complottheorieën en vriendschap

O, Arwyn, dat vind ik ook irritant aan mijn familielid, die houding die uitstraalt dat andere mensen allemaal volgzame sukkels zijn en zij doorziet hoe het allemaal zit.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 04 Mrt 2021 21:32

Re: Complottheorieën en vriendschap

Sorella schreef:Dit vind ik heel lastig. Ik heb drie(!) familieleden en een vriendin die er van overtuigd zijn dat het een complot is van de regering. 2 daarvan zijn echt heel erg fanatiek op facebook met dingen delen en reageren onder berichten.
Ik heb ze allemaal maar even onder de blokkeer functie gezet. Voor mijn eigen gemoedsrust haha!
Een van deze mensen plaatst ook plaatjes met vergelijkingen met de 2de Wereldoorlog. Ik ben zelf Joods en mijn hele familie heeft heel zwaar te lijden gehad in de oorlog. Dat raakt mij echt ontzettend maar ik weet ook dat reageren totaal geen nut heeft omdat het niet aankomt bij diegene.
Ik geef in gesprekken wel aan dat ik het er niet over wil hebben omdat we er te verschillend over denken en we allebei ook niet dichter naar elkaar toe komen wat dit onderwerp betreft. Gelukkig accepteren we dat wel allemaal van elkaar.


Dat was voor mij ook de grens, dat is de keer dat ik wel met haar in discussie ben gegaan omdat ik vond dat ik dat echt niet kon negeren. Niet dat het zin had inderdaad.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Sorella

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 141

Geregistreerd: 13 Nov 2014 21:28

Bericht 04 Mrt 2021 21:37

Re: Complottheorieën en vriendschap

Susan schreef:
Dat was voor mij ook de grens, dat is de keer dat ik wel met haar in discussie ben gegaan omdat ik vond dat ik dat echt niet kon negeren. Niet dat het zin had inderdaad.


Ik moest ook echt op mijn handen gaan zitten! Maar ik ga me daar dan onwijs over opwinden en me hartstikke rot over voelen terwijl helemaal niks van wat ik zeg aankom. Dus heb zonder pardon op de ontvolg-knop gedrukt.
Mijn hond is heel leuk 🥰 https://www.instagram.com/floyd_the_blonde_doxie/
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 04 Mrt 2021 21:38

Re: Complottheorieën en vriendschap

Sorella schreef:
Susan schreef:
Dat was voor mij ook de grens, dat is de keer dat ik wel met haar in discussie ben gegaan omdat ik vond dat ik dat echt niet kon negeren. Niet dat het zin had inderdaad.


Ik moest ook echt op mijn handen gaan zitten! Maar ik ga me daar dan onwijs over opwinden en me hartstikke rot over voelen terwijl helemaal niks van wat ik zeg aankom. Dus heb zonder pardon op de ontvolg-knop gedrukt.


Ja, dat is eigenlijk ook wel het beste.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Floor

Noob

Berichten: 143

Geregistreerd: 14 Mei 2015 15:17

Bericht 05 Mrt 2021 10:00

Re: Complottheorieën en vriendschap

Ik heb gisteren weer aangegeven dat ik het er niet meer over wil hebben. En dat hij mijn mening niet kan veranderen en ik die van hem respecteer, maar niet deel.
Vond ie jammer, maar we hebben het er dus niet meer over.

(Daarna vroeg hij wel of ik al wist op wie ik ga stemmen trouwens ;) )

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: sarah1985