19 Feb 2021 10:33 door MrsMath
Patsy, wat doen ze in de plusklas?
Op de school van de kinderen hebben ze een Plusklas samen met twee scholen waarmee ze samenwerken. Hier worden vooral wat extra projecten gedaan.
Verder is er ook een bovenschoolse Plusklas vanuit de stichting waarin veel dieper op het kind zelf wordt ingegaan, waar leerstrategieën worden behandeld, en gestimuleerd wordt door de leerkuil te gaan. Mijn dochter is daar nu voor het tweede schooljaar, helaas vanwege Corona ligt het al weer een tijdje stil en heeft ze ook vorig jaar vanaf maart tot einde schooljaar daar alleen digitaal deel kunnen nemen.
Het doorkrijgen dat je anders denkt dan de andere kinderen in de klas, en les in executieve functies lijken me belangrijk voor je zoon als ik het zo lees.
Nu mijn boekwerk, haha.
Omdat ik zelf vanuit mijn werk zo vaak te maken heb met onderpresteerders heb ik snel aan de bel getrokken bij mijn eigen kinderen.
L kon al lezen in groep 1, ook in rekenen was ze erg goed. Omdat ze een vroege leerling was, en ze heel erg kon genieten van het spelen in de kleuterklas is versnellen toen gelukkig ook niet echt ter sprake geweest. (De juf en wij zelf wilden dit ook pertinent niet, we deelden de mening dat zo lang een kind zich niet verveelt bij de kleuters ze daar juist heel veel belangrijke vaardigheden kunnen leren). Op de basisschool bij ons doen ze bij de kleuters ook niet heel veel verplichte schoolse taakjes, alles gebeurt heel spelenderwijs
Toen ze naar groep 3 ging hebben we wel meteen een gesprek met de nieuwe juf aangevraagd, omdat ze al heel goed kon lezen kreeg ze de zonmethode van veilig leren lezen, maar dat was het verder eigenlijk wel. De juf deed echt wel haar best, en de IB'er ook, maar eigenlijk misten ze wel de expertise. Waar het op neer kwam was dat L steeds projectjes mocht doen ipv de lessen met de klas, ze heeft dat jaar een stuk of 5 powerpointpresentaties gemaakt over verschillende onderwerpen. Dit dan samen met een onderwijsassistent die een half uur per week kwam om haar te helpen. Maar ja, een boekje lezen en samenvatten in een powerpoint is niet wat wij hoopten als pluswerk.
We hadden hoop dat ze in groep 4 aan zou mogen sluiten bij de regionale plusklas, helaas werd dit afgewezen omdat ze niet versneld was, de commissie had liever dat dat als eerste zou gebeuren en anders dat school nog stappen kon zetten. Gelukkig kwamen er toen wel handvatten en begeleiding van een hoogbegaafdheidsspecialist waardoor er wel geschikt compact- en pluswerk kwam. De juf zelf heeft ook heel veel energie erin gestoken, en ook altijd L als persoon gezien en niet als casus of standaard uit een boek. Helaas is zij naar een andere school gegaan...
Het bleek wel dat L steeds meer lesstof van groep 5 aan het doen was in groep 4.
In groep 5 mocht ze wel naar de regionale plusklas, daar heeft ze veel aan gehad, toch wat meer ontwikkelingsgelijken.
Halverwege groep 5 ook besloten dat ze nu wel zou versnellen, en is ingestroomd in groep 6. Aangezien ze in een combinatieklas 5/6 zat was dat ook eigenlijk maar een kleine stap.
Nu zit ze in groep 7 en lijkt daar echt op haar plek te zitten, ze is nog maar 9 en 1,30 meter groot, maar ze staat er haar mannetje wel, ook tussen de groep achters.
We zijn blij dat we wel de lastige ouders zijn geweest, ook al kon de IB'er ons bloed volgens mij wel drinken.
L is wel een typisch meisje, leergierig, houdt van de schoolse dingen.
N is een ander verhaal, hij is heel creatief, maakt taalgrapjes, is gek op spelletjes, schaken, smartgames, maar ook gewone strategische spellen zoals Carcassonne. Maar de schoolse dingen vindt hij niet zo leuk, als hij iets kan, dan wil hij dat niet nog 10 keer moeten doen. Hij is dan heel ongeconcentreerd, werkt traag, wordt overal door afgeleid.
Hij kon ook bij de kleuters al lezen, maar ook bij hem hebben we er bewust voor gekozen om hem gewoon (ruim) 2 jaar te laten kleuteren, eigenlijk met het idee dat hij dan groep 3 en 4 in één jaar zou kunnen doen. Helaas is dat laatste dus niet gebeurd. Er kwamen twee nieuwe juffen voor groep 3/4 en ze zeggen wel te compacten en te verrijken, maar we zien er zo weinig van terug. Ze geven deels ook aan handelingsverlegen te zijn in de situatie, maar ook door Corona gaat er veel tijd naar de rest van de klas, wat ook logisch is. Maar hij lijkt zich steeds meer te vervelen.
Gelukkig kan hij vanaf vrijdag wel deel gaan nemen aan de plusklas van school, en wordt hij dan wekelijks ook gezien door de hoogbegaafdheidsspecialist.
We proberen thuis maar spelletjes met hem te doen.
Hopelijk gaat het volgend jaar als hij in groep 5 zit beter, in die juf hebben we ook (wel) veel vertrouwen, nu is het hopen dat er niet teveel schade is uiteindelijk. Dan kan hij ook weer levellen met zijn vriendjes die nu in groep 5 zitten.
L 7-10-2011
N 23-5-2013