Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vastlopen op basisschool (hoog?)begaafd

<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1071

Geregistreerd: 01 Jan 2019 10:13

Bericht 18 Feb 2021 08:58

Vastlopen op basisschool (hoog?)begaafd

Mijn zoon loopt vast op school. Hij is vorig jaar na de kerstvakantie van groep 2 naar groep 3 gegaan omdat hij geen uitdaging vond in de klas. De manier van spelen sloot ook niet meer aan bij zijn klasgenootjes. In groep 3 bloeide hij helemaal op. Hij kon direct aansluiten bij het leerniveau van de rest van de klas, alleen het aan elkaar schrijven moest hij nog leren. Dat ging heel gemakkelijk. Tijdens de eerste lockdown ging het huiswerk ook prima (op de normale moppers en discussies na). Na de lockdown werd mij verteld dat dat schooljaar de plusklas ivm Corona zou stoppen anders had hij daar naartoe gekunt (zat hij in groep 2 ook in). Na de zomervakantie verheugde hij zich op het leren van de tafels, dat leek hem leuk! Maar toen hij het foefje door had was de uitdaging weg en werd rekenen stom. Hij ging inmiddels ook weer naar de plusklas en kan daar zijn ei helemaal in kwijt (hij maakt een soort presentatie over de ruimte). In november merkten wij dat hij uitdaging miste. Ik heb zijn juf gemaild en nu krijgt hij extra uitdaging in de vorm van de moeilijkste opdrachten maken in de gewone leerboekjes en plusschriften.

Deze week kwam hij naar me toe dat het saai is op school. "De juf legt dingen heel vaak uit waardoor het te makkelijk wordt" zei hij. Hij snapt wel dat er kinderen in de klas zijn die het nog niet snappen en dat hij daarom soms geduld moet hebben, maar het is zo saai. De moeilijker opdrachten vind hij wel moeilijker maar nog niet zo moeilijk dat hij er over na moet denken (zijn woorden).

Nou zal de afgelopen lockdown hier ook aan bijdragen, sommige kinderen snapten opdrachten niet of ouders hebben het verkeerd uitgelegd waardoor juf de juiste manier moet uitleggen (aannames van mijn kant hoor, maar ik kan me voorstellen dat het zo werkt).

Ik begin me af te vragen of hij wel op zijn plek zit op deze school, of er wel voldoende uitdaging is voor hem. Maar, hij is ook super sociaal en heeft heel veel vrienden op school. Dat vind ik minstens zo belangrijk en wil ik hem niet afnemen.

Er zijn hier vast ouders of juffen die ervaring hebben met zulke situaties. Hebben jullie tips of adviezen?

Ik ben zelf vooral bang om gezien te worden als die ouder die haar kind specialer en beter vindt dan de rest. Maar toen mijn zoon naast mij zat en verdrietig zei dat slim zijn helemaal niet leuk is brak mijn hart.

Onze jongste lijkt dezelfde kant op te gaan. Die zit nu in groep 2 maar met extra uidaging omdat hij nog wel aansluiting vindt met het spelen. Die leest, schrijft en rekent ook erg goed (naar mijn idee leest hij bijv vlotter dan sommige kinderen bij de oudste in groep 4, zijn juf was verbaasd over zijn rekenniveau).
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10333

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 18 Feb 2021 09:03

Re: Vastlopen op basisschool (hoog?)begaafd

Aan de bel trekken bij school en helder in kaart brengen wat je zoon zelf verteld. Jij zit daar voor je zoon en hij geeft aan zich te vervelen. Het gaat anders voor hem een saaie schooltijd worden, waar ook de kans ontstaat dag hij gaat onder presteren. Omdat jij te weinig uitdaging heeft.
Hij zit al in een plus klas. Heeft al korter gekleuterd. Dus school heeft echt wel in de gaten dat je zoon extra uitdaging nodig heeft.
____________________
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1071

Geregistreerd: 01 Jan 2019 10:13

Bericht 18 Feb 2021 09:15

Re: Vastlopen op basisschool (hoog?)begaafd

Dat is ook weer zo natuurlijk, het komt niet uit de lucht vallen. Ik was sowieso al van plan om, na de voorjaarsvakantie, een mail naar de juf te sturen.
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

Caulfield

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8269

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:33

Bericht 18 Feb 2021 09:38

Re: Vastlopen op basisschool (hoog?)begaafd

Ja, ik zou echt contact opnemen met de leerkracht, die kan met je meedenken, zijn of haar observaties delen en aangeven wat er mogelijk is vanuit school.
Volgens mij zijn er best veel forummers met hoogbegaafde kinderen dus er komen vast mensen hun ervaringen delen.
‘Women belong in all places where decisions are being made’ - RBG
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7880

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 18 Feb 2021 09:44

Re: Vastlopen op basisschool (hoog?)begaafd

Met school gaan praten is de belangrijkste eerste stap. Alle uitleg gelijk snappen is super vervelend en saai. Wat er ook nog bij komt kijken is dat er een risico bestaat dat hij niet leert om te leren. Iets wat later echt super vervelend kan zijn. Want het hele schoolsysteem is hier op gebaseerd waardoor je later dan weer tegen andere dingen aanloopt.

En wat je kan doen is ook de leuke dingen van het slim zijn laten zien. Er zitten namelijk ook een heleboel leuke dingen aan.
08-08-2015
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1071

Geregistreerd: 01 Jan 2019 10:13

Bericht 18 Feb 2021 10:06

Re: Vastlopen op basisschool (hoog?)begaafd

Ik ben er inderdaad ook bang voor dat hij niet leert leren.

Heb je tips Minx hoe ik hem dat kan laten zien? Ik kom niet verder dan samen een spelletje doen waar veel uitdaging in zit (schaken, zeeslag).
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

Char

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1438

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:04

Bericht 18 Feb 2021 10:11

Re: Vastlopen op basisschool (hoog?)begaafd

Ken je Pharos? Dat is een oudervereniging voor ouders van meer-/hoogbegaafde kinderen. Zij organiseren ook activiteiten voor kinderen. Misschien kan het ontmoeten van kinderen die hetzelfde denken hem wat helpen? Of een ondersteuner buiten school die extra moeilijke dingen met hem doet?

Dit zijn wat mij betreft trouwens wel stappen náást het overleg met school. Dat lijkt mij sowieso belangrijk. Het klinkt alsof school in ieder geval wel oog heeft voor zijn kwaliteiten, dat lijkt mij een belangrijk startpunt. Maar ik zou zeker het gesprek aangaan op school over zijn gevoel.
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1071

Geregistreerd: 01 Jan 2019 10:13

Bericht 18 Feb 2021 10:17

Re: Vastlopen op basisschool (hoog?)begaafd

Pharos ken ik niet, dat ga ik opzoeken! Dankjewel. Zulke activiteiten klinkt wel heel leuk in ieder geval. Een ondersteuner buiten school zou misschien ook wel wat zijn, maar hoe vind ik die?

Overleg met school komt er hoe dan ook. Dat is het allerbelangrijkste nu. Hij is daar zoveel uren per week, daar moet hij gelukkig zijn.
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7880

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 18 Feb 2021 17:44

Re: Vastlopen op basisschool (hoog?)begaafd

Patsy schreef:Ik ben er inderdaad ook bang voor dat hij niet leert leren.

Heb je tips Minx hoe ik hem dat kan laten zien? Ik kom niet verder dan samen een spelletje doen waar veel uitdaging in zit (schaken, zeeslag).


Smartgames zijn ook heel leuk. Dat zijn spellen die je alleen kan doen waarbij je echt aan het denken ook wordt gezet. Ik vind ze zelf ook heel leuk en J speelt er ook mee.

Uiteindelijk zit de lol vooral in dingen zien die anderen niet zien of niet direct zien. Ik heb een appgroep met alleen maar hb’ers er in die compleet los ging op 12-02-2021. Dat soort dingen die onopvallend lijken maar waar je hele mooie patronen in kan zien.
08-08-2015
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15060

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 18 Feb 2021 17:59

Re: Vastlopen op basisschool (hoog?)begaafd

Het is belangrijk dat er ook contact is met de IB’er van de klas. Diegene kan de leerkracht adviseren. Een IB’er kan je kind ook doortoetsen maar dat is vooral ook interessant als je nog weer zou willen versnellen, en jouw zoon heeft dus al een klas overgeslagen begrijp ik.

Zelf zou ik dan denken: laat ‘m testen op z’n iq.
Check met de IB’er of dat vanuit school geregeld kan worden. Als je het zelf doet kost het veel geld.

De psycholoog die mijn oudste testte legde het me zo uit: de gemiddelde mens heeft een iq van 100. Een hoogbegaafd iemand zit boven de 130, dat is 30 punten verschil.

Als een mens met een iq van 100 op school vijf dagen in de week omringd is door mensen met een iq van 30 punten lager dan kun je zelf bedenken hoe zo’n iemand zich zal voelen. Dat is heftig.

Onze oudste zit nu redelijk ok op school, wel met verrijking en hij doet zelf buiten schooltijd een cursus Engels en blindtypen. Maar dat is dus wel iets wat we zelf actief moeten bijhouden om hem happy te houden.
#teammaple🍁
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 478

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 18 Feb 2021 18:00

Re: Vastlopen op basisschool (hoog?)begaafd

Hier 2 HB kinderen die uiteindelijk naar voltijds HB onderwijs zijn overgestapt omdat regulier niet voldoende kon bieden. De jongste heeft daarnaast een klas overgeslagen. Sinds de overstap gaat het veel beter, voldoende uitdaging en peers. De oudste zit inmiddels in 1 VWO, en daar gaat het ook prima gelukkig.

Ik vond dat de initiële basisschool ze veel te weinig kon bieden, en na jaren van blijven leuren en vragen om uitdaging waren we er wel klaar mee. Voor ons was dit de beste keuze en ik zou het zo weer doen.

Praten met school is sowieso stap 1, maar ik zou daarnaast ook verder kijken naar andere mogelijkheden. Dat geeft ruimte, is mijn ervaring.
<<

Vlaai

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1340

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:39

Bericht 18 Feb 2021 21:24

Re: Vastlopen op basisschool (hoog?)begaafd

Mijn zoon is ook hoogbegaafd, iq van 147.
Hij zit nu in groep 6 en bepaalde vakken groep 7. Hij krijgt vanuit school ook extra Spaans en hoeft bij veel vakken niet de volledige uitleg af te wachten en krijgt meer werk dan andere kinderen.

Wij hebben hem bewust geen klas laten overslaan zodat die bij z’n leeftijdsgenootjes zit.

Maar hij vindt school ook erg saai.Tot de herfstvakantie gaat het goed en daarna is het saai.
Ik vraag me bij hem nu wel af komt het door z’n leeftijd dat die het saai vind, of praat die z’n vriendjes na of komt het echt doordat hij onvoldoende uitdaging heeft.

Bij hem krijg ik idd ook het idee dat hij helemaal niet gewend is om te leren want als hij dat moet doen is het direct een strijd.

Lastig, ik lees de tips mee.
Nu met Corona maakt het allemaal nog lastiger.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1913

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 19 Feb 2021 09:33

Re: Vastlopen op basisschool (hoog?)begaafd

Patsy, wat doen ze in de plusklas?
Op de school van de kinderen hebben ze een Plusklas samen met twee scholen waarmee ze samenwerken. Hier worden vooral wat extra projecten gedaan.
Verder is er ook een bovenschoolse Plusklas vanuit de stichting waarin veel dieper op het kind zelf wordt ingegaan, waar leerstrategieën worden behandeld, en gestimuleerd wordt door de leerkuil te gaan. Mijn dochter is daar nu voor het tweede schooljaar, helaas vanwege Corona ligt het al weer een tijdje stil en heeft ze ook vorig jaar vanaf maart tot einde schooljaar daar alleen digitaal deel kunnen nemen.
Het doorkrijgen dat je anders denkt dan de andere kinderen in de klas, en les in executieve functies lijken me belangrijk voor je zoon als ik het zo lees.

Nu mijn boekwerk, haha.
Omdat ik zelf vanuit mijn werk zo vaak te maken heb met onderpresteerders heb ik snel aan de bel getrokken bij mijn eigen kinderen.
L kon al lezen in groep 1, ook in rekenen was ze erg goed. Omdat ze een vroege leerling was, en ze heel erg kon genieten van het spelen in de kleuterklas is versnellen toen gelukkig ook niet echt ter sprake geweest. (De juf en wij zelf wilden dit ook pertinent niet, we deelden de mening dat zo lang een kind zich niet verveelt bij de kleuters ze daar juist heel veel belangrijke vaardigheden kunnen leren). Op de basisschool bij ons doen ze bij de kleuters ook niet heel veel verplichte schoolse taakjes, alles gebeurt heel spelenderwijs
Toen ze naar groep 3 ging hebben we wel meteen een gesprek met de nieuwe juf aangevraagd, omdat ze al heel goed kon lezen kreeg ze de zonmethode van veilig leren lezen, maar dat was het verder eigenlijk wel. De juf deed echt wel haar best, en de IB'er ook, maar eigenlijk misten ze wel de expertise. Waar het op neer kwam was dat L steeds projectjes mocht doen ipv de lessen met de klas, ze heeft dat jaar een stuk of 5 powerpointpresentaties gemaakt over verschillende onderwerpen. Dit dan samen met een onderwijsassistent die een half uur per week kwam om haar te helpen. Maar ja, een boekje lezen en samenvatten in een powerpoint is niet wat wij hoopten als pluswerk.
We hadden hoop dat ze in groep 4 aan zou mogen sluiten bij de regionale plusklas, helaas werd dit afgewezen omdat ze niet versneld was, de commissie had liever dat dat als eerste zou gebeuren en anders dat school nog stappen kon zetten. Gelukkig kwamen er toen wel handvatten en begeleiding van een hoogbegaafdheidsspecialist waardoor er wel geschikt compact- en pluswerk kwam. De juf zelf heeft ook heel veel energie erin gestoken, en ook altijd L als persoon gezien en niet als casus of standaard uit een boek. Helaas is zij naar een andere school gegaan...
Het bleek wel dat L steeds meer lesstof van groep 5 aan het doen was in groep 4.
In groep 5 mocht ze wel naar de regionale plusklas, daar heeft ze veel aan gehad, toch wat meer ontwikkelingsgelijken.
Halverwege groep 5 ook besloten dat ze nu wel zou versnellen, en is ingestroomd in groep 6. Aangezien ze in een combinatieklas 5/6 zat was dat ook eigenlijk maar een kleine stap.
Nu zit ze in groep 7 en lijkt daar echt op haar plek te zitten, ze is nog maar 9 en 1,30 meter groot, maar ze staat er haar mannetje wel, ook tussen de groep achters.
We zijn blij dat we wel de lastige ouders zijn geweest, ook al kon de IB'er ons bloed volgens mij wel drinken.
L is wel een typisch meisje, leergierig, houdt van de schoolse dingen.

N is een ander verhaal, hij is heel creatief, maakt taalgrapjes, is gek op spelletjes, schaken, smartgames, maar ook gewone strategische spellen zoals Carcassonne. Maar de schoolse dingen vindt hij niet zo leuk, als hij iets kan, dan wil hij dat niet nog 10 keer moeten doen. Hij is dan heel ongeconcentreerd, werkt traag, wordt overal door afgeleid.
Hij kon ook bij de kleuters al lezen, maar ook bij hem hebben we er bewust voor gekozen om hem gewoon (ruim) 2 jaar te laten kleuteren, eigenlijk met het idee dat hij dan groep 3 en 4 in één jaar zou kunnen doen. Helaas is dat laatste dus niet gebeurd. Er kwamen twee nieuwe juffen voor groep 3/4 en ze zeggen wel te compacten en te verrijken, maar we zien er zo weinig van terug. Ze geven deels ook aan handelingsverlegen te zijn in de situatie, maar ook door Corona gaat er veel tijd naar de rest van de klas, wat ook logisch is. Maar hij lijkt zich steeds meer te vervelen.
Gelukkig kan hij vanaf vrijdag wel deel gaan nemen aan de plusklas van school, en wordt hij dan wekelijks ook gezien door de hoogbegaafdheidsspecialist.
We proberen thuis maar spelletjes met hem te doen.
Hopelijk gaat het volgend jaar als hij in groep 5 zit beter, in die juf hebben we ook (wel) veel vertrouwen, nu is het hopen dat er niet teveel schade is uiteindelijk. Dan kan hij ook weer levellen met zijn vriendjes die nu in groep 5 zitten.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1071

Geregistreerd: 01 Jan 2019 10:13

Bericht 19 Feb 2021 10:58

Re: Vastlopen op basisschool (hoog?)begaafd

Wat een fijne reacties allemaal. Bedankt daarvoor.

Minx, smartgames hebben we inderdaad, daar hebben zowel de oudste als de jongste veel plezier mee. Ik snap wat je bedoeld met de lol in laten zien met het anders denken. Ik denk ook dat we dat wel doen, maar tips of ideeën zijn altijd welkom.

UN, de ib'er hebben we mee gesproken toen hij versneld naar groep 3 ging. Ik zal haar meenemen in de mail die ik naar juf ga sturen. Zo lastig dat ik nu niet mee de school in mag om binnen te lopen bij haar. Aan de ene kant wil ik hem niet laten testen want wat levert het op? Hij blijft dezelfde jongen. Aan de andere kan geeft het misschien ook juist duidelijkheid, voor school, ons en hem zelf. Mooie uitleg idd, maakt het wat duidelijker waar hij nu tegenaan loopt. Ik heb ook al zitten denken om een cursus Engels aan te schaffen, maar hij zit al zoveel op school, ik wil hem ook geen tijd om te spelen afpakken. Het kan natuurlijk ook zijn dan hij er veel plezier in heeft en het niet als werken ziet, lastige overweging.

Moederkoekje, hier in de buurt zit een hb school. Maar omdat mijn zoon nu zoveel vrienden heeft, die allemaal hier in het dorp wonen lijkt het mij zo'n grote stap om hem van school te laten wisselen. Natuurlijk zal hij nieuwe vrienden maken daar, maar zo op je fietsje kunnen stappen om naar één van je vrienden te gaan vind ik ook heel waardevol. Hebben jou kinderen last gehad daarvan?

Vlaai, wat goed van school dat ze hem Spaanse les aanbieden! Doet hij dat dan terwijl andere kinderen hun reguliere lesstof maken? Wij hadden in groep 2 het "geluk" dat hij daar de oudste van de klas was, hij is nu wel de jongste, maar het scheelt maar een paar maanden met de kinderen die onder hem komen. De jongste zou qua niveau ook naar groep 3 kunnen, maar vindt nog voldoende uitdaging met verrijking en spelen in groep 2. Hij is 5,5 en heeft een groeiachterstand. Hij is nu al de kleinste van de klas, daardoor zou ik het voor hem minder graag willen.

MrsMath, in de plusklas mochten ze, aan het begin van jet schooljaar een onderwerp kiezen waar ze wat over wilden leren. Mijn zoon koos de ruimte. Daarover maakt hij nu een soort presentatie die hij gaat houden voor zijn eigen klas (dacht ik, of voor de plusklas, ik ga nu twijfelen), ze leren daar schaken en spelenderwijs omgaan met doorzetten en verliezen. Hij gaat naar de plusklas met kinderen uit groep 3 t/m 5. Ik heb laatst een uitzending van Klokhuus met hem zitten kijken over hoogbegaafdheid. Toen herkende hij erg veel. Hij heeft zelf heel goed door dat hij anders denkt dan de rest, maar vind dat niet vervelend zei hij.
Met onze jongste hebben wij nu dezelfde situatie als jullie met L gehad hebben. De oudste verveelde zich echter heel erg in groep 2, zat zuchtend op zijn stoel als iedereen aan het spelen was.
Die regionale plusklas klinkt wel heel fijn. Gaat zoiets van school uit, of moet je dat zelf regelen? En die hoogbegaafdheidsspecialist, wat doet die precies?
Het verschilt echt heel erg per leerkracht. De juf die bij mijn oudste zag dat hij meer nodig had heeft de jongste nu. Echt, wat een geweldige vrouw! Zij ziet de kinderen echt een kijkt naar wat hun behoefte is. De juf die mijn oudste nu heeft is een hele lieve, oudere juf, echt een schat, maar of zij ziet wat hij nodig heeft betwijfel ik. Ik ga haar sowieso na de voorjaarsvakantie mailen en hoorde gisteren dat in de week daarna de 10 minutengesprekken gepland staan, dus dan kunnen we het meteen bespreken.

Sorry voor eventuele schrijffouten, ik heb alles op mijn telefoon getypt.
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2023

Geregistreerd: 22 Apr 2014 09:27

Bericht 19 Feb 2021 19:26

Re: Vastlopen op basisschool (hoog?)begaafd

Lastig, ik denk dat in gesprek gaan met de juf en de ib-er stap een is zoals je zelf al zegt en vooral inzetten op het leren leren.

Bij ons is er ook een sterk vermoeden van hoogbegaafdheid. Alles gaat heel makkelijk en hij loopt voor. De randzaken eromheen zijn voor hem leerpunten: zelfstandig kunnen beginnen, verder kunnen werken zonder bevestiging, fouten mogen maken, de keerkuil in kunnen. Cognitief kan hij gemakkelijk pluswerk aan (is al zonnetje maar daar zit geen uitdaging in, hij is avi uit en denkt overal overna), maar hier zelfstandig aan weekend lukt niet. Vanaf volgend jaar gaat hij naar een plusgroep naast zijn huidige groep. Dit is vanuit de stichting van de school samen met allemaal andere scholen. Hier leren ze de valkuil in gaan, leren leren, ontdekken wat het allerergste is als je een fout maakt, etc. Ze werken projectmatig waardoor ze lekker de diepte in kunnen. Tijdens de gewone lessen mag hij daar aan werken, als de rest met iets bezig is wat hij al kan.
Ik ben er erg benieuwd naar, het klinkt goed!
Voor nu zijn ze beetje zoekende hoe ze hem uitdaging kunnen geven op eigen niveau.
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1071

Geregistreerd: 01 Jan 2019 10:13

Bericht 20 Feb 2021 11:57

Re: Vastlopen op basisschool (hoog?)begaafd

Dat klinkt goed Wolf! Hoe is is jouw zoon? Het klinkt en beetje vergelijkbaar met hoe het bij onze jongste gaat.
Voor onze oudste zou het denk ik ook veel fijner zijn als hij tijdens de reguliere les met zijn opdrachten uit de plusklas bezig kan. Ik hoop dat school daar voor open staat. Het gaat erbij op mijn lijstje.
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2023

Geregistreerd: 22 Apr 2014 09:27

Bericht 22 Feb 2021 21:07

Re: Vastlopen op basisschool (hoog?)begaafd

Wat bedoel je met hoe is jouw zoon? Hoe oud? Hij is zes, van november 2014. Negen maanden en twee dagen jonger dan jouw oudste :).

Ik ben heel benieuwd naar het gesprek op school en de uitkomst ervan.
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1071

Geregistreerd: 01 Jan 2019 10:13

Bericht 22 Feb 2021 21:41

Re: Vastlopen op basisschool (hoog?)begaafd

O, ja, ik bedoelde hoe oud hij is. Ik dacht al dat jouw zoon tussen die van mij inzat, maar dat klopte dus ook.

Ik laat het weten als het gesprek geweest is, nu eerst vakantie.
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:47

Bericht 23 Feb 2021 10:45

Re: Vastlopen op basisschool (hoog?)begaafd

Hier zit dochter nog goed met pluswerk etc. ernaast.Zelf zorgen we voor uitdaging na schooltijd(sport/instrument etc) en heb ik in overleg met de leerkracht en IB voor haar huiswerk op niveau zodat ze keer plannen en leert leren. Het werk wat moet snapt ze namelijk al of is al af.

M'n dochter voelt zich heel fijn in haar klas en heeft een juf die haar veel vrijheid/zelfregie geeft in de verrijking. Zelf kan ze hier goed initiatief in nemen en om vragen wat het voor de juf wel makkelijk maakt. Daarbij helpt ze graag andere kinderen. Soort assistent soms vind ik.

Tijdens de lockdown was dat sociale aspect er niet,toen vond ze het schoolwerk echt vreselijk saai en ook zo af. Nu weer o school is het weer prima.

Situatie is in mijn (onderwijskundige) ogen niet helemaal ideaal, ze zou meer lesstof op maat kunnen krijgen,meer sturing van de leerkracht,maar ze is echt helemaal happy en leert de vaardigheden die ze nodig heeft. Onderpresteren doet ze niet.

Dat wordt met de jongste spannender die gaat zelf echt niet haar zaken regelen en heeft wel een enorme neiging tot onderpresteren. Nu gaat ze gelukkig nog met plezier en heeft ze twee vriendjes die ook wat verder/dieper nadenken al vanaf de peuters

Mijn advies zou zijn de IBer er bijten betrekken en te kijken wat extra op.school kan. Wellicht kan er ook externe hulp op school komen via ambulante begeleiding. Zij kunnen dan school en/of je zoon ondersteunen

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Olíve