Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Fraude?

<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3118

Geregistreerd: 24 Okt 2015 11:53

Bericht 16 Feb 2021 20:54

Re: Fraude?

Luisa schreef:
Olifant schreef:Lijd jij onder de situatie? Als het antwoord nee is, zou ik me er verder niet mee bemoeien.
Ik merk dat het jou stoort, dus dan zou ik als ik jou was afstand van die persoon nemen.



In principe lijdt de hele samenleving er onder als er met gemeenschapsgeld wordt gefraudeerd.


Helemaal mee eens, nu lijkt het net of Savi een zeikerd is terwijl zij natuurlijk niets fout doet als ze een melding maakt.
Niet perse een reactie op jou hoor Olifant!
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4383

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 16 Feb 2021 21:06

Re: Fraude?

Ja precies! Mensen zeggen dat ook regelmatig over wietplantages, tot je huis daardoor afbrandt. En thanks hè... Mensen die het melden zijn direct NSB'ers 😓 Omgekeerde wereld wel.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 16 Feb 2021 21:22

Re: Fraude?

Lastig!
Een vriendin van mij heeft zoiets een hele tijd gedaan met studiefinanciering. Had zich ingeschreven bij een familielid terwijl ze gewoon nog thuis woonde.. Uiteindelijk geen diploma, dus nu mag ze alles weer terug betalen.
Ik ga er vaak maar een beetje vanuit dat er toch iets als karma bestaat. En daar wordt die buurvrouw misschien ook nog wel eens door gevonden..
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1739

Geregistreerd: 19 Apr 2015 16:48

Bericht 16 Feb 2021 21:37

Re: Fraude?

Ik heb jaren terug in een zelfde soort situatie gezeten maar dan met een kennis. Zij kreeg een uitkering omdat ze door fysieke problemen niet in staat zou zijn tot arbeid. Maar ze werkte wel bijna fulltime zwart, fysiek zwaar werk, en daarnaast kon ze wel 2-3 uur per dag bezig zijn met haar paard, wat fysiek ook niet heel licht is. Daarnaast woonde de samen met haar vriend, die op papier nog ingeschreven stond bij zijn moeder. Dus ze kreeg ook nog volledige toeslagen. Toen ik daar achter kwam heb ik haar ook verteld wat ik ervan vond. Heb echt getwijfeld om dat aan te geven maar iemand anders was mij voor. Zij heeft altijd gedacht dat ik het ben geweest, waarschijnlijk omdat ik haar eerlijk had verteld hoe ik erover dacht.
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3186

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:39

Bericht 16 Feb 2021 22:14

Re: Fraude?

Wel apart om te lezen dit. Ik kan me eens een discussie herinneren van wat als je aan de kassa teveel geld terug krijgt meld je dat dan. Of als je een product hebt betaald, blijkt niet leverbaar. Je krijgt het toch geleverd en ook je geld terug meld je dat dan? Dan zeggen er naar wat ik mij herinner heel veel forummers ja. En nu zegt zowat iedereen niet melden terwijl dit toch ook gewoon geld is waar ze geen recht op hebben? Geld waarvan ten onrechte geprofiteerd word waar wij allemaal belasting voor betalen. Of dat dit nu jezelf of een ander betreft. Het blijft geld waar je geen recht op hebt. Ik zou dit dus melden ja.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 16 Feb 2021 22:26

Re: Fraude?

Het verschil is alleen wel dat het dan over jezelf gaat en in dit geval over een ander.

Ik geloof dat ik het niet zou melden maar er wel wat van zou zeggen tegen de persoon zelf, als het zeker is dat er misbruik van gemaakt wordt.
<<

Anoniem301

Bericht 16 Feb 2021 22:30

Re: Fraude?

JmD dat vind ik geen goede vergelijking. Dan gaat het over mezelf en mij eigen acties. Dit gaat over een ander.
<<

Anoniem303

Bericht 16 Feb 2021 23:30

Re: Fraude?

Weet je wat het is JMD: Bij het lezen van dit verhaal denk ik, als buitenstaander idd: oh bah wat een profiteurs, melden die hap. Maar ik denk dat die felheid al gauw verdwijnt als blijkt dat het bekenden van je zijn waar je óók nog eens een goede band mee hebt. De keerzijde is namelijk wel dat waarschijnlijk alles tot op de cent terug betaald moet worden. En wie weet hoe die mensen er dan bij komen te zitten. En natuurlijk hebben ze dat volledig zelf op hun geweten gehad, maar ik zou niet diegene willen en kunnen zijn die het lontje aansteekt waardoor het vuurtje gaat lopen.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4383

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 16 Feb 2021 23:39

Re: Fraude?

Maar als het vreemden van je waren geweest was dat wel oke geweest Rixt? Vind je dat niet een beetje hypocriet?
<<

Anoniem303

Bericht 16 Feb 2021 23:44

Re: Fraude?

Van mij, om de keuze te maken tussen wel of niet melden? Geen idee, ik heb nooit in die situatie gezeten dus ik weet niet wat ik zou doen. Dit is wat ik nu dénk. En of dat hypocriet is: ik denk dat het een beetje de omgekeerde wereld is om degene die wel of niet meldt, af te doen als hypocriet. De enige die hypocriet is, is degene die fraudeert natuurlijk.
<<

Anoniem316

Bericht 16 Feb 2021 23:51

Re: Fraude?

Het verbaast me echt dat maar weinig mensen dit zouden melden.
Ze vorderen niet direct de hele uitkering terug naar aanleiding van de melding, maar het is wel een reden om de boel even te onderwerpen aan een onderzoek. Die anders ook ooit wel eens plaats zou gaan vinden.
En helemaal als diegene trots is op hoe ze het doen.. daar krijg ik echt jeuk van.
<<

Palmyra

Noob

Berichten: 240

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:10

Bericht 17 Feb 2021 00:29

Re: Fraude?

Vind het ook een lastige beslissing. Je wil geen ‘klikspaan’ zijn maar iemand maakt misbruik van het systeem waar we allemaal door belastingen aan meebetalen. Zou het gesprek aan gaan en afhankelijk van haar reactie/houding beslissen of ik wel of niet melding zou maken. Als ze heel triomfantelijk en trots zou zijn had ik eerder de neiging hebben om melding te doen dan dat ze berouw toont en de boel zelf op orde maakt.
A negative mind will never give you a positive life.
<<

Anoniem313

Bericht 17 Feb 2021 07:31

Re: Fraude?

Scandic schreef:Maar als het vreemden van je waren geweest was dat wel oke geweest Rixt? Vind je dat niet een beetje hypocriet?


Ik vind dat niet hypocriet. Als het een geval is dat je alleen van papier of grote afstand kent, is dit de enige informatie die je hebt: fraude. Als het iemand is die dichtbij je staat en waar je om geeft, weet je veel meer van de context, iemands kwetsbaarheden, beweegredenen, er cetera. Je begrijpt waar iemand vandaan komt, kent waarschijnlijk ook iemand familie en partner. Je houdt van diegene en waarschijnlijk ook van de mensen om hem of haar heen. Dat maakt het een stuk ingewikkelder.

Ik zou een vriend/familielid niet aangeven.
<<

Anoniem326

Bericht 17 Feb 2021 09:22

Re: Fraude?

Ik zou het niet aangeven. Maar wel de vriendschap laten verwateren. Ik zou het denk ik niet eens bespreken. De persoon in kwestie weet zelf ook wel dat het niet oké is, maar kiest ervoor het toch te doen. Daar ga ik met een belerend verhaaltje geen verschil in maken. Een dreigement als je doorgaat met onterecht ontvangen van toeslagen dan verbreek ik onze vriendschap zou ik ook niet maken. Ik zou gewoon afstand nemen van iemand die zo in het leven staat.
<<

Anoniem304

Bericht 17 Feb 2021 09:39

Re: Fraude?

Luisa schreef:
Olifant schreef:Lijd jij onder de situatie? Als het antwoord nee is, zou ik me er verder niet mee bemoeien.
Ik merk dat het jou stoort, dus dan zou ik als ik jou was afstand van die persoon nemen.



In principe lijdt de hele samenleving er onder als er met gemeenschapsgeld wordt gefraudeerd.

Nou dit.
***
Laatst gewijzigd door Anoniem304 op 17 Feb 2021 21:52, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2089

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 17 Feb 2021 13:29

Re: Fraude?

Hoe ik daadwerkelijk zou handelen als dit in mijn omgeving gebeurt durf ik niet te zeggen. Ik ben wel heel sterk van “regels zijn regels” (misschien wel neigend naar moraalridder en dat vind ik geen scheldwoord😉(. En ik kan me ook heel goed voorstellen dat jij je er vervelend over voelt en twijfelt wat je er mee moet. En eigenlijk is dat natuurlijk al te gek voor woorden, dat een “brave burger” frustratie heeft door iemand die zich willens en wetens niet aan de regels houdt.
<<

Juliet

Kletskop

Berichten: 614

Geregistreerd: 05 Nov 2017 11:12

Bericht 17 Feb 2021 14:00

Re: Fraude?

Doet degene dat dan ook Savi? Ik heb een aangepaste auto en als ik zonder aanpassingen zou rijden en ik word aangehouden of krijg een ongeluk dan ben ik de l*l. Niet dat ik überhaupt zonder die aanpassingen kan rijden trouwens maar das weer wat anders. Bij mij staan ze trouwens ook gewoon op mn rijbewijs vermeld.
november ‘17 & juli ‘22 🩷💙
<<

Anoniem304

Bericht 17 Feb 2021 14:13

Re: Fraude?

Blabla ja ja **
Laatst gewijzigd door Anoniem304 op 17 Feb 2021 21:52, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Juliet

Kletskop

Berichten: 614

Geregistreerd: 05 Nov 2017 11:12

Bericht 17 Feb 2021 17:37

Re: Fraude?

Ik heb ook een tijdje een auto gehad voor mn studie enzo maar mocht de benzine echt zelf betalen... Zo’n medische keuring was in mijn geval nog best een ding, maar er zullen vast mensen zijn die dat makkelijker toegekend krijgen. Bijzonder verhaal, ook dat diegene daar gewoon blij/trots op is. Snap dat je daar misschien wat mee wilt.
november ‘17 & juli ‘22 🩷💙
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 17 Feb 2021 17:57

Re: Fraude?

Lastige situatie hoor Savi. Het stinkt zeg maar. Ik weet dus niet of ik een vriendin zou melden, zou denk ik ook wel van de band afhangen en hoe zij er zelf mee omgaat.
Mijn man heeft wel eens een anonieme melding gemaakt over een collega met een bijstandsuitkering. Due werkte fulltime zwart. Geen idee hoe dat is afgelopen. Man heeft een andere baan aangenomen toen en geen contact meer gehad met die ex collega.
<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 20:06

Bericht 17 Feb 2021 21:45

Re: Fraude?

Ik zou het niet melden. De vriendschap zou wel over zijn maar ik ga mij niet druk maken om wat andere doen.
Probeer bij jezelf te blijven en bij jouw gevoel. Is dat het gevoel dat je dat wil melden, prima moet je dan doen.
Anders, probeer je niet druk te maken om wat anderen doen en verminder het contact zodat je er niet continu mee geconfronteerd wordt.
Het ligt er ook aan hoe dichtbij die mensen staan.
<<

Anoniem321

Bericht 19 Feb 2021 11:39

Re: Fraude?

Niet dat ik het niet begrijp hoor Savi, in het algemeen saboteren dit soort mensen het systeem natuurlijk en daar lijdt iedereen onder. Maar ik heb zo'n beetje het gevoel dat het niet aan mij is om dit aan te geven ofzo..
Maar misschien steek ik zo wel mijn kop in het zand, dat zou kunnen.
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers